Σε αντίθετη πορεία κινούνται Γαλλία και Γερμανία για την επιβολή νέων δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα από την ΕΕ. Το Παρίσι φέρεται να υποστηρίζει την κίνηση της Κομισιόν να επιβάλλει επιπλέον υψηλούς δασμούς σε μια προσπάθεια να προστατευτούν οι εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες και να εισπράξει περισσότερα έσοδα η ΕΕ. Η Γερμανία από την πλευρά της, η οποία έχει πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες  με μεγάλα συμφέροντα στην Κίνα, εμφανίζεται αντίθετη με την επιβολή νέων μεγάλων δασμών επικαλούμενη κίνδυνο εμπορικού πολέμου με το Πεκίνο. Το Βερολίνο φαίνεται να έχει στο πλευρό του και τη Σουηδία, ενώ το Παρίσι εμφανίζεται να έχει σύμμαχό του την Ισπανία.

Η σύγκρουση συμφερόντων καταγράφεται την ώρα που η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έδωσε πράσινο φως για την επιβολή νέων δασμών από 17,4% έως 38,1% σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής παραγωγής, οι οποίοι θα επιβληθούν επιπλέον των δασμών 10% που ισχύουν ήδη. Αυτό ανεβάζει το σύνολο των δασμών που θα επιβάλλονται σε τέτοιες εταιρείες έως το 48%.

Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Κίνδυνος για την ΕΕ οι κινεζικές επιδοτήσεις στα EV

Γερμανικές πιέσεις

Τις ημέρες πριν την ανακοίνωση της απόφασης από την ΕΕ το Βερολίνο φέρεται να άσκησε ισχυρές πιέσεις ώστε αυτοί να διατηρηθούν σε όσο το δυνατό χαμηλότερα επίπεδα -ιδανικά σε ένα αμοιβαίο επίπεδο (15%) με αυτό που η Κίνα επιβάλλει στις εισαγωγές από την ΕΕ ανέφεραν πληροφορίες του Politico. Δύο μήνες μετά την επίσκεψη του Καγκελαρίου Όλαφ Σολτς στο Πεκίνο, τώρα ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας Ρόμπερτ Χάμπεκ αναμένεται να μεταβεί εκείνος στην Κίνα από την επόμενη εβδομάδα σε μια νέα προσπάθεια αποκλιμάκωσης της έντασης, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Η Γαλλία από την πλευρά της είχε ασκήσει ισχυρές πιέσεις για να προχωρήσει η έρευνα για τις εμπορικές πρακτικές κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών, την οποία είχε ανακοινώσει η Φον ντερ Λάιεν ήδη από το περασμένο φθινόπωρο. Το Παρίσι δεν φαίνεται να πτοείται από τις απειλές του Πεκίνου για τιμωρητικούς δασμούς σε σειρά ευρωπαϊκών προϊόντων, όπως είναι το κονιάκ και γεωργικά προϊόντα καθώς και οχήματα που παράγονται και στη Γαλλία.

Το όλο ζήτημα για Γερμανία και Γαλλία έχει πλέον και έντονες πολιτικές διαστάσεις μετά τις Ευρωεκλογές, όπου το κόμμα του προέδρου Εμμανουέλ Μακρόν υπέστη μεγάλη ήττα και προσέφυγε σε γενικές εκλογές για τις 30 Ιουνίου και 7 Ιουλίου.

Η απόφαση της Κομισιόν

Με τη νέα απόφαση της Κομισιόν ειδοποιούνται κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι BYD, Geely, η οποία ελέγχει τη Volvo Cars, και SAIC, η οποία ελέγχει την MG, πως οι νέοι δασμοί θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από τις 4 Ιουλίου. Για να μην γίνει αυτό θα πρέπει σύμφωνα με την ΕΕ η Κίνα να παρουσιάσει στοιχεία ότι αλλάζει τις εμπορικές πρακτικές της. Το Πεκίνο από την πλευρά του αρνείται σθεναρά πως παρέχει αθέμιτες επιδοτήσεις στις κινεζικές εταιρείες και δεν έχει μπει σε καμία τέτοια διαπραγμάτευση.

Η Κομισιόν έχει κατηγορήσει κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ότι μπορούν και πωλούν σε πιο χαμηλές τιμές επειδή λαμβάνουν αθέμιτες επιδοτήσεις από το Πεκίνο, κάτι που αρνούνται τόσο οι εν λόγω εταιρείες όσο και η κινεζική κυβέρνηση. Η Κίνα έχει απειλήσει από την πλευρά της με αντίποινα με δασμούς σε ευρωπαϊκά αγροτικά προϊόντα και σε ευρωπαϊκά αυτοκίνητα με μεγάλου κυβισμού κινητήρες.

Οι υψηλότεροι νέοι δασμοί επιβάλλονται στην SAIC Motor. Η αυτοκινητοβιομηχανία αυτή, που ανήκει στο κινεζικό κράτος, ελέγχει μεταξύ άλλων την πρώην βρετανική μάρκα οχημάτων MG Motor της οποίας μοντέλα όπως το MG4 είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στην Ευρώπη. Οι νέοι δασμοί που θα επιβληθούν στην SAIC φτάνουν το 38,1%, επιπλέον του 10% με το οποίο επιβαρύνονταν μέχρι τώρα τα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικών εταιρειών.

Τα οχήματα της BYD θα επιβαρύνονται με επιπλέον δασμούς 17,4%. Τα EV της Geely, η οποία ελέγχει μεταξύ άλλων την Volvo Cars, θα επιβαρύνονται με 20%. Άλλες εταιρείες παραγωγής EV στην Κίνα που συνεργάστηκαν έστω και εν μέρει με την έρευνα θα επιβαρυνθούν με επιπλέον δασμούς 21%. Όλες οι υπόλοιπες εταιρείες που δεν συνεργάστηκαν κατά τη διάρκεια της έρευνας της ΕΕ θα επιβαρυνθούν με επιπλέον δασμούς 38,1%, ανακοίνωσε η Κομισιόν χωρίς να κατονομάζει άμεσα άλλους τέτοιους ομίλους. Η Tesla, η οποία έχει εργοστάσιο και την Κίνα, υπέβαλε «τεκμηριωμένο αίτημα» όπως αποκαλείται και αναμένεται να αποφασιστούν χωριστά για αυτή επιπλέον δασμοί αργότερα φέτος.

Σχεδόν το ένα πέμπτο των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλήθηκαν στην ΕΕ το 2023 κατασκευάστηκαν στην Κίνα, σύμφωνα με το λόμπι Transport & Environment που επικαλείται το Bloomberg. Σε αυτά περιλαμβάνονται οχήματα της MG, οχήματα της Tesla και οχήματα της Dacia που ανήκει στη Renault. Το ποσοστό αυτό αναμενόταν να αυξηθεί στο 25% φέτος, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή