![TikTok: Η πλατφόρμα που αγαπάει η ακροδεξιά στην Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/04/2023-03-26T144319Z_1724644945_RC2P10AQN54H_RTRMADP_5_USA-TIKTOK-CONGRESS-scaled.jpg)
Με τεράστια απήχηση στους νέους, η πλατφόρμα TikTok έχει γίνει ένα κρίσιμης σημασίας εργαλείο για τους πολιτικούς και δημιουργεί ερωτήματα για τον ρόλο του και την επιρροή του στις πρόσφατες ευρωπαϊκές εκλογές.
«Είχα υποτιμήσει τη δύναμη του TikTok», δήλωσε η επικεφαλής της λίστας των Οικολόγων Μαρί Τουσέν μετά τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών την Κυριακή αναφερόμενη εμμέσως στην προεκλογική εκστρατεία του Ζορντάν Μπαρντελά και του Εθνικού Συναγερμού στο κοινωνικό μέσο του κινεζικού κολοσσού ByteDance.
Ζορντάν Μπαρτελά: Ποιος είναι ο ακροδεξιός TikToker που θέλει να γίνει πρωθυπουργός της Γαλλίας
Εχοντας πετύχει ένα σκορ ρεκόρ, το 31,37% των ψήφων, ο ακροδεξιός Εθνικός Συναγερμός και ο επικεφαλής του συνδυασμού επένδυσαν στο 1,5 εκατομμύριο χρήστες του TikTok για να δημιουργήσουν ένα κεφάλαιο αναγνωρισιμότητας στο νεανικό κοινό, λέει ο Romain Fargier, διδάκτορας και ερευνητής του Centre d’études politiques et sociales (CEPEL) του Πανεπιστημίου του Μονπελιέ.
Χάρη στην πληθώρα των βίντεο με στιγμιότυπα της προεκλογικής εκστρατείας, των «punchlines» στα τηλεοπτικά πλατό ή των προσεκτικά επιλεγμένων αποσπασμάτων από ομιλίες, ο πρόεδρος του Εθνικού Συναγερμού Ζορντάν Μπαρντελά έγινε η τρίτη πολιτική προσωπικότητα σε αριθμό followers στο TikTok, μετά τον πρόεδρο της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν με 4,5 εκατομμύρια followers και τον επικεφαλής της Ανυπότακτης Γαλλίας Ζαν-Λυκ Μελανσόν, με 2,4 εκατομμύρια followers.
«Δεν υπάρχει μελέτη που να αποδεικνύει ότι υπάρχει ευθεία συσχέτιση ανάμεσα στο εκλογικό αποτέλεσμα και την επιτυχία στα κοινωνικά δίκτυα», λέει ο Romain Fargier.
Ωστόσο, «η τάση πολιτικοποίησης των περιεχομένων του TikTok έπαιξε κάποιον ρόλο στην επικοινωνιακή και πολιτικο-επικοινωνιακή ατζέντα (…) και ο Ζορντάν Μπαρντελά συγκροτεί ένα κεφάλαιο αναγνωρισιμότητας απέναντι στους μελλοντικούς ψυφοφόρους της πρώτης φοράς, αυτή είναι η βασική επιδίωξη της στρατηγικής του στο TikTok», σύμφωνα με τον ερευνητή.
Υπεραπλούστευση
Τα συμπυκνωμένα μηνύματα του format TikTok «μπορούν να οδηγήσουν σε υπεραπλούστευση των πολιτικών θεμάτων, απέναντι σε ένα κοινό ίσως λιγότερο ενημερωμένο ή λιγότερο καλλιεργημένο σε πολιτικό επίπεδο», τονίζει από την πλευρά της η Refka Payssan, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο, ειδική στις τεχνολογίες Πληροφόρησης και Επικοινωνίας της ψηφιακής εποχής.
Ο Paris Saclay αναφέρεται ειδικά στην χρήση από την γαλλική ακροδεξιά του σαρκασμού, της ειρωνείας και των χιουμοριστικών memes, που δημιουργούν «πολύ στερεοτυπικά πολιτικά μηνύματα», που συχνά βασίζονται «στην συγκίνηση και το πάθος».
Η στρατηγική προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου το Tik Tok μετρά 170 εκατομμύρια χρήστες. Η αμερικανική άκρα δεξιά, η «alt-right» έχει παίξει σημαντικό ρόλο δημιουργώντας περιεχόμενα υπέρ του Τραμπ και memes στο Ιντερνετ, όπως ο Pepe the Frog, ένας ανθρωπόμορφος βάτραχος, μορφή των κόμιξ, που εμφανίσθηκε στην δεκαετία του 2000.
Εκτοτε, πολλά κόμματα της ευρωπαϊκής άκρας δεξιάς έχουν εκμεταλλευθεί με επιτυχία το TikTok. Η ακροδεξιά είναι η πολιτική ομάδα που χρησιμοποιεί περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον το TikTok, αλλά και παίρνει τα περισσότερα likes σε σχέση με τον αριθμό των βίντεο που αναρτώνται, σύμφωνα με μελέτη του Politico τον Μάρτιο.
«Είναι κάτι που βλέπουμε στην Γερμανία με τον Μαξιμίλιαν Κρα (πρώην επικεφαλής του συνδυασμού του ακροδεξιού κόμματος AfD). Χρησιμοποιεί τον λογαριασμό του για να μεταδώσει ένα μήνυμα, αντλώντας έμπνευση από τους κώδικες των memes, εξηγεί η Katja Muñoz, που μελετά την σχέση ανάμεσα στα κοινωνικά δίκτυα και την πολιτική.
«Αρα, η νέοι ψηφοφόροι μπορούν να ταυτισθούν και το βρίσκουν «cool» και «funny». Μπορεί να μην συμφωνούν πάντα, αλλά κάποια στιγμή συνηθίζεις στην ρητορική αυτή».
Φαύλος κύκλος
Οι χρήστες του TikTok έχουν επίσης να κάνουν με έναν αλγόριθμο που «έχει την τάση να περικλείει σε ιδεολογικές φούσκες περισσότερα από άλλα κοινωνικά μέσα», λέει ο Romain Fargier.
«Αν παίρνεις κάθε μέρα notifications που μιλούν για τον Μπαρντελά, κάποια στιγμή μπαίνεις σε φαύλο κύκλο. Ο αλγόριθμος σφοροκοπά με αυτό το είδος των πληροφοριών, μέχρι να κατευθύνουν την γνώμη σας προς το γεγονός ότι αυτό το πρόσωπο είναι το πλέον αξιόπιστο», συνοψίζει η Refka Payssan.
Για την Véronique Reille-Soult, πρόεδρο του Backbone Consulting, εταιρεία διαχείρισης κρίσεων και ειδική στην ανάλυση κοινής γνώμης, το φαινόμενο επεκτείνεται πέραν της απλής «επιτυχημένης εκστρατείας στο TikTok».
Το δίκτυο «και ο αλγόριθμός του σε κάνουν να βλέπεις πληροφορίες που δεν είναι η πραγματικότητα που ζεις καθημερινά. (…) Βλέπεις εικόνες και πληροφορίες (…) που σε κάνουν να φαντάζεσαι μία πραγματικότητα που βρίσκεται πολύ μακριά από σένα. (…) Αυτό δημιουργεί σε ορισμένους νέους ένα κλίμα, ένα είδος έξαψης».
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Moveo.AI: Λειτουργίες AI στο Πανεπιστήμιο Αθηνών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/UOA-Moveo-image2-600x450.png)
Εισαγωγή λειτουργιών AI στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ο εικονικός βοηθός του ΕΛΚΕ/ΕΚΠΑ «Αθηνά» και της Moveo.AI, έχει ενσωματωθεί ήδη στη ιστοσελίδα της υπηρεσίας και είναι σε θέση να απαντήσει με ακρίβεια σε ποικίλες ερωτήσεις
![S2 Cognition: H startup που «γεννά» πρωταθλητές σε NFL και Wall Street](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/2023-09-08T011442Z_2078415887_MT1USATODAY21365304_RTRMADP_3_NFL-DETROIT-LIONS-AT-KANSAS-CITY-CHIEFS-600x386.jpg)
H startup που «γεννά» πρωταθλητές σε NFL και Wall Street
Οι πρωτοποριακές μέθοδοι που ακολουθεί η S2 Cognition
![Ελληνικές επιχειρήσεις: Που υστερούν, οι ευκαιρίες που ανοίγονται σε θέματα παραγωγικής AI](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Eleutherios-Charalambous-Managing-Partner-–-McKinsey-Company-Greece-and-Cyprus-and-Christoforos-Anagnostopoulos-Partner-QuantumBlack-AI-Lead-Athens-1-600x365.jpg)
Η ευκαιρία που ανοίγεται γύρω από την AI για τις ελληνικές επιχειρήσεις
Τι έδειξε έρευνα της QuantumBlack AI, by McKinsey για τις ελληνικές επιχειρήσεις
![Google: Οι αλλαγές που έρχονται στις αναρτήσεις πολιτικού περιεχομένου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/2024-02-16T000121Z_423707472_RC2B36A03LWC_RTRMADP_5_GOOGLE-EUROPE-600x459.jpg)
Οι αλλαγές που φέρνει η Google στις πολιτικές διαφημίσεις
Η ταχεία ανάπτυξη της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης, έχει εγείρει ανησυχίες για πιθανή κακή χρήση της
![Nvidia: Αντιμέτωπη με πιθανούς ελέγχους για μονοπωλιακές πρακτικές στη Γαλλία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/ot_nvidia2-600x352.png)
Υπό γαλλικό ρυθμιστικό έλεγχο η Nvidia - O κίνδυνος των προστίμων
Η Nvidia έχει δει τη ζήτηση για τα προϊόντα της να αυξάνεται κατακόρυφα μετά το λανσάρισμα του εργαλείου δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης ChatGPT
![Google: Επενδύει στην ηλιακή ενέργεια για τις ανάγκες της AI](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/11/2020-09-15T100032Z_1068696252_RC2YYI9YH7TG_RTRMADP_5_USA-TECH-GOOGLE-600x378.jpg)
Η Google eπενδύει σε εταιρία ηλιακής ενέργειας στην Ταϊβάν για τις ανάγκες της AI
Η εταιρεία δεν αποκάλυψε πόσα επενδύει στη New Green Power, μια εταιρεία χαρτοφυλακίου της BlackRock
![Προσωπικά δεδομένα: Η Meta αντιμέτωπη με πρόστιμο για το μοντέλο «συναινέστε ή πληρώστε»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/2024-01-18T173432Z_564727902_RC291W9GZMZU_RTRMADP_5_SPAIN-META-COURT-1-600x398.jpg)
«Φρένο» από ΕΕ στην πολιτική προσωπικών δεδομένων της Meta
Οι χρήστες στην Ευρώπη καλούνται να διαλέξουν είτε πρόσβαση με συνδρομή, είτε «δωρεάν» πρόσβαση με στοχευμένες διαφημίσεις που επιλέγονται με βάσει προσωπικά δεδομένα
![CityCrop: H startup που φέρνει την καλλιέργεια φρούτων και λαχανικών στο… σαλόνι μας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/interview108_raftogiannis-600x433.jpg)
H startup που φέρνει την καλλιέργεια φρούτων και λαχανικών στο... σαλόνι μας
Η CityCrop μπαίνει στα σούπερ μάρκετ και στρέφει το βλέμμα στο εξωτερικό - Πώς λειτουργεί η συσκευή... «Nespresso» για φυτά και βότανα
![Πόλεμος EE – Big Tech: Γιατί η Κομισιόν κυνηγά τους τεχνολογικούς γίγαντες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/07/shutterstock_1643544484-600x336.jpg)
EE Vs Big Tech - Γιατί η Κομισιόν κυνηγά τους τεχνολογικούς γίγαντες
Αγριεύει ο πόλεμος EE - Big Tech
![Συνεργασία AWS – SAP για δημιουργία Cloud ERP με τη χρήση Generative AI](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/AWS-REinvent-600x399.jpg)
Η AWS και η SAP δημιούργησαν Cloud ERP με τη χρήση Generative AI
Η συνεργασία έρχεται να απλουστεύσει την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης σε κρίσιμες για τις επιχειρήσεις εφαρμογές