Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε στο Bloomberg ότι έχει έρθει η ώρα να τεθούν περιορισμοί στα κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται τα πιο δημοφιλή νησιά της Ελλάδας, η πρώτη κίνηση της κυβέρνησης για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις του «υπερτουρισμού» στην περίοδο μετά την πανδημία.
Κρουαζιέρα: Σε ιστορικό ρεκόρ οδεύουν το 2024 οι επιβάτες πλοίων
«Νομίζω ότι θα το κάνουμε του χρόνου», δήλωσε ο Μητσοτάκης σε συνέντευξή του, μιλώντας για την απόφαση να περιοριστεί η επισκεψιμότητα κρουαζιερόπλοιων. Οι νέοι κανόνες θα μπορούσαν να περιορίσουν τον συνολικό αριθμό των θέσεων ελλιμενισμού στα νησιά ή να εισαχθεί μια διαδικασία υποβολής προσφορών για χρονοθυρίδες, είπε.
Για την Ελλάδα, το διακύβευμα είναι υψηλό. Ο τουρισμός αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τέταρτο της οικονομικής παραγωγής της και στη μετά Covid εποχή η χώρα έχει σπάσει ρεκόρ τουριστικών επισκέψεων και δαπανών.
Η Ελλάδα υποδέχθηκε 32,7 εκατομμύρια τουρίστες το 2023, 18% περισσότερους από το προηγούμενο έτος, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2024 σημειώθηκε αύξηση σχεδόν 25% στους επισκέπτες. Η Cruises δημιούργησε έσοδα 847,4 εκατομμυρίων ευρώ (910 εκατομμύρια δολάρια) πέρυσι, υπερδιπλάσια από το 2022, σύμφωνα με το Bloomberg.
Aπίθανο να προκαλέσουν πλήγμα οι περιορισμοί
Ενώ η απόφαση του πρωθυπουργού θα μπορούσε να σημάνει συναγερμό σε ολόκληρο τον κλάδο, οι νέοι περιορισμοί είναι απίθανο να προκαλέσουν σημαντικό πλήγμα στον μαζικό τουριστικό τομέα, με τα πλοία να συνεχίζουν να επισκέπτονται τα περισσότερα νησιά και πολλά κρουαζιερόπλοια να έχουν λιμάνι στον Πειραιά, κοντά στην Αθήνα.
Αντ ‘αυτού, τα σχόλια του Μητσοτάκη εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το εάν τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια προσφέρουν οικονομικά οφέλη που υπερτερούν των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων.
Μιλώντας στο Bloomberg, ο Μητσοτάκης επέστησε την προσοχή στην πίεση στα πιο δημοφιλή σημεία της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του κυκλαδίτικου νησιού της Σαντορίνης.
«Η Σαντορίνη από μόνη της είναι ένα πρόβλημα», δήλωσε ο πρωθυπουργός στις 12 Ιουνίου στο γραφείο του στην Αθήνα, σημειώνοντας ότι θα μπορούσε να υπάρξει αποσύνδεση μεταξύ του τεράστιου αριθμού των πλοίων που ελλιμενίζονται στο νησί και του πόσο συμβάλλουν στην τουριστική οικονομία. Και άλλοι επισκέπτες στη Σαντορίνη θα μπορούσαν να απενεργοποιηθούν από την κίνηση των κρουαζιερόπλοιων, είπε.
«Υπάρχουν άνθρωποι που ξοδεύουν πολλά χρήματα για να είναι στη Σαντορίνη και δεν θέλουν το νησί να κατακλυστεί», δήλωσε ο Μητσοτάκης. «Επιπλέον, το νησί δεν μπορεί να το αντέξει οικονομικά, ακόμη και από την άποψη της ασφάλειας».
Μύκονος, Σαντορίνη πιέζονται
Η Σαντορίνη, γνωστή για το εντυπωσιακό ηφαιστειακό τοπίο και τα φωτογενή ηλιοβασιλέματα, ήταν πέρυσι ο πιο δημοφιλής νησιωτικός προορισμός της Ελλάδας για κρουαζιερόπλοια, με 800 πλοία να προσεγγίζουν, παραδίδοντας σχεδόν 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες, σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος. Αυτό είναι σχεδόν ένα άλμα 17% από το 2022. Το νησί φιλοξενεί περίπου 15.000 μόνιμους κατοίκους.
Η Ελλάδα δεν είναι η πρώτη μεσογειακή χώρα που αναγκάζεται να αναλάβει δράση για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της δημοτικότητάς της μεταξύ των τουριστών. Η Ιταλία το 2021 απαγόρευσε στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια να εισέλθουν στο κανάλι που οδηγεί στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας μετά από ζημιές λόγω υπερτουρισμού, ενώ οι τουρίστες ημέρας χρεώνονται πλέον διόδια για να εισέλθουν στο κέντρο κατά τις περιόδους αιχμής.
Άλλα ελληνικά νησιά, επίσης, αισθάνονται την πίεση. Η Μύκονος με επίκεντρο τα πάρτι είδε 749 επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων το 2023, δεύτερη μόνο μετά τη Σαντορίνη, αύξηση άνω του 23% από το 2022.
«Η Σαντορίνη είναι η πιο ευαίσθητη, η Μύκονος θα είναι η δεύτερη», είπε ο πρωθυπουργός. Αν και πολλά ελληνικά νησιά πιέζονται κάτω από το βάρος της δημοτικότητάς τους, αυτά είναι αυτά που «σαφώς υποφέρουν».
Latest News
Πράσινο φως από επιτροπή της Βουλής στο νομοσχέδιο για τα Airbnb
Στη «σωστή κατεύθυνση» κινείται το νομοσχέδιο για τη θέσπιση προδιαγραφών στα ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης τύπου Airbnb
Θεοδωρικάκος για ακύρωση Turkaegean: Η κυβέρνηση διαχρονικά προασπίζει το εθνικό συμφέρον
«Θεωρώ ότι η απόφαση είναι ισχυρή και ό,τι έχουμε να κάνουμε σε νομικό επίπεδο, θα συνεχίσουμε να το κάνουμε», δήλωσε ο Τάκης Θεοδωρικάκος
Οικογένεια Χατζηλαζάρου: Μετά το «Τιτάνια» στήνουν νέα πεντάστερη μονάδα στη Ρόδο
Η οικογένεια Χατζηλαζάρου προχωρά σε νέα επένδυση 60 εκατ. ευρώ στο νησί της Ρόδου – Τα οικονομικά μεγέθη και η απόκτηση του «Τιτάνια» στην Αθήνα
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Πώς θα κινηθεί ο ελληνικός τουρισμός το 2025 - Τι αποκαλύπτουν τέσσερις μελέτες
Τουρισμός: Η Ελλάδα συνεχίζει να ανταγωνίζεται χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Πορτογαλία, η Τουρκία και η Κροατία
Γιατί οι τουρίστες συρρέουν στο… τοξικότερο νησί στον κόσμο
Πρόκειται για ένα ηφαιστειογενές νησί περίπου 177 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά του Τόκιο
Προσθέτει «αστέρια» στις μονάδες του στην Ελλάδα ο Όμιλος Λούη
Τι σχεδιάζει ο όμιλος Λούη για τις τουριστικές επενδύσεις του στην Ελλάδα - Τι έδειξε το Ταμείο για την περσινή χρονιά
Η ΕΕ ακυρώνει το εμπορικό σήμα «Turkaegean» - Όλη η απόφαση στον ΟΤ
Το 2021 ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης Τουρκίας κατέθεσε προς κατοχύρωση στο EUIPO το εμπορικό σήμα «Turkaegean»
Οι ξενοδόχοι στην αντεπίθεση: Προσφεύγουν κατά απόφασης δήμου για νέο τέλος
Το «τέλος βιώσιμης ανάπτυξης» που επιβάλει ο Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης αποτελεί πρωτοφανή απόφαση, λέει ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού
Nέα ρεκόρ στον τουρισμό καταγράφει η Ελλάδα - Τι αναφέρει η Handelsblatt
Η αύξηση του τουρισμού στην Ελλάδα, η κίνηση στα αεροδρόμια από την οποία επωφελείται και η γερμανική Fraport