Ο αείμνηστος εικαστικός Christo είναι γνωστός για κολοσσιαία συμμετοχικά τεχνουργήματα, όπως το περιτύλιγμα συμπλέγματος νησιών στη Φλόριντα με 600.000 τετραγωνικά μέτρα επιπλέοντος υφάσματος. Όταν ξεκινούσε την καριέρα του είχε φιλοδοξίες πιο πειορισμένων διαστάσεων.

Έργα Τέχνης και Δημοπρασίες: Τα παγκόσμια και εθνικά ρεκόρ

Για μια από τις πρώτες του εκθέσεις έπεισε φίλο του να του δανείσει τον Σκαραβαίο του, τον οποίο τύλιξε σε κηρόπανο και τον τοποθέτησε έξω από γκαλερί στο Ντίσελντορφ. Όταν τελείωσε η έκθεση, το αυτοκίνητο ξετυλίχτηκε και επεστράφη στον ιδιοκτήτη του, καθώς όπως εξήγησε στο Bloomberg ο ανηψιός του αείμνηστου καλλιτέχνη, Βλαντίμιρ Γιαβάτσεφ, ο φίλος του Christo μόλις είχε καταφέρει να αγοράσει το «κατσαριδάκι» και το ήθελε πίσω.

Αυτό ήταν και το τέλος του έργου. Πενήντα χρόνια αργότερα, καθώς ο Christo σε μια διάλεξη στο Ντίσελντορφ αναφέρθηκε στο έργο ένας ακροατής σήκωσε το χέρι του λέγοντας «ήταν το δικό μου αυτοκίνητο, και βγάζοντας το περιτύλιγμα ήταν το μεγαλύτερο λάθος της ζωής μου», διηγήθηκε ο Γιαβάτσεφ.

Ο Christo μάλλον θα συμφωνούσε. Ο Γιαβάτσεφ, ο οποίος είναι διευθυντής επιχειρήσεων ιδρύματος Christo and Jeanne-Claude λέει ότι είχε το έργο πάντα στο μυαλό του. O Christo πέθανε to 2020 ενώ η σύζυγος του Jeanne-Claude που τον βοήθησε να αμπαλάρει το αυτοκίνητο πέθανε το 2009.

Ο Christo και η Jeanne Claude μπροστά από τον Σκαραβαίο, 1963

Ο Σκαραβαίος σύμβολο ελευθερίας

«Είχε ένα είδος σύνδεσης με τον αμπαλαρισμένο σκαραβαίο, επειδή σε τελική ανάλυση το έργο του σχετιζόταν με την ελευθερία. Σχετίζουμε τόσο πολύ τον Σκαραβαίο με την ελευθερία και την  αντι-κουλτούρα της δεκαετίας του 1960,» σημείωσε ο Γιαβάτσεφ.

Λίγο μετά από την διάλεξη εκείνη ο Christo αποφάσισε να δώσει μια δεύτερη ζωή στο έργο. Το τελικό αποτέλεσμα «Wrapped 1961 Volkswagen Saloon, 1963-2014» εκτέθηκε σε διάφορα μέρη στην Ευρώπη, αλλά την τελευταία δεκαετία βρισκόταν αποθηκευμένο στην Βασιλεία της Ελβετίας.

Τώρα θε εκτεθεί, προς πώληση, υπό την αιγίδα της γκαλερί Gagosian όταν ανοίξει για τους VIP η έκθεση Art Basel Unlimited, στις 10 Ιουνίου.

Το ζευγάρι μπροστά από το έργο Running Wall

Η πτέρυγα Unlimited στην οποία εκτίθενται μεγάλης κλίμακας φιλόδοξα έργα είναι συνοδευτική παράπλευρη έκθεση του διάσημου φεστιβάλ τέχνης Art Basel, στην οποία λαμβάνουν μέρος 285 γκαλερί. Η Art Basel θα είναι ανοικτή για VIP 11-12 Ιουνίου, και για το κοινό 13-16 Ιουνίου.

Οι διοργανωτές περιμένουν ότι ο Σκαραβαίος θα είναι ένα από τα πλέον πολυσυζητημένα εκθέματα και αναμένεται να πωληθεί για περίπου $4 εκατομμύρια. Επίσης είναι, σύμφωνα με τον Γιαβάτσεφ, ένα μοναδικό έργο του Christo που τίθεται προς πώληση, και θεωρητικά ίσως το μόνο έργο του που μπορεί να αποκτήσει ένας συλλέκτης, από τα κυρίως εφήμερα έργα του καλλιτέχνη. Υπάρχουν μικρότερα έργα τα οποία η γκαλερί Gagosian έχει επιδείξει στο παρελθόν, όπως αμπαλαρισμένα δοχεία μπογιάς και αμπαλαρισμένες καρέκλες, χρονολογούμενα από τις δεκαετίες 1960-1970.

Το πρώτο βήμα στην αναβίωση του έργου ήταν η εύρεση του ακριβούς μοντέλου του 1961, σε άριστη κατάσταση, το οποίο βρέθηκε σχετικά εύκολα.

Ο Christo και οι φοβίες

Το δυσκολότερο ήταν να πεισθεί ο καλλιτέχνης να μπει στο αυτοκίνητο και μαζί με τον Γιαβάτσεφ να το οδηγήσουν από το σπίτι του πωλητή στην Φρανκφούρτη μέσω της δαιδαλώδους ορεινής διαδρομής στην Ελβετία. Επειδή ο Christo είχε μια απέχθεια στην ανάληψη οποιουδήποτε κινδύνου δεν ήθελε να μπει στο αυτοκίνητο, και μάλιστα σε ένα αμάξι χωρίς ζώνες ασφαλείας. Τελικά ο Γιαβάτσεφ λίγο-πολύ τον ανάγκασε.

Μετά ήρθε η ώρα του αμπαλαρίσματος. Για τον Christo όλα είχαν να κάνουν με την αισθητική και σύμφωνα με τον Γιακάτσεφ το κηρόπανο έπρεπε να έχει την συγκεκριμένη απόχρωση μουσταρδί και το σχοινί έπρεπε να έχει την συγκεκριμένη γκρι απόχρωση.

Την τελευταία δεκαετία το έργο έχει γίνει ακόμη καλύτερο με τις τσακίσεις να έχουν μονιμοποιηθεί και να έχουν αποκτήσει περισσότερες γωνίες, »έει ο Γιαβάτσεφ.

Οι δύο πλευρές του Christo

«Υπάρχουν δύο πλευρές του Christo», είπε στην εφημερίδα Santa Fe – New Mexican η Σερένα Κατανέο Αντόρνο, ανώτερη διευθύντρια στην γκαλερί Gagosian. «Αν ακούσουν το όνομα Christo όλοι γνωρίζουν ακριβώς ποιος είναι. Αυτό είναι εξαιτίας των μεγάλων έργων σε δημόσιους χώρους που δημιούργησε στη διάρκεια της καριέρας του». Πέρα από το αμπαλάρισμα της Αψίδας του Θριάμβου στο Παρίσι, το 2019, δημιούργησε επιπλέοντες διαδρόμους σε μια ιταλική λίμνη το 2016, το αμπαλάρισμα του γερμανικού κοινοβουλίου (1995) και της γέφυρας Pont Neuf στο Παρίσι (1985).

Η άλλη πλευρά του καλλιτέχνη, λέει η Αντόρνο, ήταν το τι πραγματικά εμπορευόταν ο καλλιτέχνης, δηλαδή προσχέδια, πολλές φορές χρωματιστά, ή μακέτες, κολάζ και άλλα προκαταρτικά των έργων με τα έσοδα των οποίων χρηματοδοτούσε τα μεγάλα εφήμερα έργα. «Κατά κάποιον τρόπο, το κοινό τα αγόραζε αυτά με τη γνώση ότι τα έσοδα πήγαιναν στην πραγματοποίηση ενός μεγαλύτερου έργου,» κατέληξε η Αντόρνο.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Tέχνη και Ζωή