Από εξονυχιστικό έλεγχο περνά τους οφειλέτες η Εφορία και αφού διαπιστωθεί ότι έχουν ληφθεί εναντίον τους όλα τα αναγκαστικά μέτρα όπως κατασχέσεις, πλειστηριασμοί και ποινικές διώξεις θα χαρακτηρίσει τα χρέη τους ως ανεπίδεκτα είσπραξης.
Με τις οφειλές, οι οποίες θεωρείται ότι είναι αδύνατον να εισπραχθούν να ανέρχονται σήμερα σε 26,3 δις. ευρώ «ξεφουσκώνοντας» τον τεράστιο όγκο των ληξιπρόθεσμων χρεών από τα 107 δισ. ευρώ στα 80,6 δισ. ευρώ, απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή, ορίζει νέα κριτήρια, προκειμένου ένα χρέος να εγγραφεί στα βιβλία των ανεπίδεκτων είσπραξης, χωρίς αυτό να σημαίνει την αυτόματη διαγραφή του.
Ελεγκτικός κλοιός για διασύνδεση ταμειακών με POS – Οι «καμπάνες»
Μετά την πάροδο δεκαετίας και υπό προϋποθέσεις τα χρέη θα μπορούν να διαγραφούν αλλά σε όλο αυτό το διάστημα οι οφειλέτες και τα συνυπόχρεα πρόσωπα δεν θα μπορούν να λάβουν φορολογική ενημερότητα ούτε άλλο πιστοποιητικό για μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων ενώ θα είναι δεσμευμένοι οι τραπεζικοί τους λογαριασμοί.
Περιουσιακά στοιχεία
Η νέα απόφαση Πιτσιλή, η οποία έχει τη σύμφωνη γνώμη του Ελεγκτικού Συνεδρίου ορίζει ότι υπάρχει δυνατότητα χαρακτηρισμού οφειλών ως ανεπίδεκτων ακόμα και εάν υπάρχουν περιουσιακά στοιχεία η αξία των οποίων όμως δεν υπερβαίνει το 5% της συνολικής οφειλής, είναι αξίας έως 100.000 ευρώ και ικανοποιούνται μια σειρά άλλων προϋποθέσεων.
Η απόφαση
Ειδικότερα με την απόφαση ορίζεται ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και οι συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους χαρακτηρίζονται ως ανεπίδεκτες είσπραξης, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά τα ακόλουθα:
- Έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες με βάση τα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα της Φορολογικής Διοίκησης και από τις έρευνες αυτές δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων ή διαπιστώθηκε η καθ’ οιονδήποτε τρόπο εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων που δεν υπόκεινται σε ακύρωση ή σε διάρρηξη κατά τα άρθρα 939 και επόμενα του Αστικού Κώδικα και ειδικότερα διαπιστώθηκε η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών, ακινήτων ή απαιτήσεων κατά των ανωτέρω ευθυνόμενων προσώπων με επίσπευση του Δημοσίου ή τρίτων ή από τον εκκαθαριστή στο πλαίσιο της διαδικασίας εκκαθάρισης και η παύση των εργασιών της πτώχευσης, εφόσον έχει λάβει χώρα κήρυξη των ευθυνόμενων προσώπων σε πτώχευση, η οποία δεν έχει περατωθεί.
- Η εκμίσθωση τραπεζικής θυρίδας από οφειλέτη ή συνυπόχρεο πρόσωπο δεν κωλύει τον χαρακτηρισμό των οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης, ακόμα και πριν λάβει χώρα η διάρρηξη αυτής, εφόσον έχει ήδη επιβληθεί κατάσχεση στα χέρια τρίτου.
- Έχει υποβληθεί αίτηση ποινικής δίωξης σε όσες περιπτώσεις συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις ή δεν είναι δυνατή η υποβολή αυτής.
- Έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος από ειδικά οριζόμενο ελεγκτή της αρμόδιας υπηρεσίας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ο οποίος πιστοποιεί, με βάση ειδικά αιτιολογημένη έκθεση ελέγχου, ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις και (β) και είναι αντικειμενικά αδύνατη η είσπραξη των οφειλών. Κατ’ εξαίρεση με την έκθεση ελέγχου πιστοποιείται η συνδρομή των προϋποθέσεων των διατάξεων αυτών, κατά περίπτωση. Ειδικά ως προς τον αποβιώσαντα οφειλέτη ή συνυπόχρεο πιστοποιείται μόνο η συνδρομή της περίπτωσης αυτής.
Οι εξαιρέσεις
Κατά παρέκκλιση χαρακτηρίζονται ως ανεπίδεκτες είσπραξης οφειλές παρά την ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη ή συνυπόχρεου προσώπου, αν για τα υφιστάμενα περιουσιακά στοιχεία συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) Η συνολική αξία της κυριότητας και των λοιπών εμπράγματων δικαιωμάτων επί ακινήτων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων είναι ιδιαίτερα μικρής αξίας σε σχέση με τη συνολική βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή, δεν υπερβαίνει το 5% του ύψους της οφειλής και σε κάθε περίπτωση το ποσό των 100.000 ευρώ, όπως η αξία αυτή προκύπτει, κατά σειρά, από εκτίμηση πιστοποιημένου εκτιμητή, όπου υπάρχει, ή από το ποσό του αθροίσματος της φορολογητέας αξίας των δικαιωμάτων αυτών για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ όπως αυτό προκύπτει από την τελευταία συντεθείσα πράξη προσδιορισμού φόρου, ή από την έκθεση κατάσχεσης. Αν συντρέχουν οι λοιπές προϋποθέσεις του προηγούμενου εδαφίου αλλά η συνολική αξία της κυριότητας και των λοιπών εμπράγματων δικαιωμάτων επί ακινήτων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων υπερβαίνει το ποσό 100.000) ευρώ ως ανεπίδεκτη είσπραξης χαρακτηρίζεται η οφειλή που απομένει μετά την αφαίρεση του διπλάσιου ποσού της αξίας αυτών. Ο χαρακτηρισμός οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης γίνεται κατά σειρά παλαιότητας, από την παλαιότερη οφειλή προς τη νεότερη, με κριτήριο τον χρόνο καταχώρισης της οφειλής στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων.
β) Η συνολική αξία της κινητής περιουσίας του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων είναι ιδιαίτερα μικρής αξίας σε σχέση με το ύψος της συνολικής βασικής ληξιπρόθεσμης οφειλής και δεν υπερβαίνει το ποσό των τριάντα χιλιάδων 30.000 ευρώ, όπως η αξία αυτή προκύπτει, κατά σειρά, από εκτίμηση πιστοποιημένου εκτιμητή ή από την έκθεση κατάσχεσης.
Επίσης κατά παρέκκλιση ως ανεπίδεκτες είσπραξης χαρακτηρίζονται οφειλές και στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) Αν έχει παρέλθει χρονικό διάστημα τουλάχιστον δέκα ετών από την υπαγωγή της επιχείρησης του οφειλέτη, φυσικού ή νομικού προσώπου, σε διαδικασία ειδικής εκκαθάρισης ή από τη λύση του νομικού προσώπου και η τρέχουσα συνολική αξία του ενεργητικού της υπό εκκαθάριση περιουσίας και της περιουσίας των συνυπόχρεων προσώπων είναι ιδιαίτερα μικρής αξίας σε σχέση με τη συνολική βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή, η οποία δεν υπερβαίνει το 5% του ύψους της οφειλής και σε κάθε περίπτωση το ποσό των εκατό χιλιάδων 100.000 ευρώ. Αν συντρέχουν οι λοιπές προϋποθέσεις του προηγούμενου εδαφίου αλλά η τρέχουσα συνολική αξία του ενεργητικού της υπό εκκαθάριση περιουσίας και της περιουσίας των συνυπόχρεων προσώπων υπερβαίνει το ποσό των 100.000 ευρώ, ως ανεπίδεκτη είσπραξης χαρακτηρίζεται η οφειλή που απομένει μετά την αφαίρεση του διπλάσιου ποσού της αξίας αυτών. Οι διατάξεις της παρούσας περίπτωσης εφαρμόζονται μόνο για οφειλές που γεννήθηκαν ή ανάγονται σε χρόνο έως την έναρξη της διαδικασίας εκκαθάρισης, ανεξαρτήτως του χρόνου βεβαίωσής τους, και έχουν αναγγελθεί σε αυτή.
β) Αν ο οφειλέτης ή συνυπόχρεο πρόσωπο απεβίωσε χωρίς να καταλείπει οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο και ο επιζών σύζυγος ή μέρος συμφώνου συμβίωσης, τα τέκνα του οφειλέτη καθώς και οι εκ διαθήκης κληρονόμοι αυτού αποποιήθηκαν την επαχθείσα κληρονομιά. Στην περίπτωση αυτή, για το χαρακτηρισμό οφειλής ως ανεπίδεκτης είσπραξης, δεν απαιτείται έρευνα και επίσπευση της διαδικασίας είσπραξης σε βάρος των λοιπών κληρονόμων του αποβιώσαντος.
Latest News
Κρατικά φέσια 3,3 δισ. πνίγουν την αγορά - Σε ποιους χρωστάει το Δημόσιο
Τι δείχνουν τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για τις οφειλές του δημοσίου
Πόσο απέχει ο μέσος μισθός σήμερα από τα 1.500 ευρώ [γραφήματα]
Ποια είναι τα επόμενα βήματα για να αυξηθεί ο μέσος μισθός – Η σύγκριση με την Ευρώπη
ΓΣΕΕ: Άνιση η ευημερία στην Ελλάδα - Ο ρόλος πληθωρισμού, μισθών και στεγαστικής κρίσης
Η έκθεση του ΙΝΕ ΓΣΕΕ αναφέρει πως και το κόστος στέγασης στην Ελλάδα έχει δυσανάλογη επίδραση στην ευημερία των πολιτών διαφορετικής εισοδηματικής κατάστασης
Τι αλλάζει στις συντάξεις χηρείας: Τα τρία σενάρια στο τραπέζι
Αγωνία δικαιούχους του ιδιωτικού τομέα που είτε θα πρέπει να επιστρέψουν ποσά είτε να τους κοπεί μέρος του εισοδήματος. Τα θα γίνει με τις συντάξεις χηρείας
Τεκμαρτό εισόδημα: Τι αλλάζει φέτος για τους ελεύθερους επαγγελματίες
Η αύξηση του κατώτατου μισθού ανέβασε στα 11.620 ευρώ το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα - Πώς θα σβήσουν οι επιβαρύνσεις
Κατώτατος μισθός: Στα 40 ή 50 ευρώ η αύξηση το 2025 - Την 1η Απριλίου οι νέες αμοιβές
Εκκινεί εντός Ιανουαρίου η διαδικασία προσδιορισμού των αυξήσεων – Ο «οδικός χάρτης» της αναπροσαρμογής των μισθών αυξήσεων μέχρι το 2027
Μέσω IRIS οι πληρωμές των εισφορών για μη μισθωτούς
Η υπηρεσία παρέχει στους ασφαλισμένους τη δυνατότητα πληρωμής των εισφορών μέσω IRIS με e-banking ή mobile banking
Πρόσκληση για τη συγκρότηση των Επιτροπών γνωμοδότησης για τον κατώτατο μισθό
Οι δύο Επιτροπές θα υποβάλουν τα υπομνήματά τους προκειμένου αυτά να ληφθούν υπόψη για το ύψος της αύξησης που θα πάρει ο κατώτατος μισθός για το έτος 2025
Η Ελλάδα χάνει έως 1,5 δισ. ευρώ τον χρόνο από τις κενές θέσεις εργασίας
Τα μεγαλύτερα κενά εντοπίζονται στην εκπαίδευση (11.642 θέσεις εργασίας), το εμπόριο (8.447), τη δημόσια διοίκηση και την άμυνα (6.903) και στην εστίαση και τα καταλύματα (6.345)
Αυξάνεται στα 1.850 ευρώ το μηνιαίο ποσό για επαγγελματίες αναδόχους γονείς παιδιών με αναπηρία
Τα παιδιά θα λαμβάνουν κανονικά και όλα τα προνοιακά και αναπηρικά επιδόματα