H Μετάβαση ΑΕ

Έχουν περάσει σχεδόν πέντε χρόνια από τότε που η κυβέρνηση εξήγγειλε στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης την μετάβαση των περιοχών της Δυτικής Μακεδονίας και της Αρκαδίας σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο. Τα λιγνιτικά εργοστάσια και οι δραστηριότητες γύρω από αυτά έδιναν ζωή για χρόνια στις τοπικές κοινωνίες αλλά και σημαντική ανάπτυξη στις περιοχές. Το 2019 με 2020 λοιπόν ανακοινώθηκε ένα φιλόδοξο master plan για τη μετάβαση των περιοχών αυτών το οποίο επίσης συνοδευόταν από μεγάλα επιχειρηματικά projects. Στο πλαίσιο αυτού του σχεδίου δημιουργήθηκε η εταιρεία ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΕ που θα έπαιζε το ρόλο της διαχείρισης των κοινοτικών πόρων, οι οποίοι εξασφαλίστηκαν για αυτό το σκοπό, αλλά και για την υλοποίηση του master plan.

Καμία επένδυση…

Πέντε χρόνια μετά και η μία μετά την άλλη επιχειρήσεις που είχαν αναγγείλει τα μεγάλα επενδυτικά τους σχέδια αποσύρουν το ενδιαφέρον τους. Γραφειοκρατία, χαμηλά κίνητρα καθώς και αλλαγές επιχειρηματικών πλάνων είχαν ως αποτέλεσμα τα προαναφερόμενα projects να μπαίνουν στα συρτάρια.

Η ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΕ, σύμφωνα με όσα μου λένε άνθρωποι της αγοράς αλλά και από τις τοπικές κοινωνίες, έχει ουσιαστικά ένα ανύπαρκτο έργο. Ακόμη και προγράμματα ενίσχυσης μικρότερων επιχειρήσεων καθυστερούν να υλοποιηθούν, όπως και οι πόροι… Αρκετές διαμαρτυρίες εκδηλώνονται, όπως μαθαίνω, στα αρμόδια υπουργεία της κυβέρνησης.

Ασάφεια

Πέρα, όμως, από αυτό και προγράμματα που προκηρύσσονται, όπως το έργο ύψους 27 εκατ. ευρώ με σκοπό τη δημιουργία «Μηχανισμού Στήριξης της Επιχειρηματικότητας για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση» κρίνονται από την αγορά ως ασαφή ως προς το αντικείμενο τους…

Κοινώς το σχέδιο για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών έμεινε από κάρβουνο…

—-

Ο κ. Αντώνης Μακρής

Ο κ. Αντώνης Μακρής, όπως είναι γνωστό, υπήρξε για αρκετά χρόνια πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ). Του συνδέσμου που συγκεντρώνει όλες τις μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις της ελληνικής αγοράς, εκτός του κλάδου των τροφίμων – ίσως να συμμετέχουν και μία – δύο επιχειρήσεις από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Ηταν ο πρώτος «μάνατζερ – πρόεδρος» του συνδέσμου, διαδεχόμενος τον κ. Θεόδωρο Βάρδα – της ομώνυμης αλυσίδας καταστημάτων ανδρικής ένδυσης – όταν αυτός αποσύρθηκε!

Στην εποχή της τρόικας

Ανέλαβε σε μία περίοδο που η οικονομική κρίση χτύπησε ανελέητα το κλάδο και οδήγησε στη συρρίκνωση των επιχειρήσεων που ήταν μέλη του. Ορισμένες μάλιστα χάθηκαν κι από τον επιχειρηματικό χάρτη. Άλλες περιόρισαν το αποτύπωμα τους στην αγορά κι άλλες κατόρθωσαν να αναπτυχθούν. Ηταν πρόεδρος στην περίοδο που η γνωστή – και κακόφημη για πολλούς – τρόικα ασκούσε την οικονομική πολιτική. Στην πιο δύσκολη περίοδο της ελληνικής οικονομικής ιστορίας μετά από την λήξη του εμφυλίου.

Από την αγορά

Ο ίδιος υπήρξε οργανικό μέρος της αγοράς και μάλιστα του κλάδου των ηλεκτρικών συσκευών – κορυφαίο στέλεχος. Κι η άμεμπτη προϋπηρεσία του, καθώς και η βαθιά γνώση της αγοράς, ήταν τα βασικά κριτήρια των επιχειρηματιών του συνδέσμου για να τον αποδεχθούν και να τον εκλέξουν στη θέση του προέδρου. Δοκιμάστηκε βέβαια από την θέση του γενικού διευθυντή του συνδέσμου για κάμποσα χρόνια. Κι εκρίθη προακτέος!

Αποσύρθηκε

Στις χθεσινές εκλογές του ΣΕΛΠΕ ο κ. Μακρής αποσύρθηκε από την εκπροσώπηση του συνδέσμου συνταξιοδοτούμενος. Ως εκ της θέσεως μου οφείλω να ομολογήσω ότι ο απερχόμενος πρόεδρος ήταν «σαν έτοιμος από καιρό» κάθε φορά που τον καλούσα στο τηλέφωνο. Όπως μου είπαν στις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί η νέα σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου του ΣΕΛΠΕ.

—-

Υπάρχει πτώση;

Εν τω μεταξύ απ΄ ότι μου λένε από την αγορά των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης ο Ιούνιος ήταν λίγο δύσκολος μήνας. Και περιμένω να δω αν θα επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις – που μου μεταφέρθηκαν – πως υπάρχει κάποια κάμψη στην κατανάλωση. Και τούτο διότι συνήθως στο τρίμηνο Ιουνίου – Αυγούστου, με την έλευση των τουριστών, η κατανάλωση αυξάνεται….

«Κράτημα»

Επίσης από την τουριστική αγορά, που φέτος «πηγαίνει σφαίρα» – βοήθησαν οι πρόωρες υψηλές θερμοκρασίες τον Μάιο και τον Ιούνιο, εν αντιθέσει με τους αντίστοιχους μήνες του 2023 – μου είπαν πως υπάρχει ένα «κράτημα» από το εξωτερικό στις κρατήσεις του Αυγούστου. Δεν μπορώ να το ερμηνεύσω. Ο συγκεκριμένος μήνας είναι η «καρδιά» της τουριστικής περιόδου – κι ενισχύεται κι από τον εσωτερικό τουρισμό. Θα φανεί όμως….

Το ΚΕΠΕ

Κυκλοφόρησαν οι εκτιμήσεις του ΚΕΠΕ για την εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας. Κι αν δεν με απατά η μνήμη μου είναι η πρώτη φορά που η πρόβλεψη για τον ρυθμό ανάπτυξης του 2024, της ελληνικής οικονομίας, προσδιορίζεται κάτω από το 2%. Συγκεκριμένα η πρόβλεψη κάνει λόγο για 1,9%! Κι αφού έχει αναθεωρηθεί προς τα κάτω η προηγούμενη πρόβλεψη – «έβλεπε» ανάπτυξη 2,2%!

——

Ο κ. Θόδωρος Σκυλακάκης

Καιρό είχα να σας γράψω κάποιο νέο για τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θόδωρο Σκυλακάκη.

Η αλήθεια είναι πώς και ο ίδιος τρέχει με αρκετά καυτά θέματα την τελευταία περίοδο όπως το θεσμικό πλαίσιο για τις περικοπές στις ΑΠΕ, τα ζητήματα του μπόνους δόμησης κλπ.

Ωστόσο, αν μη τι άλλο μόνιμη έγνοια του είναι και τα τιμολόγια ρεύματος.

Ανταγωνισμός

Με αφορμή τις ανακοινώσεις των χρεώσεων για το πράσινο τιμολόγιο ρεύματος τον Ιούλιο, και το γεγονός πώς οι πάροχοι απορρόφησαν μέρος των επιβαρύνσεων που είχαν από τις αυξήσεις της χονδρεμπορικής αγοράς, συνεργάτες του κ. Σκυλακάκη μου έλεγαν πώς αισθάνεται ικανοποιημένος.

Όχι φυσικά από το γεγονός πώς οι τιμές για τον Ιούλιο είναι αυξημένες σε σχέση με τον Ιούνιο αλλά από το γεγονός πώς η πολιτική που επέλεξε με την υποχρέωση της διάθεσης πράσινου τιμολογίου ρεύματος αποδίδει καρπούς.

Με πιο απλά λόγια έχει δώσει άλλο ένα πεδίο ανταγωνισμού στους παρόχους με αποτέλεσμα να υπάρχει πληθώρα επιλογών για τους καταναλωτές.

Πέραν αυτού το ειδικό ή πράσινο τιμολόγιο αποτελεί κι ένα βαρόμετρο για τη διαμόρφωση των χρεώσεων στα μπλε ή σταθερά και τα κίτρινα ή κυμαινόμενα τιμολόγια ρεύματος.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories