Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες αποδεικνύεται η διαχείριση των επιβατών κρουαζιέρας σε ορισμένα δημοφιλή ελληνικά νησιά καθώς θα πρέπει να συνδυασθεί η ανάπτυξη του προορισμού, με την προστασία του και την μη ενόχληση του τοπικού πληθυσμού, την αναβαθμισμένη ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και την ικανοποίηση των επισκεπτών.
Στο πλαίσιο αυτό η εξαγγελία του πρωθυπουργού μέσα από το Bloomberg ότι θα τεθούν περιορισμοί στην κρουαζιέρα από την επόμενη σεζόν σε ορισμένους νησιωτικούς προορισμούς δεν ξένισε τις εταιρείες κρουαζιέρας οι οποίες ήδη εφαρμόζουν ένα «κόφτη» στη Σαντορίνη και τη Μύκονο σε συνεργασία με τις διοικήσεις των τοπικών λιμενικών ταμείων και των δημοτικών αρχών.
Bloomberg: Η Ελλάδα θα περιορίσει τον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων στα πιο δημοφιλή νησιά
Το σενάριο του κεφαλικού φόρου
Οι εταιρείες προβληματίζονται πάντως για το σενάριο ενός «κεφαλικού φόρου» (head tourist tax) καθώς ένας τέτοιος «φόρος» δεν μπορεί να αφορά μόνο την κρουαζιέρα αλλά το σύνολο των επισκεπτών ενός προορισμού ενώ και τα έσοδα από αυτόν έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα, να αξιοποιούνται δηλαδή για την βελτίωση των υποδομών (π.χ επέκταση προβλητών, κ.α.)
Το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή στιγμή στη διαχείριση των τουριστικών ροών από την κρουαζιέρα καταγράφεται στη Σαντορίνη και τη Μύκονο, όπου η παγκόσμια ζήτηση για τα δυο αυτά νησιά είναι πολύ υψηλή.
Πάνω από 1,3 εκατ επιβάτες στη Σαντορίνη
Στη Σαντορίνη το 2023 «έπιασαν» 800 κρουαζιερόπλοια με 1.298.968 επιβάτες έναντι 686 κρουαζιερόπλοιων το 2022 με 826.602 επιβάτες. Για το 2024 εκτιμάται ότι θα δεχθεί 815 κρουαζιερόπλοια με πάνω από 1.300.403 επιβάτες, ενώ για το 2025 εκτιμάται ότι οι επισκέπτες θα φθάσουν το 1,5 εκατ.
Στη Μύκονο το 2023 «έδεσαν» 749 κρουαζιερόπλοια με 1.192.822 επιβάτες έναντι 608 κρουαζιερόπλοιων και 685.918 επιβατών το 2022. Στη Μύκονο δηλαδή σημειώθηκε αύξηση κατά 23% στον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων και 74% στον αριθμό των επιβατών!
Ο κλάδος της κρουαζιέρας δεν είναι αντίθετος στη εφαρμογή ενός «κόφτη» στον ημερήσιο αριθμό επιβατών που επισκέπτονται τα δημοφιλή νησιά.
Τόσο η παγκόσμια ένωση κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association- Clia όσο και η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) συμφωνούν στην εφαρμογή ενός κόφτη. Ήδη και οι δυο ενώσεις το έχουν συζητήσει με τους τοπικούς φορείς στα δυο πιο δημοφιλή νησιά τη Μύκονο και τη Σαντορίνη όπου εντοπίζεται προς το παρόν το πρόβλημα.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν δεσμευτεί για αποτελεσματική συνεργασία με δημοφιλείς προορισμούς κρουαζιέρας πάνω στις κορυφαίες προτεραιότητες του κλάδου για βιώσιμη ανάπτυξη και υπεύθυνο τουρισμό, σημειώνει η κα Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της Clia . Στο πλαίσιο αυτό πρόσφατα εκδήλωσε την στήριξη της στις τοπικές προσπάθειες για θέσπιση συστήματος κρατήσεων θέσεων ελλιμενισμού (Berth management system) στη Μύκονο, με στόχο την καλύτερη διαχείριση των αφίξεων και αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων σε ημερήσια και εβδομαδιαία βάση, με γνώμονα τις δυνατότητες του λιμένα και του προορισμού, και με στόχο τη βέλτιστη εμπειρία των επιβατών. Άλλωστε, η δημιουργία κατάλληλων λιμενικών υποδομών, περιβάλλοντος λειτουργίας και βιώσιμης ανάπτυξης είναι μεταξύ των πέντε πυλώνων του Σχεδίου Δράσης της CLIA για την Ελλάδα.
Όριο οι 8.000 επιβάτες την ημέρα
Τα μέλη μας έχουν δεσμευθεί στην αυστηρή εφαρμογή του ορίου των 8.000 επιβατών που ξεκίνησε να εφαρμόζεται από το 2018 αλλά στη συνέχεια ατόνισε από την πλευρα του λιμενικού ταμείου, προσθέτει η κα. Δεληγιάννη.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας κατανοούν την αναγκαιότητα της διαχείρισης των προορισμών καθώς πρωτίστως είναι προς το συμφέρον της ικανοποίησης των επιβατών αλλά τα όποια μέτρα σκέφτεται η κυβέρνηση καλό είναι πριν τις οριστικές αποφάσεις να συζητηθούν και με τους φορείς του κλάδου σημειώνει ο κ. Γιώργος Κουμπενάς πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ
Αν και οι εταιρείες κρουαζιέρας δεν έχουν αντίρρηση στην ύπαρξη «κόφτη» το ερώτημα είναι τι στάση κρατούν οι υπόλοιποι κλάδοι που εμπλέκονται στην κρουαζιέρα (τουριστικοί πράκτορες, λεμβούχοι, port agents κ.α.) καθώς σύμφωνα με παράγοντες του χώρου για τις κατηγορίες αυτές, κάθε περιορισμός σημαίνει και «ψαλίδισμα» των εσόδων τους.
Πάντως στη Σαντορίνη όπως και στη Μύκονο εταιρείες κρουαζιέρας και τοπικές αρχές συμφώνησαν στην αναγκαιότητα ύπαρξης του ορίου με βάση τις δυνατότητες των λιμανιών στα δυο νησιά και του τελεφερίκ ειδικά για την Σαντορίνη.
Ειδικότερα στη Σαντορίνη με βάση την πλέον πρόσφατη απόφαση του Λιμενικού ταμείου και του Δήμου το ανώτατο όριο επιβατών ημερησίως επανέρχεται στα .8000 άτομα, λαμβάνοντας υπόψη πληρότητες 75% των κρουαζιερόπλοίων ενώ από το 2025 το όριο της πληρότητας ανεβαίνει στο 80% καθώς από έρευνες προκύπτει ότι είναι ακόμη υψηλότερες (π.χ. 85%).
Σημειώνεται ότι με απόφαση της προηγούμενης δημοτικής αρχής είχε καταργηθεί το όριο των 8.000 ημερήσιων αφίξεων και είχε ανέβει στους 9.800 με αποτέλεσμα φέτος για 63 ημέρες το νησί να δεχθεί ημερησίως πάνω από 8000 επιβάτες κρουαζιέρας.
Επισημαίνεται επίσης ότι το νησί επιβαρύνεται και με 5.000-6000 τουρίστες ημερησίως από τα ημερόπλοια.
Συστήματα διαχείρισης των κρουαζιερόπλοιων εξετάζονται και στη Μύκονο, όπου όμως είναι και πιο εύκολη η διάχυση τους στη διάρκεια της ημέρας. Πάντως η Clia για να αποδείξει τη σημαντική συμβολή της κρουαζιέρας τις τοπικές προχωρά κατά διαστήματα σε σχετικές μελέτες. Μία τέτοια μελέτη είναι σε εξέλιξη στη Μύκονο .
Τι δήλωσε ο πρωθυπουργός
Η κυβέρνηση, σύμφωνα με δηλώσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Bloomberg, εξετάζει περιορισμούς στα κρουαζιερόπλοια είτε μέσω της χρήσης ενός «κόφτη» στον συνολικό αριθμό των θέσεων ελλιμενισμού στα νησιά ή με την εισαγωγή μιας διαδικασίας υποβολής προσφορών για χρονοθυρίδες.
Η Ελλάδα δεν είναι η πρώτη μεσογειακή χώρα που αναγκάζεται να αναλάβει δράση για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της δημοτικότητάς της μεταξύ των τουριστών. Η Ιταλία το 2021 απαγόρευσε στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια να εισέλθουν στο κανάλι που οδηγεί στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας μετά από ζημιές λόγω υπερτουρισμού, ενώ οι τουρίστες ημέρας χρεώνονται πλέον διόδια για να εισέλθουν στο κέντρο κατά τις περιόδους αιχμής.
Latest News
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%