Από τις πρόσφατες ευρωεκλογές έχει προκύψει ένα δύσκολο δίλημμα για την κυβέρνηση. Μπορεί να ικανοποιεί όσο γίνεται περισσότερους και ταυτόχρονα να κάνει αλλαγές; Δύσκολο. Θα πρέπει να διαλέξει αν θα ικανοποιεί ή θα κάνει αλλαγές. Το «πουλάκι» της τρίτης λύσης, να κάνει και τα δύο ταυτόχρονα, δείχνει να έχει «πετάξει» οριστικά. Το είχε μπροστά στα μάτια της και το άφησε να περάσει.
Τον Νοέμβριο του 2020 πήρε στα χέρια της έπειτα από δική της παραγγελία ένα σχέδιο που έφερε τον τίτλο του νομπελίστα οικονομολόγου Πισσαρίδη, για το οποίο εργάστηκαν αφιλοκερδώς οι καλύτεροι έλληνες επιστήμονες. Ηταν ένα πλήρες πρόγραμμα, που έθετε στόχους, πρότεινε δράσεις που οδηγούσαν σε αποτελέσματα εμφανή στον έλληνα πολίτη. Για να μην αδικούμε πλήρως την κυβέρνηση, ένα μέρος της έκθεσης εφαρμόστηκε, όπως η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, η ενίσχυση των ηλεκτρονικών πληρωμών και η ανάπτυξη δεύτερου πυλώνα κοινωνικής ασφάλισης. Ισως και άλλα λιγότερο γνωστά. Αλλά η επιλογή που έγινε αφορούσε τα αβλαβή. Αυτά που δεν θα προκαλούσαν αντιδράσεις. Τα υπόλοιπα παραπέμφθηκαν στις ελληνικές καλένδες. Ως εκ τούτου δεν μπορούν και να κριθούν τα αποτελέσματα.
Για να γίνει αντιληπτό, το σχέδιο δράσεων που περιλαμβανόταν στην έκθεση είχε στόχο την ετήσια αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 3,5%. Αυτό θα επιτυγχανόταν μέσω της αύξησης της απασχόλησης κατά 1% και της ετήσιας αύξησης της παραγωγικότητας κατά 2,5%. Στην ιδανική του μορφή το 2030 το κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε ισοτιμίες αγοραστικής δύναμης θα ανέβαινε στο 81% του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ενωσης και η ανεργία θα μειωνόταν στο 7%. Οι εξαγωγές θα αυξάνονταν κατά 90% και το μερίδιό τους στο ΑΕΠ θα ανέβαινε στο 50,5%. Τι μπορεί να περισώσει από όλα αυτά; Το πιθανότερο, κανένα. Δεν είναι ωστόσο αργά να ξαναδιαβάσουν στην κυβέρνηση ορισμένες παραγράφους της έκθεσης, προκειμένου να σώσουν ό,τι σώζεται. Αν το έκαναν, θα μπορούσαν να δουν ξανά τομείς όπου παρατηρούνται και τα περισσότερα προβλήματα των πολιτών, όπως το θέμα της δημόσιας διοίκησης, για την οποία το σχέδιο Πισσαρίδη πρότεινε την καθολική εφαρμογή της αξιολόγησης σε ετήσια βάση.
Οσον αφορά το ΑΣΕΠ, για το οποίο ο Πρωθυπουργός είπε χτες ότι αποτελεί μία από τις πρώτες του προτεραιότητες, το σχέδιο τόνιζε την ανάγκη από ένα δύσκαμπτο όργανο να αναβαθμιστεί σε «διεύθυνση διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού» για όλη τη δημόσια διοίκηση.
Ανέφερε ακόμα ότι οι ανεξάρτητες Αρχές θα χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό ανάλογα με το έργο που έχουν επιτελέσει, το οποίο θα αξιολογείται, επίσης συστηματικά, από ανεξάρτητες επιτροπές εμπειρογνωμόνων. Σε περιπτώσεις δε «χαμηλής ή ιδιαιτέρως χαμηλής απόδοσης θα μπορούν να προχωρούν διαδικασίες απαλλαγής του προϊσταμένου από τα καθήκοντά του». Το σχέδιο δεν πρότεινε άρση της μονιμότητας, αλλά στις περιπτώσεις που ένας υπάλληλος είχε χαμηλή ή ιδιαιτέρως χαμηλή απόδοση πρότεινε να παρακολουθεί υποχρεωτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης ή μετεκπαίδευσης και σε περίπτωση επανειλημμένης χαμηλής απόδοσης πρότεινε να εξετάζεται ο υποβιβασμός τού υπαλλήλου σε χαμηλότερη μισθολογική βαθμίδα.
Για τα επιδόματα, στα οποία επίσης αναφέρθηκε ο Πρωθυπουργός χτες, η έκθεση Πισσαρίδη πρότεινε να ενοποιηθούν όλα σε ένα, με την εξαίρεση των επιδομάτων ανεργίας και αναπηρίας, με τρόπο που θα ενισχύει τα κίνητρα για εργασία, με βάση τον αριθμό των παιδιών, με στόχευση στις οικογένειες που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη, σε διασύνδεση με το φορολογικό σύστημα. Είναι ίσως η τελευταία ευκαιρία σε αυτή τη δεκαετία να τεθούν σε εφαρμογή – έστω και μεμονωμένα, αλλά σε πλήρη ανάπτυξη – κάποιες μεταρρυθμίσεις, και αυτό θα είναι μεγάλο κέρδος για τη χώρα.
Latest News
Η σιωπή περί του πληθωρισμού χρέους
Απίστευτη η διεθνής παραπληροφόρηση για τα μη ορατά και σοβαρά αίτια του πληθωρισμού και των συνεπειών του στις χώρες με δημογραφική κάμψη
Για να μην πούμε το νερό νεράκι
Το πρόβλημα της λειψυδρίας είναι άλλο ένα παράδειγμα της διαρκούς απρονοησίας που χαρακτηρίζει την αναμέτρησή μας με την κλιματική αλλαγή
Οι διακοπές στα ελληνικά νησιά δεν μπορούν και δεν πρέπει να καταντήσουν ταξικό προνόμιο
Η λογική «αν δεν μπορούν να πάνε στα νησιά, ας πάνε στα βουνά» στερείται σοβαρότητας, αγγίζοντας τα όρια του κυνισμού
Εντιμο κράτος
Το Δημόσιο τελικά γίνεται αναγκαίο κακό.
Το τελευταίο πράγμα που χρειαζόμαστε είναι μια περιφερειακή σύγκρουση στη Μέση Ανατολή
Οποιαδήποτε κλιμάκωση της σύγκρουσης και εμπλοκή άλλων χωρών απλώς θα κάνει τα πράγματα πιο επικίνδυνα. Για όλους.
Το δυτικό δωράκι σε Πούτιν και Ερντογάν!
Οι δισεκατομμυριούχοι αυταρχικοί ηγέτες της Ρωσίας και της Τουρκίας είναι οι κερδισμένοι της πρόσφατης ανταλλαγής κατασκόπων και Ρώσων εκτελεστών συμβολαίων με δυτικούς δημοσιογράφους και αντιφρονούντες, του καθεστώτος Πούτιν στη Ρωσία
Από τη Ραφήνα μέχρι την Καλαμαριά
Υπάρχουν δύο παραδείγματα σημαντικών επενδύσεων που σχετίζονται με το τουριστικό προϊόν σε δύο νευραλγικές περιοχές πλησίον των μεγαλύτερων αστικών κέντρων, που και στα δύο υπάρχουν σημαντικές τοπικές αντιδράσεις
Ευτυχώς που πέρασε η ενεργειακή κρίση…
Η παρέμβαση Σκυλακάκη ήταν αναγκαία
Η βαριά σκιά μιας καταστροφής που είναι ήδη εδώ
Ο καπνός από τη μεγάλη φωτιά στην Εύβοια ήρθε να θυμίσει οδυνηρά ότι εξακολουθούμε να ζούμε σε μια εποχή καταστροφών
Με λίγα «φτιασιδώματα»
Το παζλ που έχει σχηματιστεί μας επιτρέπει να βλέπουμε με μεγαλύτερη αισιοδοξία το μέλλον, υπό πολλές προϋποθέσεις