Επιστολή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για την Ακτοπλοΐα έστειλε χθες ο Υπουργός Nαυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, επιβεβαιώνοντας σχετικό ρεπορτάζ του ot.gr με την οποία ζητά «στενότερη συνεργασία» έτσι ώστε να «ώστε να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση, τυχών, περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά, εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων».
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Οι 6 διαδρομές με τις μεγαλύτερες ετήσιες αυξήσεις [γράφημα]
Κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην ακτοπλοΐα
Η επιστολή εστιάζει στο θέμα της κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης από κάποια ακτοπλοϊκή εταιρεία καθώς σε γενικές γραμμές η αγορά των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι απελευθερωμένη στο μεγαλύτερο τμήμα της, με υπουργική απόφαση από τα μέσα της δεκαετίας του 2000.
Πάντως, προς το παρόν το Υπουργείο δεν προχωρά σε ένα τέτοιο αίτημα αν και πληροφορίες αναφέρουν ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενημερώνεται για περιπτώσεις ακραίων μεταβολών στις τιμές των εισιτηρίων κυρίως ταχυπλόων σε περιπτώσεις που στη συγκεκριμένη γραμμή είναι παρούσα μόνο μία εταιρεία.
Στην επιστολή που έχει θέμα «ανάπτυξη αμοιβαίας συνεργασίας επί θεμάτων ναύλων εισιτηρίων» αφού επικαλείται τη σχετική νομοθεσία για τους ναύλους στην ακτοπλοΐα επισημαίνει ότι «το Υπουργείο μας καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια, για την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών/ επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές, την μείωση των τιμών των ναύλων και την βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, με επακόλουθο τη διεύρυνση των επιλογών για τους καταναλωτές/ επιβάτες και την αύξηση της αγοραστικής τους δύναμης. Κατόπιν των ανωτέρω θα επιθυμούσαμε μια στενότερη συνεργασία μεταξύ των υπηρεσιών μας ώστε να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση, τυχών, περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά, εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων».
Μπαράζ ελέγχων
Πριν την επιστολή το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη προχωρήσει και εξακολουθεί να το κάνει σε ελέγχους για να διαπιστώσει κατά πόσο τηρείται η νομοθεσία που προβλέπει να ενημερώνεται το Υπουργείο για το ναυλολόγιο τρεις ημέρες πριν την εφαρμογή του από την ακτοπλοϊκή εταιρεία.
Ήδη ανακοίνωσε ότι το χρονικό διάστημα από 07/06/2024 έως και 16/06/2024, πραγματοποιήθηκαν 377 έλεγχοι σε Ε/Γ και Ε/Γ-Ο/Γ πλοία της ακτοπλοΐας και βεβαιώθηκαν επτά (7) παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας Αρχής σχετικά με μεταβολές των τιμών των εισιτηρίων (άρθρο 44 πργ. 13 του ν.4948/2022. Παράλληλα ξεκίνησε η διαδικασία επιβολής διοικητικών κυρώσεων και των προβλεπόμενων προστίμων. Θα πρέπει βέβαια να σημειωθεί ότι τα πρόστιμα ανέρχονται στο «υπέρογκο» πόσο των 50-100 ευρώ!
Παρατηρητήριο Τιμών
Παράλληλα, το Υπουργείο Ναυτιλίας, έχει κινήσει τις διαδικασίες για τη σύσταση Παρατηρητήριου Τιμών, για να παρακολουθεί πως κυμαίνονται οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Σε ορισμένες γραμμές προκύπτει μια διαφορά τιμών από μέρα σε μέρα ακόμη και εντός της ίδιας ημέρας κυρίως μεταξύ των ταχυπλόων.
Παράγοντες της ακτοπλοΐας σημειώνουν επίσης ότι το Υπουργείο έχει και άλλα μέτρα στη φαρέτρα του προκειμένου να ελέγχει τις τιμές των εισιτηρίων.
Ενδεικτικά τίθεται το ερώτημα εάν ισχύει και φέτος στα δρομολόγια που δεν πραγματοποιούνται υπό καθεστώς δημόσιας υπηρεσίας σε γραμμές η δρομολόγια που δεν είναι απελευθερωμένα, η απόφαση του προηγούμενου Υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη για απελευθέρωση του ναυλολογίου για το διάστημα από 01 Ιουνίου έως και 15 Σεπτεμβρίου.
Τέλος σύμφωνα με πληροφορίες του ot.gr τις επόμενες ημέρες αναμένεται και συνάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας με εκπροσώπους της Επιτροπής Ανταγωνισμού.