Κλιμακώνεται ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ Δύσης και Κίνας, καθώς μετά τους δασμούς από ΗΠΑ και ΕΕ και ο Καναδάς εξετάζει επίσης δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι εξελίξεις αυτές έρχονται καθώς οι δυτικές χώρες κατηγορούν την Κίνα για αντιανταγωνιστικές πρακτικές σχετικά με «άδικες» επιδοτήσεις και ισχυρίζεται ότι το Πεκίνο διοχετεύει φτηνά προϊόντα στην παγκόσμια οικονομία. Σε πρόσφατη συνεδρίασή της η G7 δεσμεύθηκε να λάβει μέτρα για να αντιμετωπίσει την «υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας».
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πιο «εκτεθειμένες» στους κινεζικούς αντιδασμούς
Ο πρωθυπουργός της Κίνας Λι Τσιάνγκ απάντησε στις κατηγορίες σημειώνοντας ότι «η παραγωγή προηγμένων ηλεκτρικών οχημάτων, μπαταριών ιόντων λιθίου και φωτοβολταϊκών κάλυψε αρχικά την εγχώρια ζήτησή μας, αλλά εμπλουτίζει και την παγκόσμια προσφορά».
Τον περασμένο μήνα, ο Λευκός Οίκος παρουσίασε σχέδια για τον σχεδόν τετραπλασιασμό των αμερικανικών δασμών για τα ηλεκτρικά ρεύματα κινεζικής κατασκευής, έως και ποσοστό 102,5%. Την ίδια στιγμή, η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει επίσης να αυξήσει τους δασμούς, ανεβάζοντας τις εν λόγω εισφορές στο 38,1% σε κινεζικούς κατασκευαστές όπως η BYD, η Geely και η SAIC, καθώς και στα κινεζικής κατασκευής αυτοκίνητα της Tesla και της BMW. Η Κίνα είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του Καναδά, μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η άνοδος της κινεζικής βιομηχανίας
Στις αρχές της νέας χιλιετίας η Κίνα έκανε μια μεγάλη στροφή εντάσσοντας την τεχνολογία ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα πενταετή πλάνα της. Ήταν μια εποχή στην οποία δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί τις μεγάλες ευρωπαϊκές, αμερικανικές και ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες σε οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Εξ ου και η απόφαση να εστιάσει σε μια τεχνολογία η οποία ήταν σε πολύ πρώιμα στάδια τότε.
Ο άνθρωπος όμως ο οποίος πιστώνεται σε μεγάλο βαθμό της επιτυχία της Κίνας στον τομέα της ηλεκτροκίνησης είναι ο Γουαν Γκανγκ, ο οποίος το 2007 έγινε Υπουργός Επιστήμης και Τεχνολογίας παίρνει την απόφαση για τη δημιουργία μιας εθνικής βιομηχανίας ηλεκτροκίνησης και από το 2009 ξεκίνησε γενναίες οικονομικές επιδοτήσεις στις εταιρείες του κλάδου.
Πέραν όμως των επιδοτήσεων οι εταιρείες αυτές ανέλαβαν έργα του Κινεζικού δημοσίου (π.χ. αντικατάσταση στόλων λεωφορείων ή ταξί σε κινεζικές πόλεις) παίρνοντας έτσι ενέσεις ρευστότητας. Παράλληλα, για τους Κινέζους πολίτες υπήρξε πολύ πιο εύκολο να λάβουν πινακίδες κυκλοφορίας για ηλεκτρικά οχήματα αντί για τα αντίστοιχα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, γεγονός που βοήθησε περαιτέρω στην υιοθέτησή τους.
Το συνολικό ποσοστό των επιδοτήσεων που έλαβαν οι κινεζικές εταιρείες έως το 2022 ανήλθε σε 29 δισ. δολάρια.
Στα χρόνια αυτά τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα κατάφεραν εν πολλοίς να ξεπεράσουν τον ανταγωνισμό τους με τη μόνη εταιρεία που να βρίσκεται τουλάχιστον προς το παρόν αυτή τη στιγμή πιο πάνω από αυτές να είναι η Tesla, η οποία όπως και άλλες παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες χάνουν μερίδια αγοράς στην Κίνα, την ώρα που οι κινεζικές εταιρείες επεκτείνονται σε άλλες αγορές.
Αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής είναι ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας και οι δασμοί που επιβλήθηκαν στις κινεζικές εταιρείες κατασκευής EV.
«Παράθυρο» να αποφευχθεί ένας εμπορικός πόλεμος;
Το Πεκίνο επιθυμεί από την ΕΕ να ακυρώσει την επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα πριν από τις 4 Ιουλίου, αναφέρει η κινεζική εφημερίδα Global Times, ύστερα από συμφωνία των δύο πλευρών να διεξαγάγουν νέες εμπορικές συνομιλίες. Η Κίνα έχει επανειλημμένως ζητήσει από την ΕΕ να ματαιώσει την επιβολή των δασμών αυτών, εκφράζοντας προθυμία να διαπραγματευτεί.
Σε πρόσφατο δημοσίευμά του το Politico σημείωσε ότι η ΕΕ σκοπεύει να άρει τους δασμούς σε κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα εφόσον κατασκευάζονται εντός Ευρώπης και σε κοινοπραξίες με ευρωπαϊκές εταιρείες.
Το Πεκίνο δεν θέλει να εμπλακεί σε άλλον έναν πόλεμο δασμών, ενώ ακόμη υφίσταται συνέπειες από τους αμερικανικούς δασμούς στα προϊόντα της που επιβλήθηκαν από την κυβέρνηση Τραμπ, αλλά σημειώνει ότι θα λάβει όλα τα μέτρα για να προστατεύσει τις κινεζικές εταιρείες αν συμβεί κάτι τέτοιο.
Και οι δύο πλευρές συμφώνησαν να αρχίσουν συνομιλίες για τους δασμούς έπειτα από τηλεφωνική επαφή ανάμεσα στον Επίτροπο της ΕΕ Βάλντις Ντομπρόβσκις και τον Κινέζο υπουργό Εμπορίου Γουάνγκ Γουεντάο το Σάββατο κατά τη διάρκεια επίσκεψης στην Κίνα του υπουργού Οικονομίας της Γερμανίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, ο οποίος δήλωσε ότι είναι “ανοιχτές” οι πόρτες για συνομιλίες.
Latest News
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»
Διαφωνεί και το δείχνει - Η BlackRock γυρίζει πλάτη στις κλιματικές ανησυχίες
Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής χρημάτων στον κόσμο είχε αποκτήσει φήμη ως ηγέτης βιώσιμων επενδύσεων
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023