«Κομμένος και ραμμένος» στις απαιτήσεις του νέου Συμφώνου Σταθερότητας, θα είναι ο νέος προϋπολογισμός, με βάση και τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες, κάτι που θα έχει άμεσες επιπτώσεις και στους δημόσιους φορείς

Όπως είναι γνωστό, από τη νέα χρονιά αναμένεται να εφαρμοστεί ο λεγόμενος «κόφτης δαπανών», κάτι που προκύπτει και από την εγκύκλιο για την κατάρτιση του προσχεδίου που απηύθυνε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους προς τα υπουργεία και τους φορείς του Δημοσίου.

Οι φορείς του Δημοσίου και τα υπουργεία θα πρέπει να παρουσιάσουν τις προτάσεις τους «το αργότερο μέχρι την 31η Ιουλίου 2024» με γνώμονα «το πλέγμα των νέων δημοσιονομικών κανόνων της Κομισιόν που διασφαλίζουν τον αποτελεσματικό συντονισμό των υγιών οικονομικών πολιτικών των κρατών μελών».

Αξίζει να υπενθυμιστεί πως οι στόχοι καθαρών πρωτογενών δαπανών που εστάλησαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με βάση το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο περιλαμβάνουν μέγιστη επιτρεπόμενη ετήσια αύξηση καθαρών πρωτογενών δαπανών ύψους κατά μέσο όρο 3% ετησίως για την περίοδο 2025-2028. Με βάση αυτό το στοιχείο, οι πρωτογενείς δαπάνες δε θα ξεπεράσουν τα 115 δισ. ευρώ, κατά την επόμενη χρονιά.

Κόφτης δαπανών: «Ψαλιδίζονται» και οι κρατικές αρωγές

Οδηγίες στο Δημόσιο

Οι φορείς του Δημοσίου καλούνται «να προσδιορίσουν τα προσδοκώμενα έσοδα καθώς και την προέλευσή τους στη βάση της προκαθορισμένης αναλυτικής κωδικοποιημένης ταξινόμησης».

Στο πλαίσιο της κατάρτισης του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής, και των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, οι αρμόδιοι φορείς καλούνται για:

α) τις εκτιμήσεις εσόδων του τρέχοντος έτους (2024),

β) τις προβλέψεις εσόδων για το έτος προϋπολογισμού (2025), και

γ) τις προβλέψεις εσόδων για τα τρία επόμενα έτη (2026-2028)

Ειδικά για τα φορολογικά έσοδα, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) θα πρέπει να προβούν σε προβλέψεις για τις διάφορες κατηγορίες των φορολογικών εσόδων.

Περιθώρια

Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση αυτούς τους στόχους θα καθοριστούν τα περιθώρια εξαγγελιών του πρωθυπουργού στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, τα οποία φαίνεται ότι θα είναι στενά. Επί της ουσίας, οι επόμενοι 4 προϋπολογισμοί θα συνταχθούν με βάση τα προαναφερθέντα όρια δαπανών, όπως προαναφέρθηκε.

Ούτε λίγο ούτε πολύ, το συγκεκριμένο ποσοστό (κατά μέσο όρο 3%) θα αφήσει περιορισμένα περιθώρια για αυξήσεις δαπανών την επόμενη χρονιά, πέραν των ήδη δρομολογημένων.

Το πλαφόν στις δαπάνες ουσιαστικά θα αφορά τον ρυθμό μεταβολής τους από τη μία χρονιά στην επόμενη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το τελικό ποσοστό προκύπτει από τη βιωσιμότητα του χρέους της κάθε χώρας μέλους.

Οι όποιες διαφορές υπάρχουν αλλά και οι πολιτικές που θα πρέπει να υλοποιήσει η Ελλάδα μέχρι και το 2028, θα είναι το αντικείμενο της διαπραγμάτευσης, η οποία θα ξεκινήσει κατά τις επόμενες μέρες και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο Σεπτέμβριο.

Μέτρα

Με βάση τα παραπάνω, μόνο τυχαία δεν είναι η επιλογή της κυβέρνησης να εξαγγείλει ήδη από τον Απρίλιο τις δημοσιονομικές παρεμβάσεις ύψους 870 εκατ. ευρώ που θα περιλαμβάνει ο επόμενος προϋπολογισμός.

Πρόκειται για:

-Αύξηση των συντάξεων, η οποία εκτιμάται ότι θα κοστίσει περίπου 400 εκατ. ευρώ

-Κατάργηση, του τέλους επιτηδεύματος για τους επαγγελματίες, κόστους 120 εκατ. ευρώ

-Μόνιμη επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στους αγρότες, κόστους 100 εκατ. ευρώ

-Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 0,5%, κόστους 215 εκατ. ευρώ.

-Αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος με κόστος 15 εκατ. ευρώ

-Αναστολή του ΦΠΑ στις οικοδομές, κόστους 20 εκατ. ευρώ

Με βάση λοιπόν τη νέα συνθήκη, προκύπτει ότι δε θα υπάρξουν ιδιαίτερες παρεμβάσεις πέραν των ανωτέρω, καθότι τελειώνει κάθε συζήτηση για παροχές και επιδόματα, κάτι που θα δημιουργήσει αλλαγή σκηνικού στην ελληνική οικονομία.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία