Είναι γνωστό ότι η Gen AI, η Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη, βοηθά μια επιχείρηση να αυξήσει την κερδοφορία της, καθώς χάρη σ’ αυτή αυτοματοποιούνται επαναλαμβανόμενες πλην χρονοβόρες διαδικασίες με αποτέλεσμα να αυξάνεται η παραγωγικότητα των εργαζομένων και να εξοικονομούνται χρόνος και χρήμα.
Tεχνητή νοημοσύνη: Έχει ο πλανήτης αρκετό ρεύμα;
Η εταιρεία συμβούλων Boston Consulting Group (BCG) σε μελέτη της υπολόγισε ότι η χρήση της Gen ΑΙ, η οποία αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς στις επιχειρήσεις και των πλούσιων και των αναπτυσσόμενων χωρών, μπορεί να μειώσει κατά 5 ώρες την εβδομαδιαία απασχόληση των εργαζομένων. Ή να εξοικονομήσει για τους εργοδότες 5 ώρες επιπλέον εργασίας – διότι αυτό συμβαίνει στην πράξη.
Την Τετάρτη η BCG έδωσε στη δημοσιότητα έρευνα που πραγματοποίησε τον Ιούνιο μεταξύ 13.000 εργαζομένων σε επιχειρήσεις σε 15 χώρες. Και το πρώτο εντυπωσιακό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι το 43% των εργοδοτών δήλωσαν ότι στις επιχειρήσεις που διοικούν χρησιμοποιούν επί καθημερινής βάσεως εφαρμογές της Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης. Το αντίστοιχο ποσοστό στην προηγούμενη έρευνα που είχε πραγματοποιήσει πέρυσι η αμερικανική εταιρεία συμβούλων ήταν μόλις 20%.
Θετική υπό προϋποθέσεις
Η Generative AI αναφέρεται σε μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης που έχουν σχεδιαστεί για να παράγουν νέο περιεχόμενο με τη μορφή κειμένου, εικόνων, βίντεο ή άλλων μέσων κατόπιν αιτήματος του χρήστη (ευτυχώς όχι ακόμα αυτοβούλως). Πρόκειται για μια χρήση κατ’ αρχάς απειλητική για τους εργαζομένους στην παραγωγή κάθε είδους «πνευματικού περιεχομένου», καθότι ανταγωνιστική προς την ανθρώπινη νόηση.
Ενάμιση χρόνο μετά τη μεγάλης κλίμακας ανάπτυξη του διάσημου ρομπότ συνομιλίας ChatGPT από την OpenAI (ήταν Νοέμβριος του 2022) θα υπέθετε κανείς ότι η επαναστατική αυτή τεχνολογική καινοτομία θα είχε ξεσηκώσει ένα κύμα νεο-λουδητών που θα απαιτούσε την καταστροφή της. Δεν θα ήταν η πρώτη φορά που θα συνέβαινε κάτι τέτοιο άλλωστε. Το 1997 μετά τον ιστορικό αγώνα σκάκι του Γκάρι Κασπάροφ με τον υπολογιστή Deep Blue της ΙΒΜ και τη νίκη της μηχανής επί του ανθρώπινου νου, η ίδια η ΙΒΜ κατέστρεψε τον Deep Blue.
Και όμως, ενώ πέρυσι τρεις στους τέσσερις εργαζομένους δήλωναν εξαιρετικά ανήσυχοι για την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης και για τις επιπτώσεις που μπορεί αυτή να έχει στην εργασία τους, εφέτος σχεδόν ένας στους δύο δηλώνει ότι εμπιστεύεται την ΑΙ και τη βλέπει ως συνεργάτιδα και όχι ως ανταγωνίστρια. Συγκεκριμένα, το 42% των ερωτηθέντων εφέτος νιώθουν ασφαλείς για τον αντίκτυπο της τεχνητής νοημοσύνης στην εργασία τους σε σύγκριση με μόνο 26% πέρυσι.
Εξοικονόμηση χρόνου στη δουλειά
Τους τελευταίους δώδεκα μήνες η Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη μοιάζει να κερδίζει τάχιστα την εμπιστοσύνη
εργοδοτών και εργαζομένων. Με ακόμα ταχύτερους ρυθμούς κερδίζει έδαφος σε ό,τι αφορά τη χρήση της – διότι κάποιοι εργαζόμενοι καταφεύγουν σ’ αυτή επειδή είναι υποχρεωμένοι να το κάνουν, όχι επειδή την εμπιστεύονται και τη «συμπαθούν».
Έτσι η συνολική χρήση της Generative AI εκτινάχθηκε από το 20% πέρυσι στο 52% εφέτος και η καταφυγή σ’ αυτήν γίνεται ως επί το πλείστον για επαγγελματικούς σκοπούς. Σύμφωνα με την έρευνα, το 43% των ερωτηθέντων το κάνει για τη δουλειά. «Τα κέρδη σε ό,τι αφορά την παραγωγικότητα είναι πολύ χειροπιαστά. Το 58% των εργαζομένων δηλώνει ότι κερδίζει τουλάχιστον πέντε ώρες δουλειάς την εβδομάδα. Είναι μια φανταστική ευκαιρία για τις επιχειρήσεις και την κοινωνία», δήλωσε στη γαλλική «Le Figaro» ο Σιλβέν Ντιραντόν, γενικός διευθυντής της BCG X, της τεχνολογικής οντότητας της Boston Consulting Group, ο οποίος εξάλλου συνυπογράφει τη μελέτη.
Τι σημαίνει «κερδίζουν χρόνο»
Όσοι χρησιμοποιούν τη Gen AI κερδίζουν 5 ώρες εργασίας την εβδομάδα αλλά (ευτυχώς για τους εργοδότες και δυστυχώς για τους εργαζομένους) αυτό δεν σημαίνει ότι οι μισθωτοί έχουν 5 ώρες ελεύθερο χρόνο περισσότερο την εβδομάδα. Ότι εργάζονται δηλαδή 35ωρο αντί για 40ωρο (στη Γαλλία που ισχύει εδώ και πάνω από 20 χρόνια το 35ωρο, όσοι χρησιμοποιούν την Gen AI δεν εργάζονται, ας πούμε, 30ωρο).
Πώς αξιοποιούνται οι κερδισμένες ώρες; Οι εργαζόμενοι που συμμετείχαν στην έρευνα απάντησαν ότι εκτελούν περισσότερες εργασίες εντός του προκαθορισμένου ωραρίου (το 41%) ή απασχολούνται σε νέες δραστηριότητες (το 39%). Από εκείνους που απασχολούνται σε νέες δραστηριότητες το 39% δηλώνει
ότι «πειραματίζεται με την τεχνολογία» και το 38% ότι «δουλεύει σε πιο στρατηγικά αρχεία».
Αρκετοί χρήστες της Gen AI επιθυμούν να αυξήσουν ακόμα περισσότερο τη χρήση της και να λάβουν εξειδικευμένη εκπαίδευση για τον σκοπό αυτό. Επί του παρόντος, μόνο το 30% των υψηλόβαθμων στελεχών των επιχειρήσεων και το 28% των μεσαίων και χαμηλόβαθμων στελεχών έχουν ήδη εκπαιδευτεί στην τεχνητή νοημοσύνη, ενώ σχεδόν ένας στους δύο διευθύνοντες συμβούλους και γενικούς διευθυντές έχει λάβει συγκεκριμένη εκπαίδευση.
Η τεχνολογία πάντα αγχώνει
Είναι σαφές ότι οι εργαζόμενοι ανά τον κόσμο δεν απαιτούν την καταστροφή της AI. Δεν σπάνε ηλεκτρονικούς υπολογιστές όπως οι λουδήτες έσπαγαν κλωστοϋφαντουργικές και άλλες μηχανές την περίοδο της βιομηχανικής επανάστασης. Αλλά άγχος μήπως η τεχνητή νοημοσύνη τούς κλέψει τις θέσεις εργασίας έχουν, όπως φάνηκε από την έρευνα της BCG. Κι αυτό παρατηρείται και στις 15 χώρες που κάλυψε η έρευνα.
Συγκεκριμένα, το 49% των ερωτηθέντων χρηστών της Gen AI πιστεύει ότι οι δουλειές τους θα μπορούσαν να εξαφανιστούν την επόμενη δεκαετία. Δεν ανησυχούν το ίδιο σε κάθε γωνιά της γης. Έτσι, οι εργαζόμενοι στον Παγκόσμιο Νότο, όπως στη Βραζιλία, την Ινδία, τη Νιγηρία, τη Νότια Αφρική, αλλά και στη Μέση Ανατολή είναι πιο αισιόδοξοι και λιγότερο ανήσυχοι για την τεχνητή νοημοσύνη συγκριτικά με τους εργαζομένους στις χώρες του πλούσιου Βορρά.
Στην Ινδία, για παράδειγμα, το 54% των ερωτηθέντων εκφράζει την εμπιστοσύνη του στην Gen AI, ενώ στην Ιαπωνία το αντίστοιχο ποσοστό είναι 27% και στις ΗΠΑ
34%, αναφέρει η BCG. Και το εντυπωσιακό είναι ότι οι αναπτυσσόμενες χώρες έχουν συγκριτικά με τις ανεπτυγμένες μεγαλύτερο ποσοστό τακτικών χρηστών Gen AI στην απασχόληση.
Για παράδειγμα, το 86% των διευθυντικών στελεχών στις αναπτυσσόμενες χώρες δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν τακτικά Gen AI, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στις ανεπτυγμένες οικονομίες είναι 80%. Επίσης στον Παγκόσμιο Νότο τα υψηλόβαθμα στελέχη των επιχειρήσεων χρησιμοποιούν Gen AI σε ποσοστό 71%, ενώ στις χώρες του Βορρά χρησιμοποιεί μόνο το 50%. Τα ποσοστά της χρήσης από απλούς εργαζομένους στην πρωτη γραμμή της παραγωγής είναι 57% στις αναπτυσσόμενες χώρες και 37% στις ανεπτυγμένες.
Latest News
Η Baidu έκανε την έκπληξη - Πτώση εσόδων αλλά μικρότερη από το αναμενόμενο
Η Baidu κατέγραψε αύξηση 12% των εσόδων της από μη διαδικτυακό μάρκετινγκ στα 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια
Η αδηφάγα Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει τον τεχνολογικό χάρτη της Ευρώπης - Που πάνε τα νέα data centers
Η πεινασμένη για ενέργεια τεχνητή νοημοσύνη καταπονεί τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας της Ιρλανδίας, θέτοντας σε κίνδυνο τη θέση της χώρας ως τεχνολογικού κόμβου της Ευρώπης
Σήμα κινδύνου από τις ευρωπαϊκές εταιρείες τεχνολογίας - Τι ζητούν από τις Βρυξέλλες μετά την εκλογή Τραμπ
Παραφράζοντας το αγαπημένο μάντρα του Nτόναλντ Τραμπ οι εταιρείες τεχνολογίας της ΕΕ ζητούν να υιοθετήσει το «πρώτα η Ευρώπη»
Κυριάκος Μητσοτάκης για AI: Τεράστια ευκαιρία για τη χώρα η Τεχνητή Νοημοσύνη
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συζήτησε με το μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής για την Τεχνητή Νοημοσύνη και αντιπρόεδρο του Endeavor Greece Ανδρέα Σταυρόπουλο στο πλαίσιο του GenAI Summit
Η κυριαρχία επί της ΑΙ είναι ο δρόμος για απεξάρτηση της ΕΕ από τις ΗΠΑ
Για τις υπηρεσίες που προφέρει η τεχνητή νοημοσύνη σήμερα χρησιμοποιούνται κέντρα δεδομένων που εδρεύουν στις ΗΠΑ
Μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να αντικαταστήσει τον άνθρωπο στις μεταφράσεις;
CEO Startup λέει ότι δεν θα χρειάζονται άνθρωποι για μετάφραση σε 3 χρόνια, καθώς κυκλοφορεί νέα εφαρμογή με τεχνητή νοημοσύνη
Σκληρή μάχη στην «αρένα» της ΑΙ - Κούρσα για τα καλύτερα... μικροτσίπ
Κορυφώνεται ο ανταγωνισμός στην κούρσα για την επικράτηση στην Τεχνητή Νοημοσύνη - Το μεγάλο στοίχημα και οι προκλήσεις
Ποιες είναι οι τάσεις στις σχέσεις καταναλωτών-Τεχνητής Νοημοσύνης
Σύμφωνα με την έρευνα της Salesforce, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών απέναντι στις επιχειρήσεις είναι στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών
Οι επιχειρήσεις φοβούνται τις κυβερνοεπιθέσεις που βασίζονται στην AI
Μελέτη επισημαίνει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη ενισχύει πλέον και τη δράση των κυβερνοεγκληματιών προσθέτοντας ένα επιπλέον επίπεδο απειλών στην κυβερνοασφάλεια
Η Salesforce ανακοίνωσε την παγκόσμια διαθεσιμότητα του Agentforce
Το εργαλείο Agentforce της Salesforce δημιουργεί αξιόπιστους, αυτοματοποιημένους βοηθούς Τεχνητής Νοημοσύνης που ενισχύουν το ανθρώπινο δυναμικό των επιχειρήσεων