«Τα διαμάντια είναι παντοτινά», αλλά ίσως όχι για τον αυξανόμενο αριθμό καταναλωτών που απορρίπτουν τον πολύτιμο λίθο για αντίστοιχους που παράγονται εργαστηριακά, για τον χρυσό ή για άλλους χρωματιστούς και πιο προσιτούς οικονομικά πολύτιμους λίθους.

Το πιο πάνω μότο λανσαρίστηκε από τον γίγαντα των διαμαντιών De Beers το 1948, αποτυπώνοντας μια αίσθηση ασφάλειας και ρομαντισμού. Αλλά δεν αντέχουν όλες οι σχέσεις στη δοκιμασία του χρόνου.

Pandora: Οι νέοι προτιμούν τα «εργαστηριακά» διαμάντια

Ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας, Anglo American, σχεδιάζει να εκχωρήσει την De Beers καθώς αναδιαρθρώνει τις δραστηριότητές της μετά την απόρριψη μιας προσφοράς εξαγοράς από την BHP.

Ο CEO της Anglo American, Duncan Wanblad, δήλωσε στους Financial Times ότι η πώληση της De Beers θα είναι «το πιο δύσκολο μέρος» της ριζικής αναδιάρθρωσης της εταιρείας.

«Τα διαμάντια δεν ταιριάζουν πλέον παρά την ισχυρή κληρονομιά της De Beers υπό την Anglo American», δήλωσε ο ανεξάρτητος αναλυτής της βιομηχανίας διαμαντιών Paul Zimnisky.

«Η Anglo θα κάνει τελικά αυτό που θέλουν οι μέτοχοί της και φαίνεται ότι θέλουν να επικεντρωθούν σε μια πιο μακροπρόθεσμη στρατηγική εμπορευμάτων που υποστηρίζουν τη δημιουργία πράσινων υποδομών, για παράδειγμα τον χαλκό», όπως τόνισε ο αναλυτής μιλώντας στο CNBC.

Μειωμένη ζήτηση διαμαντιών

Η ζήτηση για διαμάντια έχει μειωθεί καθώς η γοητεία τους έχουν εξασθενήσει σε μια βασική καταναλωτική αγορά: την Κίνα.

Η μείωση των ποσοστών γάμου καθώς και η αυξανόμενη δημοτικότητα του χρυσού και των πολύτιμων λίθων που παράγονται στο εργαστήριο μείωσαν την κινεζική ζήτηση για διαμάντια, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία ερευνών αγοράς Daxue Consulting. Το τέλος των περιορισμών που είχαν επιβληθεί επί πανδημίας οδήγησε επίσης τους καταναλωτές να διοχετεύουν τις δαπάνες τους προς ταξιδιωτικές εμπειρίες αντί για αγορά κοσμημάτων με διαμάντια.

Οι τιμές των διαμαντιών έχουν μειωθεί κατά 5,7% μέχρι στιγμής φέτος, σύμφωνα με τον δείκτη ακατέργαστων διαμαντιών της Zimnisky, υποχωρώντας περισσότερο από 30% από το υψηλό όλων των εποχών το 2022.

Η De Beers είχε κάποτε μονοπώλιο στην αγορά διαμαντιών, αλλά το μερίδιό της έχει πέσει. Οι οικονομικές συνθήκες οδήγησαν την εταιρεία σε μείωση των τιμών κατά 10% στην αρχή του έτους, ανέφερε το Bloomberg επικαλούμενο πηγές.

«Πέρυσι ήταν μια πολύ πιο σκληρή περίοδος για τη βιομηχανία [διαμαντιών] καθώς οι οικονομικές προκλήσεις, η χαλάρωση μετά την Covid-19 και η αύξηση της προσφοράς διαμαντιών που παράγονται τεχνητά στο εργαστήριο, όλα αυτά επηρέασαν τις συνθήκες ζήτησης», δήλωσε στο CNBC ο επικεφαλής επικοινωνίας της Anglo American, Marcelo Esquivel.

Η προτίμηση στα τεχνητά διαμάντια παίζει επίσης κρίσιμο ρόλο στη μείωση των τιμών των φυσικών διαμαντιών, δήλωσε ο Ανκουρ Ντάγκα, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου κοσμημάτων Angara.

«Το βασικό ζήτημα είναι η ταχεία ανάπτυξη των διαμαντιών που παράγονται στο εργαστήριο», είπε. Ο Ντάγκα πρόσθεσε ότι στις ΗΠΑ, που είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής διαμαντιών, οι μισές πέτρες δαχτυλιδιών αρραβώνων θα παραχθούν εργαστηριακά φέτος, από μόλις 2% το 2018.

Τα τεχνητά διαμάντια, τα οποία μπορεί να είναι έως και 85% φθηνότερα από τα φυσικά διαμάντια, παράγονται σε εργαστήρια, σε ελεγχόμενο περιβάλλον, χρησιμοποιώντας ακραία πίεση και θερμότητα. Η διαδικασία αναπαράγει τον τρόπο με τον οποίο τα φυσικά διαμάντια δημιουργούνται βαθιά στον μανδύα της Γης. Οι πωλήσεις διαμαντιών που καλλιεργήθηκαν στο εργαστήριο αυξήθηκαν από μόλις 2% της παγκόσμιας αγοράς κοσμημάτων με διαμάντια το 2017 σε 18,4% το 2023, σύμφωνα με στοιχεία που παρείχε η Zimnisky.

Επιπλέον, η περίπτωση αγοράς διαμαντιών ως επένδυση έχει μειωθεί, είπε ο Ντάγκα. Τα διαμάντια θεωρήθηκαν ως περιουσιακό στοιχείο και αντιστάθμιση πληθωρισμού τα τελευταία 50 χρόνια, διευκρίνισε. Αλλά αυτή η επενδυτική λογική έχει σε μεγάλο βαθμό ξεθωριάσει καθώς οι τιμές βυθίζονται.

Μια βιομηχανία «σε δύσκολη θέση»

«Η βιομηχανία διαμαντιών αντιμετωπίζει προβλήματα», όπως εξήγησε ο Ντάγκα στο CNBC, εκτιμώντας ότι οι τιμές των φυσικών διαμαντιών θα μπορούσαν να μειωθούν ακόμη 15%-20% τους επόμενους 12 μήνες.

Κάποιοι είναι λίγο πιο αισιόδοξοι.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι υπάρχουν κάποιες προκλήσεις στη βιομηχανία διαμαντιών, αλλά δεν είναι προκλήσεις που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν», δήλωσε ο Ανις Άγκαργουαλ, συνιδρυτής της εξειδικευμένης συμβουλευτικής εταιρείας διαμαντιών Gemdax.

«Η βιομηχανία δεν έχει κάνει μάρκετινγκ μεγάλης κλίμακας για σχεδόν 20 χρόνια. Και βλέπουμε τις συνέπειες αυτού», είπε ο Άγκαργουαλ, προσθέτοντας ότι η βιομηχανία διαμαντιών θα χρειαστεί να εργαστεί σκληρά για να αναζωπυρώσει τη ζήτηση των καταναλωτών στην Κίνα.

Μόλις πρόσφατα, η μεγαλύτερη εταιρεία λιανικής πώλησης κοσμημάτων στον κόσμο Signet Jewelers ανακοίνωσε μια συνεργασία μάρκετινγκ με την De Beers για να προωθήσει τη ζήτηση για φυσικά διαμάντια. Η Signet αναμένει άνοδο 25% στις δεσμεύσεις τα επόμενα τρία χρόνια.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Commodities