Το καλοκαίρι του 2020 – για όποιον δεν θυμάται, στο άνοιγμα μετά το πρώτο lockdown της πανδημίας – η κυβέρνηση αποφάσισε προς ενίσχυση συγκεκριμένων κλάδων που πλήττονταν από την πανδημία τη μείωση του ΦΠΑ. Με τη συγκεκριμένη απόφαση είχε μειωθεί όλο το τουριστικό πακέτο στο 13% από 24%, το ίδιο ίσχυε για τις μεταφορές, τον καφέ και τα μη αλκοολούχα ποτά, τα εισιτήρια των κινηματογράφων. Ολες αυτές οι μειώσεις ήταν προσωρινές. Μέχρι τον Οκτώβριο του 2020 προέβλεπε ότι θα ίσχυαν η αρχική απόφαση. Η ίδια γράφτηκε και ξαναγράφτηκε με άλλη ημερομηνία λήξης των συγκεκριμένων μειώσεων, για αρκετά χρόνια. Σχεδόν όλες οι μειώσεις ΦΠΑ εκείνης της περιόδου από προσωρινές έγιναν μόνιμες. Για λίγες έως ελάχιστες ο ΦΠΑ επέστρεψε εκεί που ήταν πριν από την πανδημία. Μια από αυτές τις κατηγορίες είναι και ο σερβιριζόμενος καφές, με τη χθεσινή απόφαση Χατζηδάκη.
Προφανώς οι άνθρωποι που θα κληθούν να κρατήσουν τις επιχειρήσεις τους, με ΦΠΑ υψηλότερο κατά 11 μονάδες, δεν νιώθουν καμία χαρά. Θα πρέπει ξανά να το πάρουν απόφαση και να προσαρμοστούν. Δεν θα είναι εύκολο. Η μείωση του ΦΠΑ είναι πάντα εύκολη, η αύξηση ποτέ.
Η κυβέρνηση από τη μεριά της ζύγισε προφανώς την κατάσταση, αλλά και τις αντιδράσεις. Μη γελιόμαστε, εάν βρισκόμασταν σε προεκλογική περίοδο, δεν υπήρχε περίπτωση να πάρει τέτοιο μέτρο. Θα έκοβε από αλλού για να σωθεί η «τιμή του καφέ». Το ότι το έκανε αποτελεί και μια ξεκάθαρη επιλογή, όπως και το γεγονός ότι δεν προηγήθηκε καμία διαβούλευση.
Η αντίδραση των συνδικαλιστών του καφέ επίσης δείχνει μια ξεκάθαρη επιλογή, με τη φράση ότι όλη η αύξηση του ΦΠΑ θα μετακυλιστεί στον καταναλωτή πελάτη τους, επικαλούμενοι μάλιστα ότι ανέβηκε νωρίτερα η τιμή της ποικιλίας Arabica και της ποικιλίας Robusta. Αυτό που δεν μας είπαν είναι εάν, όταν ο ΦΠΑ μειώθηκε κατά 11 μονάδες, οι τιμές τους μειώθηκαν ή αυξήθηκαν. Γιατί οι περισσότεροι πιστεύουμε ότι αυξήθηκαν.
Την ίδια στιγμή η μέση ευρωπαϊκή τάση, σύμφωνα με τη Eurostat, έδειξε μια άνοδο της τιμής του καφέ από τον Αύγουστο του 2021 και μετά, που έφτασε στην κορύφωσή της στα μέσα του 2022, και μια υποχώρηση στις αρχές του 2024, επιστρέφοντας στα επίπεδα του καλοκαιριού του 2021. Είδε κάποιος, με δεδομένο και σε ισχύ τον μειωμένο ΦΠΑ, κάποια μείωση στον σερβιριζόμενο καφέ εδώ στην Ελλάδα; Μάλλον όχι.
Η υπόθεση του σερβιριζόμενου καφέ δείχνει πόσο δύσκολη έως αδύνατη στην εφαρμογή είναι οποιαδήποτε προσωρινή μείωση φόρων, εκτός εξαιρετικά ακραίων συνθηκών. Οι άνθρωποι, οι επιχειρήσεις, προσαρμόζονται εύκολα στο καλό νέο. Μαθαίνουν να κάνουν τους υπολογισμούς τους και να φτιάχνουν το μοντέλο λειτουργίας τους, με τη μείωση ως δεδομένη. Οταν αυτό ανατρέπεται, τότε αυτοί οι υπολογισμοί τινάσσονται στον αέρα. Αυτό βιώνουν αυτές τις μέρες και οι άνθρωποι της μεγαλύτερης «βιομηχανίας» της χώρας, αυτής του καφέ. Και όλο αυτό είναι ένα καλό μάθημα για το πώς πρέπει να σκεφτόμαστε και να αντιμετωπίζουμε όσους θεωρούν ότι μπορεί να παίζουν με τους συντελεστές φορολόγησης.
Latest News
Αυξάνεται η αποταμίευση στην Ευρωζώνη, παραμένει αρνητική στην Ελλάδα – Οι λόγοι [γραφήματα]
Η τρέχουσα άνοδος αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των πραγματικών εισοδημάτων, στις υψηλές αποδόσεις αποταμίευσης, στη μείωση της πραγματικής καθαρής περιουσίας και στη συγκρατημένη καταναλωτική εμπιστοσύνη
Πώς θα πετάξουν φέτος οι τουρίστες προς την Ελλάδα
Η ανάκτηση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων φτάνει στη χώρα μας το 127% σε σχέση με το 2019
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Η βαθύτερη κατανόηση της πορείας του τραπεζικού συστήματος και κυρίως της αλληλεπίδρασης μεταξύ πιστωτικής επέκτασης και επάρκειας καταθέσεων παρουσιάζει μια σειρά από προκλήσεις
Το έλλειμμα της οικονομίας
Δεν έχουμε βρει τον τρόπο να ανατρέψουμε την πιο ολέθρια για την ελληνική οικονομία συνθήκη
Ποιος ο ρόλος για τη μεταλλευτική βιομηχανία
Αν η Ελλάδα θέλει να ενισχύσει την «ενδογενή» ανάπτυξη της, αλλά με την απαραίτητη παραγωγική εξωστρέφεια, ο ορυκτός πλούτος της αποτελεί μεγάλη ευκαιρία
Κάτι ψήνεται
Η πολιτική αβεβαιότητα που περιβάλει την επιστροφή Τραμπ
Τι πρέπει να περιμένουν οι ελληνικές τράπεζες το 2025
Το έτος 2025, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες
Ποιοι κερδίζουν από τα ασφάλιστρα υγείας
Σύντομα θα έχουμε θέμα και με τις χρεώσεις των ιδιωτικών νοσοκομείων, καθώς οι ασφαλιστικές πετούν στα ιδιωτικά θεραπευτήρια τον «μουτζούρη» των αυξήσεων
Τι είναι η νέα επιχειρηματικότητα;
Αν και δεν υπάρχει ξεκάθαρος και ενιαίος ορισμός γιατί οι τύποι των επιχειρήσεων διαφέρουν μεταξύ τους, ωστόσο υπάρχουν αρχές της επιχειρηματικότητας οι οποίες σήμερα είναι γρήγορα μεταβαλλόμενες.
Χώρα παντοπωλείων…
Πλέον πήρε κεφάλι η δημιουργία παντοπωλείων, κοινώς μπακάλικα στην πιο εξευγενισμένη σημερινή μορφή