Σαν «βόμβα» έσκασε πρόσφατα στην αγορά η είδηση για την επιβολή προστίμου στην H&M, με παράλληλο κλείσιμο για 48 ώρες του καταστήματος στο Σύνταγμα για φορολογικές παραβάσεις, με απόφαση της ΑΑΔΕ.
Ακόμη μεγαλύτερη αίσθηση έκανε η χθεσινή ανακοίνωση της Ανεξάρτητης Αρχής για την επιβολή νέων προστίμων, και το κλείσιμο άλλων τεσσάρων καταστημάτων της πολυεθνικής για 48 ώρες σε διάφορα σημεία της Ελλάδας (Γλυφάδα, Βόλος, Ρόδος, Καλαμάτα) για τον ίδιο ακριβώς λόγο: την έκδοση αλλά μη διαβίβαση αποδείξεων στην ΑΑΔΕ.
«Τι συμβαίνει με την H&M στην Ελλάδα;» αναρωτήθηκαν πολλοί και όχι άδικα. Τα ερωτήματα που εγείρονται πολλά και κρίσιμα. Κυρίως γιατί πρόκειται για έναν πολυεθνικό κολοσσό με παρουσία σε 78 αγορές, πάνω από 4.800 καταστήματα και περισσότερους από 100.000 εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης σε όλο τον κόσμο.
ΑΑΔΕ: Λουκέτο 48 ωρών σε κατάστημα πολυεθνικής στο Σύνταγμα
Και φυσικά με ισχυρή παρουσία και στην χώρα μας, με 36 σημεία πώλησης και πάνω από 1.000 άτομα προσωπικό (στοιχεία 2022) και σημαντική ανάπτυξη. Την οικονομική χρήση του 2022 (είναι τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία) εμφάνισε τζίρο 182,8 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 49,43% έναντι του 2021 ενώ ταυτόχρονα παρουσίασε κέρδη (μετά από φόρους) ύψους 3,75 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 6,63 εκατ. ευρώ το 2021.
Δείτε ΕΔΩ την καταχώρηση στο ΓΕΜΗ
Πώς γίνεται μια πολυεθνική τέτοιου βεληνεκούς να μην συμμορφώνεται με το εγχώριο φορολογικό καθεστώς; Και στην ουσία να περιφρονεί τους νόμους του;
Τη στιγμή μάλιστα που ευαγγελίζεται ότι πρεσβεύει υψηλές ανθρώπινες αξίες, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται και στις οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση του 2022 ότι «καθοδηγείται από ισχυρές αξίες που βασίζονται στο θεμελιώδη σεβασμό του ατόμου, της ιδιαιτερότητας αυτού και την πίστη στην ικανότητα των ανθρώπων να χρησιμοποιούν την πρωτοβουλία τους».
H&M: Σχεδόν 200.000 αποδείξεις δεν διαβιβάστηκαν
Τα ερωτήματα γίνονται ακόμη πιο πιεστικά λόγω του μεγέθους της παράβασης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το κατάστημα της H&M στον Βόλο δεν είχε διαβιβάσει 125.000 αποδείξεις την τελευταία τριετία (!), καθαρής αξίας 2,4 εκατ. ευρώ, πλέον ΦΠΑ 562.000 ευρώ.
Εξίσου μεγάλη ήταν η διάρκεια της παράβασης και στα άλλα καταστήματα που πιάστηκαν να παρανομούν. Ενδεικτικά, στο κατάστημα της Γλυφάδας δεν είχαν διαβιβαστεί 33.800 αποδείξεις από τις 24/01 έως τις 24/06, καθαρής αξίας 835.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ 201.000 ευρώ!
Επίσης, στην Καλαμάτα δεν είχαν διαβιβαστεί 12.600 αποδείξεις από τον Δεκέμβριο του 2023 έως τον Ιούνιο του 2024, καθαρής αξίας 263.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ 63.000 ευρώ.
Συνολικά, δεν είχαν διαβιβαστεί σχεδόν 200.000 αποδείξεις, αξίας άνω των 5 εκατ. ευρώ μαζί με τον ΦΠΑ.
Πιάστηκαν με την «γίδα στην πλάτη» και ούτε… λέξη
Ερωτήματα γεννώνται και για τη στάση της διοίκησης της εταιρείας. Και κυρίως την αντίδρασή της, όταν η εταιρεία «πιάστηκε με την γίδα στην πλάτη».
Με επιλεγμένες διαρροές στον Τύπο και όχι με επίσημη ανακοίνωση όπως θα έπρεπε να έχει κάνει από την πρώτη στιγμή και να φροντίσει να αποσταλεί σε κάθε μέσο ενημέρωσης και στην τελευταία γωνιά της χώρας απάντησε πως ενημερώθηκε για την υπόθεση από δημοσιεύματα του Τύπου (!), ψελλίζοντας παράλληλα πως θα επιληφθεί του «προβλήματος».
Και σήμερα παρά τον σάλο που έχει ξεσπάσει επιλέγει ξανά την «σιγήν ιχθύος» μέχρι την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές. Παρά τις προσπάθειες των δημοσιογράφων να επικοινωνήσουν και να ενημερωθούν από πρώτο χέρι τι λέει η εταιρεία και πως θα χειριστεί την υπόθεση. Αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την απάντηση, γιατί κάποια στιγμή θα πρέπει να απαντήσει και πως ακριβώς θα δικαιολογήσει την πράξη της.
Γιατί το αφήγημα που αφέθηκε από διάφορους κύκλους να περάσει στον Τύπο ότι πρόκειται για πρόβλημα στο σύστημα διαβίβασης των αποδείξεων και τον προβληματικό πάροχο- συνεργάτη δεν μπορεί να γίνει πιστευτό. Κυρίως λόγω της διάρκειας της παράβασης. Μια πολυεθνική τέτοιας ισχύος δεν μπορεί να αφήνει τόσο σοβαρά ζητήματα στην τύχη τους ή να τα αναθέτει… σε ερασιτέχνες.
Και αυτό γιατί αφορούν την φήμη της, η οποία –όπως συνηθίζεται να λέγεται σε επιχειρηματικούς κύκλους- αποτελεί το μεγαλύτερο asset (περιουσιακό στοιχείο) μιας εταιρείας…
H&M: Το «κόλπο» με τις χρεώσεις- φωτιά από τον μητρικό όμιλο
Εντύπωση προκαλούν στους «παροικούντες την Ιερουσαλήμ» και οι κεντρικές χρεώσεις που καλείται η θυγατρική στην Ελλάδα να καταβάλει στον μητρικό όμιλο της H&M στη Σουηδία.
Σύμφωνα με τις Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις για τη χρήση που έληξε τη 30 Νοεμβρίου 2022, τα κόστη διαχείρισης H&M (κεντρικές χρεώσεις από τον όμιλο) ανήλθαν σε περίπου 31 εκατ. ευρώ έναντι 21 εκατ. ευρώ το 2021. Πρόκειται για ποσό αυξημένο κατά 47,61% μέσα σε έναν χρόνο.
Παράγοντες της αγοράς αφήνουν υπόνοιες ότι κάτι άλλο κρύβεται πίσω από αυτήν. Κάποιοι μάλιστα συνδέουν την συγκεκριμένη «πρακτική» που ακολουθούν και άλλες πολυεθνικές επί ελληνικού εδάφους και όχι μόνο, με την ανάγκη τους να μειώσουν την φορολογική επιβάρυνση στη χώρα που δραστηριοποιούνται.
Λέγεται πως βάζοντας διάφορες χρεώσεις προς όφελος των μητρικών ομίλων επιχειρούν να αυξήσουν τα έξοδα, ώστε να μειώσουν τα κέρδη που εμφανίζουν με απώτερο στόχο να αποφύγουν να πληρώσουν υψηλούς φόρους.
Μήπως τελικά όλο αυτό το κόλπο με τις υψηλές χρεώσεις των μητρικών συνδέεται με την πρακτική των ενδοομιλικών συναλλαγών, προκειμένου να διαμορφώνουν τις τιμές στην Ελλάδα;
Διοίκηση από… κατοίκους του εξωτερικού
Αλγεινή εντύπωση προκαλεί και το γεγονός πως η H&M έχει αναθέσει την γενική εκπροσώπησή της στην Ελλάδα σε κατοίκους του… εξωτερικού. Και ειδικότερα σε κατοίκους Σουηδίας, όπως προκύπτει από ανακοίνωση της εταιρείας που είναι αναρτημένη στο ΓΕΜΗ την 1η Μαΐου του 2024.
Στους συγκεκριμένους μεταξύ άλλων παρέχεται μεταξύ άλλων το δικαίωμα να αναλαμβάνουν χρήματα, χρηματόγραφα, μερισματαποδείξεις, εισπράττουν χρήματα, εκδίδουν, αποδέχονται και οπισθογραφούν αξιόγραφα όπως συναλλαγματικές, γραμμάτια και επιταγές, παραλαμβάνουν φορτωτικές, συμβάλλονται με φυσικά και νομικά πρόσωπα, με τράπεζες και με Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού ή Δημοσίου Δικαίου για οποιαδήποτε συναλλαγή και γενικά να πράττουν κάθε νόμιμη πράξη διοίκησης και διαχείρισης της Εταιρείας.
Το κράτος… μπανανία και που σταματάει το θράσος
«Πρόκειται για φορολογικές παραβάσεις που ισοδυναμούν με σκάνδαλο καθώς προκαλούν το κοινό αίσθημα», αναφέρουν πηγές της αγοράς. Παραβάσεις που κάνουν τον απλό κόσμο να αναρωτηθεί εάν πράγματι αυτές οι εταιρείες κολοσσοί, όπως έχει καθιερωθεί να αποκαλούνται, αντιμετωπίζουν την Ελλάδα όχι ως ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό Κράτος που λειτουργούν οι νόμοι, αλλά ως… «μπανανία».
Μια χώρα δηλαδή που μπορεί να κάνουν ότι θέλουν, χωρίς να λογοδοτούν σε κανέναν. Που μπορεί να μην τηρούν τους νόμους και να βγαίνουν αλώβητοι, χωρίς να ανοίξει κανενός ρουθούνι. Για αυτό και η περίπτωση της H&M υπερβαίνει την ίδια την εταιρεία.
Επίσης έρχεται σε μια στιγμή που είναι σε εξέλιξη η δημόσια συζήτηση σχετικά με τον τρόπο που τιμολογούν οι πολυεθνικές τα προϊόντα τους στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Είναι κρίσιμο να πέσει άπλετο φως στην υπόθεση, να εξακριβωθεί ακριβώς τι πήγε λάθος, ώστε να σταλεί το μήνυμα ότι πράγματι η Ελλάδα δεν είναι… «μπανανία» και πως υπάρχουν κανόνες και νόμοι που οφείλουν να τηρούν και να γίνονται σεβαστεί από όλους, ανεξάρτητα από το μέγεθος και την ισχύ τους.
Άραγε θα τολμούσαν οι πολυεθνικές να κάνουν κάτι αντίστοιχο στις χώρες απ’ όπου προέρχονται και διατηρούν την έδρα τους;
Latest News
Πώς θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την Black Friday - Ανοιχτά και την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου
«Στηρίξτε τις ελληνικές ΜμΕ» προτρέπει τους καταναλωτές με αφορμή τη Black Friday ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών
Έκλεισε 70 χρόνια η Ελίν και μπαίνει σε μια νέα εποχή - Η ανάγκη για ενεργειακή μετάβαση
«Η ενεργειακή μετάβαση είναι αναγκαία», αναγνώρισε ο Πρόεδρος της Ελίν και Διευθύνων Σύμβουλος, Ιωάννης Αληγιζάκης
Το double στα κέρδη της Βενέτης και τι φέρνει η εξαγορά των Παγωτών Δωδώνη
Η Βενέτης με τα… χίλια πρόσωπα και η νέα σελίδα στην 76χρονη ιστορία της πιο γνωστής αλυσίδας αρτοποιίας στη χώρα
Με ποιες αγορές φλερτάρει ο Σκλαβενίτης – To roadmap για τις νέες υποδομές
Oι μπίζνες του ομίλου Σκλαβενίτης στο real estate – Πού εστιάζει σε Ελλάδα και Κύπρο – Τα σχέδια επέκτασης στην Κεντρική Ευρώπη
Ανατροπή στα αποτελέσματα εννεαμήνου για την AS Company με αύξηση πωλήσεων
O δείκτης EBIDTA για την AS Company διαμορφώνεται στο 19,4% επί των πωλήσεων
Κωτσόβολος: Restart με νέα επωνυμία – Η αλλαγή που φέρνει η ΔΕΗ
Αλλαγή σελίδας μετά από 19 χρόνια για την αλυσίδα Κωτσόβολος – Οι προσθήκες και οι τροποποιήσεις στο καταστατικό της εταιρείας
«Ευρώπη Holdings» το νέο όνομα της Κλουκίνας- Λάππας
Η νέα επωνυμία της Κλουκίνας Λάππας θα ισχύει από τις 25 Νοεμβρίου
Ομολογιακό δάνειο 19 εκατ. ευρώ για εξαγορές - Οι κλάδοι ενδιαφέροντος για την Quality & Reliability
Η Quality & Reliability έχει έρθει σε πρώιμες επαφές με κάποιες εταιρείες για το ενδεχόμενο εξαγοράς μέρους ή του συνόλου των μετοχών τους
Πως θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Το ωράριο που προτείνει για την εορταστική περίοδο ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία