Ουδέτερο αποτύπωμα για τον επιβάτη θα έχει η απόφαση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) να αναπροσαρμόσει το τέλος Χρέωσης Εξυπηρέτησης Επιβατών (Passenger Terminal Facility charge – PTF), από 1ης Νοεμβρίου 2024, λόγω μείωσης του Τέλους Εκσυγχρονισμού & Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), πιο γνωστό ως «σπατόσημο».
Στην απόφαση αυτή του ΔΑΑ αντέδρασε η Ryanair, η οποία έχει ένα μερίδιο περί το 5% στις πτήσεις από και προς το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», ζητώντας ουσιαστικά τη μη αναπροσαρμογή του τέλους μετά την μείωση του «σπατόσημου». Ο ΔΑΑ απαντά ότι η εξέλιξη αυτή ήταν γνωστή στους επενδυτές και τις αεροπορικές εταιρείες από το Άρθρο 14 της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ) καθώς τα έσοδα που χάνονταν από τη μείωση του θα πρέπει να αντισταθμίζονται από μία ισόποση αναπροσαρμογή της χρέωσης PTF, έτσι ώστε να ανακτώνται τα σχετικά έξοδα Αεροπορικών Δραστηριοτήτων.
Ελευθέριος Βενιζέλος: Αμετάβλητα τα τέλη για το 2024 – Ποια χρέωση εξαιρείται
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών και η διαβούλευση
Ο ΔΑΑ επισημαίνει ότι στο πλαίσιο της διαβούλευσης με τους χρήστες του αεροδρομίου παρουσίασε την αιτιολογημένη πρότασή του για τροποποίηση του τιμοκαταλόγου των Τελών Αεροδρομίου κατά το μέρος που απαιτείται για την αντιστάθμιση της απώλειας εσόδων από την επερχόμενη μείωση στο Τέλος Εκσυγχρονισμού & Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), με την προτεινόμενη αναπροσαρμογή στη Χρέωση Εξυπηρέτησης Επιβατών (Passenger Terminal Facility charge – PTF),
Στο ενημερωτικό του σημείωμα για την διαβούλευση προσθέτει ότι στοχεύει ώστε «τα απωλεσθέντα λόγω της μείωσης του ΤΕΑΑ, και για να διασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία του αεροδρομίου και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών προς όλους τους χρήστες του αεροδρομίου και να διατηρεί παράλληλα το συνολικό ύψος των χρεώσεων που επιβάλλονται στους Χρήστες Αεροδρομίου (όπως ο εν λόγω όρος ορίζεται στο ΠΔ 52/2012) σε σταθερό επίπεδο και με ουδέτερο αντίκτυπο στις αεροπορικές εταιρείες και στους επιβάτες τους, όπως επεξηγήθηκε λεπτομερώς και αναλύθηκε στις προαναφερθείσες συνεδρίες διαβούλευσης».
Η απάντηση
Απαντώντας στην Ryanair σημειώνει ότι στο πλαίσιο της διαβούλευσης αξιολόγησε τα επιχειρήματα της Ryanair, «όπως αυτά εκφράστηκαν κατά την διάρκεια των διαβουλεύσεων, αλλά και εγγράφως (με επιστολές της Ryanair της 1ης.05.2024 και της 25ης.06.2024), με τα οποία διατυπώθηκαν αντιρρήσεις αναφορικά με την προτεινόμενη μεταβολή, καθώς και για το επίπεδο της παρεχόμενης πληροφόρησης, και τα θεωρεί «αβάσιμα και μη επαρκώς αιτιολογημένα» για τους ακόλουθους λόγους:
α. Πληροφορίες που παρέχονται στους Χρήστες του Αεροδρομίου: όλο το υλικό σχετικά με τις διαβουλεύσεις έχει παρασχεθεί στους Χρήστες Αεροδρομίου μέσω της Επιτροπής Χρηστών Αερολιμένα σύμφωνα με το Άρθρο 4 του Π.Δ. 52/2012.
Όλες οι αντιρρήσεις που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια αλλά και μετά τις συνεδριάσεις διαβούλευσης, έχουν απαντηθεί διεξοδικά κατά τις συνεδριάσεις, όπως προκύπτει από τα σχετικά πρακτικά , αλλά και με την από 03.06.2024 απαντητική επιστολή του ΔΑΑ προς την Ryanair. Σε κάθε περίπτωση, ο βαθμός ανάλυσης των πληροφοριών που παρασχέθηκαν στους Χρήστες Αεροδρομίου είναι επαρκής και σε συμφωνία με τις απαιτήσεις του Π.Δ. 52/2012 και της Οδηγίας 2009/12.
Ειδικότερα, πληροφορίες σχετικά με τη μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε για τον καθορισμό των Τελών Αεροδρομίου, καθώς και σχετικά με τα έσοδα από τα διάφορα τέλη συμπεριλαμβανόμενου του συνολικού κόστους και της διάρθρωσής του σε σχέση με τις υπηρεσίες που καλύπτονται από αυτά δόθηκαν στους Χρήστες Αεροδρομίου πριν από την πρώτη συνεδρίαση διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκε στις 28 Μαρτίου 2024 και τους παρουσιάστηκαν αναλυτικά κατά τη διάρκεια της εν λόγω συνεδρίασης.
Περαιτέρω, το Άρθρο 7.1.γ. της Οδηγίας ΕΚ 2009/12 και το άρθρο 5.1.γ. του Π.Δ. 52/2012 προβλέπουν την υποχρέωση του Φορέα Λειτουργίας Αερολιμένα να παρέχει στους Χρήστες του Αεροδρομίου, πληροφορίες για «το εισόδημα από τα διάφορα τέλη και το συνολικό κόστος των υπηρεσιών που καλύπτονται από αυτά», καθώς και για τη «γενική διάρθρωση του κόστους του αερολιμένος, σε σχέση με τις καλυπτόμενες εγκαταστάσεις και υπηρεσίες, που σχετίζονται με τα αερολιμενικά τέλη», χωρίς να απαιτούν την παροχή εξαντλητικής ανάλυσης των επιμέρους δαπανών για κάθε τμήμα της σχετικής αεροπορικής δραστηριότητας και των υπηρεσιών που παρέχονται στους Χρήστες του Αεροδρομίου.
Η προτεινόμενη χρέωση
Για τη μόνη προτεινόμενη μεταβολή του επιπέδου των Χρεώσεων Αεροδρομίου (μεταβολή του PTF) ο ΔΑΑ αναφέρει ότι «όλες οι σχετικές αντιρρήσεις που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια και μετά τις συνεδριάσεις διαβούλευσης, απαντήθηκαν διεξοδικά κατά τις συνεδριάσεις, όπως προκύπτει από τα σχετικά πρακτικά και με την από 03.06.2024 απαντητική επιστολή μας προς την Ryanair. Σε κάθε περίπτωση, η προτεινόμενη αύξηση της Χρέωσης PTF συνάδει με το Άρθρο 14 της ΣΑΑ, την Οδηγία 2009/12 και το Π.Δ. 52/2012. Όπως προκύπτει από τις πληροφορίες που έχουν παρασχεθεί στους Χρήστες Αεροδρομίου, τα έσοδα από τις Αεροπορικές Δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων των Τελών Αεροδρομίου και του ΤΕΑΑ, είναι αρκετά κάτω από το μέγιστο επιτρεπόμενο επίπεδο που προβλέπεται στη ΣΑΑ, δηλαδή αυτό δια του οποίου καλύπτονται οι δαπάνες των Αεροπορικών Δραστηριοτήτων, καθώς και η απόδοση των Κεφαλαίου Αεροπορικών Δραστηριοτήτων, όπως τα ανωτέρα προβλέπονται στο άρθρο 14.8 της ΣΑΑ».
Στο πλαίσιο αυτό, η επίμαχη αύξηση της χρέωσης PTF είναι ισόποση με τη μείωση του ΤΕΑΑ και το πλέον σημαντικό είναι ότι η σχετική επίπτωση στους χρήστες αεροδρομίου (αεροπορικές εταιρίες και επιβάτες) θα είναι ουδέτερη, ενώ οι εν λόγω χρεώσεις θα καλύπτουν τα κόστη των Αεροπορικών Δραστηριοτήτων και την επιτρεπόμενη απόδοση κεφαλαίου, άνευ οιασδήποτε αλλαγής στην ισορροπία μεταξύ των χρεώσεων.
Συνολικά, σε αντίθεση με ό,τι υποστηρίζει η Ryanair, τα έσοδα που θα προκύψουν από την χρέωση PTF θα χρησιμοποιηθούν για την κάλυψη υπηρεσιών και διευκολύνσεων που παρέχονται στους χρήστες και αντιστοιχούν στο κόστος αυτών και οι Χρήστες Αεροδρομίου θα συνεχίσουν να πληρώνουν μόνο για υπηρεσίες και διευκολύνσεις που τους παρέχονται , σύμφωνα με το άρθρο 14 της ΣΑΑ.
Latest News
Οι δέκα αεροπορικές και οι εθνικότητες που απογειώνουν την Fraport Greece
Aegean και Ryanair είναι οι δυο αεροπορικές που διεκδικούν την πρώτη θέση στα αεροδρόμια της Fraport Greece
Αυξάνει πτήσεις και χωρητικότητα στα... «άκρα» της τουριστικής σεζόν η Aegean
Oχι μόνο ανταποκριθήκαμε στις προκλήσεις της πανδημίας, αλλά αντεπεξήλθαμε και βγήκαμε περισσότερο ενισχυμένοι, τόνισε ο αναπληρωτής CEO της Aegean, Μιχάλης Κουβελιώτης
Συνεχίζει να χάνει «τουριστικό» έδαφος η Μύκονος - Οι προορισμοί πρωταθλητές
Ο τουρισμός οδεύει προς έτος ρεκόρ όσον αφορά την επιβατική κίνηση - Η εικόνα της Fraport Greece σε 14 αεροδρόμια
Μάχη για την τέλεια σέλφι στη Ρώμη - Βουλιάζει από τουρίστες
Το ένα ρεκόρ μετά το άλλο καταρρίπτει ο αριθμός τουριστών στην Ιταλία - Οι αρχές εξετάζουν μέτρα, όπως περιορισμούς πρόσβασης και εισιτήρια σε αξιοθέατα
Λίφτινγκ 20 εκατ. σε «Athens Crowne Plaza» και «Holiday Inn» - Και νέο ξενοδοχείο από την οικογένεια Μουσαμά
Στον ΟΤ μιλά ο Απόστολος Μουσαμάς για το Athens Crowne Plaza αλλά και για τα σχέδια για νέα μονάδα
Ποιους τουρίστες μαγνητίζει η Ευρώπη - Το top5 των χωρών [γραφήματα]
Ο τουρισμός αναμένεται να ξεπεράσει τα ρεκόρ του 2019 σε ορισμένους από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς της Ευρώπης
Ανοίγει φτερά για νέες αγορές o Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών
Στο πρώτο δεκαμήνο η επιβατική κίνηση στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ανήλθε σε 27,5 εκατομμύρια επιβάτες, αυξημένη κατά 12,9% σε σχέση με το 2023
Ανάσα για την Αθήνα ο Μαραθώνιος - Γίνεται σταδιακά city break προορισμός
Ο 41ος Αυθεντικός Μαραθώνιος που διοργανώνει ο ΣΕΓΑΣ φέρνει ώθηση στον τουρισμό της πρωτεύουσας
Από την Ρόδο έως την Κέρκυρα - «Αλλάζουν πίστα» οι μαρίνες με επενδύσεις άνω των 500 εκατ.
Ριζικό λίφτινγκ στις υποδομές που διαθέτουν οι μαρίνες σε κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς της χώρας - Τα σχέδια για Ρόδο, Κέρκυρα, Άγιο Κοσμά και Πύλο
Ποιο είναι το ελληνικό επιτραπέζιο που γίνεται το Νο1 σουβενίρ της Μάλτας
Το παιχνίδι παρουσιάστηκε επίσημα και στην πρεσβεία της Μάλτας στην Αθήνα