
Ρυθμίσεις που θα καταλύσουν εμπόδια τα οποία φέρνουν καθυστερήσεις σε επενδύσεις έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και αποθήκευσης ενέργειας, έχει ετοιμάσει το επιτελείο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).
Έπειτα από περίπου μια τριετία φαίνεται ότι έφτασε η ώρα να κλείσουν δύο σημαντικές εκκρεμότητες που είχαν βάλει σε «περιπέτειες» πολλούς επενδυτές που επιχειρούσαν να λάβουν περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Φωτοβολταϊκά: «Ανοίγουν» Κρήτη, νησιά, Πελοπόννησος και Εύβοια για αυτοκατανάλωση ενέργειας
Η πρώτη αφορά στην Υπουργική Απόφαση, η οποία τροποποιεί την κατηγοριοποίηση των έργων ως προς την περιβαλλοντική τους αδειοδότηση, διευκολύνοντας τρεις κατηγορίες έργων ΑΠΕ:
- σταθμούς ισχύος μέχρι 1 MW που απαλλάσσονται από περιβαλλοντική αδειοδότηση (πριν το 2020 το όριο ήταν στα 0,5 MW).
- σταθμούς με εγκατεστημένη ισχύ 1 MW – 10 MW (αντί του προηγούμενου ορίου των 2 MW) περνούν στην κατηγορία των Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων (ΠΠΔ), ενώ υποχρέωση για Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) θα έχουν πλέον οι μονάδες ΑΠΕ άνω των 10 MW.
- αιολικούς σταθμούς με εγκατεστημένη ισχύ έως 10 MW υπάγονται σε ΠΠΔ (αντί για 5 MW που ήταν το προγενέστερο όριο).
Όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» ανώτατο στέλεχος του ΥΠΕΝ, η υπουργική απόφαση έχει σταλεί στο Εθνικό Τυπογραφείο προκειμένου να δημοσιευθεί σε ΦΕΚ. Ο δρόμος ωστόσο ήταν μακρύς καθώς οι περιπέτειες είχαν ξεκινήσει από τον Οκτώβριο του 2023 όταν το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) είχε κληθεί να αποφασίσει επί της νομιμότητας των τροποποιήσεων που είχαν φέρει αποφάσεις του 2020 και του 2022 που έριχναν στα …μαλακά την περιβαλλοντική αδειοδότηση για συγκεκριμένες κατηγορίες αιολικών, φωτοβολταϊκών και υδροηλεκτρικών σταθμών.
Σύμφωνα με τους ανώτατους δικαστές, θα έπρεπε να γίνεται επίκληση στο προοίμιο των προσβαλλόμενων υπουργικών αποφάσεων ή στις απόψεις της Διοίκησης προς το Δικαστήριο, τεχνικής μελέτης από την οποία να τεκμηριώνονται επιστημονικά οι λόγοι που δικαιολογούν τις τροποποιήσεις. Έτσι, το ΥΠΕΝ έπειτα από οκτώ μήνες ολοκλήρωσε την τεχνική μελέτη και η απόφαση αναμένεται να δημοσιευθεί άμεσα. Είναι αξιοσημείωτο ότι όλους αυτούς τους μήνες τα έργα ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ προχωρούσαν με βάση την παλαιά κατάταξη των έργων ως προς την περιβαλλοντική τους αδειοδότηση.
Από φθινόπωρο η απλοποίηση και για έργα αποθήκευσης
Όσο για το …σήριαλ που αφορά στους επενδυτές που επιχειρούν να λάβουν περιβαλλοντική αδειοδότηση για μονάδες αποθήκευσης ενέργειας με ισχύ μικρότερη των 100 MW (μεγαβάτ) αναμένεται τελικά να λήξει στα τέλη Αυγούστου ή στις αρχές φθινοπώρου. Η ιστορία είχε ξεκινήσει τον Ιούνιο 2021 όταν η αρμόδια ομάδα του ΥΠΕΝ είχε εισηγηθεί ότι σταθμοί με μπαταρίες έως 100 MW θα έπρεπε για την περιβαλλοντική τους αδειοδότηση να κατατάσσονται στα έργα Κατηγορίας Β, δηλαδή σε εκείνα που έχουν μικρές, τοπικές επιπτώσεις. Έτσι, για την αδειοδότησή τους θα αρκούσε η έκδοση Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων (ΠΠΔ), μια τυπική διαδικασία στην οποία ο επενδυτής συνυποβάλλει μαζί με τα υπόλοιπα απαιτούμενα έγγραφα και ένα είδος τυποποιημένης υπεύθυνης δήλωσης.
Τον Μάιο του 2023 εκδόθηκε τελικά η σχετική Υπουργική Απόφαση που ενέτασσε τα συγκεκριμένα έργα αποθήκευσης στη συγκεκριμένη κατηγορία. Ωστόσο, τυποποιημένες ΠΠΔ για μονάδες αποθήκευσης κάτω των 100 MW δεν υπήρχαν και το ΥΠΕΝ ανέθεσε το έργο σε μελετητική εταιρεία, η οποία το παρέδωσε προσφάτως στο επιτελείο του Γενικού Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων κ. Πέτρου Βαρελίδη.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, το παραδοτέο κρίθηκε ανεπαρκές και πλέον ξαναγράφεται από τις υπηρεσίες του υπουργείου. Έτσι έως τα τέλη του καλοκαιριού οπότε αναμένεται να είναι έτοιμη η υπουργική απόφαση με τις ΠΠΔ, το νομικό κενό θα παραμένει με τους επενδυτές έργων αποθήκευσης έως 100 MW, να προχωρούν συχνά στην περιβαλλοντική τους αδειοδότηση σαν να βρίσκονταν σε μεγαλύτερη κατηγορία, γεγονός που κοστίζει σε χρόνο και χρήμα.


Latest News

Τα οφέλη και τα εμπόδια για τη μαζική στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Πρόσφατη μελέτη δείχνει πώς η επιλογή EV θα μπορούσε να ενισχύσει τους ιδιοκτήτες, αλλά και την ενεργειακή αυτονομία των πόλεων

Μειώνει τις επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια η γερμανική RWE
Υπάρχει αβεβαιότητα στο επενδυτικό περιβάλλον λέει ο CEO της RWE - Τι σχεδιάζει η εταιρεία

Πώς θα είναι η Γαλλία το 2100 - Θερμότερη κατά 4°C
Η Météo France αναλύει τις επιπτώσεις από την προβλεπόμενη αύξηση της μέσης θερμοκρασίας στη χώρα τα επόμενα 75 χρόνια

Η τελευταία δεκαετία είναι η θερμότερη στα χρονικά - Εφιαλτική η συνέχεια
Οι αλλαγές στο κλίμα και ειδικά η υπερθέρμανση, είναι ιδιαίτερα εμφανής στους ωκεανούς

Ερχεται το τέλος του ESG; - Οι μεγάλες εταιρείες, οι στόχοι βιωσιμότητας και τα μπόνους στελεχών
Η υποχώρηση από τους κλιματικούς στόχους του ESG στις αμοιβές στελεχών αντανακλά και κάποιες ανησυχίες των επενδυτών

Πιο κοντά στην κατάκτηση της παγκόσμιας αγοράς η BYD - Ή μήπως όχι;
Η πεντάλεπτη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων από την εταιρεία του Κινέζου δισεκατομμυριούχου Γουάνγκ Τσουανφού και οι κρίσεις σε τρεις ηπείρους

Nέο ρεκόρ θερμότητας στο κλίμα το 2024 - Γιατί κορυφαίοι επιστήμονες βρίσκονται σε απόγνωση
Απελπισμένοι εμφανίζονται οι επιστήμονες σχετικά με το κλίμα

Πώς η προεδρία Τραμπ.... αποφόρτισε τις εταιρείες φόρτισης EV - Εφιαλτική βουτιά των μετοχών
Βουτιά 70% έχουν κάνει οι μετοχές εταιρειών που προμηθεύουν την αγορά με φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα, λόγω της πολιτικής Τραμπ

Τιμήθηκαν 27 εταιρείες για αποκατάσταση και αναδάσωση - Το μήνυμα Παπασταύρου
Ειδική εκδήλωση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το θεσμό του Αναδόχου Αποκατάστασης και Αναδάσωσης

Βασική υποψήφια η Ισπανία για το νέο «προσιτό» ηλεκτρικό της Stellantis
Leapmotor και Stellantis σχεδιάζουν να ξεκινήσουν τη μαζική παραγωγή του οχήματος το πρώτο τρίμηνο του 2026