Παρότι οι εξαγωγές για τα ελληνικά αποστάγματα (τσίπουρο και ούζο) κινούνται συνεχώς ανοδικά τα τελευταία χρόνια –μάλιστα το 2023 έσπασαν το «φράγμα» των 100 εκατ. ευρώ το 2023, καθώς αυξήθηκαν κατά 9,41% στα 106,09 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με το 2022 (96,97 εκατ. ευρώ)- η μέση τιμή μονάδος, ανά εξαγόμενο κιλό ποτού, εξακολουθεί να κινείται σε χαμηλά επίπεδα και δεν αντανακλά την ποιότητά τους.
Γιατί χάνουν σε ανταγωνιστικότητα τα ελληνικά αποστάγματα
Ένας από τους λόγους που τα ελληνικά αποστάγματα δεν απολαμβάνουν την προστιθέμενη αξία που τους αναλογεί είναι η αναχρονιστική νομοθεσία που αφορά την παλαίωση, όπως ειπώθηκε κατά την χθεσινή ετήσια τακτική γενικής συνέλευσης των μελών του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων και Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ).
Συγκεκριμένα, με βάση τον νόμο 2969/2001 όπου ενσωματώνονται και ορισμένες διατάξεις νόμου του 1917 «Περί φορολογίας του οινοπνεύματος» όπως αυτός κωδικοποιήθηκε με βασιλικό διάταγμα του 1939 για να μπορέσει κάποιος αποσταγματοποιός π.χ. τσίπουρου να παράξει και να διαθέσει παλαιωμένο τσίπουρο ενός, δύο, ή δέκα ετών, θα πρέπει να έρθει να υπάλληλος από το Χημείο του Κράτους να ζυγίσει και να σφραγίσει τα βαρέλια με βουλοκέρι και να τα αποσφραγίσει ξαναζυγίζοντάς τα όταν το αλκοολούχο ποτό θα είναι έτοιμο προς διάθεση.
Αυτή η διαδικασία ελέγχου της παλαίωσης για μια ποτοποιία καθίσταται πρακτικά αδύνατη βάσει των ισχυόντων δεδομένων τόνισε ο κος Κώστας Ράπτης, αντιπρόεδρος του Συνδέσμου και εδώ και 39 χρόνια Metaxa Master του Οίκου Μεταξά.
Κάνοντας μάλιστα αναφορά στη μεγάλη εξωστρέφεια του κλάδου επεσήμανε ότι δεν αρκεί ο μεγάλος όγκος εξαγωγών αλλά θα πρέπει να είναι και η προστιθέμενη αξία αντίστοιχα αυξημένη.
«Δεν μπορεί να επενδύσει κανείς υπό αυτές τις συνθήκες» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κος Κώστας Τσιτσιλής της ομώνυμης οινοποιίας -αποσταγματοποιίας στα Τρίκαλα, που έχει προχωρήσει στην παραγωγή παλαιωμένου τσίπουρου, όπως και αρκετοί άλλοι Έλληνες ποτοποιοί.
Αξίζει να επισημανθεί ότι σχετικά με την παλαίωση των οίνων δεν ισχύουν οι ίδιες δεσμεύσεις.
Οι αποσταγματοποιοί έχουν κατ’ επανάληψη διατυπώσει το αίτημα να εκσυγχρονιστεί και να απλοποιηθεί η νομοθεσία για την παλαίωση και ελπίζουν ότι η δημιουργία της Εθνικής Επιτροπής Αποσταγμάτων πιθανόν να συμβάλλει ώστε να βρεθεί η λύση.
Ας σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια γίνεται συστηματική δουλειά την υπόθεση της παλαίωσης αποσταγμάτων και ειδικότερα στο τσίπουρο και την κρητική ρακή (τσικουδιά), ενώ σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου μπορούν να ανταγωνιστούν το ουίσκι, τις παλαιωμένες ιταλικές γκράπες και ποτά από τη Γαλλία.
Εξαγωγές: Τσίπουρο ή ούζο;
Παρά την άνοδο του τσίπουρου τα τελευταία χρόνια, το ελληνικό ούζο αποτελεί διαχρονικά τον μεγάλο πρωταγωνιστή στις εξαγωγές ελληνικών αλκοολούχων ποτών, με το ποσοστό του να φτάνει το 2023 το 58% ως προς την αξία και το 68% ως προς την ποσότητα του συνόλου.
Από την άλλη, οι εξαγωγές του τσίπουρου/τσικουδιάς αν και αντιπροσωπεύουν ένα πολύ μικρό μερίδιο (≈2% σε αξία και ≈1% σε ποσότητα) του συνόλου των εξαγωγών, καταγράφουν σταθερή άνοδο.
Ειδικότερα, οι εξαγωγές εντός ΕΕ-27 το 2023, σε σύγκριση με το 2022, εμφάνισαν αύξηση ≈22 % σε αξία και μείωση 1,5% σε ποσότητα. Όσον αφορά τις Τρίτες χώρες εμφανίζεται αύξηση σε αξία ≈1% και πτώση σε ποσότητα ≈ -13%. Σε σχέση με το 2020 η συνολική αύξηση είναι 61,2% σε αξία και ≈50% σε ποσότητα.
Latest News
Έκλεισε 70 χρόνια η Ελίν και μπαίνει σε μια νέα εποχή - Η ανάγκη για ενεργειακή μετάβαση
«Η ενεργειακή μετάβαση είναι αναγκαία», αναγνώρισε ο Πρόεδρος της Ελίν και Διευθύνων Σύμβουλος, Ιωάννης Αληγιζάκης
Το double στα κέρδη της Βενέτης και τι φέρνει η εξαγορά των Παγωτών Δωδώνη
Η Βενέτης με τα… χίλια πρόσωπα και η νέα σελίδα στην 76χρονη ιστορία της πιο γνωστής αλυσίδας αρτοποιίας στη χώρα
Με ποιες αγορές φλερτάρει ο Σκλαβενίτης – To roadmap για τις νέες υποδομές
Oι μπίζνες του ομίλου Σκλαβενίτης στο real estate – Πού εστιάζει σε Ελλάδα και Κύπρο – Τα σχέδια επέκτασης στην Κεντρική Ευρώπη
Ανατροπή στα αποτελέσματα εννεαμήνου για την AS Company με αύξηση πωλήσεων
O δείκτης EBIDTA για την AS Company διαμορφώνεται στο 19,4% επί των πωλήσεων
Κωτσόβολος: Restart με νέα επωνυμία – Η αλλαγή που φέρνει η ΔΕΗ
Αλλαγή σελίδας μετά από 19 χρόνια για την αλυσίδα Κωτσόβολος – Οι προσθήκες και οι τροποποιήσεις στο καταστατικό της εταιρείας
«Ευρώπη Holdings» το νέο όνομα της Κλουκίνας- Λάππας
Η νέα επωνυμία της Κλουκίνας Λάππας θα ισχύει από τις 25 Νοεμβρίου
Ομολογιακό δάνειο 19 εκατ. ευρώ για εξαγορές - Οι κλάδοι ενδιαφέροντος για την Quality & Reliability
Η Quality & Reliability έχει έρθει σε πρώιμες επαφές με κάποιες εταιρείες για το ενδεχόμενο εξαγοράς μέρους ή του συνόλου των μετοχών τους
Πως θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Το ωράριο που προτείνει για την εορταστική περίοδο ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία
Θεοδωρικάκος: Έλεγχοι σε πάνω από 10.000 κωδικούς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων
«Μέλημά μας η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και η προστασία των καταναλωτών«, λέει ο Τάκης Θεοδωρικάκος