Πρωτοπορεί η startup Citycrop η οποία έχει αναπτύξει μια συσκευή για την καλλιέργεια λαχανικών, βοτάνων και μικρών φρούτων σε εσωτερικό χώρο, επιχειρώντας να κάνει τους Έλληνες… «αγρότες» από το σαλόνι τους.
«Είμαστε εταιρεία από το 2015, ξεκινήσαμε σαν startup για να φτιάξουμε αυτοματοποιημένες συσκευές καλλιέργειας για το σπίτι, φανταστείτε το σαν μία Nespresso για φυτά και βότανα οπότε φτιάξαμε δύο βασικά μοντέλα, το CityCrop 1 (μέγεθος φούρνου μικροκυμάτων) και το CityCrop 2 (μέγεθος πλυντηρίου πιάτων). Πριν λίγα χρόνια φτιάξαμε και μία μικρότερη συσκευή για μόνο 3 φυτά με λιγότερη τεχνολογία, συνδέεται βέβαια και αυτή στο application που έχουμε οπότε ο χρήστης μπορεί να την ελέγξει, λέγεται CityCrop micro για να ξεκινήσει ο χρήστης τα πρώτα του βήματα στην καλλιέργεια με μία πλήρως αυτοματοποιημένη συσκευή» σημειώνει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» ο Χρήστος Ραυτογιάννης, ιδρυτής και CEO της CityCrop.
Συνεργασίες με σούπερ μάρκετ
«Τον τελευταίο χρόνο έχουμε επεκταθεί στο κομμάτι των σούπερ μάρκετ και των grocery stores, την τεχνολογία που φτιάξαμε από τις μικρότερες οικιακές συσκευές την μεταφέραμε σε μεγαλύτερες συσκευές (μέγεθος ντουλάπας) στα σούπερ μάρκετ τα οποία καλλιεργούν κομμάτι της παραγωγής τους χωρίς καθόλου φυτοφάρμακα, 65% λιγότερο λίπασμα και 95% μειωμένη κατανάλωση νερού. Παρέχουμε στον καταναλωτή τα πιο φρέσκα προϊόντα που θα μπορούσε να βρει, συνεργαζόμαστε με τον Βασιλόπουλο, με τρία καταστήματα, αναμένουμε επέκταση και σε άλλες αλυσίδες. Οι συσκευές μας ενσωματώνουν και τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης ο αλγόριθμος της οποίας ανιχνεύει ασθένειες στα φυτά και προτείνει διορθώσεις στον χρήστη», επισημαίνει.
«Η ιδέα για την εταιρεία προήλθε από την ανησυχία που διακατέχει τον καταναλωτή για την ποιότητα των προϊόντων που θα καταναλώσει αν αυτά προέρχονται από θερμοκήπιο, προφανώς θα νιώθει πιο σίγουρος αν ξέρει το πώς έχουν παραχθεί όσα καταναλώνει», συμπληρώνει.
Ραντάρ και στο εξωτερικό
«Έχουμε πουλήσει συσκευές σε Ευρώπη (Γερμανία, Σουηδία, Ολλανδία, Βέλγιο, Γαλλία) και ΗΠΑ, τώρα στρεφόμαστε κυρίως στα σούπερ μάρκετ, θέλουμε να πιάσουμε όσα περισσότερα μπορούμε. Από το 2025 θα κοιτάξουμε στο εξωτερικό. Μέχρι στιγμής η εταιρεία στηρίζεται σε κεφάλαια από το Elevate Greece και διαγωνισμούς που έχει κερδίσει σε Ελλάδα και εξωτερικό, περί τα 300.000 – 400.00 ευρώ », υποστηρίζει.
H μέθοδος της υδροπονίας – Καλλιεργώντας… από το smartphone
Το σύστημα λειτουργεί με τη μέθοδο της υδροπονίας. Δηλαδή δεν απαιτείται χώμα για την καλλιέργεια και τα φυτά λαμβάνουν όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται απευθείας από το νερό σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον χωρίς τη χρήση φυτοφαρμάκων.
Στα πλεονεκτήματα που προσφέρει η CityCrop είναι το μηδενικό foodwaste, η έως και 95% λιγότερη κατανάλωση νερού, τα 90% λιγότερα μεταφορικά, η μείωση κατά 99,5% της ανάγκης χώρου. Ωστόσο το μεγαλύτερο πλεονέκτημα είναι η προσφορά των πιο φρέσκων προϊόντων που μπορεί να βρει κάποιος σε ένα σούπερ μάρκετ.
Οι οικιακές συσκευές που απευθύνονται κατευθείαν στους καταναλωτές, έρχονται σε τρία διαφορετικά μεγέθη, ανάλογα με τις απαιτήσεις που υπάρχουν, έχοντας τη δυνατότητα να επιλέξει από μια ευρεία γκάμα λαχανικών και βοτάνων. Η όλη διαδικασία πραγματοποιείται μέσω εφαρμογής στο κινητό όπου ο χρήστης μπορεί να ελέγχει και να παρακολουθεί συνεχώς την καλλιέργεια απ’ όπου κι αν βρίσκεται, να διαχειρίζεται εξ αποστάσεως τη θερμοκρασία, την υγρασία και τον φωτισμό..
Το φυτό λαμβάνει έτσι στη ρίζα το 100% της τροφής που χρειάζεται, 24 ώρες το 24ωρο, και εξασφαλίζει την καλύτερη δυνατή ανάπτυξη, ενώ δεν χρησιμοποιούνται καθόλου φυτοφάρμακα.
Η CityCrop σχεδιάζει να εμπλουτίσει την γκάμα των λαχανικών και βοτάνων που περιλαμβάνονται στις μονάδες της, καθώς «υπάρχει ήδη μια μεγάλη λίστα που μας έχουν ζητήσει» όπως σημειώνει ο κ. Ραυτογιάννης. Ανάμεσα σε αυτά είναι ο κόλιανδρος, το φασκόμηλο, στα βότανα, ενώ στα λαχανικά θέλει να προσθέσει είδη τα οποία δεν είναι τόσο εύκολο να τα βρει ο καταναλωτής όπως τα baby gems μαρούλια ή το kale.
Η CityCrop προσφέρει πλέον την επαγγελματική συσκευή, την οποία νοικιάζει στην εκάστοτε επιχείρηση, αναλαμβάνοντας τη διαχείριση και επίβλεψη της λειτουργίας τους, ενώ φροντίζει να ανανεώνονται τα φυτά σε σύντομο χρονικό διάστημα. Στη συσκευή αυτή μπορούν είτε να καλλιεργούνται τέσσερα διαφορετικά είδη σαλάτας και μπορεί να έχει μέχρι και 100 τεμάχια, ενώ με τα βότανα φτάνει έως και τα 112 τεμάχια.
Η εταιρεία λειτουργεί με ένα υβριδικό μοντέλο όπου καλλιεργεί στις δικές της εγκαταστάσεις τους ίδιους κωδικούς που έχει και στα σούπερ μάρκετ μέχρις ότου το φυτό φτάσει σε ένα συγκεκριμένο στάδιο ανάπτυξης. Στη συνέχεια μεταφέρει το φυτό στις συσκευές που βρίσκονται στις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις κι εκεί συνεχίζεται η ανάπτυξη του φυτού, μέχρι να είναι έτοιμο για συγκομιδή, καλύπτοντας έτσι συνεχώς τη ζήτηση που υπάρχει προσφέροντας παράλληλα την πιο φρέσκια τροφή που μπορεί να δοθεί στον καταναλωτή.
«Στιβαρή ομάδα, προοδεύει η καινοτομία στην Ελλάδα»
Πώς κρίνει το οικοσύστημα καινοτομίας; «Από το 2009 ξεκίνησε να κάνει τα πρώτα του βήματα το οικοσύστημα καινοτομίας στην Ελλάδα, πλέον και ιδιαίτερα μετά το 2018 που έπεσαν λεφτά, το οικοσύστημα είναι αρκετά ώριμο, είμαστε σε ένα αρκετά καλό στάδιο, προφανώς δεν θα προσεγγίσουμε χώρες της Βόρειας και Νότιας Ευρώπης αλλά προοδεύουμε», αναφέρει συστήνοντας σε όποιον κάνει το βήμα να ξεκινήσει μία startup να συγκροτήσει «μία στιβαρή ομάδα, αυτό κοιτάνε και οι επενδυτές, η ομάδα είναι το βασικότερο, οι περισσότερες εταιρείες κλείνουν λόγω των ανθρώπων».