Ενα νέο, πιο ελκυστικό, πλαίσιο φορο-κινήτρων για τις επιχειρήσεις προωθείται από την κυβέρνηση με στόχο να δημιουργηθούν μέσω συγχωνεύσεων και εξαγορών ισχυρότερα και υγιέστερα εταιρικά σχήματα με βιώσιμο εξωστρεφή προσανατολισμό.

Το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που θα περιλαμβάνει και φορολογικά μπόνους και ενισχύσεις από το ΕΣΠΑ και την Αναπτυξιακή Τράπεζα για τις εταιρείες που καινοτομούν, είναι στην ουσία η 4η νομοθετική απόπειρα την Πολιτείας τα τελευταία 50 χρόνια για να υπάρξουν αποτελεσματικά, αλλά και ελκυστικά, κίνητρα ώστε να ενισχυθεί η παραγωγικότητα και η ανταγωνιστικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Επιχειρήσεις

Δεδομένου ότι η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας επείγει και ο τελευταίος νόμος (4935/2022) για την ενίσχυση των συγχωνεύσεων, ο οποίος μετράει μόλις δύο έτη «ζωής», δεν είχε την αναμενόμενη απήχηση στην αγορά, το οικονομικό επιτελείο επανέρχεται θέλοντας να θεραπεύσει δομικά προβλήματα που έχουν εντοπιστεί, όπως για παράδειγμα η έλλειψη σαφήνειας, αλλά και το γεγονός ότι σε πολλά σημεία η εφαρμογή του εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια των Αρχών.

Τι προωθείται

Μεταξύ των ρυθμίσεων που θα περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο, το οποίο πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή το επόμενο χρονικό διάστημα, είναι:

• Η αναβάθμιση του ισχύοντος πλαισίου προκειμένου να προβλέπεται η εξαγορά μικρών εταιρειών από μεγαλύτερες, καθώς η υφιστάμενη νομοθεσία εστιάζει μόνο στις συγχωνεύσεις μεταξύ μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

• Η πλήρης ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της κοινοτικής οδηγίας 2009/133 που αφορά το κοινό φορολογικό καθεστώς που εφαρμόζεται στις συγχωνεύσεις, διασπάσεις, μερικές διασπάσεις, εισφορές ενεργητικού και ανταλλαγές μετοχών οι οποίες αφορούν εταιρείες διαφορετικών κρατών-μελών, ενώ θα ρυθμίζονται και οι διασυνοριακές συγχωνεύσεις εταιρειών.

• Η παροχή κινήτρων για τη χρηματοδότηση επιχειρήσεων που βρίσκονται σε στάδιο ανάπτυξης, έχοντας ξεπεράσει το πρώτο στάδιο της δημιουργίας τους με στόχο τις startups και όχι μόνο.

Καθοριστικός εδώ αναμένεται να είναι ο ρόλος των προγραμμάτων ΕΣΠΑ και της Αναπτυξιακής Τράπεζας.

• Η πρόσθετη επιχορήγηση για επενδύσεις από επιχειρήσεις που αποτελούν προϊόν συγχώνευσης, ώστε να έχουν οι εταιρείες αυτές επιπλέον μέσα για μεγέθυνση και καινοτομία.

• Η παροχή φορολογικών κινήτρων σε όσους τοποθετούν κεφάλαια σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες θα εισάγονται στην Εναλλακτική Αγορά. Τα κίνητρα θα μπορούν να σχετίζονται με την παροχή έκπτωσης από το φορολογητέο εισόδημα του 50% του κεφαλαίου που επενδύεται και έως 300.000 ευρώ ανά φορολογικό έτος.

• Η περαιτέρω ενίσχυση του υφιστάμενου πλαισίου που προβλέπει φορολογικά κίνητρα για καινοτόμες δραστηριότητες.

Οι νέες παρεμβάσεις θα έρθουν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά στον νόμο 4935/2022, ο οποίος προβλέπει φορολογικά κίνητρα για μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και συνεργασίες προσώπων, όπως η απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος κατά 30%-50% στη νέα εταιρεία που θα δημιουργηθεί από τη συγχώνευση για 9 έτη. Υπάρχουν κι άλλα μοντέλα

Είναι όμως το μέγεθος των φορολογικών ελαφρύνσεων που θα κάνει τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες να κινητοποιηθούν και να μεγαλώσουν μέσω των εξαγορών και των συγχωνεύσεων;

Το ΒΕΑ

Εκπροσωπώντας χιλιάδες μικρομεσαίες μεταποιητικές επιχειρήσεις από τη θέση του προέδρου στο ΔΣ του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας ο κ. Παύλος Ραβάνης λέει στο «Βήμα» ότι αντιλαμβάνεται ως κοινό στόχο τη διευκόλυνση ανάπτυξης των επιχειρήσεων σε μεγαλύτερα μεγέθη ώστε να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας και αυξημένη ανταγωνιστικότητα. «Ομως οι εξαγορές και συγχωνεύσεις δεν είναι η μοναδική εναλλακτική – ένα άλλο μοντέλο είναι οι συνεργασίες και δικτυώσεις μεταξύ επιχειρήσεων (κάθετες και οριζόντιες)» σημειώνει χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως το βέβαιο σε οποιαδήποτε επιλογή είναι ότι απαιτείται σημαντικό διάστημα προετοιμασίας και προσαρμογής.

«Τα Επιμελητήρια αποτελούν τον μοναδικό μηχανισμό υποστήριξης κοντά στην πολύ μικρή επιχείρηση που μπορούν να ενημερώσουν και πείσουν τους επιχειρηματίες, να συμπτύξουν δυνάμεις και να προχωρήσουν σε δίκτυα και συγχωνεύσεις. Είναι προφανές ότι για να μπορέσουν να υλοποιηθούν όλα αυτά τα σχέδια, οφείλει η κυβέρνηση να χρηματοδοτήσει τη δημιουργία των μηχανισμών αυτών» αναφέρει ο πρόεδρος του ΒΕΑ.

Η σύγκριση με την ΕΕ

Οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπως δείχνουν τα στοιχεία, είναι πιο αδύναμες και λιγότερο ανταγωνιστικές από τις ευρωπαϊκές, εξηγώντας εν πολλοίς τη χαμηλή παραγωγικότητα, καθώς και τη δυσκολία χρηματοδότησης από τις εμπορικές τράπεζες.

Με το 54% των μικρομεσαίων επιχειρηματιών να αναφέρουν ότι το κανονιστικό πλαίσιο αποτελεί σημαντικό εμπόδιο, ποσοστό που υπερβαίνει κατά πολύ τον μέσο όρο του 28% της ΕΕ, στην Ελλάδα κυριαρχούν οι πολύ μικρές εταιρείες, που απασχολούν έως 10 εργαζομένους. Σε αριθμό ξεπέρασαν τις 700.000 πέρυσι.

Με βάση τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 2023 οι πολύ μικρές επιχειρήσεις αντιστοιχούσαν σε αριθμό στο 94,8% του συνόλου των μικρομεσαίων, έναντι 93,7% του μέσου όρου στην ΕΕ των 27. Σε επίπεδο απασχόλησης αντιστοιχούσαν στο 57,7%, έναντι 46% του μέσου όρου στην ΕΕ και σε ακαθάριστη προστιθέμενη αξία στο 32,4%, σε σχέση με το 36,1% στην ΕΕ.

ΠΗΓΗ: ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟ ΒΗΜΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις