Η προοπτική αλλαγής των πολιτικών ισορροπιών στις γαλλικές εκλογές στο τέλος του μήνα έχει αναστατώσει τους επενδυτές, με τις τράπεζες, τις εταιρείες εκμετάλλευσης αυτοκινητοδρόμων και τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας να συγκαταλέγονται μεταξύ των μετοχών με τα περισσότερα διακυβεύματα, σημειώνει σε ανάλυσή του το Bloomberg.
Επιβαρυμένοι από πιθανούς κινδύνους γύρω από αυξήσεις φόρων, υψηλότερο κόστος δανεισμού και πιθανώς ακόμη και κρατικοποιήσεις, οι εν λόγω τομείς βρίσκονται στην πρώτη γραμμή μιας πτώσης 240 δισ. δολαρίων στο χρηματιστήριο του Παρισιού από τότε που ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν προκήρυξε πρόωρες εκλογές στις 9 Ιουνίου. Ένας δείκτης της UBS που παρακολουθεί μετοχές εκτεθειμένες σε εκλογικούς κινδύνους έχει σημειώσει πτώση κατά 9% σε αυτό το διάστημα.
Με το κόμμα του Μακρόν και τους συμμάχους του να υπολείπεται του Εθνικού Συναγερμού της ακροδεξιάς Μαρίν Λεπέν, καθώς και του αριστερού Νέου Λαϊκού Μετώπου στις δημοσκοπήσεις, οι επενδυτές έχουν πολλά να σκεφτούν για τις γαλλικές εκλογές, το αποτέλεσμα της οποίας θα γίνει γνωστό στις 7 Ιουλίου.
Ενώ ο Μακρόν θα παραμείνει πρόεδρος, η απώλεια του ελέγχου του κοινοβουλίου θα εμπόδιζε την φιλοεπιχειρηματική του ατζέντα. Ήδη, το ενδεχόμενο εθνικοποίησης των αυτοκινητοδρόμων, που είχε συζητηθεί από τη Λεπέν πριν από τις εκλογές του 2022- έχει πλήξει τις μετοχές των εταιρειών διοδίων Vinci SA και Eiffage SA. Η αριστερή συμμαχία έχει προτείνει υψηλότερους φόρους στον πλούτο, τα μερίσματα και την επαναγορά μετοχών, ενώ η ακροδεξιά είναι επιφυλακτική απέναντι στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τα ηλεκτρικά οχήματα.
«Λίγοι, αν υπάρχουν, τομείς ή μετοχές θα επωφεληθούν από αυτή την ατμόσφαιρα», δήλωσε ο Αλεξάντρ Χεζεζέ, επικεφαλής επενδύσεων στην Groupe Richelieu. «Οι τομείς που διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο είναι εκείνοι με υψηλό πολιτικό κίνδυνο, σημαντική έκθεση στη Γαλλία και την ΕΕ και υψηλά επίπεδα χρέους».
Πώς θα επηρεαστούν οι τράπεζες από τις γαλλικές εκλογές
Όπως αναφέρει το Bloomberg, οι αυξήσεις των δαπανών από λαϊκιστές πολιτικούς που αυξάνουν το κόστος δανεισμού βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των ανησυχιών των τραπεζών. Αυτό αντικατοπτρίζεται σε πτώση άνω του 10% στις μετοχές των τριών μεγαλύτερων τραπεζών της Γαλλίας, Societe Generale SA, Credit Agricole SA και BNP Paribas SA, από την προκήρυξη των εκλογών, πολύ πιο απότομες απώλειες από ό,τι στις ευρωπαϊκές τράπεζες.
Οι τράπεζες είναι ευάλωτες στην λεγόμενη σχέση κράτους-τράπεζας, όπου υφίστανται ζημίες μέσω της κατοχής κρατικού χρέους και δέχονται έμμεσο πλήγμα από τις επιπτώσεις της εφαρμογής νέων μέτρων δαπανών. Η υποτονική ανάπτυξη και η επιβράδυνση του όγκου των δανείων αποτελούν περαιτέρω αντίξοους παράγοντες. Ο αριστερός συνασπισμός επιδιώκει επίσης να αυξήσει τα υποχρεωτικά κεφαλαιακά αποθέματα των τραπεζών και να αυξήσει τους φόρους επί των συναλλαγών.
«Οι τράπεζες κατέχουν μεγάλο ποσοστό χρέους και πιθανότατα θα υποφέρουν περισσότερο από το υψηλότερο πιστωτικό κόστος ή από οποιαδήποτε απότομη αύξηση του δανεισμού», δήλωσε η στρατηγική αναλυτής της Goldman Sachs, Λίλια Πεϊτάβιν. «Οι επενδυτές ανησυχούν επίσης για τους έκτακτους φόρους ή τους φόρους υπεραξίας στα μερίσματα».
Η AXA Investment Managers συγκαταλέγεται μεταξύ των επενδυτών που έχουν μειώσει την έκθεσή τους στις γαλλικές τράπεζες, με τον διαχειριστή χαρτοφυλακίου Ζιλ Γκιμπού να βλέπει τα υψηλότερα πριμ απόδοσης των ομολόγων ως μόνιμη τάση.
Ενώ το τραπεζικό sell-out έχει αφαιρέσει συνολικά 16,2 δισ. ευρώ από την αξία της Societe Generale, της Credit Agricole και της BNP Paribas, η τελευταία εξαρτάται λιγότερο από τη Γαλλία στα έσοδά της.
Μεταφορές και υποδομές
Ένα βασικό σημείο αβεβαιότητας γύρω από τις γαλλικές εκλογές επικεντρώνεται γύρω από τις εταιρείες εκμετάλλευσης διοδίων. Ακόμα και αν η εθνικοποίηση – που ευνοείται από την ακροδεξιά – δεν συμβεί, η επερχόμενη κυβέρνηση θα μπορούσε να προσπαθήσει να περιορίσει τις τιμές, να αυξήσει τους φόρους ή να τερματίσει τις παραχωρήσεις νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα.
Οι μετοχές των εταιριών υποδομών και μεταφορών Eiffage, Aeroports de Paris SA, Bouygues SA, Getlink SE και Vinci έχουν υποχωρήσει έως και 12% τις τελευταίες δύο εβδομάδες. Οι εταιρείες αυτές αντλούν έως και το 70% των εσόδων τους από τη Γαλλία, όπως δείχνουν τα στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Οι κατασκευαστικές εταιρείες θα μπορούσαν επίσης να επηρεαστούν από την πιθανή αναίρεση των επιδοτήσεων και τις αλλαγές στις πολιτικές ενεργειακής απόδοσης, δήλωσαν οι στρατηγικοί αναλυτές της Morgan Stanley.
Ενέργεια και γαλλικές εκλογές
Η εκτίναξη του κόστους δανεισμού θα αποτελέσει πλήγμα για τις επιχειρήσεις πράσινης ενέργειας, οι οποίες ήδη ταλανίζονται από τα υψηλά επιτόκια. Αυτές, μαζί με άλλες ενεργειακές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, θα μπορούσαν επίσης να δουν υψηλότερους φόρους ή και την απόσυρση των επιδοτήσεων.
Μετά τις γαλλικές εκλογές, η ακροδεξιά επιδιώκει τη μεταρρύθμιση ή την εξαίρεση από τους ευρωπαϊκούς κανόνες για την τιμολόγηση της ηλεκτρικής ενέργειας, κρατά επιφυλακτική στάση απέναντι στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ιδίως την αιολική. Οι επενδυτές θα παρακολουθήσουν επίσης τυχόν αλλαγές στην ατζέντα της Γαλλίας για τις χαμηλές εκπομπές άνθρακα και το ρόλο των βιοκαυσίμων. Ο αριστερός συνασπισμός επιδιώκει να παραδώσει σταδιακά τον έλεγχο της διαχείρισης του νερού στις τοπικές αρχές.
Η εταιρεία πράσινης ενέργειας Engie SA σημείωσε πτώση περίπου 8% από την προκήρυξη των πρόωρων εκλογών, ενώ η εταιρεία διαχείρισης νερού και ενέργειας Veolia Environnement SA υποχώρησε περίπου 7%.
Ο αναλυτής της CIC Market Solutions, Αρνό Παλιέ, αφαίρεσε την Engie από τη λίστα των κορυφαίων επιλογών του, προβλέποντας ότι θα μπορούσε να πληγεί από τις χαμηλότερες επενδύσεις σε ενεργειακές υποδομές, καθώς και από οποιαδήποτε απόφαση της κυβέρνησης να μειώσει τη συμμετοχή της κατά 24%.
Η αναλύτρια της Barclays Plc, Λίντια Ρέινφορθ, υποβαθμίζει τους κινδύνους για τις ενεργειακές μετοχές όπως αυτές της TotalEnergies SE. Αν και αναγνωρίζει κινδύνους όπως οι φόροι στις επαναγορές μετοχών, η Ρέινφορθ, δεν αναμένει ότι η πορεία της TotalEnergies θα διαταραχθεί, «ανεξάρτητα από το ποιος είναι στην κυβέρνηση στη Γαλλία».
Πολυτέλεια και αυτοκίνητα
Μια νίκη της Λεπέν στις γαλλικές εκλογές θα μπορούσε να εκτροχιάσει το σχέδιο μετάβασης της Γαλλίας προς τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς το κόμμα της τάσσεται υπέρ της κατάργησης των σχεδίων για την απαγόρευση της πώλησης νέων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης έως το 2035.
Η μετοχές της Renault SA έχει υποαποδώσει συγκριτικά με τον δείκτη CAC 40 αυτόν τον μήνα, καθώς οι αναλυτές της Morgan Stanley επισήμαναν τον κίνδυνο ότι η κυβέρνηση, η οποία κατέχει ποσοστό 15%, πιέζει να διατηρήσει την παραγωγή στη Γαλλία. Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι επίσης ευάλωτη σε οποιαδήποτε ευρύτερη καταναλωτική επιβράδυνση, καθώς σχεδόν το ένα τρίτο των πωλήσεων γίνεται στην εγχώρια αγορά, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Οι προμηθευτές εξαρτημάτων αυτοκινήτων Forvia SE και Valeo SE θα μπορούσαν να επηρεαστούν από οποιοδήποτε πλήγμα στην καταναλωτική ζήτηση, με τις μετοχές τους να υποχωρούν κατά 13% και 7%, αντίστοιχα, από την προκήρυξη των εκλογών.
«Παρά τις χαμηλές αποτιμήσεις, θα αντιμετωπίζαμε οποιαδήποτε νέα πολιτική αβεβαιότητα ως αρνητικό γεγονός για τον κλάδο», δήλωσε ο αναλυτής της Morgan Stanley Ρος ΜακΝτόναλντ.
Εν τω μεταξύ, οι προοπτικές για τις εταιρείες ειδών πολυτελείας, όπως η LVMH, η Hermes International SCA και την ιδιοκτήτρια της Gucci, Kering SA, παραμένουν σε γενικές γραμμές σταθερές, καθώς λιγότερο από το 10% των πωλήσεών τους παράγεται στο εσωτερικό της χώρας. Αλλά ένας πιθανός κίνδυνος είναι ότι μια νέα κυβέρνηση θα μπορούσε υιοθετήσει μια αυστηρότερη δασμολογική στάση, τροφοδοτώντας μια εμπορική διαμάχη με την Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά προϊόντων πολυτελείας στον κόσμο.
ΜΜΕ και Άμυνα
Η Television Francaise 1 SA και η Metropole Television SA είδαν τις μετοχές τους να κινούνται πτωτικά επίσης μετά τη δήλωση μέλους του Εθνικού Συναγερμού ότι το κόμμα του εξετάζει το ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης του κρατικού τηλεοπτικού και ραδιοφωνικού ομίλου της χώρας. Μια τέτοια κίνηση θα σήμαινε ότι τα δημόσια τηλεοπτικά κανάλια και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί θα έπρεπε να ανταγωνιστούν για μια ήδη περιορισμένη δεξαμενή διαφημιστικών εσόδων.
Ο αμυντικός προϋπολογισμός της Γαλλίας θεωρείται σχετικά ασφαλής, ιδίως καθώς ο Ζορτνάν Μπαρντελά, ο πιθανός επόμενος πρωθυπουργός, έχει μετριάσει κάποιες ανησυχίες σχετικά με τη στάση του κόμματός του για την Ουκρανία. Παρ’ όλα αυτά, δεδομένου ότι οι οικονομικοί δεσμοί του κόμματος της Λεπέν με τη Ρωσία έχουν τεθεί υπό έλεγχο στο παρελθόν, οι μετοχές της αμυντικής και αεροδιαστημικής εταιρείας Thales SA και του προμηθευτή αεροσκαφών Safran SA έχουν επίσης κινηθεί πτωτικά.
Latest News
Γιατί επιβραδύνονται σε όλον τον κόσμο οι πωλήσεις ειδών πολυτελείας εκτός από το Τόκιο
Το μερίδιο της Ιαπωνίας στις αγορές πολυτελείας αυξήθηκε - Οι πωλήσεις στην Ιαπωνία αντιπροσώπευαν το 9% του συνόλου της LVMH, από 7% ένα χρόνο νωρίτερα.
Εσπρέσο... τέλος στα McDonald's
Άλλο ένα κακό συναπάντημα βάζει νάρκη στις πωλήσεις της McDonald's
«Μειώστε τα ενοίκια» - Νέα διαδήλωση των κατοίκων της Βαρκελώνης
Οι διαδηλωτές στη Βαρκελώνη ζητούν προσιτά ενοίκια για όλους - Σε πολλές πόλεις στην Ισπανία η εκτόξευση του τουρισμού και το Airbnb αφήνουν χωρίς σπίτια τους κατοίκους
Economist: Πόσο κινεζική είναι η Shein
Η Shein, προσπαθεί να επαναπροσδιοριστεί ως μία παγκόσμια εταιρεία και όχι ως αμιγώς κινεζική, σημειώνει ο Economist
Ποιος είναι ο εκκεντρικός κροίσος που αγόρασε μια μπανάνα για 6,2 εκατ.
Ο Τζάστιν Σαν είναι Κινέζος επιχειρηματίας και λάτρης των κρυπτονομισμάτων, γνωστός για την ίδρυση της πλατφόρμας blockchain TRON
Πόσο θα μπορούσαν να μειώσουν το ΑΕΠ τα ζευγάρια που δεν κάνουν παιδιά
Περισσότεροι millenials επιλέγουν να μην κάνουν παιδιά αλλά αυτό θα μπορούσε να έχει σοβαρό αντίκτυπο στην οικονομία
Η Μεγάλη Παραίτηση επανέρχεται; - Γιατί αυξάνεται ξανά η δυσαρέσκεια των εργαζομένων
Η αγορά εργασίας θα μπορούσε να περιμένει ένα νέο κύμα παραιτήσεων, σύμφωνα με μια νέα έκθεση της Glassdoor.
Νέα δολιοφθορά στη Βαλτική θάλασσα - Οι καταστροφές στα υποβρύχια καλώδια [διάγραμμα]
Μετά την καταστροφή του αγωγού Nordstream μια ακόμα δολιοφθορά, σε υποδομές στη Βαλτική θάλασσα, προβληματίζει
Αντληση αερίου με δέσμευση άνθρακα από την BP - Επένδυση μαμούθ στην Ινδονησία
Η παραγωγή φυσικού αερίου της BP από το κοίτασμα Ubadari στην Ινδονησία έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει το 2028
Πόσο θα κοστίσει στη Goldman Sachs η πτώση της Northvolt [πίνακας]
Η Goldman Sachs, είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος στη σουηδική εταιρεία κατασκευής μπαταριών, η οποία κατέθεσε αίτηση πτώχευσης