Πάνω από 2,7 εκατομμύρια εισιτήρια για 51 αγώνες σε διάστημα ενός μηνός, εκατομμύρια επισκέπτες, τόνωση για την οικονομία της διοργανώτριας Γερμανίας –ειδικά σε εστίαση, διασκέδαση και τουρισμό, αύξηση ποσών για διαφημίσεις, χρηματικά έπαθλα 331 εκατ ευρώ που θα μοιραστούν οι ομάδες και τελικός που αναμένεται να ξεπεράσει σε τηλεθέαση τα 330 εκατ. του προηγούμενου τουρνουά. Το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου UEFA 2024 –Euro 2024– ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς και εκτός από το μεγάλο αθλητικό ενδιαφέρον έχει και έντονα οικονομικές προεκτάσεις.

Επιχειρήσεις στη Γερμανία, ειδικά μπαρ, παμπ, ξενοδοχεία και εστιατόρια αναμένεται να δουν τους τζίρους τους να αυξάνονται από τους φιλάθλους. Το ίδιο αναμένεται ότι θα γίνει σε παμπ και μπαρ κάθε ευρωπαϊκής και όχι μόνο χώρας με μεγάλο ενδιαφέρον για το «βασιλιά» των αθλημάτων, το ποδόσφαιρο. Εταιρείες αθλητικών ειδών αλλά και πάσης φύσης καταναλωτικών προϊόντων έχουν ήδη συμφωνήσει τα διαφημιστικά τους μπάτζετ με τα τηλεοπτικά δίκτυα και άλλα κανάλια προώθησης όπως το διαδίκτυο, ενώ το ενδιαφέρον θα συνεχίσει να αυξάνεται ειδικά σε χώρες των οποίων οι εθνικές ομάδες προχωρούν τις επόμενες φάσεις του τουρνουά. Επίσης αναμένεται να επηρεαστεί θετικά το ΑΕΠ της Γερμανίας από την αναμενόμενη αύξηση στην κατανάλωση.

Nike ή Adidas: Ποιος θα στεφθεί Πρωταθλητής στο Euro 2024; [γραφήματα]

Ο οίκος Morningstar DBRS προχώρησε σε λεπτομερή εκτίμηση των οικονομικών επιπτώσεων του Euro 2024 ειδικά για τη Γερμανία και περισσότερο για συγκεκριμένους κλάδους όπως οι εταιρείες εστίασης και διασκέδασης (μπαρ, παμπ). Το Reuters από την πλευρά του εστίασε στις συνολικότερες επιπτώσεις στην οικονομία της διοργανώτριας.

Οι προβλέψεις του Reuters

Η Γερμανία θα ελπίζει σε αθλητική επιτυχία ως οικοδεσπότης του πρωταθλήματος ποδοσφαίρου Euro 2024 που θα ξεκινήσει σε έναν μήνα, αλλά θα αναζητήσει επίσης ώθηση στην κατανάλωση από όλους τους οπαδούς στη χώρα που πίνουν μπύρα και μένουν σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια, σχολίαζε σχετικά το Reuters.

Τα στοιχεία είναι ενδεικτικά των προοπτικών. Υπάρχουν 2,7 εκατομμύρια εισιτήρια διαθέσιμα για το τουρνουά που θα διαρκέσει ένα ολόκληρο μήνα. Οι χώροι φιλοξενίας σε Βερολίνο, Μόναχο, Κολωνία, Ντόρτμουντ, Ντίσελντορφ, Φρανκφούρτη, Γκελζενκίρχεν, Αμβούργο, Λειψία και Στουτγάρδη περιμένουν ήδη μεγάλη αύξηση εγχώριων και ξένων οπαδών.

«Το 2024 θα μπορούσε κάλλιστα το 2024 να είναι νέα χρονιά ρεκόρ για τον τουρισμό στη Γερμανία – επίσης χάρη στους πολλούς ενθουσιώδεις οπαδούς του ποδοσφαίρου που θέλουν να ζήσουν ζωντανά αυτό το γεγονός», σχολίαζε στο διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο ο Νόρμπερτ Κουντς, επικεφαλής της Ένωσης Τουρισμού της Γερμανίας (DTV).

Μεγάλα ποδοσφαιρικά γεγονότα στο παρελθόν έδειξαν ότι καταναλώνεται περισσότερη μπύρα κατά τη διάρκεια του τουρνουά από το μέσο όρο της κατανάλωσης τις καλοκαιρινές εβδομάδες, ανέφεραν επίσης στελέχη από την Ένωση Γερμανών Ζυθοποιών. Κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2006, το οποίο φιλοξένησε και η Γερμανία, οι πωλήσεις μπύρας είχαν αυξηθεί κατά περίπου 5% πριν και κατά τη διάρκεια του τουρνουά.

Μια τέτοια αύξηση σε κατανάλωση χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα ευπρόσδεκτη, καθώς το 2023 ήταν μια δύσκολη χρονιά για τον κλάδο μπύρας, με τις πωλήσεις στη χώρα να μειώνονται κατά 4,5% στα 8,4 δισεκατομμύρια λίτρα, συνεχίζοντας μια μακροπρόθεσμη πτωτική τάση, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που επικαλείται το Reuters.

Η αισιοδοξία είναι πάντως συγκρατημένη. Η εμπειρία του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2006 δείχνει ότι τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα δεν φέρνουν μεγάλη ανάπτυξη της οικονομίας, σύμφωνα με στελέχη από το Οικονομικό Ινστιτούτο IW της Γερμανίας.

Όπως σχολιάζεται, πολλοί καταναλωτές είναι πιθανό να χρησιμοποιήσουν το τουρνουά ως ευκαιρία να αγοράσουν νέα τηλεόραση ή να πιουν επιπλέον μπύρα. Όμως εξοικονομούν χρήματα αλλού. Προτιμούν να πάρουν λουκάνικο στο χέρι αντί να πάνε σε εστιατόριο ή να καθίσουν μπροστά στην τηλεόραση για να δουν ματς αντί να επισκεφτούν κινηματογράφους. Ουσιαστικά με τέτοια τουρνουά οι καταναλωτικές δαπάνες δεν αυξάνονται απαραίτητα, αλλά μάλλον μετατοπίζονται, αναφέρει το Ιντιτούτο. Επίσης στη χώρα αναμένεται ότι θα μπορούσε να καταγραφεί ώθηση κατανάλωσης μόνο εάν η εθνική ομάδα της Γερμανίας τα πάει καλά στον αγωνιστικό χώρο.

Η έκθεση της Morningstar DBRS

Ο οίκος DBRS σε ειδική έκθεσή του για τα οικονομικά του Euro 2024 ήδη κάνει λόγο για «ένα από τα παγκόσμια γεγονότα με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση της χρονιάς», όπως το χαρακτηρίζει. Εκτιμά  ότι το Euro 2024 θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της κίνησης στα μπαρ και τις παμπ, καθώς οι οπαδοί επευφημούν την αγαπημένη τους ομάδα, προσφέροντας στις επιχειρήσεις αυτές πολύτιμη ανάσα μετά το δύσκολο περιβάλλον λειτουργίας τα τελευταία χρόνια.

«Αναμένουμε ότι (τέτοιες επιχειρήσεις) σε χώρες των οποίων οι ομάδες προχωρούν περαιτέρω (στο τουρνουά) θα δουν πιθανότατα πιο ουσιαστικό όφελος στα έσοδά τους», σύμφωνα με την Morningstar DBRS. Ο οίκος αναμένει ακόμη ότι θα επωφεληθούν τέτοιες επιχειρήσεις και σε όλη την Ευρώπη, λαμβάνοντας υπόψη τον πολύ μεγάλο αριθμό των φιλάθλων σε όλη την ήπειρο.

«Γκολ» θέλουν να βάλουν μπαρ και παμπ

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της DBRS σε έκθεσή με τίτλο «Το Euro 2024 είναι έτοιμο να σημειώσει νικητήριο γκολ για μπαρ και παμπ σε Ευρώπη και πιο πέρα», το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου UEFA 2024 (Euro 2024), ένα από τα παγκόσμια γεγονότα με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση της χρονιάς, θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της κίνησης στα μπαρ και τις παμπ σε όλη την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο, καθώς οι οπαδοί θα τα επισκεφτούν για να δουν τους αγώνες και να υποστηρίξουν τις αγαπημένες τους ομάδες.

Αν και η αύξηση αυτή στην επισκεψιμότητα δεν αναμένεται ότι θα είναι επαρκής για να οδηγήσει σε ουσιαστική βελτίωση στα προφίλ πιστωτικού κινδύνου μεγάλων εταιρειών διαχείρισης παμπ και μπαρ που υπάρχουν στην Ευρώπη, θα καταγραφεί ώθηση στα έσοδα που θα είναι θετική για τις επιχειρήσεις αυτές. Τα έσοδα αυτά σε πολλές περιπτώσεις θα βοηθήσουν τις εταιρείες να αυξήσουν τη ρευστότητά τους, «δεδομένου ότι ο κλάδος έχει αντιμετωπίσει ένα δύσκολο περιβάλλον λειτουργίας τα τελευταία λίγα χρόνια», όπως σημειώνεται.

Ποδόσφαιρο, ο βασιλιάς των σπορ

Με το ποδόσφαιρο να χαρακτηρίζεται ως το πιο δημοφιλές άθλημα παγκοσμίως με δισεκατομμύρια θαυμαστές, οπαδούς και θεατές, το Euro 2024 αναμένεται να συγκεντρώσει τεράστιο ενδιαφέρον. Θα έχει 51 αγώνες που θα διεξαχθούν στη Γερμανία από τις 14 Ιουνίου έως τις 14 Ιουλίου και «θα είναι πιθανότατα ένα από τα παγκόσμια γεγονότα με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση της χρονιάς», με την τηλεθέαση να κορυφώνεται για τον τελικό, αναφέρεται.

Είναι ενδεικτικό του ενδιαφέροντος που υπάρχει ότι σύμφωνα με στοιχεία της UEFA που επικαλείται η DBRS, ο τελικός του Euro 2020, ο οποίος είχε αναβληθεί για το 2021 λόγω της πανδημίας, ήταν το παιχνίδι με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση στην ιστορία της διοργάνωσης. Υπολογίζεται ότι είδαν το παιχνίδι περίπου 330 εκατομμύρια θεατές.

Αυτό το επίπεδο τηλεθέασης χαρακτηρίζεται από την DBRS ως πολύ υψηλότερο από αυτό αντίστοιχων μεγάλων αγώνων στις ΗΠΑ και αλλού. Τέτοιοι αγώνες είναι αυτοί που γίνονται στα πλαίσια του τελικού του αμερικανικού ποδοσφαίρου -National Football League (NFL) Super Bowl, του μπέιζμπολ Major League Baseball World Series και των τελικών του αμερικανικού μπάσκετ National Basketball Association –NBA. Σε σωρευτική βάση, το Euro 2020 προσέλκυσε κοινό άνω των 5 δισεκατομμυρίων από 229 διαφορετικές χώρες, σύμφωνα με την UEFA.

Ωφελούνται μπαρ, παμπ κι εστιατόρια

Καθώς πολλοί οπαδοί θα επευφημούν τις αγαπημένες τους ομάδες παρέα με φίλους κι άλλους οπαδούς, η DBRSεκτιμά ότι το Euro 2024 θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της κίνησης ιδιαίτερα στα μπαρ και τις παμπ και σε μικρότερο βαθμό στα εστιατόρια, κάτι που θα μεταφραστεί σε αντίστοιχη ώθηση στα έσοδα. Ως παράδειγμα χρησιμοποιείται μεταξύ άλλων η εταιρεία Marston’s PLC, η οποία διαχειρίζεται περίπου 1.400 παμπ σε όλη τη Βρετανία. Ο όμιλος αυτός ανακοίνωσε στην πιο πρόσφατη παρουσίαση των ενδιάμεσων αποτελεσμάτων ότι το Euro 2024 θα αποτελέσει κινητήρια δύναμη για τη ζήτηση υπηρεσιών και προϊόντων για τις παμπ της εταιρείας. Αυτό δείχνει και η εμπειρία από το Euro 2020 που διεξήχθη λόγω της πανδημίας μεταξύ 11 Ιουνίου και 11 Ιουλίου 2021 και είχε προσφέρει σημαντική τόνωση στα αποτελέσματα τέτοιων εταιρειών.

Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen που παρουσίασε η DBRS, τέτοιες παμπ και μπαρ της Βρετανίας που έδειξαν τον τελικό του Euro 2020 της Αγγλίας εναντίον της Ιταλίας κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων κατά 64%, ενώ εκείνες που δεν έδειξαν το παιχνίδι είχαν πτώση πωλήσεων κατά 5%.

Οι ελπίδες του κλάδου της εστίασης μετά την πανδημία

Ο κλάδος φαγητού και ποτού εκτός σπιτιού —μπαρ, παμπ ή εστιατόρια— αντιμετώπισε σημαντικές προκλήσεις από το 2020 και μετά. Η κίνηση αυτή σε τέτοια μαγαζιά ανέκαμψε προς τα προ της πανδημίας επίπεδα μόνο από το 2022 και μετά –και μάλιστα χωρίς αυτό να είναι απόλυτο αλλά να εξαρτάται από γεωγραφικούς και άλλους παράγοντες.

Επιπλέον, αυτή η εξομάλυνση στην κίνηση καταναλωτών συνέπεσε με αυξανόμενα επίπεδα πληθωρισμού και τις επιθετικές αυξήσεις επιτοκίων, οι οποίες επιταχύνθηκαν από τις κεντρικές τράπεζες το 2022 και διατηρήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023. Αυτές οι προκλήσεις επιδείνωσαν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και συνέχισαν γενικά να παρεμποδίζουν τις λειτουργικές επιδόσεις του κλάδου μέχρι και φέτος.

Είναι ενδεικτικό, σημειώνει η DBRS, ότι έρευνα του Απριλίου 2024 στη Βρετανία για τον κλάδο από την UK Hospitality έδειξε ότι το 50% των εταιρειών παμπ και μπαρ και εστιατορίων έδειξε ότι αυτές είτε απλά καλύπτουν τα έξοδά τους, ή λειτουργούν με ζημία. Επίσης περίπου το 25% των εταιρειών αυτών πλέον δεν διατηρεί αποθέματα μετρητών.

«Ενώ η συγκράτηση του πληθωρισμού και η έναρξη των μειώσεων των επιτοκίων αναμένεται να συμβάλουν στη σταδιακή αναζωογόνηση των καταναλωτικών δαπανών, εξακολουθεί να υπάρχει σημαντική αβεβαιότητα σχετικά με τον ρυθμό και το μέγεθος αυτής της ανάκαμψης. Ως εκ τούτου, μια αύξηση της κίνησης κατά τη διάρκεια του Euro 2024 θα μπορούσε, σε ορισμένες περιπτώσεις, να αποτελέσει πολύ αναγκαία ένεση ρευστότητας για ορισμένους φορείς», σημειώνει η DBRS.

Προβλέψεις για τον κλάδο ανά χώρα

«Ανεξάρτητα από το ποιος θα κερδίσει το τουρνουά, αναμένουμε ότι οι χώροι (εστίασης) στη Γερμανία θα επωφεληθούν» από το ότι η χώρα φιλοξενεί το Euro 2024, σημειώνεται. Επιπλέον, «αναμένουμε από τις εγκαταστάσεις (μπαρ, παμπ, εστιατόρια κλπ) παγκοσμίως να δουν τουλάχιστον κάποιο όφελος, λαμβάνοντας υπόψη τους πολλούς θαυμαστές του αθλήματος και του τουρνουά», σημειώνει η DBRS.

Σε κάθε περίπτωση, εταιρείες διαχείρισης παμπ, μπαρ και εστιατορίων θα μπορούσαν να ωφεληθούν σε ορισμένες χώρες περισσότερο από ότι σε άλλες, σημειώνεται επίσης: Κάθε ομάδα στο Euro 2024 θα παίξει τουλάχιστον τρεις αγώνες στη φάση των ομίλων. Οι ομάδες που θα προκριθούν θα παίξουν έως και τέσσερις επιπλέον αγώνες στα νοκ άουτ. Ως εκ τούτου, η DBRS εκτιμά πως οι επιχειρήσεις σε χώρες των οποίων οι ομάδες θα κερδίζουν παιχνίδια και θα προκρίνονται, θα δουν πιθανότατα μεγαλύτερο και πιο ουσιαστικό όφελος στα έσοδά τους.

Σύμφωνα με τις τρέχουσες στοιχηματικές αποδόσεις της εταιρείας Oddschecker που επικαλείται η DBRS, οι χώρες με τις καλύτερες πιθανότητες να προχωρήσουν στο Euro 2024 είναι η Αγγλία, η οποία εμφανίζεται έχει τις μεγαλύτερες πιθανότητες να κερδίσει με αποδόσεις 3:1. Ακολουθεί η Γαλλία (με 4:1) και η Γερμανία (με 6:1).

Την ώρα που ξεκινά το μεγάλο τουρνουά, στη Βρετανία όπου τα περισσότερα μπαρ και παμπ έχουν συνήθως άδεια να σερβίρουν μόνο μέχρι τις 11:00 μ.μ., έχει ήδη ψηφιστεί νομοθεσία σύμφωνα με την οποία οι ώρες λειτουργίας τέτοιων καταστημάτων θα παραταθούν μέχρι τις 1:00 π.μ. Αυτό θα γίνει εάν κάποια από τις Αγγλία ή Σκωτία καταφέρουν να φτάσουν στα ημιτελικά ή στον τελικό.

Σε αυτό το πλαίσιο, η ένωση παμπ της Βρετανίας -British Beer & Pubs Association- εκτιμά ότι οι λάτρεις του ποδοσφαίρου θα αγοράσουν και καταναλώσουν συνολικά 300 εκατομμύρια pints (170,5 εκατομμύρια λίτρα) σε παμπ κατά τη διάρκεια των τεσσάρων εβδομάδων του τουρνουά.

Πρόκειται για αύξηση κατά περίπου 20 εκατομμύρια pints (11,4 εκατ λίτρα) σε σύγκριση με το Euro 2020 όπου οι πωλήσεις αυτές είχαν περιοριστεί λόγω των περιορισμών χωρητικότητας πελατών που είχαν επιβληθεί σε δημόσιους χώρους λόγω της πανδημίας).

Περιορισμένο όφελος στα προφίλ πιστωτικού κινδύνου

Παρόλο που τα μπαρ και οι παμπ θα παρουσιάσουν άλμα στα έσοδα κατά τη διάρκεια του Euro 2024, κάτι που σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να προσφέρει απαραίτητη ρευστότητα στις εταιρείες τους στο τρέχον δύσκολο περιβάλλον λειτουργίας, «θεωρούμε αυτό το όφελος ως προσωρινό και πιθανότατα όχι αρκετά ουσιαστικό για να οδηγήσει μόνο σε ουσιαστική βελτίωση στο συνολικό προφίλ πιστωτικού κινδύνου των περισσότερων φορέων εκμετάλλευσης μπαρ, παμπ και εστιατορίων», αναφέρεται επίσης στην έκθεση.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Business of Sport
Το πρώτο Pop – Up American Space σε γήπεδο είναι στο Γ. Καραϊσκάκης: Χώρος εκπαίδευσης και κοινωνικής ένταξης
Business of Sport |

Το πρώτο Pop – Up American Space σε γήπεδο είναι στο Γ. Καραϊσκάκης: Χώρος εκπαίδευσης και κοινωνικής ένταξης

Το νέο «Pop-Up American Space» εγκαινίασαν στο γήπεδο «Γ. Καραϊσκάκης» ο πρέσβης των ΗΠΑ, Γιώργος Τσούνης, ο Πρόεδρος της ΠΑΕ Ολυμπιακός, Βαγγέλης Μαρινάκης και ο Δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης