Την επόμενη ημέρα μιας εταιρείας που άλλαξε τον κόσμο του εμπορίου και έβαλε τα διαδικτυακά ψώνια στο σπίτι κάθε ανθρώπου αναζητά εσχάτως η παγκόσμια επενδυτική κοινότητα. Ο λόγος περί της Amazon, η οποία στις 5 Ιουλίου γίνεται… 30 ετών.

Ένα ορόσημο που προφανώς συνδέεται με την πρώτη αγγελία για θέση εργασίας που ανακοίνωσε, για να φτάσει στο σήμερα και να πουλά αγαθά αξίας 554 δισ. δολαρίων στην Αμερική, όπως εκτίμησε και η JPMorgan. Ένα μερίδιο δηλαδή 42% του αμερικανικού ηλεκτρονικού εμπορίου, πολύ περισσότερο από το 6% που κατέλαβε η Walmart, ο πλησιέστερος διαδικτυακός ανταγωνιστής της (και ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής συνολικά).

Βέβαια, το λιανικό εμπόριο ήταν μόνο η αρχή. Η Amazon έφερε το Kindle, έναν ηλεκτρονικό αναγνώστη, την Alexa, ένα έξυπνο ηχείο. Η Amazon Web Services (AWS) έχει μερίδιο 31% αυτής της αγοράς των 300 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με τη Synergy Research, μια εταιρεία δεδομένων.

Amazon: Μεγάλες επενδύσεις στην AI

Τρέχει επίσης το Prime Video, την τέταρτη υπηρεσία ροής βίντεο με τις περισσότερες προβολές στην Αμερική. Μια θυγατρική, η Zoox, κατασκευάζει αυτοκινούμενα αυτοκίνητα. Ένα άλλο έργο έχει στόχο το φεγγάρι, το Kuiper, το οποίο αναπτύσσει έναν στόλο δορυφόρων επικοινωνιών σε χαμηλή τροχιά στη Γη.

Στις 26 Ιουνίου, η Amazon πήρε ένα «δώρο γενεθλίων», όταν η αγοραία αξία της τεχνολογικής της αυτοκρατορίας ξεπέρασε τα 2 τρισ. δολάρια για πρώτη φορά. Όπως συμβαίνει με όλα αυτά τα ορόσημα, ωστόσο, η 30ή επέτειος της Amazon δεν είναι απλώς μια στιγμή για να γιορτάσουν τα επιτεύγματά της αλλά και να κοιτάξουν μπροστά.

Πολύ μεγάλη η Amazon για να διοικηθεί;

Το μεγάλο ερώτημα που κρέμεται πάνω από την εταιρεία καθώς εισέρχεται στην τέταρτη δεκαετία της είναι πώς να αντιμετωπίσει την αυξανόμενη εξάπλωσή της. Σύμφωνα με τα λόγια ενός πρώην στελέχους, οι επιχειρηματικές μονάδες της Amazon είναι «μάλλον ανεξάρτητες» η μία από την άλλη. Συχνά αυτό ήταν από σχέδιο.

Ο Bezos ήθελε να διαχωρίσει την επιχείρηση διαφημίσεων από το ηλεκτρονικό εμπόριο, έτσι ώστε ο κλάδος του λιανικού εμπορίου να μην εξαρτάται από τα περιθώρια κέρδους της διαφημιστικής μονάδας.

Αρχικά, το AWS λειτουργούσε σε απόσταση αναπνοής από την υπόλοιπη Amazon, επειδή η εταιρεία δεν ήθελε να δώσει την εντύπωση ότι πουλούσε πλεονάζουσα υπολογιστική ισχύ κατά τις ώρες εκτός λειτουργίας της Amazon, σχολίασε στο Economist ο Rick Villars, της IDC, μιας ερευνητικής εταιρείας. Πιο πρόσφατα, ορισμένοι επενδυτές ζήτησαν ακόμη και την πλήρη ανάπτυξη της επιχείρησης cloud, με την πεποίθηση ότι αυτό θα δημιουργούσε αξία για τους μετόχους.

Αντίθετα, η τέταρτη δεκαετία της Amazon φαίνεται έτοιμη να είναι μια εποχή ολοκλήρωσης. Η εταιρεία έχει μεγαλώσει στο μέγεθος που κάθε νέα επένδυση είναι δαπανηρή και υψηλού κινδύνου.

Ο Andy Jassy, πρώην επικεφαλής της AWS, τον οποίο ο Bezos τοποθέτησε ως διάδοχό του το 2021, φαίνεται πρόθυμος να δημιουργήσει αξία συνδέοντας πιο στενά τις υπάρχουσες επιχειρήσεις της εταιρείας. Ο Bezos, ο οποίος διατηρεί μερίδιο 9% στην εταιρεία και έχει μεγάλο λόγο στη στρατηγική, φαίνεται να εγκρίνει.

Αυτή η μεταμόρφωση θα έκανε την Amazon παρόμοια με την Apple και τη Microsoft, δύο παλαιότερους αντιπάλους μεγάλης τεχνολογίας που έχουν δείξει τον δρόμο προς την παγκόσμια κυριαρχία στις καταναλωτικές συσκευές και το επιχειρηματικό λογισμικό, αντίστοιχα – και σε αποτιμήσεις 3 τρισ. δολαρίων.

Η Amazon έχει επίσης βαθιά γνώση της αγοραστικής συμπεριφοράς, η οποία της επιτρέπει να στοχεύει σε διαφημίσεις με μεγαλύτερη ακρίβεια. Οι διαφημιστές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν αδρά για αυτήν την υπηρεσία: η επιχείρηση διαφημίσεων της Amazon απολαμβάνει λειτουργικά περιθώρια περίπου 40%, υψηλότερα ακόμη και από εκείνα της λειτουργίας cloud.

Οι περισσότερες από αυτές τις διαφημίσεις, που ευθύνονται για τα τέσσερα πέμπτα των πωλήσεων διαφημίσεων της εταιρείας, βρίσκονται ανάμεσα στα αποτελέσματα αναζήτησης στην εφαρμογή της ή δίπλα σε πληροφορίες σχετικά με προϊόντα.

Η JPMorgan εκτιμά ότι οι διαφημίσεις βίντεο από μόνες τους θα ενισχύσουν τις πωλήσεις διαφημίσεων της Amazon κατά περίπου 6% φέτος, προσθέτοντας 3 δισ. δολάρια στην πρώτη γραμμή. Δεδομένων των περιθωρίων κέρδους της διαφημιστικής λειτουργίας, ο αντίκτυπος στο κέρδος θα είναι πολύ μεγαλύτερος.

Ο μεγαλύτερος στόχος του Jassy είναι να κάνει τη λιανική επιχείρηση και το AWS ένα πιο ομοιογενές σύνολο. Το Prime έχει για άλλη μια φορά έναν ρόλο, αν και μικρότερο: η μονάδα cloud βοήθησε την Prime Video να κερδίσει δικαιώματα ροής στο NFL, επειδή οι όροι της συμφωνίας απαιτούσαν εξαιρετικά αξιόπιστη υποδομή που η AWS θα μπορούσε να παρέχει πιο εύκολα από τους ανταγωνιστές.

Ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης

Το πιο σημαντικό νήμα που συνδέει τις κύριες επιχειρήσεις της Amazon είναι η γενετική τεχνητή νοημοσύνη.

Οι περισσότεροι αντίπαλοι θα δυσκολευτούν να ανταποκριθούν στην πρόσβαση της Amazon σε εξειδικευμένο υλικό τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο είναι σε έλλειψη αλλά το οποίο έχει σε αφθονία χάρη στις μακροχρόνιες εμπορικές συνεργασίες με εταιρείες όπως η Nvidia, η οποία κατασκευάζει ημιαγωγούς τεχνητής νοημοσύνης.

Η Amazon έχει ήδη κυκλοφορήσει μια σειρά προϊόντων που χρησιμοποιούν την τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένου ενός εργαλείου που συνοψίζει τις κριτικές πελατών, ενός εικονικού βοηθού αγορών και ενός δημιουργού εικόνων για διαφημιστές.

Οι πωλητές στην πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου της μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ίδια τεχνολογία για να επιταχύνουν τη δημιουργία σελίδων με λίστα προϊόντων, δείχνοντας, για παράδειγμα, το μηχάνημα στον προσωπικό τους ιστότοπο όπου το αγαθό έχει ήδη πωληθεί.

Ο ανταγωνισμός της Amazon

Η ολοένα και πιο αυστηρή ενοποίηση όμως μπορεί να μην αρέσει σε όλους. Η δέσμευση των επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου, ροής και cloud μεταξύ τους μπορεί να αποβάλει τους μεγάλους πελάτες της AWS όπως το Netflix, έναν ανταγωνιστή ροής ή το Ocado, έναν ανταγωνιστικό διαδικτυακό παντοπωλείο.

Και πέρυσι η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου της Αμερικής (FTC) άσκησε μήνυση κατά της Amazon, κατηγορώντας την για μονοπωλιακές πρακτικές, όπως η διάκριση εις βάρος των πωλητών που προσφέρουν προϊόντα φθηνότερα αλλού στο διαδίκτυο και το κλείδωμα των εμπόρων στο δίκτυό της.

Η FTC ζήτησε κυρώσεις, αν και η Amazon αρνείται τις κατηγορίες. Οι επενδυτές φαίνεται να απορρίπτουν τέτοιες ανησυχίες. Η πρόσφατη άνοδος της τιμής της μετοχής της Amazon ήταν αδιάκοπη από την αγωγή της FTC.

Έτσι, ο μεγαλύτερος κίνδυνος για να ευδοκιμήσει η Amazon δεν είναι οι απειλές της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας ή οι πελάτες cross cloud. Είναι ανταγωνισμός.

Η Microsoft θεωρείται ευρέως ότι έχει πρωτοστατήσει στην ενσωμάτωση της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης στις διάφορες επιχειρηματικές της προσφορές, χάρη στη συνεργασία της με την OpenAI, την startup στην αιχμή της τεχνολογίας (και κατασκευαστή του ChatGPT).

Η Alphabet, ο μεγαλύτερος διαφημιστής και κάτοχος του YouTube στον κόσμο, προσπαθεί για άλλη μια φορά να εισχωρήσει στην επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου.

Η Walmart, η οποία κυριαρχεί στην αγορά παντοπωλείων των 2 τρισ. δολαρίων της Αμερικής, προχωρά στη διαφήμιση και έχει ξεκινήσει μια συνδρομητική υπηρεσία τύπου Prime που τη βοηθά να μετατρέπει τις αγορές σε δεδομένα.

Αν θέλει να αποφύγει μια κρίση μέσης ηλικίας, η Amazon θα πρέπει να δείξει ότι είναι η καλύτερη διαχειρίστρια, καταλήγει ο Economist.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή