![Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών: Αβάσιμα τα επιχειρήματα της Ryanair για τα τέλη χρέωσης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/aerodromiovenizelos_ape-768x433-1.jpg)
Ουδέτερο αποτύπωμα για τον επιβάτη θα έχει η απόφαση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) να αναπροσαρμόσει το τέλος Χρέωσης Εξυπηρέτησης Επιβατών (Passenger Terminal Facility charge – PTF), από 1ης Νοεμβρίου 2024, λόγω μείωσης του Τέλους Εκσυγχρονισμού & Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), πιο γνωστό ως «σπατόσημο».
Στην απόφαση αυτή του ΔΑΑ αντέδρασε η Ryanair, η οποία έχει ένα μερίδιο περί το 5% στις πτήσεις από και προς το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», ζητώντας ουσιαστικά τη μη αναπροσαρμογή του τέλους μετά την μείωση του «σπατόσημου». Ο ΔΑΑ απαντά ότι η εξέλιξη αυτή ήταν γνωστή στους επενδυτές και τις αεροπορικές εταιρείες από το Άρθρο 14 της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ) καθώς τα έσοδα που χάνονταν από τη μείωση του θα πρέπει να αντισταθμίζονται από μία ισόποση αναπροσαρμογή της χρέωσης PTF, έτσι ώστε να ανακτώνται τα σχετικά έξοδα Αεροπορικών Δραστηριοτήτων.
Ελευθέριος Βενιζέλος: Αμετάβλητα τα τέλη για το 2024 – Ποια χρέωση εξαιρείται
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών και η διαβούλευση
Ο ΔΑΑ επισημαίνει ότι στο πλαίσιο της διαβούλευσης με τους χρήστες του αεροδρομίου παρουσίασε την αιτιολογημένη πρότασή του για τροποποίηση του τιμοκαταλόγου των Τελών Αεροδρομίου κατά το μέρος που απαιτείται για την αντιστάθμιση της απώλειας εσόδων από την επερχόμενη μείωση στο Τέλος Εκσυγχρονισμού & Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), με την προτεινόμενη αναπροσαρμογή στη Χρέωση Εξυπηρέτησης Επιβατών (Passenger Terminal Facility charge – PTF),
Στο ενημερωτικό του σημείωμα για την διαβούλευση προσθέτει ότι στοχεύει ώστε «τα απωλεσθέντα λόγω της μείωσης του ΤΕΑΑ, και για να διασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία του αεροδρομίου και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών προς όλους τους χρήστες του αεροδρομίου και να διατηρεί παράλληλα το συνολικό ύψος των χρεώσεων που επιβάλλονται στους Χρήστες Αεροδρομίου (όπως ο εν λόγω όρος ορίζεται στο ΠΔ 52/2012) σε σταθερό επίπεδο και με ουδέτερο αντίκτυπο στις αεροπορικές εταιρείες και στους επιβάτες τους, όπως επεξηγήθηκε λεπτομερώς και αναλύθηκε στις προαναφερθείσες συνεδρίες διαβούλευσης».
Η απάντηση
Απαντώντας στην Ryanair σημειώνει ότι στο πλαίσιο της διαβούλευσης αξιολόγησε τα επιχειρήματα της Ryanair, «όπως αυτά εκφράστηκαν κατά την διάρκεια των διαβουλεύσεων, αλλά και εγγράφως (με επιστολές της Ryanair της 1ης.05.2024 και της 25ης.06.2024), με τα οποία διατυπώθηκαν αντιρρήσεις αναφορικά με την προτεινόμενη μεταβολή, καθώς και για το επίπεδο της παρεχόμενης πληροφόρησης, και τα θεωρεί «αβάσιμα και μη επαρκώς αιτιολογημένα» για τους ακόλουθους λόγους:
α. Πληροφορίες που παρέχονται στους Χρήστες του Αεροδρομίου: όλο το υλικό σχετικά με τις διαβουλεύσεις έχει παρασχεθεί στους Χρήστες Αεροδρομίου μέσω της Επιτροπής Χρηστών Αερολιμένα σύμφωνα με το Άρθρο 4 του Π.Δ. 52/2012.
Όλες οι αντιρρήσεις που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια αλλά και μετά τις συνεδριάσεις διαβούλευσης, έχουν απαντηθεί διεξοδικά κατά τις συνεδριάσεις, όπως προκύπτει από τα σχετικά πρακτικά , αλλά και με την από 03.06.2024 απαντητική επιστολή του ΔΑΑ προς την Ryanair. Σε κάθε περίπτωση, ο βαθμός ανάλυσης των πληροφοριών που παρασχέθηκαν στους Χρήστες Αεροδρομίου είναι επαρκής και σε συμφωνία με τις απαιτήσεις του Π.Δ. 52/2012 και της Οδηγίας 2009/12.
Ειδικότερα, πληροφορίες σχετικά με τη μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε για τον καθορισμό των Τελών Αεροδρομίου, καθώς και σχετικά με τα έσοδα από τα διάφορα τέλη συμπεριλαμβανόμενου του συνολικού κόστους και της διάρθρωσής του σε σχέση με τις υπηρεσίες που καλύπτονται από αυτά δόθηκαν στους Χρήστες Αεροδρομίου πριν από την πρώτη συνεδρίαση διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκε στις 28 Μαρτίου 2024 και τους παρουσιάστηκαν αναλυτικά κατά τη διάρκεια της εν λόγω συνεδρίασης.
Περαιτέρω, το Άρθρο 7.1.γ. της Οδηγίας ΕΚ 2009/12 και το άρθρο 5.1.γ. του Π.Δ. 52/2012 προβλέπουν την υποχρέωση του Φορέα Λειτουργίας Αερολιμένα να παρέχει στους Χρήστες του Αεροδρομίου, πληροφορίες για «το εισόδημα από τα διάφορα τέλη και το συνολικό κόστος των υπηρεσιών που καλύπτονται από αυτά», καθώς και για τη «γενική διάρθρωση του κόστους του αερολιμένος, σε σχέση με τις καλυπτόμενες εγκαταστάσεις και υπηρεσίες, που σχετίζονται με τα αερολιμενικά τέλη», χωρίς να απαιτούν την παροχή εξαντλητικής ανάλυσης των επιμέρους δαπανών για κάθε τμήμα της σχετικής αεροπορικής δραστηριότητας και των υπηρεσιών που παρέχονται στους Χρήστες του Αεροδρομίου.
Η προτεινόμενη χρέωση
Για τη μόνη προτεινόμενη μεταβολή του επιπέδου των Χρεώσεων Αεροδρομίου (μεταβολή του PTF) ο ΔΑΑ αναφέρει ότι «όλες οι σχετικές αντιρρήσεις που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια και μετά τις συνεδριάσεις διαβούλευσης, απαντήθηκαν διεξοδικά κατά τις συνεδριάσεις, όπως προκύπτει από τα σχετικά πρακτικά και με την από 03.06.2024 απαντητική επιστολή μας προς την Ryanair. Σε κάθε περίπτωση, η προτεινόμενη αύξηση της Χρέωσης PTF συνάδει με το Άρθρο 14 της ΣΑΑ, την Οδηγία 2009/12 και το Π.Δ. 52/2012. Όπως προκύπτει από τις πληροφορίες που έχουν παρασχεθεί στους Χρήστες Αεροδρομίου, τα έσοδα από τις Αεροπορικές Δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων των Τελών Αεροδρομίου και του ΤΕΑΑ, είναι αρκετά κάτω από το μέγιστο επιτρεπόμενο επίπεδο που προβλέπεται στη ΣΑΑ, δηλαδή αυτό δια του οποίου καλύπτονται οι δαπάνες των Αεροπορικών Δραστηριοτήτων, καθώς και η απόδοση των Κεφαλαίου Αεροπορικών Δραστηριοτήτων, όπως τα ανωτέρα προβλέπονται στο άρθρο 14.8 της ΣΑΑ».
Στο πλαίσιο αυτό, η επίμαχη αύξηση της χρέωσης PTF είναι ισόποση με τη μείωση του ΤΕΑΑ και το πλέον σημαντικό είναι ότι η σχετική επίπτωση στους χρήστες αεροδρομίου (αεροπορικές εταιρίες και επιβάτες) θα είναι ουδέτερη, ενώ οι εν λόγω χρεώσεις θα καλύπτουν τα κόστη των Αεροπορικών Δραστηριοτήτων και την επιτρεπόμενη απόδοση κεφαλαίου, άνευ οιασδήποτε αλλαγής στην ισορροπία μεταξύ των χρεώσεων.
Συνολικά, σε αντίθεση με ό,τι υποστηρίζει η Ryanair, τα έσοδα που θα προκύψουν από την χρέωση PTF θα χρησιμοποιηθούν για την κάλυψη υπηρεσιών και διευκολύνσεων που παρέχονται στους χρήστες και αντιστοιχούν στο κόστος αυτών και οι Χρήστες Αεροδρομίου θα συνεχίσουν να πληρώνουν μόνο για υπηρεσίες και διευκολύνσεις που τους παρέχονται , σύμφωνα με το άρθρο 14 της ΣΑΑ.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Σαντορίνη: Τα βρήκαν δήμαρχος και εταιρείες για την κρουαζιέρα – Μέχρι 8.000 επισκέπτες την ημέρα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/santorini-600x338.jpg)
Τα βρήκαν δήμαρχος - εταιρείες για την κρουαζιέρα στη Σαντορίνη - Ημερήσιος «κόφτης» στους επισκέπτες
Η CLIA αναγνώρισε ότι η διαχείριση του τουρισμού κρουαζιέρας στη Σαντορίνη αποτελεί προτεραιότητα για τον κλάδο στην Ελλάδα
![Ελευθέριος Βενιζέλος: Απογειώνεται η κίνηση στο αεροδρόμιο – Αύξηση 16% στο α’ εξάμηνο [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/aerodromiovenizelos_ape-768x433-1-600x338.jpg)
Απογειώνεται η κίνηση στο Ελευθέριος Βενιζέλος - Αύξηση 16% στο α' εξάμηνο [πίνακες]
Τι δείχνουν τα στοιχεία για την κίνηση στο Ελευθέριος Βενιζέλος
![Τουρισμός: Πού και πώς θα χτίζονται καταλύματα και θεματικά πάρκα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/tourism-1024x683-1-600x400.jpg)
Πού και πώς θα χτίζονται καταλύματα και θεματικά πάρκα για τουρισμό
Σε δημόσια διαβούλευση το Νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τον τουρισμό έως τις 15 Σεπτεμβρίου
![Τουρισμός: Καινοτομία, ποιότητα και βιωσιμότητα στο νέο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/02tourismos10-1-600x375.jpg)
Νέο τουριστικό μοντέλο με καινοτομία, ποιότητα και βιωσιμότητα
Η υφυπουργός Τουρισμού Ελένη Ράπτη αναφέρθηκε στη Βουλή στην ανάγκη ο τουρισμός να αναπτυχθεί βάσει ενός νέου μοντέλου
![Ξαπλώστρες: Απομακρύνθηκαν από εμβληματική θέση στην Κέρκυρα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/04.07.2024_ΚΕΡΚΥΡΑ-ΠΡΙΝ-600x450.jpg)
Ξαπλώστρες: Απομακρύνθηκαν από εμβληματική θέση στην Κέρκυρα
Επέμβαση κλιμακίου Κτηματικής Υπηρεσίας σε παραλία στην Κέρκυρα για να απομακρύνει παράνομες ξαπλώστρες μετά από καταγγελία στο MyCoast
![MyCoast: Ξεκινά το «σαφάρι» των ελεγκτών – Στο «μικροσκόπιο» οι καταγγελίες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/paralia88-600x399.jpg)
Απόβαση ελεγκτών στις παραλίες - Αλληλοκαρφώματα με όπλο το MyCoast
Τα κλιμάκια θα ελέγχουν τις καταγγελίες για αυθαιρεσίες μέσω της εφαρμογής MyCoast
![Airbnb: Φρένο στις βραχυχρόνιες μισθώσεις, γκάζι στις τουριστικές μονάδες σε ακατοίκητα νησιά από το χωροταξικό για τον τουρισμό](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/ot_tourismos_nisia-600x352.png)
Πλαφόν στο Airbnb, ελευθέρας στα ξενοδοχεία σε ακατοίκητα νησιά – Το νέο χωροταξικό για τον τουρισμό
Περιορισμό στο Airbnb και πράσινο τέλος σε ξενοδοχεία φέρνει, μεταξύ άλλων, το νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον τουρισμό
![Freedom24: Ποιες μετοχές επιλέγουν κορυφαίοι επενδυτές για να συνδυάσουν τη βιωσιμότητα με το κέρδος;](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/tourism-1024x683-1-600x400.jpg)
Freedom24: Ποιες μετοχές και με ποιο στόχο επιλέγουν κορυφαίοι επενδυτές;
Οι επενδυτές μπορεί να βρουν ελκυστικές αρκετές εταιρείες λόγω της δέσμευσής τους σε πρακτικές και στόχους που τις καθιστούν φιλικές προς το περιβάλλον
![Ξενοδοχεία: Οι πλατφόρμες διαμορφώνουν αυθαίρετα τη διάθεση καταλυμάτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/koinonikos_tourismos-1024x576-1024x576-1024x576-600x338-1.jpg)
«Πυρά» ξενοδόχων κατά πλατφορμών για αυθαιρεσία στους όρους πώλησης των δωματίων
Ανάγκη για δίκαιους ψηφιακούς κανόνες για τα ξενοδοχεία - Τι ζητά η Πανευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Ξενοδοχείων
![Τουρισμός: Ποια ταξίδια προτιμούν οι Έλληνες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/ot_tourismos_nisia-600x352.png)
Ποια ταξίδια προτιμούν οι Έλληνες
Τι αποκαλύπτει έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ για τον τουρισμό και τα ταξίδια