
Η μεγάλη αύξηση στις βραχυχρόνιες μισθώσεις, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες αλλά κι όχι μόνο, μπαίνει ξανά στο μικροσκόπιο των κρατικών και δημοτικών αρχών πολλών χωρών της Ευρώπης. Οι μεγάλες αυξήσεις στις τιμές ενοικίασης κι αγοράς διαμερισμάτων και κατοικιών γενικότερα προκαλούν όλο και πιο μεγάλες αντιδράσεις στην ΕΕ από μόνιμους κατοίκους. Αυτοί βλέπουν να μένουν εκτός αγοράς λόγω του τεράστιου πλέον κόστους, κάτι που συνεπάγεται κοινωνικό και οικονομικό κόστος για τους ίδιους και πολιτικό κόστος για τις κυβερνήσεις και την τοπική αυτοδιοίκηση.
Αυτός ήταν και ο λόγος που η Βαρκελώνη αποφάσισε να καταργήσει όλες τις βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις μέσα στα επόμενα χρόνια. Η δημοτική αρχή ανακοίνωσε πως θα σταματήσει να χορηγεί άδειες για βραχυχρόνιες μισθώσεις και θα πάψει να ανανεώνει τις υπάρχουσες, έτσι ώστε έως το 2029 να μην επιτρέπονται τέτοιες ενοικιάσεις κατοικιών. Σήμερα διατίθενται για ενοικίαση σε τουρίστες περίπου 10.000 τέτοιοι χώροι στην πόλη.
Airbnb: Προσφεύγουν στο ΣτΕ οι ιδιοκτήτες για τη φορολογία
Σε άλλες πόλεις όπως το Παρίσι, όπου τα διαμερίσματα και οι κατοικίες προς βραχυχρόνια μίσθωση υπολογίζονται σε περίπου 60.000, έχουν επιβληθεί ήδη ορισμένοι περιορισμοί σε μισθώσεις τύπου Airbnb. Μετά το παράδειγμα της Βαρκελώνης, πιο αυστηρά μέτρα κατά βραχυχρόνιων μισθώσεων -όπως είναι το Airbnb- ενδέχεται τώρα να λάβουν κι άλλες πόλεις ακολουθώντας το παράδειγμα της πόλης αυτής και άλλων δήμων.
Δεν είναι τυχαίο ότι σκέψεις για την επιβολή κάποιου πλαφόν ημέρων στις βραχυχρόνιες μισθώσεις φαίνεται να κάνει και η ελληνική κυβέρνηση
Ευρωπαϊκές πόλεις και Airbnb
Στη γαλλική πρωτεύουσα απαιτείται από τους οικοδεσπότες να καταχωρούν σε ειδική πλατφόρμα όλα τα ακίνητα προς βραχυχρόνια μίσθωση. Η πόλη επιβάλλει επίσης ανώτατο όριο στον αριθμό των ημερών που μπορεί ένας τέτοιος χώρος να ενοικιάζεται σε ετήσια βάση. Για τις κύριες κατοικίες τέτοιες βραχυχρόνιες ενοικιάσεις σε επιτρέπεται να ξεπερνούν τις 120 ημέρες σε ετήσια βάση. Για την ενοικίαση μεμονωμένων δωματίων οι κανονισμοί είναι λιγότεροι αυστηροί.
Στη Βιέννη εφαρμόζονται πιο αυστηροί κανονισμοί για βραχυχρόνιες μισθώσεις. Από τον ερχόμενο μήνα οι ιδιοκτήτες ακινήτων στην πρωτεύουσα της Αυστρίας θα μπορούν να νοικιάζουν διαμερίσματα για 90 ημέρες κάθε χρόνο.
Το Βερολίνο έχει ήδη θεσπίσει από την πλευρά τους αυστηρούς κανονισμούς για την καταπολέμηση της έλλειψης κατοικιών, η οποία επιδεινώνεται από τις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις. Η πόλη απαιτεί από τους ιδιοκτήτες να λαμβάνουν ειδικές άδειες όταν πρόκειται για την ενοικίαση ολόκληρων διαμερισμάτων και οι παραβάτες αντιμετωπίζουν υψηλά πρόστιμα. Οι κανονισμοί στοχεύουν να διασφαλίσουν ότι η στέγαση παραμένει διαθέσιμη και προσιτή για τους μόνιμους κατοίκους.
Αυστηροί είναι οι κανονισμοί για βραχυχρόνιες μισθώσεις τύπου Airbnb και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Στη Νέα Υόρκη οι ιδιοκτήτες χρειάζονται ειδική άδεια και δεν μπορούν να ενοικιάζουν ολόκληρα σπίτι ή διαμερίσματα για διάστημα λιγότερο των 30 ημέρων τη φορά, ακόμη και εάν ο ιδιοκτήτης ζει στο ίδιο το σπίτι που νοικιάζει. Ανησυχία για τις μισθώσεις αυτές υπάρχει και σε άλλες αμερικανικές πόλεις που εξετάζουν κι αυτές τη λήψη μέτρων.
Ο χάρτης των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων στην Ευρώπη ανά χώρα
Η μεγάλη ζήτηση για βραχυχρόνιες μισθώσεις τύπου Airbnb στην Ευρώπη αποτυπώνεται από στοιχεία που έχει παρουσιάσει η Eurostat. Στη Γαλλία, που είναι ο πιο δημοφιλής τουριστικός προορισμός της Ευρώπης, οι διανυκτερεύσεις σε βραχυχρόνιες μισθώσεις ξεπέρασαν το 2023 τα 152,4 εκατομμύρια. Όπως είναι αναμενόμενο, οι μήνες με τη μεγαλύτερη ζήτηση ήταν ο Ιούλιο και ο Αύγουστος με 23,7 και 28,8 εκατ. τέτοιες διανυκτερεύσεις αντίστοιχα.
Τα στοιχεία για την Ελλάδα
Στην Ελλάδα οι συνολικές τέτοιες διανυκτερεύσεις διαμορφώθηκαν το ίδιο διάστημα σε 36,4 εκατομμύρια. Τον Ιούλιο οι βραχυχρόνιες τέτοιες διανυκτερεύσεις πλησίασαν τα 8,5 εκατ. και τον Αύγουστο έφτασαν κοντά στα 9 εκατ. Είναι ενδεικτικό ότι στη χώρα μας οι διανυκτερεύσεις σε βραχυχρόνιες μισθώσεις τους δύο αυτούς καλοκαιρινούς μήνες ξεπερνούν ακόμη και αυτές της Γερμανίας για το αντίστοιχο διάστημα, παρά το γεγονός ότι ο πληθυσμός εκεί είναι οκταπλάσιος.


Latest News

«90 deals σε 90 ημέρες» - Πού «σκοντάφτει» ο στόχος του Τραμπ
Τη Δευτέρα θα βρίσκεται στην Ουάσιγκτον για διαπραγματεύσεις ο επικεφαλής εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Μάρος Σέφκοβιτς
![ΗΠΑ: Σύγκρουση συμφερόντων για τον «πολύ» Ιλον Μάσκ [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/trump-musk-1-600x397.jpg)
Σύγκρουση συμφερόντων για τον «πολύ» Ιλον Μάσκ [γράφημα]
Ερωτηματικά και ανησυχία προκαλεί στις ΗΠΑ η πιθανή σύγκρουση συμφερόντων ανάμεσα στον επικεφαλής της DOGE Ιλον Μασκ και τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες που ελέγχει

Τέλος για το «Μαύρο Μηδέν» - Η Γερμανία ξεκινά τις δαπάνες
Η Γερμανία που απεχθανόταν το δημόσιο χρέος τόσο ώστε έφτιαξε άγαλμα ένα μεγάλο μαύρο μηδέν, αλλάζει σελίδα

Ο Τραμπ και ο Σι προετοιμάζονται για έναν πόλεμο που δεν θέλει κανείς
Οι δασμοί των ΗΠΑ αποσκοπούν στην ενίσχυση της εθνικής ασφάλειας, αλλά ο Τραμπ αποξενώνει συμμάχους που θα χρειαζόταν σε οποιαδήποτε στρατιωτική σύγκρουση με την Κίνα

Ποια μοντέλα της Tesla δεν είναι διαθέσιμα στην Κίνα - Το πλήγμα από τους δασμούς
Τα μοντέλα που κατασκευάζει η Tesla στις ΗΠΑ αντιμετωπίζουν πλέον τους ανταποδοτικούς δασμούς της Κίνας σε αμερικανικά προϊόντα

Ο γητευτής των αγορών Ρέι Ντάλιο και η προφητεία για την παγκόσμια τάξη
Ο ιδρυτής του πιο πετυχημένου hedge fund στον κόσμο, χτυπά καμπανάκι όχι μόνο για δασμούς αλλά και για γεωπολιτική, κλίμα, δανεισμό, πολιτικά κατεστημένα

«Πέρασε» το νομοσχέδιο για τη διάσωση της British Steel
Η εθνικοποίηση είναι μια επιλογή, λένε για τη British Steel, υπουργοί της κυβέρνησης Στάρμερ

Η Ιταλία δεν θα χρησιμοποιήσει τη ρήτρα διαφυγής, λέει ο υπουργός Οικονομίας
Ο υπουργός Οικονομίας της Ιταλίας δηλωσε ότι θα ήταν καλύτερα να περιμένουν το τέλος της συνόδου του ΝΑΤΟ τον Ιούνιο πριν λάβουν οποιαδήποτε απόφαση

Οι τρεις στρατηγικές των ευρωπαϊκών εταιρειών για να αντιμετωπίσουν τους δασμούς Τραμπ
Οι περισσότερες εταιρείες από την Ευρώπη επιλέγουν μεταξύ τριών στρατηγικών για να αντιμετωπίσουν την «καταιγίδα» δασμών Τραμπ

Οι δασμοί θα μειώσουν τις πωλήσεις αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, λένε αναλυτές
Η Goldman Sachs υποθέτει ότι οι καθαρές τιμές των νέων οχημάτων στις ΗΠΑ θα αυξηθούν κατά περίπου 2.000 έως 4.000 δολάρια στο επόμενο χρονικό διάστημα