Περισσότερα από 30 τετ-α-τετ με ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ, βιομήχανους τροφίμων και ποτών, μεγαλοστελέχη πολυεθνικών ομίλων, αλλά και εκπροσώπους φορέων και ανεξάρτητων Αρχών που έχουν καθοριστικό ρόλο στη λειτουργία της αγοράς είχε ο Τάκης Θεοδωρικάκος στις δύο εβδομάδες που είναι υπουργός Ανάπτυξης, ενώ γεμάτη ραντεβού είναι ατζέντα του και την επόμενη εβδομάδα.

Ακρίβεια: Οδικός χάρτης Θεοδωρικάκου για μηδενικό πληθωρισμό στα τρόφιμα

Θέμα των συναντήσεων; Τι άλλο; Η ακρίβεια και ο στόχος να κερδηθεί το ζωτικό στοίχημα για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, που δεν είναι απλά η συγκράτηση του πληθωρισμού στα τρόφιμα και βασικά καταναλωτικά είδη, αλλά να δουν επιτέλους τα νοικοκυριά πραγματικές μειώσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Τι ειπώθηκε μεταξύ Θεοδωρικάκου και επιχειρηματιών για την ακρίβεια

Έχοντας συναντήσει έναν προς ένα όλους τους επιχειρηματίες των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και δύο φορές το θεσμικό τους όργανο, την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, ο νέος υπουργός Ανάπτυξης ζήτησε τον περιορισμό του κέρδους τους ώστε να πέσουν οι τιμές και να στηριχθούν οι ευάλωτοι.

Χωρίς να υπάρχει διαφωνία για την προτεραιοποίηση των αναγκών των καταναλωτών –και πώς θα μπορούσε άλλωστε- από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ υποστήριξαν, παραθέτοντας τα νούμερα, ότι ήδη δουλεύουν με πολύ χαμηλό περιθώριο κέρδους –στο 1,4% μεσοσταθμικά– εξ ου και στη δεύτερη συνάντηση της ΕΣΕ με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης συμμετείχε και ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ Γεώργιος Δουκίδης, καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μάλιστα σημείωσαν ότι εάν υποχωρήσει κι άλλο το κέρδος των αλυσίδων οι ζημιογόνες επιχειρήσεις -ακόμη και μεγάλα σούπερ μάρκετ- θα πολλαπλασιαστούν «και το λιγότερο που θα ήθελε μια κυβέρνηση είναι βάλει τον κλάδο σε αυτό το ρίσκο».

Το πλαφόν δεν μειώνει τις τιμές

Σε ό,τι αφορά την απόφαση για παράταση των μέτρων οι άνθρωποι των σούπερ μάρκετ εστίασαν στην επανεξέταση του μέτρου για το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους.

Ο 4ετής «εγκλωβισμός» (σ.σ. δεν μπορούν να πουλάνε με μεγαλύτερο κέρδος από αυτό που είχαν στις 31 Δεκεμβρίου του 2021) κάθε άλλο παρά οδηγεί σε μειώσεις τιμών, είπαν στον υπουργό οι άνθρωποι των σούπερ μάρκετ. Αντίθετα εάν αρθεί το μέτρο, προμηθευτές και λιανέμποροι θα είχαν μεγαλύτερη ευελιξία να μειώσουν τις τιμές σε βασικά είδη, καθώς θα «ισοφάριζαν» τη «χασούρα» από την αύξηση το περιθωρίου κέρδους σε μη δημοφιλείς κωδικούς.

Η συνάντηση με τον ΣΕΒΤ

Το πλαφόν στη μεικτή κερδοφορία των επιχειρήσεων πρωταγωνίστησε και στη συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης με τους εκπροσώπους του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, η οποία κατά τα άλλα έγινε σε πολύ καλό κλίμα. Και σ’ αυτή την περίπτωση επισημάνθηκε ότι το μέτρο εμποδίζει να ακολουθηθεί μία πιο ευέλικτη εμπορική πολιτική δεδομένης μάλιστα της θέσης του υπουργού ότι «όλοι πρέπει να βάλουν πλάτη».

Επίσης τονίστηκε ότι οι βιομηχανίες επώνυμων προϊόντων δεν επιδιώκουν ευκαιριακά υψηλές τιμές, καθώς είναι οι πρώτες που ενδιαφέρονται για τους καταναλωτές.

Ας σημειωθεί ότι ο Σύνδεσμος εκπροσωπεί όχι μόνο ελληνικές βιομηχανίες αλλά και πολυεθνικές.

Οι πολυεθνικοί «παίκτες» και η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Όσον αφορά τις πολυεθνικές ο κος Θεοδωρικάκος είχε ήδη αρκετές συναντήσεις κατά μόνας με εκπροσώπους πολυεθνικών ομίλων, τόσο από των κλάδων των τροφίμων όσο και από εκείνων των ειδών προσωπικής φροντίδας και υγιεινής.

Σε ότι αφορά την τιμολόγηση από πλευράς πολυεθνικών ο υπουργός ζήτησε από την πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού να υπάρξει έλεγχος για το αν τηρούνται οι κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού και η νομιμότητα, ενώ έχουν επιλεχθεί 100 βασικά προϊόντα, αυτά που είναι είδη καθημερινής χρήσης για όλους μας, για τα οποία θα υπάρχει διαρκής έλεγχος, μέσα σε αυτά και προϊόντα πολυεθνικών.

Το σημείο σύγκλισης

Την ίδια ώρα, τόσο οι επιχειρηματίες του κλάδου των σούπερ μάρκετ όσο και βιομήχανοι τροφίμων βλέπουν έχει αρχίσει να καταγράφεται, όχι μόνο αποκλιμάκωση των αυξήσεων στις τιμές, αλλά ακόμη και μείωση, κάτι που τονίστηκε στις συναντήσεις με τον υπουργό.

Αλλά και ο ίδιος ο υπουργός πιστεύει ότι το καλοκαίρι ο πληθωρισμός τροφίμων θα ελεγχθεί.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το πρώτο τετράμηνο του 2024 η μέση τιμή ανά μονάδα προϊόντος, που το 2022 είχε αυξηθεί κατά 6,9% και το 2023 κατά 6,6%, όχι μόνο δεν αυξήθηκε, αλλά υποχώρησε οριακά κατά 0,1%. Σε κάθε περίπτωση όμως, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana, οι μειωμένες τιμές καταγράφονται στα είδη υγιεινής και ομορφιάς (-2%) και στα είδη νοικοκυριού (-0,4%), ενώ στα τρόφιμα καταγράφεται οριακή αύξηση 0,4%.

Βεβαίως, οι εκπρόσωποι της αγοράς δεν παραλείπουν να τονίσουν ότι η αποκλιμάκωση των τιμών δεν σημαίνει πως θα επανέλθουν στα επίπεδα που βρίσκονταν πριν από την έναρξη της πληθωριστικής κρίσης. Κάτι ανάλογο έχει δηλώσει άλλωστε και ο γ.γ. Εμπορίου Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μιλώντας για ακαμψία των τιμών προς τα κάτω.

Ο τριπλασιασμός των προστίμων και ο αιφνιδιασμός της αγοράς

Εξάλλου για να επιβεβαιωθεί το κυβερνητικό αφήγημα «θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για την αποκλιμάκωση των τιμών» ο κος Θεοδωρικάκος προανήγγειλε, μιλώντας στο MEGA, τον τριπλασιασμό των προστίμων που προβλέπονται στα μέτρα που ψήφισε ο προκάτοχός του στην ηλεκτρική καρέκλα του υπουργείου Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας. Διότι η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία, όπως άφησαν να εννοηθεί πηγές σε ανώτατο επίπεδο, που μίλησαν στον ΟΤ.

Πρόκειται για τα μέτρα:
– της μείωσης των παροχών κατά τουλάχιστον 30% των προμηθευτών προς τους λιανεμπόρους και της μεταφοράς του οφέλους στην τιμή τιμοκαταλόγου, με στόχο τη μείωση των τιμών και τον περιορισμό των πλασματικών προσφορών,
– του πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα
– των «καθαρών» τιμών στα νωπά προϊόντα, μέτρο που προέβλεπε πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% μόνο για επιστροφές προϊόντων ή φύρας και
– του τρίμηνου μπλόκου των προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση που έχουν προηγηθεί ανατιμήσεις.

Ειδικά για το τελευταίο, υπενθυμίζεται σύμφωνα με τον νόμο 5082/2024 από τη 10η Ιανουαρίου 2024 μέχρι και την 31 Δεκεμβρίου 2024 για τα καταναλωτικά προϊόντα των επιχειρήσεων για τα οποία ανακοινώνεται αύξηση τιμής δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια κατά τη διάθεσή τους στους καταναλωτές για τρεις μήνες από την ημερομηνία κατά την οποία εφαρμόζεται η αύξηση τιμής.

Το ύψος των προστίμων για την παραβίαση των εν λόγω μέτρων ισοδυναμεί με το διπλάσιο του μικτού κέρδους που αποκόμισε η επιχείρηση από την παράνομη πρακτική και μπορεί να φτάνει μέχρι και τα 2 εκατομμύρια ευρώ.

Πλέον το ανώτατο όριο των προστίμων θα ανέρχεται στα 6 εκατομμύρια ευρώ, με τη σχετική απόφαση να δημοσιοποιείται, σύμφωνα με πληροφορίες, κατά πάσα πιθανότητα τη Δευτέρα 1η Ιουλίου.

Πάντως σε ερώτηση που απεύθυνε ο ΟΤ σε παράγοντες της αγοράς για να σχολιάσουν την εν λόγω υπουργική απόφαση, οι περισσότεροι δήλωσαν έκπληκτοι.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία