Οι διακοπές σε ένα ελληνικό νησί με πλοίο για πολλούς Έλληνες θα παραμείνουν και φέτος «όνειρο θερινής νυκτός», οι ελεύθερες καμπίνες για δημοφιλή μακρινά νησιά από και προς τον Πειραιά στις κρίσιμες ημερομηνίες, αρχές και μέσα Αυγούστου, είναι ήδη είδος εν ανεπαρκεία, ενώ όπου υπάρχει ανταγωνισμός οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια συγκρατούνται σε χαμηλότερα επίπεδα.
Αυτά είναι τρία συμπεράσματα που προκύπτουν από το ρεπορτάζ των «ΝΕΩΝ» για την εικόνα της ακτοπλοϊκής αγοράς στην παρούσα περίοδο και εν όψει της περιόδου αιχμής των μηνών Ιουλίου και Αυγούστου.
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Σε ποιες γραμμές γίνεται «μεγάλο πάρτι» με τις τιμές
Οι τιμές των εισιτηρίων στις βασικές δρομολογιακές γραμμές σε όλο το Αιγαίο παραμένουν στα ίδια με πέρυσι επίπεδα την ίδια περίοδο, καθώς οι ακτοπλοϊκές εταιρείες δεν προχώρησαν σε αυξήσεις, όπως υποστηρίζουν εκπρόσωποί τους και προκύπτει και από τα συγκριτικά στοιχεία.
To κόστος για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η τιμή στην οικονομική θέση από Πειραιά για Σύρο με συμβατικό πλοίο στις 23 Ιουνίου 2023 ήταν 45,5 ευρώ ενώ ίδια ακριβώς είναι και φέτος. Επίσης με ταχύπλοο την ίδια ημέρα πέρυσι ήταν στα 62,7 ευρώ και φέτος μειώθηκε ελαφρώς στα 59,7 ευρώ. Ανάλογη είναι η εικόνα και από τη Ραφήνα, όπου οι τιμές στα συμβατικά πλοία προς την Τήνο παραμένουν στα ίδια επίπεδα, στα 35-49 ευρώ, ανάλογα με το είδος της θέσης, με πέρυσι, όπως και στα ταχύπλοα (από 59 μέχρι και 95,7 ευρώ).
Ωστόσο ένα ταξίδι σε μακρινά κυρίως νησιά για μια τετραμελή οικογένεια με αυτοκίνητο κοστίζει έναν μισθό. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι από Πειραιά για Ρόδο το κόστος ξεκινά από 962 ευρώ μέχρι και 1.108,50 ευρώ, ανάλογα με το είδος της καμπίνας (τετράκλινη εσωτερική καμπίνα ή δύο δίκλινες)..
Παρά το κόστος όμως, οι καμπίνες για Ρόδο και Κρήτη για τις κρίσιμες ημερομηνίες από τα μέσα Ιουλίου μέχρι και τα μέσα Αυγούστου σπανίζουν, καθώς η ζήτηση καταγράφεται ως υψηλή. Να σημειωθεί ότι πέρυσι το τρίτο τρίμηνο του 2023 (Ιούλιος-Σεπτέμβριος) η επιβατική ακτοπλοϊκή κίνηση πλησίασε το ρεκόρ του 2019, καθώς διακινήθηκαν 9.525.020 επιβάτες, έναντι 9.794.815 το τρίτο τρίμηνο του 2019. Για φέτος εκτιμάται ότι το ρεκόρ αυτό μπορεί να ξεπεραστεί.
Οι ακτοπλόοι υποστηρίζουν ότι από το θέρος του 2022, όταν οι τιμές των καυσίμων έσπασαν κάθε ιστορικό ρεκόρ, δεν προχώρησαν σε άλλες αυξήσεις. Ωστόσο υποστηρίζουν ότι και φέτος η μέση τιμή των καυσίμων είναι 10% πάνω από πέρυσι, ενώ μια σειρά στοιχεία του κόστους, όπως μισθοί, ασφάλιστρα, ανταλλακτικά κ.λπ., αυξήθηκαν σε σύγκριση με πέρυσι λόγω πληθωρισμού.
Επίσης υπογραμμίζουν ότι τα συμβατικά πλοία συνδέουν τα νησιά με την ηπειρωτική χώρα όλον τον χρόνο, με τους μήνες εκτός του Ιουλίου και του Αυγούστου να ταξιδεύουν με χαμηλές πληρότητες λόγω εποχικότητας. Ωστόσο τα κόστη λειτουργίας παραμένουν στα ίδια επίπεδα όλον τον χρόνο, καθώς είτε δέκα επιβάτες μεταφέρουν είτε χίλιους το καύσιμο είναι το ίδιο, ενώ και το ξενοδοχειακό προσωπικό μειώνεται τη χειμερινή περίοδο ελάχιστα σε σύγκριση με τη θερινή.
Παραδείγματα
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης επισημαίνει ότι η αγορά είναι ελεύθερη, ωστόσο προχώρησε στη σύσταση παρατηρητηρίου τιμών, αν και ακόμη δεν λειτουργεί πλήρως. Όπως όμως δείχνουν τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους τα «ΝΕΑ», όπου υπάρχει ανταγωνισμός οι τιμές συγκρατούνται. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα σε ορισμένες γραμμές όπου δρομολογούνται ταχύπλοα δύο διαφορετικών εταιρειών.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε δύο γραμμές, Πειραιάς-Μύκονος και Ηράκλειο-Σαντορίνη, όπου δραστηριοποιούνται με ταχύπλοα οι εταιρείες Α και Β. Στη γραμμή Πειραιάς-Μύκονος, την Πέμπτη που είναι μόνο η εταιρεία Α το εισιτήριο με ταχύπλοο στις 9.30 το πρωί είναι 84,70 ευρώ. Την άλλη ημέρα, Παρασκευή, όπου υπάρχει και το ταχύπλοο της εταιρείας Β, το εισιτήριο της Α μειώνεται στα 70 ευρώ, όσο και της εταιρείας Β.
Το αποκορύφωμα είναι στη γραμμή Ηράκλειο-Σαντορίνη όπου τη μία ημέρα το εισιτήριο της εταιρείας Α είναι 92 ευρώ και την επόμενη ημέρα που υπάρχει και το ταχύπλοο της εταιρείας Β το εισιτήριο μειώνεται στα 59 ευρώ, όσο και το εισιτήριο της εταιρείας Β.
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη