Χτυπημένη από τους κινεζικούς δασμούς, η οινοβιομηχανία της Αυστραλίας αγωνίστηκε να αντισταθμίσει τις επιπτώσεις της πτώσης των εξαγωγών, παρά το γεγονός ότι προσπαθούσε να δημιουργήσει νέες αγορές, να προμηθευτεί σταφύλια από αλλού και να αναζητήσει κυβερνητική βοήθεια.

Αυτό δείχνει τι μπορεί να ακολουθήσει για τους τομείς παραγωγής τροφίμων και ποτών που έχουν εμπλακεί σε μια εμπορική διαμάχη ΕΕ-Κίνας, η οποία απειλεί να περιπλέξει την πρόσβασή τους στην κρίσιμη κινεζική αγορά.

Τι δεν θα κάνουν οι δασμοί στην Κίνα

Αν και οι οινοπαραγωγοί της ΕΕ δεν συμμετέχουν στην τρέχουσα διαμάχη, οι τομείς του χοιρινού κρέατος και του κονιάκ φοβούνται ότι θα μπορούσαν να πληγούν από αντίποινα του Πεκίνου, αφού το μπλοκ επέβαλε δασμούς έως και 38% στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα.

Οι αυστραλιανοί τομείς αντιμετώπισαν παρόμοιους περιορισμούς μετά τις εκκλήσεις της χώρας για έρευνα σχετικά με την προέλευσητηε Covid-19 που οδήγησε σε κινεζικούς περιορισμούς εισαγωγών σε μια σειρά προϊόντων της. Οι πρώτοι δασμοί για το κρασί εισήχθησαν τον Νοέμβριο του 2020.

Ενώ οι περισσότερες βιομηχανίες μπόρεσαν να βρουν εναλλακτικές -αν και συχνά λιγότερο κερδοφόρες- αγορές, η αυστραλιανή οινοβιομηχανία έχασε μερίδιο αγοράς, βασικές σχέσεις και κέρδη μετά την επιβολή δασμών από την Κίνα που έφτασαν το 218%.

Οινοβιομηχανία Αυστραλίας: Πλήγμα λόγω Κίνας

Διάσημη για τα οικονομικά κόκκινα κρασιά της και τις ακριβότερες φιάλες από περιοχές όπως οι κοιλάδες Clare και Barossa, η Αυστραλία ήταν ο πέμπτος μεγαλύτερος εξαγωγέας κρασιού στον κόσμο και η Κίνα η πιο πολύτιμη εξαγωγική της αγορά. Η κίνηση αυτή σχεδόν εξαφάνισε τις εξαγωγές αξίας 800 εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως.

Ενώ ορισμένοι μεγαλύτεροι παίκτες με παραγωγή εκτός Αυστραλίας, όπως η Treasury Wine Estates,  τα πήγαν καλύτερα, οι εξαγωγές κρασιού της Αυστραλίας το 2023 είχαν 34% λιγότερη αξία από ό,τι το 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία του αυστραλιανού εμπορίου.

Ένα βασικό μάθημα για τους οινοπαραγωγούς, όπως ο William Dong, διευθύνων σύμβουλος της DMG Fine Wine, είναι να μην βασιστούν ξανά υπερβολικά στην Κίνα. «Μην κάνετε ποτέ το ίδιο λάθος», δήλωσε. «Θέλουμε να συνεργαστούμε μεν με την Κίνα, αλλά δεν θέλουμε να τα δώσουμε όλα».

Η DMG, στα εμπορικά σήματα της οποίας περιλαμβάνονται τα Handpicked και House of Arras, τριπλασίασε την παραγωγή εκτός Αυστραλίας για να πουλήσει στην Κίνα και αύξησε το μερίδιο αγοράς της στις ΗΠΑ και τη νοτιοανατολική Ασία μετά τους δασμούς, δήλωσε στο Reuters ο Dong. Ανέκτησε κάποιες χαμένες συμφωνίες, αλλά οι πωλήσεις της παρέμειναν 30% χαμηλότερες από ό,τι πριν από το 2020.

Κανένα success story

Οι δασμοί, οι οποίοι καταργήθηκαν φέτος, ήρθαν σε μια εποχή που η αυστραλιανή βιομηχανία κρασιού αντιμετώπιζε παγκόσμια υπερπροσφορά, μείωση της κατανάλωσης και φυσικά, την πανδημία.

Ενώ ίσχυαν, η αυστραλιανή παραγωγή κρασιού συρρικνώθηκε, τα αποθέματα διογκώθηκαν σε περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια λίτρα και οι αμπελουργοί άρχισαν να καταστρέφουν εκατομμύρια μη κερδοφόρα αμπέλια.

Άλλες βιομηχανίες, όπως το κριθάρι, που μπλοκαρίστηκε από την Κίνα το 2020, τα πήγαν καλύτερα στην εξεύρεση νέων αγορών, αλλά συχνά έπρεπε να συμβιβαστούν με χαμηλότερες τιμές πώλησης.

Η Treasury Wine Estates μπόρεσε να πουλήσει κρασιά εκτός Αυστραλίας στην Κίνα και άρχισε να προμηθεύεται σταφύλια από Κινέζους παραγωγούς για να παρακάμψει τους δασμούς. Η Penfolds, μία από τις μάρκες της που είναι δημοφιλής στην Κίνα, είχε υψηλότερα καθαρά έσοδα το 2023 από ό,τι πριν από τους δασμούς.

Ο διευθύνων σύμβουλος Tim Ford δήλωσε στους επενδυτές την περασμένη εβδομάδα ότι η εταιρεία εισέρχεται στη μετά τους δασμούς εποχή ως μια «ισχυρότερη και πιο διαφοροποιημένη παγκόσμια επιχείρηση».

Τι βλέπει η ευρωπαϊκή βιομηχανία

Δεν είναι εύκολο να υιοθετηθούν όλες οι στρατηγικές που έχουν στη διάθεσή τους οι οινοπαραγωγοί της Αυστραλίας από τις βιομηχανίες της ΕΕ που απειλούνται με δασμούς.

Για παράδειγμα, στις εισαγωγές μπράντι της Κίνας στην ΕΕ κυριαρχεί το γαλλικό κονιάκ, το οποίο δεν μπορεί να παραχθεί παρά μόνο στην περιοχή Κονιάκ της Γαλλίας.

Οι βιομηχανίες αυτές μπορούν να διαφοροποιήσουν τις πωλήσεις τους. Αλλά η οικοδόμηση νέων αγορών απαιτεί χρόνο, λένε οι Αυστραλοί οινοπαραγωγοί.

Ο κλάδος απευθύνθηκε στην κυβέρνηση για βοήθεια στην επέκταση, με την Καμπέρα να πληρώνει για εμπόρους κρασιού που βοηθούν τις εταιρείες να δημιουργήσουν εμπορικές σχέσεις σε άλλα έθνη.

Μεγαλύτερες αποστολές προς τη Νότια Κορέα και την Ταϊλάνδη βοήθησαν να αυξηθεί η αξία των αυστραλιανών εξαγωγών κρασιού προς τις ασιατικές χώρες εκτός Κίνας σε 470 εκατομμύρια δολάρια το 2023 από 300 εκατομμύρια δολάρια το 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία του αυστραλιανού εμπορίου.

Αλλά συνολικά, οι οινοπαραγωγοί είχαν μικτή επιτυχία στην αύξηση των πωλήσεων, δήλωσε ο Lee McLean, διευθύνων σύμβουλος του κλαδικού φορέα Australian Grape & Wine. «Η ιστορία μας δεν είναι ιδιαίτερα επιτυχημένη», είπε.

Εταιρείες όπως η Taylors Wines, ένα οικογενειακό οινοποιείο στην κοιλάδα Clare της Νότιας Αυστραλίας, το οποίο πωλούσε το ένα τρίτο των εξαγωγών του στην Κίνα με το εμπορικό σήμα Wakefield, αναγκάστηκαν να περιορίσουν τις δραστηριότητές τους.
Ο διευθύνων σύμβουλος Μίτσελ Τέιλορ δήλωσε ότι η ανάκτηση του χαμένου μεριδίου αγοράς δεν θα είναι εύκολη υπόθεση.
«Γάλλοι, Χιλιανοί και εγχώριοι οινοπαραγωγοί επεκτάθηκαν στην Κίνα, ενώ εμείς χάσαμε εμπορικές σχέσεις και απολύσαμε μεγάλο μέρος του προσωπικού μας σαε όλη τη χώρα. Αν ποτέ επιστρέψουμε στο επίπεδο που είχαμε, θα χρειαστεί πολύς χρόνος».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή