Επενδύσεις που αγγίζουν το 1,5 δισ. ευρώ (στην πλήρη ανάπτυξή τους) φέρνουν στην Ελλάδα επιχειρηματικά πάρκα και εμπορευματικά κέντρα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με τα εμβληματικά projects που έχουν τεθεί σε τροχιά υλοποίησης να στοχεύουν να καταστήσουν την χώρα μας δίοδο μεταφοράς εμπορευμάτων από την Ευρώπη μέχρι και την Μέση Ανατολή.
Trastor: Deal για την ανάπτυξη του μεγαλύτερου logistic park στη χώρα
Φυλή
To TAIΠΕΔ τρέχει ήδη τον διαγωνισμό, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, για την ανάπτυξη του Επιχειρηματικού Πάρκου στη θέση «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής. Μάλιστα λόγω του ζωηρού ενδιαφέροντος που καταγράφεται δόθηκε παράταση, έως την 1η Ιουλίου (από 17 Ιουνίου) στον διαγωνισμό.
Ο διαγωνισμός διενεργείται για λογαριασμό του Δήμου Φυλής, που είναι ο τελικός δικαιούχος και κύριος του έργου. Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη λειτουργία, τη συντήρηση και τη μακροχρόνια εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου του Δήμου Φυλής. Η συνολική έκταση που προορίζεται για παραχώρηση είναι περίπου 412.000 τ.μ.
Η διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης θα αντιστοιχεί σε 35 έτη κατ’ ελάχιστο. Η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης, καθώς και της παράτασης που δύναται να δοθεί, θα καθοριστούν με την ολοκλήρωση της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου και θα περιληφθούν στην Πρόσκληση Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών.
Η διαγωνιστική διαδικασία θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση αφορά την προεπιλογή υποψηφίων βάσει κριτηρίων τεχνικής και χρηματοοικονομικής ικανότητας και η δεύτερη φάση αφορά την ολοκλήρωση ανταγωνιστικού διαλόγου με τους προεπιλεγέντες υποψηφίους και την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.
Ανάδοχος αναμένεται να προκύψει έως τις αρχές του 2025 και η σχετική σύμβαση να υπογραφεί εντός της ίδιας χρονιάς.
Ριζική αναβάθμιση της Δυτικής Αττικής
Το Επιχειρηματικό Πάρκο θα αποτελέσει ένα σύγχρονο, πράσινο και καινοτόμο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics, που θα υποστηρίζει συνολικά και αποτελεσματικά τις ανάγκες της εθνικής αγοράς εμπορευματικών μεταφορών, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσει ριζικά την περιοχή της Δυτικής Αττικής, θα ενισχύσει την τοπική ανάπτυξη και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τόσο κατά την περίοδο κατασκευής, όσο και κατά την περίοδο λειτουργίας.
Το συνολικό ύψος της επένδυσης εκτιμάται πως θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ.
Γκόνου
Με «οδηγό» τον διαγωνισμό για την ανάπτυξη Επιχειρηματικού Πάρκου στην Φυλή ακολουθεί με βήμα ταχύ και η προκήρυξη του διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ για την ανάπτυξη του πρώτου μεγάλου εμπορευματικού κέντρου στη Θεσσαλονίκη που θα «ενώσει» το λιμάνι της πόλης με τα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη.
Θα υλοποιηθεί σε έκταση 672 στρ. του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, που βρίσκεται σε προνομιακή θέση σε απόσταση 3 χλμ. από την Εγνατία και 500μ. από τη σιδηροδρομική γραμμή.
H έναρξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση του ακινήτου αναμένεται το β’ εξάμηνο του 2024. Το ύψος της επένδυσης ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί εκτιμάται από 120 ως και 260 εκατ. ευρώ και φιλοδοξεί να θα αποτελέσει την πύλη για προϊόντα από τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τα οποία έχουν, ήδη εκφράσει, σε θεωρητικό βέβαια επίπεδο, ενδιαφέρον για μια τέτοια επένδυση στη Βόρεια Ελλάδα.
Βάσει των σεναρίων που έχουν εξετασθεί, η εσωτερική απόδοση των ιδίων κεφαλαίων εκτιμάται περί το 10% και το project IRR ανέρχεται σε 6-7%, ενώ αναμένονται οφέλη άνω των 325 εκατ. ευρώ σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, με το 30% αυτών να είναι άμεσα.
Επίσης, υπάρχουν εκτιμήσεις για οφέλη άνω των 300 εκατ. ευρώ σε βάθος χρόνου σε επίπεδο Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, εκ των οποίων τα 30 εκατ. ευρώ θα είναι άμεσα (όταν γίνει η επένδυση).
Τα οφέλη
Η δημιουργία logistics center στην έκταση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, εφόσον προχωρήσει το μεγαλεπήβολο πλάνο, θα βάλει για τα καλά την Θεσσαλονίκη και ευρύτερα την Βόρεια Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη.
Αν γίνει πράξη το μεγαλεπήβολο εγχείρημα, πόσω μάλλον αν κουμπώσει με τα κέντρα logistics που βρίσκονται στα σκαριά από ΟΛΘ και Dimand η Θεσσαλονίκη και ευρύτερα η Βόρεια Ελλάδα θα μπουν για τα καλά στο παιχνίδι, με τους επενδυτικούς τους ορίζοντες να διευρύνονται και την περιοχή να «αποθηκεύει» επενδύσεις από διεθνούς εμβέλειας παίκτες.
Η Θεσσαλονίκη, αν κερδίσει το στοίχημα, θα είναι σε θέση να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στη νέα εποχή των διεθνών μεταφορών, όντας δίοδος μεταφοράς προϊόντων μεταξύ Ευρώπης – Αφρικής, στήνοντας μία «γέφυρα» ανάπτυξης με πολλαπλά οφέλη για την τοπική και όχι μόνο οικονομία.
Το έργο αναμφίβολα θα διευκολύνει το εξαγωγικό επιχειρείν και θα αποτελέσει κίνητρο εξαγωγικής δραστηριότητας για νέες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, συμβάλλοντας καθοριστικά στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης. Αυτή τη φορά, το εγχείρημα φέρει την «σφραγίδα» του ΤΑΙΠΕΔ και της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) που περνούν από κόσκινο όλες τις λεπτομέρειες.
Οι συνέργειες και το διακύβευμα
Σε μία εποχή συνεχών γεωπολιτικών ανακατατάξεων η εξέλιξη και η επιτυχής ή όχι κατάληξη του διαγωνισμού για το πρώην στρατόπεδο θα εξαρτηθεί από την στρατηγική που θα επιδείξουν μεγάλες εταιρείες logistics, σε μία περίοδο μάλιστα που είναι κρίσιμο μία χώρα να είναι σε θέση να διαθέτει ένα σύγχρονο και αποδοτικό δίκτυο εφοδιαστικής αλυσίδας και εμπορευματικών ροών.
Εκτιμάται πάντως πως ο διαγωνισμός θα προσελκύσει μεγάλους παίκτες, ακόμα και με συνέργειες επενδυτικών σχημάτων, καθώς το διακύβευμα, λόγω της κομβικής θέσης του logistic center, είναι κρίσιμο.
Να μην καλλιεργούνται ανεδαφικές προσδοκίες
Σε κάθε περίπτωση, επειδή και στο παρελθόν είχαν προηγηθεί απόπειρες αξιοποίησης του πρώην στρατοπέδου Γκόνου (αυτή τη φορά βέβαια φαίνεται πως προχωρούν ικανοποιητικά οι διαδικασίες) αλλά όλες στέφθηκαν από παταγώδη αποτυχία και με δεδομένη την κακή «φήμη» της Θεσσαλονίκης στην ταχύτητα υλοποίησης μεγάλων έργων, η καλλιέργεια υπέρμετρων προσδοκιών πρέπει να αποφεύγεται.
Latest News
ΑΒΑΞ: Η «Νίκη» και η «Αθηνά» ανοίγουν και χτίζουν… τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Βίντεο του ομίλου ΑΒΑΞ παρουσιάζει τον τρόπο διάνοιξης και χτισίματος της Γραμμής 4 από το «Άλσος Βεϊκου» στο «Γαλάτσι»
Διάνοιξη πάνω από 2.500 μέτρων σήραγγας για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Από το Άλσος Βεΐκου και έως σήμερα έχει διανοιχτεί σήραγγα 520 μέτρων στο πλαίσιο των έργων στη Γραμμή 4, σε Γαλάτσι και Κατεχάκη
Σε Πικροδάφνη και Ιλισό τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα
Η Περιφέρεια Αττικής «βάζει μπροστά» τις μηχανές για 158 αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα – Από αυτά 54 θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2025
Ποιοι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 5% θα λάβουν μέρος στην ΑΜΚ της Intrakat
H ανακοίνωση της Intrakat για την Αυξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και ποιες εταιρείες - μέτοχοι θα συμμετέχουν
ALUMIL: Νέες συνεργασίες στον Καναδά, συμμετοχή σε πρωτοποριακά έργα
H ALUMIL έχει ισχυρό επιχειρησιακό αποτύπωμα στο εξωτερικό, από την Ινδία ως την Ανατ. Αφρική και την Ευρώπη ως τη Βόρεια Αμερική
Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής με βάση το πιο δύσκολο σενάριο
Διαδοχικές συσκέψεις για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, μία με επιχειρησιακούς φορείς και μία με εκπροσώπους ΟΤΑ
Αύξηση 20% στα καθαρά κέρδη της «Τιτάν» - Πότε μπαίνει σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η εισαγωγή της Titan America σε αμερικάνικο χρηματιστήριο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025
Eurobank Equities: Τιμή – στόχος τα 23,40 ευρώ και σύσταση αγοράς για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την κάλυψη της εταρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε η Eurobank Equities βλέποντας υψηλότερη κερδοφορία και αποδόσεις για τους μετόχους
Κατσιγιάννης (ΑΒΑΞ): Ο κατασκευαστής δεν είναι πια απλά «εργολάβος»
Τι ανέφερε ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ, μιλώντας στο 7ο Athens Investment Forum 2024
Μιχαηλίδης (ΤΕΡΝΑ): Τα τρία προαπαιτούμενα για την ανάπτυξη των υποδομών
Τι ανέφερε στο Athens Investment Forum, ο κ. Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ