«Ζεσταίνονται» οι μηχανές του μετρό Θεσσαλονίκης με τις προετοιμασίες να κορυφώνονται για να τεθεί σε τροχιά λειτουργίας μέσα στο 2024.
Η βασική γραμμή του μετρό θα μπει στις ράγες τον Νοέμβριο του τρέχοντος έτους, αν τουλάχιστον λάβουμε υπόψιν τις επανειλημμένες διαβεβαιώσεις των αρμοδίων. Από Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως Νέα Ελβετία, η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα μετρό μήκους 9,6 χλμ., 13 σταθμών, που θα ανακουφίσει σε ένα βαθμό (δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις) το οξύ κυκλοφοριακό της πόλης.
Όταν μέσα στο 2025 μπει σε λειτουργία η επέκταση προς Καλαμαριά, μήκους επιπλέον 4,8 χλμ και 5 σταθμών, το μετρό θα έχει συνολικό μήκος περίπου 14,5 χλμ, 18 σταθμούς, θα εξυπηρετεί περί τις 315.000 επιβάτες ημερησίως, περιορίζοντας την κυκλοφορία των ΙΧ κατά 60.000 και οδηγώντας σε μείωση των CO2 κατά 212 τόνους αντίστοιχα ημερησίως.
Οι σταθμοί του βασικού έργου του μετρό Θεσσαλονίκης είναι: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Πλατεία Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Συντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετία.
Οι σταθμοί της επέκτασης προς Καλαμαριά (το μετρό αναμένεται να φτάσει εκεί το β’ εξάμηνο του 2025), είναι: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα.
Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία του έργου, έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού των 13 σταθμών της κύριας γραμμής, καθώς και η εγκατάσταση των περισσοτέρων ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων. Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές των Η/Μ συστημάτων, που αναμένεται να ενταθούν τους επόμενους μήνες, αλλά και η εγκατάσταση του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Θερμό καλοκαίρι για το μετρό Θεσσαλονίκης
Το διάστημα που διανύουμε, τρέχουν παράλληλα πολλές διαδικασίες, προκειμένου η βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης, να είναι έτοιμη να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το φθινόπωρο. Για να δοθεί το πράσινο φως για τη λειτουργία, εμπλέκονται στους ελέγχους πέντε διαφορετικοί φορείς, μεταξύ αυτών, δύο ανεξάρτητοι διεθνείς πιστοποιητές.
Δοκιμές κάνει αυτή την περίοδο ο ανάδοχος κατασκευής ( Άκτωρ και Hitachi), στις υποδομές, στα συστήματα λειτουργίας και στο τροχαίο υλικό. Οι δοκιμές αυτές γίνονται υπό την ομπρέλα της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., η οποία τσεκάρει ενδελεχώς την ποιότητα της κατασκευής και τη λειτουργικότητα των υποδομών , έχοντας από κοντά της στελέχη του αναδόχου Λειτουργίας και Συντήρησης, δηλαδή της ΤΗΕΜΑ Α.Ε. (κοινοπραξία της ιταλικής ATM που «τρέχει» το μετρό της Κοπεγχάγης και της γαλλική EGIS), που εξοικειώνονται με τα συστήματα λειτουργίας του μετρό.
Το εισιτήριο θα έχει κόστος 90 λεπτά του ευρώ και διάρκεια 70 λεπτά. Για να μπορέσει να λειτουργήσει ομαλά το νέο μέσο με τα λεωφορεία ετοιμάζεται η «διαλειτουργικότητα». Είτε με κάθε εισιτήριο ανεξαρτήτως μέσου (λεωφορείου ή μετρό) τα μηχανήματα θα έχουν συμβατά software και ο επιβάτης θα κινείται με ένα εισιτήριο από μέσο σε μέσο, αν και δύσκολα το πρώτο διάστημα τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ θα «διαβάζουν» τα εισιτήρια του μετρό.
Το σύστημα για το ηλεκτρονικό εισιτήριο στο μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι ενιαίο σε όλο το δίκτυο και θα είναι πιο εξελιγμένο από το αντίστοιχο της Αθήνας. Ο επιβάτης θα μπορεί να χρησιμοποιεί το κινητό του για την είσοδο και έξοδο από το μετρό ενώ θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, δηλαδή παρόμοιο σύστημα με την Athena Card στην Αθήνα.
Η διασύνδεση των συστημάτων ΟΑΣΘ – μετρό (δηλαδή με ένα εισιτήριο να μπαίνεις σε λεωφορείο και μετρό για διαδρομές 90 λεπτών) εκτιμάται πως θα καταστεί δυνατή αφού λειτουργήσει το μετρό ενώ δεν αποκλείεται όταν τα συστήματα «ενωθούν» να αυξηθεί ελάχιστα η τιμή του κοινού πλέον εισιτηρίου.
Συρμοί κάθε 2,5 λεπτά
Κατά την έναρξη της βασικής γραμμής, η συχνότητα των δρομολογίων, σύμφωνα με την λειτουργό εταιρεία του μετρό, την THEMA, θα είναι κάθε 2,5 λεπτά και λίγους μήνες αργότερα, όταν ξεκινήσει και η λειτουργία της επέκτασης προς Καλαμαριά, θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό.
Στα δύο άκρα της βασικής γραμμής θα λειτουργήσουν δύο βασικοί συγκοινωνιακοί κόμβοι. Στην δυτική άκρη, τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, αυτό έχει επιτευχθεί εδώ και χρόνια λόγω του τρένου. Στην ανατολική άκρη, στην Νέα Ελβετία, πρόσφατα έπεσαν υπογραφές στη σύμβαση για την δημιουργία αντίστοιχου κόμβου, από το σχήμα που κατασκευάζει την γραμμή ΑΚΤΩΡ-WEBUILD-HITACHI. O νέος αυτός κόμβος θα προσφέρει υπηρεσίες μεταβίβασης του μετρό με λεωφορεία, ταξί, ίσως στο μέλλον και ΚΤΕΛ.
Η σύμβαση προβλέπει την κατασκευή του αδιάνοικτου τμήματος της οδού Μιχαήλ Ψελλού, μήκους περίπου 500 μ., την αναδιαμόρφωση των εκατέρωθεν κόμβων σύνδεσής της με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο και τη δημιουργία ενός σύγχρονου Σταθμού Μετεπιβίβασης αστικών λεωφορείων, ταξί και οχημάτων Ι.Χ.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 10,47 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί ταυτόχρονα σχεδόν ταυτόχρονα με τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, τον Νοέμβριο.
Στην ΤΗΕΜΑ αυτή την εποχή προχωρά η στελέχωση με προσωπικό και μετά θα πρέπει να ολοκληρωθεί η εκπαίδευση, θεωρητική και πρακτική του προσωπικού της εταιρείας. Το προσωπικό της νεοσύστατης εταιρείας θα πρέπει μέχρι τον Νοέμβριο να είναι σε θέση να εκτελέσει το συγκοινωνιακό έργο της βασικής γραμμής αλλά και τις καθημερινές εργασίες συντήρησης. Αυτό το ορόσημο μπορεί να είναι το πιο αφανές αλλά είναι ίσως και το πιο κρίσιμο. Η κατασκευή ολοκληρώνεται και το στοίχημα θα μεταφερθεί στην εύρυθμη καθημερινή λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης.
Μετρό για όλη την πόλη… από το 2040
Με βάση την ΜΑΜΘ (Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης) που παρουσιάστηκε πρόσφατα, το 2040, δηλαδή μετά από… 16 χρόνια, η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα ολοκληρωμένο δίκτυο μετρό που θα καλύπτει σχεδόν του σύνολο του αστικού ιστού. Δυτικά και βόρεια θα φτάνει ως Κορδελιό, Άνω Εύοσμο και τα νοσοκομεία, ενώ βορειοανατολικά βάζει πλώρη για Τούμπα, Χαριλάου, ως τα Πατριαρχικά της Πυλαίας. Μετά τη Μίκρα χαράσσει ρότα για Αεροδρόμιο και Thess INTEC χωρίς να αποκλείεται επέκταση σε Θέρμη και Περαία.
O σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου μετρό, με δύο γραμμές, συνολικού μήκους – μαζί με τις υπό ολοκλήρωση υποδομές – περίπου 48 χλμ., που περιλαμβάνει – συνολικά – 44 σταθμούς. Στην μελέτη περιγράφονται η βόρεια επέκταση της κύριας γραμμής προς Σταυρούπολη, το τμήμα Άνω Εύοσμος – Αγία Κυριακή, που διατρέχει τις περιοχές Χαριλάου και Τούμπα, η νότιο-ανατολική επέκταση της κύριας γραμμής προς το αεροδρόμιο και το τμήμα προς Κορδελιό.
Latest News
Ταχιάος: Στην τελική ευθεία για την παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης
Από την 1η Νοεμβρίου ξεκινούν οι δοκιμές προσομοίωσης της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης
Πώς θα χτιστεί το κυβερνητικό πάρκο στις εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ
Το κυβερνητικό πάρκο στις εγκαταστάσεις της ΕΒΟ – ΠΥΡΚΑΛ αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ που έχουν προκηρυχθεί ποτέ στη χώρα
Ποιες λύσεις εξετάζονται για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας στην Αθήνα
Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις με μεγάλους παραγωγούς ηλεκτρικού ρεύματος όπως η ΔΕΗ αλλά και ο όμιλος Μυτιληναίου και άλλους για την κατασκευή και λειτουργία 3 η 4 μονάδων αφαλάτωσης
Πάτρα – Πύργος: Πώς προχωρά το έργο της ΑΒΑΞ στο Α’ τμήμα του νέου αυτοκινητοδρόμου [video]
Ο νέος αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος κατασκευάζεται και η ΑΒΑΞ δίνει στη δημοσιότητα βίντεο με την πορεία των εργασιών
Η «μάχη» της ΠΥΡΚΑΛ - Οι πέντε μεγάλοι των κατασκευών στον διαγωνισμό για το πάρκο «Ανδρέας Λεντάκης»
Ενδιαφέρον εκδηλώθηκε απο τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, «ΑΒΑΞ – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ» και «METLEN - INTRAKAT»
Όμιλος ΗΡΑΚΛΗΣ: Αύξηση 77% της συνεισφοράς στο ΑΕΠ στην τετραετία
Ο Ομιλος ΗΡΑΚΛΗΣ είχε 406 εκατ. ευρώ συνολική συνεισφορά στο ΑΕΠ, και απασχολεί 12.500 εργαζόμενους σε μόνιμες θέσεις εργασίας
Logistics: Στο 1 δισ. ευρώ η αξία των νέων έργων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Επενδυτικό ενδιαφέρον για logistics και αποθηκευτικούς χώρους - Οι προκλήσεις για οδικές μεταφορές, ναυτιλία, αερομεταφορές
ΑΑΔΕ: Πότε ξεκινά η ψηφιακή υποβολή των συμφωνητικών ανάληψης τεχνικών έργων
Ποιες είναι οι αποφάσεις του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, και του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Χτίζει νέες υπεραξίες στις υποδομές και παραχωρήσεις – Τα έργα
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μετά την πώληση της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ξεδιπλώνει το στρατηγικό σχέδιο για ενισχυμένο χαρτοφυλάκιο σε υποδομές και παραχωρήσεις
Flyover: 70 βαριά μηχανήματα εκτελούν χωματουργικά και υδραυλικά έργα
H γέφυρα toy Flyover, πλάτους 22 μ. και μήκους 4 χλμ., θα είναι η μεγαλύτερη σε μήκος γέφυρα η οποία θα έχει κατασκευαστεί ποτέ στην Ελλάδα