Η Ευρώπη προσβλέπει σε ένα μεγάλο αθλητικό καλοκαίρι, με το Euro UEFA και τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι. Με τη Γερμανία να φιλοξενεί την πρώτη διοργάνωση, η Deutsche Bank προσπαθεί να αναλύσει την οικονομική της σημασία.

Η απάντηση πιθανότατα εξαρτάται από το πόσο καλά θα αποδώσει η γερμανική ομάδα και θα προσελκύσει το γερμανικό κοινό.

Γερμανία: Τέταρτος συνεχής μήνας ανόδου των επιχειρηματικών προοπτικών

Η φιλοξενία του τουρνουά αξίζει ίσως το 0,1% του ΑΕΠ ως προσωρινή ώθηση (σε τριμηνιαία βάση) – οριακός καταλύτης για τη συνεχιζόμενη οικονομική ανάκαμψη. Αλλά αυτό το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερο εάν η Γερμανία επαναλάμβανε κάτι παρόμοιο με το Sommermärchen (το «καλοκαιρινό παραμύθι») του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2006.

Μπορεί η Γερμανία να ξεπεράσει τις προσδοκίες;

Το να κερδίζεις είναι καλύτερο από το να φιλοξενείς—το καλύτερο είναι να κάνεις και τα δύο, αναφέρει η Deutsche Bank.

Η εμπειρική βιβλιογραφία είναι γενικά επιφυλακτική ότι η φιλοξενία αθλητικών μεγάλων εκδηλώσεων αποδίδει οικονομικά. Οι διοργανώτριες χώρες των Ολυμπιακών Αγώνων ή των Παγκόσμιων Κυπέλλων της FIFA σπάνια κερδίζουν θετικές οικονομικές ή ακόμα και κοινωνικές αποδόσεις σε αυτά που είναι συχνά αποκαλούνται ως μαζικά και δημόσια χρηματοδοτούμενα ξεφαντώματα επενδύσεων σε νέα γήπεδα και δημόσιες υποδομές.

Ακόμη και βραχυπρόθεσμα, οι επενδύσεις που σχετίζονται με εκδηλώσεις συνήθως συνοδεύονται από απογοητευτικά χαμηλούς πολλαπλασιαστές εισοδήματος και απασχόλησης, εκτός εάν τύχει να είναι η χώρα υποδοχής σε ύφεση.

Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για μεγάλες εκδηλώσεις που φιλοξενούνται από αναδυόμενες χώρες, με το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2014 στη Βραζιλία να αναφέρεται συχνά ως η πιο κλασική περίπτωση.

Ακόμη και όταν λαμβάνεται υπόψη η παγκόσμια εικόνα και τα εγχώρια ποιοτικά αποτελέσματα «αισθητικής» που μπορεί να είναι δύσκολο να αποτυπωθούν, οι αναλύσεις κόστους-οφέλους των περισσότερων γεγονότων φαίνονται ανεπαρκείς ή αμφισβητήσιμες εκ των υστέρων.

Το πιο σχετικό προηγούμενο, είναι το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2006 στη Γερμανία, το οποίο δεν είχε διαρκή αποτελέσματα εισοδήματος ή απασχόλησης, παρά το γεγονός ότι η Γερμανία επένδυσε περισσότερα από 3 δισ. ευρώ σε νέες υποδομές.

Ενώ τα ιστορικά στοιχεία είναι αποθαρρυντικά, είναι πιθανώς πιο σχετικά με το Παρίσι που φιλοξενεί τους Ολυμπιακούς Αγώνες παρά με τη Γερμανία που φιλοξενεί το Euro. Οι συνολικές επενδύσεις στην προετοιμασία του τουρνουά του φετινού καλοκαιριού ήταν σχετικά περιορισμένες, με περίπου 250 εκατ. ευρώ να δαπανώνται κυρίως για την ανακαίνιση σταδίων. Αυτό ωχριά σε σύγκριση με τα περίπου 5 δισ. ευρώ που εκτιμάται ότι έχει ξοδέψει το Παρίσι για νέες υποδομές μόνο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Ακόμη και σε σύγκριση με τα προηγούμενα Euro τις τελευταίες δεκαετίες, η Γερμανία έχει επενδύσει ελάχιστα. Στο πλαίσιο της προετοιμασίας για το Euro το 2012, για παράδειγμα, η Πολωνία (συμφιλοξενώντας τη διοργάνωση με την Ουκρανία) επένδυσε τουλάχιστον 10 δισ. ευρώ μόνο σε υποδομές δημόσιων μεταφορών.

Το πιο προφανές κανάλι οφέλους είναι ο τουρισμός. Το Παγκόσμιο Κύπελλο το 2006 αύξησε τις τουριστικές εξαγωγές κατά το θερινό τρίμηνο κατά περίπου 0,25% του ΑΕΠ. Ωστόσο, τα Παγκόσμια Κύπελλα της FIFA —ή οι Θερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες— πιθανότατα προσελκύουν πολύ περισσότερο τουρισμό σε σχέση με τα Euro.

Η μεμονωμένη επίδραση του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2006 ήταν ιδιαίτερα έντονη για τους τουρίστες από την Αφρική και την Αμερική, με τον τριπλασιασμό των επισκεπτών από τη Βραζιλία ίσως να είναι πιο αξιοσημείωτος.

Συγκριτικά, τα UEFA Euro τείνουν να προσελκύουν κυρίως Ευρωπαίους οπαδούς που ταξιδεύουν για να δουν παιχνίδια σε μικρότερα ταξίδια, περιορίζοντας τη συνολική δαπάνη.

Πράγματι, τα Euro το 2008 και το 2016 δεν προκάλεσαν καμία προφανή ώθηση στα έσοδα από τον τουρισμό της Αυστρίας/Ελβετίας και της Γαλλίας, αντίστοιχα, ενώ το Euro 2012 σημείωσε μόνο μια μικρή ώθηση στις πολωνικές τουριστικές εξαγωγές (δεν υπάρχουν στοιχεία για την Ουκρανία από κοινού).

Συνολικά, ως εκτίμηση, ο αντίκτυπος που σχετίζεται με τον τουρισμό από τη φιλοξενία του Euro μπορεί να ανέλθει στο 0,1% του ΑΕΠ, συμπεραίνει η Deutsche Bank.

Αυτοί που κατακτούν τα κύπελλα…

Είναι σημαντικό, ωστόσο, ότι ο αντίκτυπος ενός επιτυχημένου αθλητικού γεγονότος μπορεί να υπερβαίνει κατά πολύ τις άμεσες δαπάνες που σχετίζονται με το ίδιο το τουρνουά, εάν ενισχύει το συναίσθημα σε μια χώρα, είτε τη διοργανώτρια χώρα είτε οποιαδήποτε άλλη συμμετέχουσα χώρα.

Μια εξαιρετική εμπειρική μελέτη που δημοσιεύτηκε μόλις την περασμένη εβδομάδα δείχνει ότι, ενώ η φιλοξενία ενός Παγκοσμίου Κυπέλλου FIFA δεν έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο σε μια συμμετέχουσα χώρα, η κατάκτηση ενός Παγκοσμίου Κυπέλλου ενισχύει όμως την αύξηση του ΑΕΠ κατά περίπου 0,5 ποσοστιαίες μονάδες για τα επόμενα δύο τρίμηνα πριν «σβήσει» το αποτέλεσμα.

Επεκτείνοντας την ουσία αυτών των αποτελεσμάτων, είναι λογικό ότι αυτή η ώθηση ανάπτυξης θα πρέπει επίσης να ισχύει, έστω και σε μικρότερο βαθμό, σε μια χώρα που ξεπερνά τις προσδοκίες. Και είναι κρίσιμο, η ώθηση μπορεί να μεγεθυνθεί για μια διοργανώτρια χώρα που τα πάει καλά στο δικό της τουρνουά.

Πράγματι, το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2006 – στο οποίο η γερμανική ομάδα προκρίθηκε στους ημιτελικούς σε αντίθεση με τις προσδοκίες του κοινού για το τουρνουά – είχε πολύ σημαντικό θετικό αντίκτυπο στην εμπιστοσύνη των Γερμανών καταναλωτών.

Βεβαίως, το κλίμα είχε ήδη αρχίσει να βελτιώνεται σε ολόκληρη τη γερμανική οικονομία στις αρχές του 2006, ίσως ως αποτέλεσμα των πρόωρων εκλογών στα τέλη του 2005 και των μεταρρυθμίσεων της Ατζέντας 2010 που άρχισαν να αποδίδουν καρπούς στην αγορά εργασίας.

Ωστόσο, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών ξεπέρασε σαφώς τη γενική βελτίωση της οικονομίας καθώς η γερμανική ομάδα προχώρησε απροσδόκητα στο τουρνουά και το Sommermärchen ήταν γεγονός. Ο έμμεσος αντίκτυπος αυτού στις πραγματικές δαπάνες είναι δύσκολο να ποσοτικοποιηθεί, αλλά πιθανότατα συνέβαλε σημαντικά στην ανάκαμψη της ανάπτυξης εκείνο το έτος.

Τι χρειάζεται για να ξεπεράσεις τις προσδοκίες;

Η ουσία για την επανάληψη αυτού του φαινομένου Sommermärchen, λοιπόν, είναι το πόσο καλά αποδίδει η γερμανική ομάδα ενάντια στις προσδοκίες και σε ποιο βαθμό μπορεί να επηρεάσει το γερμανικό κοινό, όπως και το 2006. Διοργάνωση χωρίς να αυξηθεί το buy-in από το γερμανικό κοινό είναι απίθανο να είναι αρκετό για να κινητοποιήσει τη δαπάνη των νοικοκυριών.

Εάν, ωστόσο, η γερμανική ομάδα εκπλήξει και ενθουσιάσει το γερμανικό κοινό, πόσο μάλλον να κερδίσει το τουρνουά, αυτό θα μπορούσε να συμβάλει στην ανάκαμψη της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και των πραγματικών δαπανών το καλοκαίρι.

Ο πήχης για την επανάληψη του Sommermärchen του 2006 μπορεί να είναι υψηλός, όχι μόνο λόγω της διαφορετικής στάσης του κοινού απέναντι στο ποδόσφαιρο σε σύγκριση με πριν από δεκαοκτώ χρόνια, αλλά και λόγω των πολλαπλών εγχώριων και παγκόσμιων ζητημάτων που επιβαρύνουν το συναίσθημα.

Ωστόσο, υπάρχει τώρα ένα σημαντικό χάσμα μεταξύ της κακής καταναλωτικής εμπιστοσύνης και της σταθερής αύξησης του πραγματικού εισοδήματος, και μπορεί να χρειαστεί μόνο ένα μικρό θετικό έναυσμα για να το κλείσει.

Ποιες είναι οι προοπτικές της Γερμανίας να εκπλήξει;

Σίγουρα, υπήρχε μια ποιοτική διάσταση στην απόδοση της γερμανικής ομάδας το 2006 που έκανε σημαντική διαφορά στη διάθεση του κοινού κατά τη διάρκεια του τουρνουά. Οι προσδοκίες του κοινού για το τουρνουά του φετινού καλοκαιριού φαίνεται να είναι εκπληκτικά μέτριες.

Οι στοιχηματικές ιστοσελίδες στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν τις πιθανότητες να κερδίσει η Γερμανία το Euro σε περίπου 15% και υπονοούν ότι η έξοδος στους προημιτελικούς είναι το πιο πιθανό αποτέλεσμα.

Η προειδοποίηση σε αυτές τις πιθανότητες στοιχηματισμού, φυσικά, είναι ότι μπορεί να αντικατοπτρίζουν μια βρετανική προκατάληψη και να παραποιούν τις προσδοκίες στη Γερμανία. Για σύγκριση, μια δημοσκόπηση που διεξήχθη για γερμανικό περιοδικό νωρίτερα αυτή την εβδομάδα έδειξε ότι η μέση προσδοκία θα είναι ο αποκλεισμός στα ημιτελικά.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή