Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας, Toyota, βρέθηκε στο προσκήνιο πρόσφατα, αλλά για όλους τους λάθος λόγους.

Τα αγαθά και οι υπηρεσίες από τη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου είναι γνωστά για τα υψηλά πρότυπα και την ποιότητά τους, καθώς και την αξιοπιστία τους. Ωστόσο, οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες δέχθηκαν πρόσφατα πυρά για παραποίηση εφαρμογών πιστοποίησης σε δοκιμές των οχημάτων τους.

Ολυμπιακοί Αγώνες: Θα είναι το «διαφημιστικό Βατερλώ» της Toyota;

Το 2023, δύο από τις τρεις μεγαλύτερες μάρκες αυτοκινήτων ήταν από την Ιαπωνία, σύμφωνα με την Statista. Η Toyota πήρε το στέμμα με μερίδιο αγοράς 10,7%, ενώ η γερμανική Volkswagen ήρθε δεύτερη με μερίδιο αγοράς 6%. Η ιαπωνική Honda Motor ήταν η τρίτη μεγαλύτερη μάρκα, με ποσοστό 4,6%.

Αλλά για την Toyota, την κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία ανά μερίδιο αγοράς στον κόσμο, το τελευταίο σκάνδαλο ασφάλειας δεν είναι το πρώτο στο οποίο εμπλέκεται και αφορά σε ψευδή δεδομένα δοκιμών, όπως επισημαίνει το Reuters.

Τι συνέβη

Το «Kaizen» είναι μια ιαπωνική φιλοσοφία – ευρέως μεταφρασμένη ως «συνεχής βελτίωση» – που υιοθετήθηκε από την Toyota και διαφημίστηκε ως μια από τις βασικές αξίες της εταιρείας.

Ωστόσο, η φήμη της έχει υποστεί πλήγμα, μετά από μια ευρεία έρευνα σε ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Τουρισμού της χώρας αποκάλυψε ότι πέντε μεγάλες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες – συμπεριλαμβανομένης της Toyota – είχαν χρησιμοποιήσει ψευδή δεδομένα για να υποβάλουν αίτηση για πιστοποίηση αυτοκίνητα.

Παρατυπίες στις αιτήσεις πιστοποίησης ανακαλύφθηκαν από τις Toyota, Mazda, Honda, Suzuki Motor και Yamaha Motor, ανακοίνωσε το υπουργείο στις 3 Ιουνίου.

Και οι πέντε εταιρείες είχαν υποβάλει ψευδή δεδομένα δοκιμών, ή στην περίπτωση της Toyota και της Mazda, παραποιήθηκαν τα οχήματα που χρησιμοποιήθηκαν σε δοκιμές πρόσκρουσης.

Οι μετοχές και των πέντε ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών σημείωσαν βουτιά την εβδομάδα που ακολούθησε τις αποκαλύψεις, με την Toyota να καταγράφει απώλειες 2,45 τρισεκατομμυρίων γιεν (15,62 δισεκατομμύρια δολάρια) σε αξία μόνο την περασμένη εβδομάδα.

Πώς αντέδρασε η Toyota;

Ως απάντηση στα σκάνδαλα, ο πρόεδρος της Toyota Akio Toyoda ζήτησε συγγνώμη από τους ενδιαφερόμενους και τους πελάτες και η εταιρεία διέκοψε τις αποστολές και τις πωλήσεις τριών μοντέλων που κατασκευάζονται επί του παρόντος στην Ιαπωνία, δηλαδή των Corolla Fielder, Corolla Axio και Yaris Cross.

Η Toyoda παραδέχτηκε ότι επτά από τα μοντέλα της εταιρείας «δοκιμάστηκαν χρησιμοποιώντας μεθόδους που διαφέρουν από τα πρότυπα που ορίζονται από τις εθνικές αρχές».

Άλλα σκάνδαλα

Ενώ οι τελευταίες αποκαλύψεις δημοσιοποιήθηκαν μόλις πριν από δύο εβδομάδες, η έρευνα του υπουργείου Μεταφορών πυροδοτήθηκε αρχικά από ένα άλλο σκάνδαλο ασφάλειας σε μια θυγατρική της Toyota, την Daihatsu.

Τον Δεκέμβριο, η Daihatsu διέκοψε τις αποστολές όλων των οχημάτων της μετά από έρευνα που διαπίστωσε προβλήματα ασφάλειας με τα αυτοκίνητά της, συμπεριλαμβανομένων περιπτώσεων όπου οι μονάδες ελέγχου αερόσακων που χρησιμοποιήθηκαν σε δοκιμές για ορισμένα μοντέλα ήταν διαφορετικές από αυτές που πωλήθηκαν στο κοινό.

Τον Απρίλιο του περασμένου έτους, η Daihatsu ανακοίνωσε ότι διεξήγαγε δοκιμές ασφαλείας πλευρικής σύγκρουσης για 88.000 μικρά αυτοκίνητα, τα περισσότερα από αυτά που πωλήθηκαν ως Toyota. Η έρευνα από μια ανεξάρτητη επιτροπή τρίτου μέρους αποκάλυψε επίσης ότι οι παρατυπίες πιστοποίησης επεκτάθηκαν μέχρι το 1989.

Η Daihatsu ζήτησε συγγνώμη που «πρόδωσε την εμπιστοσύνη των πελατών [της] και άλλων ενδιαφερομένων και για την πρόκληση μεγάλης ταλαιπωρίας και ανησυχίας».

Ορισμένα από τα αυτοκίνητα της Daihatsu ξεκίνησαν ξανά να πωλούνται τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους μετά από αναθεωρημένες δοκιμές.

Το 2022, η Hino – η θυγατρική της Toyota στην κατασκευή φορτηγών – αποκαλύφθηκε ότι παραποίησε δεδομένα εκπομπών σε ορισμένους κινητήρες το 2003, γεγονός που επηρέασε περισσότερα από 640.000 οχήματα.

Τι έπεται

Δεδομένων των πρόσφατων σκανδάλων, θα εγκαταλείψουν οι επενδυτές τη μετοχή, προτιμώντας να αξιοποιήσουν τα χρήματά τους σε άλλες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν έχουν εμπλακεί σε σκάνδαλα;

Από τις 13 Ιουνίου, η μετοχή της Toyota ήταν στο χαμηλότερο επίπεδο από τις 6 Φεβρουαρίου. Από τότε που ξέσπασε το σκάνδαλο στις 3 Ιουνίου, η μετοχή της εταιρείας σημείωσε βουτιά 8%.

Ωστόσο, ένα σημείωμα της Citi στις 3 Ιουνίου ανέφερε ότι ο αντίκτυπος στην τιμή της μετοχής στον κλάδο θα είναι «ελάχιστη». Προσθέτουν ότι «δεν υπάρχουν ζητήματα πουθενά στο μέτωπο των επιδόσεων και οι ατασθαλίες δεν φαίνεται να οδηγούν σε αποχωρήσεις [επενδυτών]».

Η Citi επεσήμανε ότι μέρος των προβλημάτων έγκειται στην ίδια τη διαδικασία πιστοποίησης, λέγοντας ότι «σε πολλές περιπτώσεις, ακόμη και αν η διαδικασία πιστοποίησης δεν ακολουθήθηκε επακριβώς, στη συνέχεια πραγματοποιήθηκαν δοκιμές που ήταν αποτελεσματικά ακόμη πιο αυστηρές».

Οι αναλυτές της Citi προέβλεψαν μηνιαία πτώση της παραγωγής κατά περίπου 11.000 μονάδες για την Toyota, που μεταφράζεται σε πωλήσεις περίπου 22 δισεκατομμυρίων γιεν (139,89 δισεκατομμύρια δολάρια). «Ωστόσο, καθώς η παραγωγή είναι πιθανό να ξαναρχίσει σε δύο έως τρεις μήνες, πιστεύουμε ότι ο συνολικός αντίκτυπος είναι πιθανό να είναι μέτριος», πρόσθεσαν.

Οι αναλυτές της αγοράς στο σύνολό τους απηχούν θετικό κλίμα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της FactSet, 12 στους 19 αναλυτές τον Ιούνιο έδωσαν βαθμολογία «buy» ή «overweight» στη μετοχή, με μέση τιμή στόχο τα 3.888,56 γιεν, η οποία αντιπροσωπεύει άνοδο 24,3% σε σχέση με την τιμή κλεισίματός της στις 13 Ιουνίου.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή