![Πώς θα προσδιοριστεί το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα των ατομικών επιχειρήσεων (Β’ Μέρος)](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/eforia.jpg)
2.1. Φορολογούμενοι για τους οποίους δεν προσδιορίζεται το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα των άρθρων 28Α έως 28Δ
Σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 28Α του Κ.Φ.Ε., οι διατάξεις των άρθρων 28Α έως και 28Δ, αναφορικά με τον προσδιορισμό του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος, δεν εφαρμόζονται :
α) Στα κέρδη από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα, (αγρότες κανονικού και ειδικού καθεστώτος).
β) Σε όσους αμείβονται σύμφωνα με την περίπτωση στ’ της παραγράφου 2 του άρθρου 12 του Κ.Φ.Ε. (μπλοκάκια), εφόσον συμβάλλονται με έως και τρία (3) φυσικά ή νομικά πρόσωπα.
Επισήμανση : Για τους σκοπούς τους Κ.Φ.Ε. εργασιακή σχέση υφίσταται όταν ένα φυσικό πρόσωπο παρέχει υπηρεσίες βάσει έγγραφων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών ή συμβάσεων έργου, με φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες τα οποία δεν υπερβαίνουν τα τρία (3) ή, εφόσον υπερβαίνουν τον αριθμό αυτόν, ποσοστό 75% του ακαθάριστου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα προέρχεται από ένα (1) από τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες που λαμβάνουν τις εν λόγω υπηρεσίες και εφόσον δεν έχει την εμπορική ιδιότητα και δεν διατηρεί επαγγελματική εγκατάσταση που διαφέρει από την κατοικία του. Σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης β’ της παραγράφου 6 του άρθρου 28Α του Κ.Φ.Ε., το τεκμήριο αυτό δεν εφαρμόζεται σε όσους αμείβονται σύμφωνα με την περίπτωση στ’ της παραγράφου 2 του άρθρου 12 (μπλοκάκια), εφόσον συμβάλλονται με έως και τρία (3) φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Ερμηνεύοντας γραμματικά τη διάταξη βλέπουμε ότι η πρόθεση του νομοθέτη ήταν να εξαιρεθούν από τον προσδιορισμό του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος τα «μπλοκάκια» μόνο εφόσον συμβάλλονται με έως και τρία (3) φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Σε αντίθετη περίπτωση, ήτοι καθολικής εξαίρεσης, η διάταξη θα είχε διατυπωθεί «β) σε όσους αμείβονται σύμφωνα με την περ. στ) της παρ. 2 του άρθρου 12 και σε ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές που συμβάλλονται με έως και δύο (2) ασφαλιστικές επιχειρήσεις και δηλώνουν ως επαγγελματική έδρα την κατοικία τους». Η Διοίκηση όμως με την εγκύκλιο Ε.2027/2024 «διευκρίνισε» ότι, επειδή το σύνολο του καθαρού εισοδήματος που αποκτάται από την παροχή υπηρεσιών υπό τις προϋποθέσεις της περίπτωσης στ’ της παραγράφου 2 του άρθρου 12 του Κ.Φ.Ε., φορολογείται ως εισόδημα από μισθωτή εργασία και όχι ως καθαρό εισόδημα (κέρδος) από επιχειρηματική δραστηριότητα, για το οποίο εφαρμόζεται το τεκμήριο του άρθρου 28Α, οι διατάξεις του άρθρου 28Α, δεν εφαρμόζονται για τα φυσικά πρόσωπα τα οποία εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της περίπτωσης στ’ της παραγράφου 2 του άρθρου 12 του Κ.Φ.Ε., ακόμα και στην περίπτωση που οι φορολογούμενοι αυτοί, συμβάλλονται με περισσότερα από τρία (3) φυσικά ή νομικά πρόσωπα, (σ.σ. νομοθέτηση δια της εγκυκλίου).
γ) Σε ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές που συμβάλλονται με έως και δύο (2) ασφαλιστικές επιχειρήσεις και δηλώνουν ως επαγγελματική έδρα την κατοικία τους.
δ) Σε πρόσωπα που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του 80%.
ε) Σε καφενεία που βρίσκονται σε οικισμούς της χώρας με πληθυσμό μικρότερο των 500 κατοίκων.
2.2. Προσαύξηση 5% λόγω υπέρβασης του μέσου όρου του Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας
α) Για την εφαρμογή της προσαύξησης με ποσοστό 5% λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου Κ.Α.Δ. δεύτερου βαθμού του προηγούμενου φορολογικού έτους, όπως αυτός αναρτάται στον ιστότοπο της Α.Α.Δ.Ε., εντός ενός μηνός από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος εκάστου έτους. Για τον προσδιορισμό του μέσου όρου δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό κύκλο εργασιών και ειδικά ως προς τους υπόχρεους με Κ.Α.Δ. «εκμετάλλευση καταστήματος ψιλικών ειδών γενικά (47.19.10.01)», «εκμετάλλευση περιπτέρου (47.19.10.02)» και «λιανικό εμπόριο προϊόντων καπνού σε εξειδικευμένα καταστήματα (47.26)», για τον προσδιορισμό του ετήσιου κύκλου εργασιών και τον προσδιορισμό του μέσου όρου του ετήσιου κύκλου εργασιών του Κ.Α.Δ. δεν λαμβάνονται υπόψη οι πωλήσεις των καπνοβιομηχανικών προϊόντων της περίπτωσης α’ της παραγράφου 4 του άρθρου 30 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Ν.2859/2000).
Γιώργος Α. Κορομηλάς
Φορολογικός σύμβουλος – Συγγραφέας φορολογικών βιβλίων Διευθυντής Φορολογικού τμήματος Tax Advisors I.K.E. Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Η πορεία του διαθέσιμου εισοδήματος και του πλούτου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/ot_greek_economy44-600x352.png)
Η πορεία του διαθέσιμου εισοδήματος και του πλούτου
Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα
![Σε τροχιά σύγκλισης με την Ευρωπαϊκή Ενωση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot-greek_economy331-1024x600-1-768x450-1-1-600x352.jpg)
Σε τροχιά σύγκλισης με την Ευρωπαϊκή Ενωση
Η βασική πρόκληση είναι η διάχυση της βελτίωσης σε μεγαλύτερο ποσοστό πολιτών.
![Mισθολογικό κόστος στο Δημόσιο και δημοσιονομικές αντοχές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/ot_lefta_misthoi6-600x352.png)
Mισθολογικό κόστος στο Δημόσιο και δημοσιονομικές αντοχές
Η επαναφορά δύο επιπλέον μισθών στο Δημόσιο συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος που προσεγγίζει, μαζί με τις εργοδοτικές εισφορές, τα 3 δισ. ευρώ
![Στοπ σε αναγκαστική κατάσχεση – Παράνομη επικύρωση του εκτελεστού απογράφου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/12/dikastiki-astryn29-5-768x483-600x377.jpg)
Στοπ σε αναγκαστική κατάσχεση – Παράνομη επικύρωση του εκτελεστού απογράφου
Το σκεπτικό του δικαστηρίου βασίστηκε στη θεμελιώδη αρχή της τυπικής ακυρότητας
![Τρεις μερισματικές επιλογές στις ΗΠΑ που εξασφαλίζουν παθητικό εισόδημα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/01/thumbnail_stocks_agores_merismata_xrimatistirio_shutterstock_-600x414.jpg)
Τρεις μερισματικές επιλογές στις ΗΠΑ που εξασφαλίζουν παθητικό εισόδημα
Πολλοί είναι εκείνοι που αναζητούν σταθερές πληρωμές από τις επενδυτικές τους επιλογές. Στο άρθρο θα παρουσιαστούν τρεις τέτοιες επιλογές
![Τεχνητή νοημοσύνη για το δημόσιο συμφέρον](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/08/1509353852964_texniti_noimosini-H793-768x446-1-600x348.jpg)
Τεχνητή νοημοσύνη για το δημόσιο συμφέρον
Tο κλειδί για την εποπτεία της τεχνητής νοημοσύνης είναι να την αντιμετωπίζουμε όχι ως έναν τομέα που αξίζει περισσότερη ή λιγότερη υποστήριξη, αλλά μάλλον ως μια τεχνολογία γενικής χρήσης που μπορεί να μεταμορφώσει όλους τους τομείς
![Μειώνεται ο φόρος στα κουπόνια των εταιρικών ομολόγων – Ποιοι θα ωφεληθούν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/12/ομόλογο2-1-600x400.jpg)
Μειώνεται ο φόρος στα κουπόνια των εταιρικών ομολόγων – Ποιοι θα ωφεληθούν
Στο σχέδιο νόμου για την Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς που εγκρίθηκε πρόσφατα από το Υπουργικό Συμβούλιο περιλαμβάνεται -πλην άλλων- και μείωση του συνετελεστή φορολογίας των κουπονιών στα εταιρικά ομόλογα από 15% σε 5%.
![Αποταμιεύσεις και κεφαλαιαγορές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/saving-3740194_1280-600x400.jpg)
Αποταμιεύσεις και κεφαλαιαγορές
Οι Έλληνες πολίτες δεν αυξάνουν τις αποταμιεύσεις τους επειδή έχουν αρκετά χαμηλό εισόδημα σε σχέση με την Ευρώπη
![Η κοινωνική πολιτική σε δράση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_syntaxiouxoi-1024x600-1-600x352.png)
Η κοινωνική πολιτική σε δράση
Πώς εκσυγχρονίζονται οι δράσεις που στοχεύουν στην προαγωγή της ευημερίας μιας κοινωνίας, ενός λαού, μιας χώρας
![Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Β’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/12/taxes-scaled-1-600x429.jpg)
Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Β’ Μέρος]
Εμπρόθεσμη άσκηση προσφυγής κατά πράξεων Φορολογικής Διοίκησης