
Κλιμακώνεται ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ Δύσης και Κίνας, καθώς μετά τους δασμούς από ΗΠΑ και ΕΕ και ο Καναδάς εξετάζει επίσης δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι εξελίξεις αυτές έρχονται καθώς οι δυτικές χώρες κατηγορούν την Κίνα για αντιανταγωνιστικές πρακτικές σχετικά με «άδικες» επιδοτήσεις και ισχυρίζεται ότι το Πεκίνο διοχετεύει φτηνά προϊόντα στην παγκόσμια οικονομία. Σε πρόσφατη συνεδρίασή της η G7 δεσμεύθηκε να λάβει μέτρα για να αντιμετωπίσει την «υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας».
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πιο «εκτεθειμένες» στους κινεζικούς αντιδασμούς
Ο πρωθυπουργός της Κίνας Λι Τσιάνγκ απάντησε στις κατηγορίες σημειώνοντας ότι «η παραγωγή προηγμένων ηλεκτρικών οχημάτων, μπαταριών ιόντων λιθίου και φωτοβολταϊκών κάλυψε αρχικά την εγχώρια ζήτησή μας, αλλά εμπλουτίζει και την παγκόσμια προσφορά».
Τον περασμένο μήνα, ο Λευκός Οίκος παρουσίασε σχέδια για τον σχεδόν τετραπλασιασμό των αμερικανικών δασμών για τα ηλεκτρικά ρεύματα κινεζικής κατασκευής, έως και ποσοστό 102,5%. Την ίδια στιγμή, η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει επίσης να αυξήσει τους δασμούς, ανεβάζοντας τις εν λόγω εισφορές στο 38,1% σε κινεζικούς κατασκευαστές όπως η BYD, η Geely και η SAIC, καθώς και στα κινεζικής κατασκευής αυτοκίνητα της Tesla και της BMW. Η Κίνα είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του Καναδά, μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η άνοδος της κινεζικής βιομηχανίας
Στις αρχές της νέας χιλιετίας η Κίνα έκανε μια μεγάλη στροφή εντάσσοντας την τεχνολογία ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα πενταετή πλάνα της. Ήταν μια εποχή στην οποία δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί τις μεγάλες ευρωπαϊκές, αμερικανικές και ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες σε οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Εξ ου και η απόφαση να εστιάσει σε μια τεχνολογία η οποία ήταν σε πολύ πρώιμα στάδια τότε.
Ο άνθρωπος όμως ο οποίος πιστώνεται σε μεγάλο βαθμό της επιτυχία της Κίνας στον τομέα της ηλεκτροκίνησης είναι ο Γουαν Γκανγκ, ο οποίος το 2007 έγινε Υπουργός Επιστήμης και Τεχνολογίας παίρνει την απόφαση για τη δημιουργία μιας εθνικής βιομηχανίας ηλεκτροκίνησης και από το 2009 ξεκίνησε γενναίες οικονομικές επιδοτήσεις στις εταιρείες του κλάδου.

Πέραν όμως των επιδοτήσεων οι εταιρείες αυτές ανέλαβαν έργα του Κινεζικού δημοσίου (π.χ. αντικατάσταση στόλων λεωφορείων ή ταξί σε κινεζικές πόλεις) παίρνοντας έτσι ενέσεις ρευστότητας. Παράλληλα, για τους Κινέζους πολίτες υπήρξε πολύ πιο εύκολο να λάβουν πινακίδες κυκλοφορίας για ηλεκτρικά οχήματα αντί για τα αντίστοιχα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, γεγονός που βοήθησε περαιτέρω στην υιοθέτησή τους.
Το συνολικό ποσοστό των επιδοτήσεων που έλαβαν οι κινεζικές εταιρείες έως το 2022 ανήλθε σε 29 δισ. δολάρια.
Στα χρόνια αυτά τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα κατάφεραν εν πολλοίς να ξεπεράσουν τον ανταγωνισμό τους με τη μόνη εταιρεία που να βρίσκεται τουλάχιστον προς το παρόν αυτή τη στιγμή πιο πάνω από αυτές να είναι η Tesla, η οποία όπως και άλλες παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες χάνουν μερίδια αγοράς στην Κίνα, την ώρα που οι κινεζικές εταιρείες επεκτείνονται σε άλλες αγορές.
Αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής είναι ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας και οι δασμοί που επιβλήθηκαν στις κινεζικές εταιρείες κατασκευής EV.
«Παράθυρο» να αποφευχθεί ένας εμπορικός πόλεμος;
Το Πεκίνο επιθυμεί από την ΕΕ να ακυρώσει την επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα πριν από τις 4 Ιουλίου, αναφέρει η κινεζική εφημερίδα Global Times, ύστερα από συμφωνία των δύο πλευρών να διεξαγάγουν νέες εμπορικές συνομιλίες. Η Κίνα έχει επανειλημμένως ζητήσει από την ΕΕ να ματαιώσει την επιβολή των δασμών αυτών, εκφράζοντας προθυμία να διαπραγματευτεί.
Σε πρόσφατο δημοσίευμά του το Politico σημείωσε ότι η ΕΕ σκοπεύει να άρει τους δασμούς σε κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα εφόσον κατασκευάζονται εντός Ευρώπης και σε κοινοπραξίες με ευρωπαϊκές εταιρείες.
Το Πεκίνο δεν θέλει να εμπλακεί σε άλλον έναν πόλεμο δασμών, ενώ ακόμη υφίσταται συνέπειες από τους αμερικανικούς δασμούς στα προϊόντα της που επιβλήθηκαν από την κυβέρνηση Τραμπ, αλλά σημειώνει ότι θα λάβει όλα τα μέτρα για να προστατεύσει τις κινεζικές εταιρείες αν συμβεί κάτι τέτοιο.
Και οι δύο πλευρές συμφώνησαν να αρχίσουν συνομιλίες για τους δασμούς έπειτα από τηλεφωνική επαφή ανάμεσα στον Επίτροπο της ΕΕ Βάλντις Ντομπρόβσκις και τον Κινέζο υπουργό Εμπορίου Γουάνγκ Γουεντάο το Σάββατο κατά τη διάρκεια επίσκεψης στην Κίνα του υπουργού Οικονομίας της Γερμανίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, ο οποίος δήλωσε ότι είναι “ανοιχτές” οι πόρτες για συνομιλίες.


Latest News

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X

Ανοίγει το «παιχνίδι» με τις μπαταρίες στα φωτοβολταϊκά
Σε φάση εκκίνησης η πλατφόρμα υποδοχής αιτήσεων από τον ΔΕΔΔΗΕ. Εξετάζεται παράταση πέραν της 30ης Απριλίου λόγω των καθυστερήσεων.

Πλήγμα στον κλάδο της πράσινης ενέργειας από τους δασμούς Τραμπ
Οι δασμοί Τραμπ αποτελούν γροθιά στην πράσινη βιομηχανία που ήδη υποφέρει από την ανάκαμψη των ορυκτών καυσίμων