Σήμερα, κυκλοφορούν στην Αττική πάνω από 13 χιλιάδες ταξί εκ των οποίων λιγότερα από 100 είναι ηλεκτροκίνητα. Επιπλέον, μόνο ένα στα τέσσερα ταξί έχει ηλικία μικρότερη των δέκα ετών, τη στιγμή που το 34% της αστικής μετακίνησης πραγματοποιείται με ταξί. Όλα αυτά τη στιγμή που η ελληνική νομοθεσία προβλέπει ότι από το 2026 όλα τα νέα ταξί θα πρέπει να είναι μηδενικών ρύπων. Δηλαδή, τη στιγμή που η ηλεκτροκίνηση είναι μονόδρομος.
Παράλληλα, πρόσφατη έρευνα σε οδηγούς ταξί έδειξε ότι η πλειοψηφία αναγνωρίζει τα οφέλη του ηλεκτρικού ταξί, δηλαδή την εύκολη οδήγηση και τα χαμηλά κόστη συντήρησης. Επιπρόσθετα, οι οδηγοί ταξί δηλώνουν σε ποσοστό 48% ότι θα προχωρούσε σε μετάβαση εφόσον εξασφαλίζονταν δύο παράμετροι: η δυνατότητα γρήγορης φόρτισης και η ύπαρξη προγράμματος ευνοϊκής χρηματοδότησης.
Ηλεκτροκίνηση: Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις στο νέο «Κινούμαι Ηλεκτρικά»
Με αυτά τα δεδομένα, παρουσιάστηκε χθες, σε ειδική εκδήλωση για τους εκπροσώπους του Τύπου, το ZAP Taxi Club, μία ολοκληρωμένη πρόταση ηλεκτροκίνησης για ταξί στην Αττική, η οποία δημιουργήθηκε από την επενδυτική SirecEnergy, σε συνεργασία με τις Εθνική Leasing και τη FREENOW.
Τι προβλέπει το πρόγραμμα
Πιο αναλυτικά, η Zap Α.Ε., εταιρεία που δημιουργήθηκε από την SirecEnergy, αναπτύσσει ένα νέο δίκτυο ταχείας φόρτισης στην Αττική, αποκλειστικής χρήσης για τα ηλεκτρικά ταξί, μέλη του ZAP Taxi Club. Τα συγκεκριμένα ταξί μπορούν να τα αποκτήσουν οι ενταγμένοι στην πλατφόρμα της FREENOW, ιδιοκτήτες άδειας ταξί, αποσύροντας το παλαιό συμβατικό τους όχημα, με σύμβαση χρηματοδοτικής μίσθωσης από την Εθνική Leasing, έχοντας πλήρη κάλυψη συντήρησης οχήματος, ασφάλισης και απαιτούμενης ενέργειας, σε συνδυασμό με τη σχετική κρατική επιδότηση για την αγορά.
Στη συνέχεια, οι ιδιοκτήτες των νέων ηλεκτρικών ταξί – μέλη πλέον του ZAP Taxi Club – ενταγμένοι στην πλατφόρμα της FREENOW, και συγκεκριμένα στον στόλο «Green Taxi», αυτόματα αποκτούν προτεραιότητα στο πρόγραμμα επιβράβευσης συνεργατών οδηγών της εταιρείας. Οι ιδιοκτήτες ταξί συμμετέχοντας στο ZAP Taxi Club και έχοντας εξασφαλίσει τη συντήρηση και την ασφάλιση του αυτοκινήτου τους, καθώς και την άμεση πρόσβαση στο δίκτυο ταχείας φόρτισης της ZAP 24/7, επωφελούνται από την εξοικονόμηση τουλάχιστον 30% στο συνολικό κόστος λειτουργίας του ταξί και από τα υψηλότερα έσοδα λόγω προτεραιότητας διάθεσης των ηλεκτρικών οχημάτων στους επιβάτες, μέσω της πλατφόρμας της FREENOW.
Η Εθνική Leasing, παρέχει χρηματοδότηση, μέσω σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης στους ιδιοκτήτες άδειας ταξί, οι οποίοι εφόσον ενταχθούν στο κρατικό πρόγραμμα μπορούν να λάβουν επιδότηση έως και 22.500 ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι θα αποσύρουν το παλαιό όχημά τους συμβατικής τεχνολογίας. Για τους ενδιαφερόμενους υπάρχει δυνατότητα επιλογής οχημάτων από 7 συνεργαζόμενους κατασκευαστές (Skoda, Mercedes, VW, KIA, Hyundai, MG, BYD) και συμβολαίων 4ετίας ή 5ετίας με 100.000 και 75.000 χιλιόμετρα ανά έτος αντίστοιχα.
Κατά τη λήξη των συμβάσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης οι ιδιοκτήτες ταξί θα έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν το όχημα έναντι συμβολικού τιμήματος, «με 5 ευρώ» όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά στο περιθώριο της εκδήλωσης.
Το μέσο μηνιαίο μίσθωμα θα ανέρχεται ενδεικτικά από 980 έως 1.200 ευρώ, πλέον ΦΠΑ, και θα διαμορφωθεί ανάλογα με τον τύπο του αυτοκινήτου που θα επιλεγεί, τα ετήσια χλμ και τα έτη μίσθωσης, και θα περιλαμβάνει το κόστος αυτοκινήτου, ασφαλιστική κάλυψη αστικής ευθύνης πυρός και κλοπής, τακτική συντήρηση σε εξουσιοδοτημένα συνεργεία, κάλυψη βλαβών και φόρτιση στο δίκτυο ZAP για 250χλμ ανά ημέρα.
Δίκτυο ταχείας φόρτισης
Στόχος του προγράμματος, όπως ειπώθηκε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, είναι να κυκλοφορούν 1000 νέα ηλεκτρικά ταξί στην Αττική στους επόμενους μήνες, αλλά και η σταδιακή επέκταση του προγράμματος.
Το δίκτυο της εταιρείας αναπτύσσεται σε δέκα κεντρικά σημεία στην Αττική: περιοχή αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος», ΟΑΚΑ, περιοχή λιμένα Πειραιά, κέντρο της Αθήνας, σταθμός ΚΤΕΛ Κηφισού, στα βόρεια προάστια, στα δυτικά προάστια και στα νότια προάστια, ενώ θα λειτουργεί αποκλειστικά για τα μέλη του ZAP Taxi Club σε 24ωρη βάση.
Σε κάθε σημείο θα υπάρχουν τουλάχιστον 3 διπλοί φορτιστές της γερμανικής εταιρείας ADS-TEC πιστοποιημένοι από την Porsche (συνολικά 60 φορτιστές), υπέρ-υψηλής ισχύος (300KW έκαστος) ικανοί να δώσουν την απαιτούμενη ενέργεια φόρτισης στο ταξί (περίπου 45KWh) σε 20 λεπτά. Όπως διευκρινίστηκε, οι φορτιστές διαθέτουν ενσωματωμένη μπαταρία ώστε να παρέχουν ενέργεια χωρίς διακοπές.
Το πρώτο σημείο φόρτισης θα είναι έτοιμο εντός του Ιουλίου, ενώ το ολοκληρωμένο δίκτυο των δέκα σημείων φόρτισης θα είναι έτοιμο έως το τέλος του 2024. Όπως τονίστηκε, το συγκεκριμένο δίκτυο υπάρχει η δυνατότητα να επεκταθεί τόσο σε επίπεδο πρόσθετων φορτιστών στα ήδη σχεδιαζόμενα σημεία φόρτισης όσο και γεωγραφικά, σε εντελώς νέες τοποθεσίες εάν υπάρχει τέτοια απαίτηση.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της SirecEnergy, κ. Διονύσης Αλυσανδράτος, αναφερόμενος στο νέο δίκτυο ταχείας φόρτισης επισήμανε ότι: «Το νέο δίκτυο αναπτύσσεται σε 10 κεντρικά σημεία στην Αττική, συμπεριλαμβανομένων της περιοχής του Αεροδρομίου, του ΟΑΚΑ, της περιοχής του λιμένος Πειραιά, του Κέντρου της Αθήνας, του σταθμού των ΚΤΕΛ Κηφισού, των Βορείων, Δυτικών και Νοτίων προαστίων. Το δίκτυο θα λειτουργεί αποκλειστικά για τα μέλη του Zap Taxi Club σε 24ωρη βάση. Το 1ο σημείο φόρτισης θα παραδοθεί σε λειτουργία εντός του Ιουνίου, τα υπόλοιπα 9 μέχρι το τέλος του 2024 και θα παρέχουν τη δυνατότητα στα ηλεκτρικά ταξί να φορτίσουν μέσα σε 20 λεπτά».
Ενώ πρόσθεσε ότι: «Κάθε ηλεκτρικό ταξί χρειάζεται 45KWh ενέργειας ημερησίως, ενέργεια ικανή για αυτονομία 250 χιλιομέτρων, με τη συνολική χωρητικότητα της μπαταρίας των νέων ηλεκτρικών ταξί να είναι ικανή να παρέχει αυτονομία έως και 600 χιλιομέτρων».
Αναφερόμενη στο ρόλο της FREENOW, η γενική διευθύντρια της εταιρείας, Άσπα Τοπαλίδου, είπε ότι «η FREENOW θα εξασφαλίζει στους ιδιοκτήτες ταξί του ZAP Taxi Club την απευθείας ένταξή τους στον ειδικό στόλο “Green Taxi”, διευκολύνοντας την επιλογή ηλεκτρικού ταξί από τους επιβάτες, ενώ θα παρέχει και επιπλέον προτάσεις στα μέλη του ZAP Taxi Club για περαιτέρω αναβαθμίσεις με βάση την εμπειρία μας σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες».
«Επιπλέον, τα μέλη του Club θα έχουν προτεραιότητα στο πρόγραμμα επιβράβευσης συνεργατών οδηγών της εταιρείας, ειδική σήμανση στα οχήματα για την προώθηση της αναγνωρισιμότητας και χρήσης του ZAP Taxi Club, ενώ ο στόλος θα είναι εύκολα προσβάσιμος σε φορείς και κλάδους που επιδιώκουν την «πράσινη» μετακίνηση, όπως ο τουριστικός κλάδος και δημόσιοι φορείς», κατέληξε η κ. Τοπαλίδου.
Κυβερνητική προώθηση της ηλεκτροκίνησης
O υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, παρέστη στη παρουσίαση και αναφέρθηκε στην προτεραιότητα που δίνεται από την κυβέρνηση στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στην ύψους 40 εκατ. ευρώ δράση «Πράσινα Ταξί», που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και επαρκεί για την αντικατάσταση 1.770 παλαιών και ρυπογόνων ταξί με αμιγώς ηλεκτρικά, με υποχρεωτική προϋπόθεση την απόσυρση του παλαιού οχήματος.
«Το ύψος της επιδότησης είναι ιδιαίτερα υψηλό, καθώς φτάνει έως το 40% – της προ ΦΠΑ – αξίας του ταξί, με τη μέγιστη συνολική ενίσχυση να ανέρχεται στις 22.500 ευρώ», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας. «Μετά και τη σημερινή πρωτοβουλία, καλώ, για ακόμη μια φορά, τον κλάδο των ταξί να ανανεώσει τον στόλο των οχημάτων του, αξιοποιώντας τις γενναιόδωρες επιδοτήσεις της πολιτείας και τις σημαντικές πρωτοβουλίες του ιδιωτικού τομέα. Τώρα είναι η ώρα, και η ευκαιρία!», κατέληξε.
Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, Ιωάννης Ξιφαράς, σημείωσε ότι η βιώσιμη αστική κινητικότητα και η βελτίωση της καθημερινότητας όλων αποτελούν προτεραιότητα τόσο της Κυβέρνησης όσο και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. «Με δεδομένο ότι τα ταξί εκτελούν περίπου το ένα τρίτο των οχηματοχιλιομέτρων στην πόλη της Αθήνας, καθίσταται σαφές ότι ο εξηλεκτρισμός του κλάδου είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τη μείωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος», τόνισε ο κ. Ξιφαράς.
Latest News
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων
Διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον στα υπεράκτια αιολικά πάρκα της Ελλάδας
Η προοπτική της Ελλάδας στο πλαίσιο της φετινής Διάσκεψης Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα, COP29 - Το επενδυτικό ενδιαφέρον
Η δημιουργική ασάφεια της COP29 - Τι είναι το... NCQG και τι προσδοκούν οι φτωχές χώρες
Το πιο δύσκολο ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι διαπραγματεύσεις για το κλίμα στην COP29 είναι ο «νέος συλλογικός ποσοτικός στόχος»
Ρήγας (Energean): Η αποθήκευση CO2 είναι μια λύση για να επιβιώσουν οι βιομηχανίες
Η μεγάλη επένδυση στον Πρίνο με την ασφαλή αποθήκευση CO2 θα διατηρήσει τη βιομηχανική δραστηριότητα στον Κόλπο της Καβάλας για τις επόμενες δεκαετίες, είπε ο Μαθιός Ρήγας