Οι «συμφωνίες κυρίων» και η «αναφυλαξία» της βιομηχανίας

Αν υπάρχει ένα θέμα με το οποίο – που χωρίς να πέσει στο τραπέζι, απλώς αναφέρεται – οι επιχειρηματίες, κυρίως της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων, παθαίνουν … «αναφυλαξία», είναι οι «συμφωνίες κυρίων»! Πρόκειται για μία παλιά και σχεδόν «κακόφημη» τακτική για την βιομηχανία, που έλκει την καταγωγή της από τα μέσα της δεκαετίας του 1980. Εκτοτε διάφοροι υπουργοί και υφυπουργοί Εμπορίου ή Ανάπτυξης, την έφερναν και την ξαναέφερναν στο προσκήνιο με συνήθως ατυχή αποτελέσματα! Τώρα γιατί το θυμήθηκα αυτό;

Συναντήσεις

Διότι μιλώντας με διάφορους στην αγορά για να βολιδοσκοπήσω τις προθέσεις τους σχετικά με τις «κατά μόνας συναντήσεις» που επιθυμεί να έχει ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Τάκης Θεοδωρικάκος, διαπίστωσα ένα σφίξιμο. Δεν ξέρω αν ήταν στο στομάχι – γιατί η επικοινωνία ήταν τηλεφωνική – αλλά ήταν σίγουρα στην εκφορά του λόγου των συνομιλητών μου. Εντάξει, εφόσον κληθούν θα κάνουν την «καρδιά τους πέτρα» και θα επισκεφθούν το υπουργικό γραφείο. Αλλά δεν νομίζω οι συναντήσεις αυτές να αποδώσουν σπουδαία αποτελέσματα. Ας μην κάνω όμως δίκην προθέσεων κι ας μην προκαταλάβω όμως τις εξελίξεις….

Tην Παρασκευή ο ΣΕΒΤ

Θεσμικά ωστόσο τα πράγματα είναι αλλιώς. Αύριο, Παρασκευή, πρόκειται να συναντηθούν εκπρόσωποι της διοίκησης του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) – ο επανεκλεγείς πρόεδρος του μεταξύ αυτών κ. Γιάννης Γιώτης. Ο κ. Θεοδωρικάκος θα τους απευθύνει εκ νέου την προτροπή «ρίξτε τις τιμές» – εντάξει, η … κεντρική ιδέα θα είναι αυτή – κι αυτοί κατ΄ αρχήν θα του επιδώσουν ένα πλήρες υπόμνημα με τις θέσεις και τα προβλήματα του κλάδου. Και αυστηρά θα τοποθετηθούν επ΄ αυτού. By the book!

Το πλαφόν

Να σημειώσω βέβαια ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου – ιδιαίτερα οι πολυεθνικές – είναι αυτές που έχουν «φιλοδωρηθεί» με αρκετά πρόστιμα εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ – πολύ περισσότερο από τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ. Ιδιαίτερα πάντως οι εκπρόσωποι του ΣΕΒΤ θα αναφερθούν στο μεγάλο πρόβλημα, που δεν είναι άλλο από το πλαφόν στην μικτή κερδοφορία των επιχειρήσεων. Κι ότι είναι αυτό το οποίο εμποδίζει να ακολουθηθεί μία πιο ευέλικτη εμπορική πολιτική….

Και η ιδιωτική ετικέτα

Βέβαια θα πουν και το καημό τους. Που δεν είναι άλλος από το γεγονός ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» ανέδειξε στο προσκήνιο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία έχουν απογειωθεί – το μερίδιο τους είναι μεγαλύτερο από το 27%! Με αποτέλεσμα να χάνουν ή πωλήσεις ή κέρδη. Πωλήσεις διότι τα pl τρέχουν με υψηλότερους ρυθμούς από τα επώνυμα προϊόντα και χάνουν μερίδιο αγορά και κέρδη διότι επιχειρώντας να τους ανταγωνιστούν αυξάνουν τις προσφορές κι ως εκ τούτου το κόστος πωλήσεων. Να σας επισημάνω ακόμη ότι ο σύνδεσμος εκπροσωπεί κατά τεκμήριο ελληνικές και πολυεθνικές επιχειρήσεις επωνύμων προϊόντων. Αυτά και διάφορα άλλα θα μεταφέρει ο κ. Γιώτης στον κ. Θεοδωρικάκο. Κι επίσης πως οι «κατά μόνας» συναντήσεις με τους επικεφαλής των πολυεθνικών είναι ένα άλλο κεφάλαιο….

Επιτροπή Ανταγωνισμού

Να σας μεταφέρω και σε μία άλλη είδηση της αγοράς με καυτό παρασκήνιο…

Χθες λοιπόν έγινε γνωστό ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού «διενήργησε επιτόπιο έλεγχο σε μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας για πιθανή οριζόντια σύμπραξη νόθευσης δημόσιων διαγωνισμών (bid rigging) που αφορούν στην ψηφιακή διαχείριση του δικτύου ύδρευσης, ήτοι στην προμήθεια και εγκατάσταση ολοκληρωμένων συστημάτων τηλεπαρακολούθησης και τηλεχειρισμού οικιακών υδρομέτρων σε δίκτυα ύδρευσης».

Όπως εξηγεί η ανεξάρτητη αρχή «τα υδρόμετρα χρησιμοποιούνται για τη μέτρηση της κατανάλωσης νερού. Τα συστήματα ψηφιακής διαχείρισης του δικτύου ύδρευσης χρησιμοποιούν προηγμένες τεχνολογίες ασύρματης μετάδοσης δεδομένων και δίνουν τη δυνατότητα παρακολούθησης της κατανάλωση νερού με υψηλό βαθμό αξιοπιστίας».

Οι δήμοι και το καπέλο…

Μαθαίνω λοιπόν πώς με το θέμα αυτό βοά όλη η αγορά.

Πολλοί, πάρα πολλοί δήμοι, κάποιοι μου λένε ίσως και 100 στη χώρα, διενήργησαν διαγωνισμούς για την προμήθεια υδρομέτρων προκειμένου να τα τοποθετήσουν στο δίκτυο διανομής νερού και με τον τρόπο αυτό να μετράνε με ακρίβεια την κατανάλωση των δημοτών τους.

Κάτι, λοιπόν, μου λένε πηγές μου, έχει παιχτεί με αυτούς τους διαγωνισμούς… Δεν θα σας πω πολλά… Αλλά μαθαίνω ότι ενώ ένα ψηφιακό υδρόμετρο κοστίζει 100 ευρώ οι δήμοι το προμηθεύτηκαν με 400 ευρώ…

Μιλάμε όχι για καπέλο αλλά για σομπρέρο…

—-

ΑΠΕ

Και από τα καπέλα… στις τιμές να πάμε στα ελλείμματα σε λογαριασμούς.

Πληροφορούμαι ότι οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ βρήκαν ευήκοα ώτα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Σύμφωνα με πληροφορίες, σε συνάντησή τους με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, πρότειναν λύσεις προκειμένου να κλείσει η «τρύπα» του ΕΛΑΠΕ, δηλαδή του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, ο οποίος καλύπτει τις πληρωμές των έργων που έχουν εξασφαλίσει λειτουργική ενίσχυση (ταρίφα).

Η τρύπα…

Να θυμίσουμε ότι με βάση την τελευταία εκτίμηση του ΔΑΠΕΕΠ, ο ΕΛΑΠΕ προβλέπεται να κλείσει το 2024 με έλλειμμα ύψους 232,56 εκατ. ευρώ, πρόβλεψη που προμηνύει ενδεχόμενες καθυστερήσεις στις αποζημιώσεις των παραγωγών.

Οι λύσεις

Οι προτάσεις τους προς το ΥΠΕΝ περιλάμβαναν τρεις λύσεις που θα οδηγήσουν σε αύξηση των εισροών του Ειδικού Λογαριασμού: την αύξηση του ποσοστού των εσόδων από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών CO2, τη διάθεση των 200 εκατ. ευρώ που έχουν δεσμευθεί από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης για τον εμπλουτισμό και των δύο λογαριασμών του ΕΛΑΠΕ (για τα παλιά και τα νέα έργα) και τέλος την επιβολή ενός τέλους στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας (κάτι σαν την παλιά χρέωση προμηθευτή ΠΧΕΦΕΛ που καταργήθηκε το 2019).

Ανάσα…

Η ηγεσία του ΥΠΕΝ, φάνηκε να ακούει θετικά τις προτάσεις καθώς, εάν τις υιοθετήσει, θα αποφύγει την αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ, το οποίο θα επιβαρύνει τους λογαριασμούς των καταναλωτών.

Μάλλον ανάσα πήρε η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας…

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories