Τα δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου κάνουν λόγο για νέα εκτίναξη των τιμών του καφέ σε υψηλό 45 ετών και βάλε. Ο πασίγνωστος Giuseppe Lavazza του ομώνυμου ιταλικού κολοσσού του καφέ, προειδοποίησε για υψηλότερες τιμές λιανικής τους επόμενους μήνες, καθώς εκτίμησε ότι το κόστος χονδρικής για την ποικιλία arabica (ιδιαίτερα) και για τη robusta θα συνεχίσει να αυξάνεται. Κύριος παράγοντας των πρόσφατων αυξήσεων, λένε κάποιοι, είναι η κακοκαιρία στο Βιετνάμ. Η «μεγάλη εικόνα» όμως είναι άλλη. Η Κίνα του 1,4 δισεκατομμυρίου πολιτών, που παραδοσιακά αγαπούσε το τσάι, πλέον λατρεύει να πίνει καφέ. Πάνω από το 90% των Κινέζων πίνουν έναν ζεστό καφέ εβδομαδιαίως, ενώ το 64% καταναλώνει παγωμένο καφέ τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Το ένα πέμπτο των Κινέζων δηλώνει ότι πίνει καφέ κάθε μέρα.
Κάντε τους πολλαπλασιασμούς και υπολογίστε γιατί ο καφές ακρίβυνε και αν δεν αλλάξει κάτι σημαντικά από πλευράς προσφοράς προϊόντος, όπως άλλαξε και από πλευράς ζήτησης, τότε θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι ο καφές θα είναι μόνιμα πολύ πιο ακριβός από ό,τι έχουμε συνηθίσει.
Αν ωστόσο νομίζετε ότι μόνο οι Κινέζοι ευθύνονται για το γεγονός ότι το καφεδάκι θα είναι στο εξής ακριβότερο, είστε γελασμένοι. Η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι πρώτη στα αυτογκόλ. Υπάρχει ένας ευρωπαϊκός κανονισμός, που θα εφαρμοσθεί από το νέο έτος και προβλέπει ότι οι εταιρείες που εμπορεύονται καφέ (αλλά και κακάο, βοοειδή, φοινικέλαιο, σόγια, ξύλο) δεν θα μπορούν να το κάνουν από χώρες που αποψιλώνουν τα δάση τους ή παραβιάζουν τους τοπικούς περιβαλλοντικούς νόμους. Τα πρόστιμα για όσους φέρνουν εμπορεύματα από αυτές τις χώρες θα φτάνουν έως και 4% του κύκλου εργασιών της εταιρείας.
Απλώς και μόνον με την εφαρμογή αυτού του κανονισμού, πολλοί ισχυροί «παίκτες» του καφέ αγοράζουν μαζικά προϊόν πολύ νωρίτερα, αποθεματοποιώντας το, σε μια προσπάθεια να παρακάμψουν την απαίτηση να αποδείξουν ότι το εφοδιάστηκαν από γη που δεν αποψιλώθηκε μετά το 2020. Λιγότερο προϊόν στην αγορά, σημαίνει ακόμα υψηλότερες τιμές και το γαϊτανάκι συνεχίζεται.
Το παράδειγμα του καφέ είναι χαρακτηριστικό τού πόσο ρευστή είναι η κατάσταση που επικρατεί σε πολλές αγορές, απόρροια των παγκόσμιων μετατοπίσεων και των νέων χωρών που υιοθετούν πολλές από τις δυτικές συνήθειες. Επίσης δείχνει πως μια λάθος εκτίμηση, σε λάθος χρόνο, από έναν σημαντικό οικονομικό σχηματισμό όπως η ΕΕ, μπορεί να αλλάξει άρδην το τοπίο στις τιμές, συντηρώντας μόνιμες εστίες πληθωρισμού. Δείχνει και πόσο δύσκολη είναι η εθνική διαχείριση θεμάτων της καθημερινότητας όπως είναι ο καφές, όταν δεν έχουμε όλα τα στοιχεία μπροστά μας. Εμείς συζητάμε για το ύψος του ΦΠΑ στον σερβιριζόμενο ή όρθιο καφέ, όταν υπάρχει κανονισμός που τιμολογεί διαφορετικά τον καφέ από άρτια ή αποψιλωμένα δάση.
Latest News
Πώς θα πετάξουν φέτος οι τουρίστες προς την Ελλάδα
Η ανάκτηση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων φτάνει στη χώρα μας το 127% σε σχέση με το 2019
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Η βαθύτερη κατανόηση της πορείας του τραπεζικού συστήματος και κυρίως της αλληλεπίδρασης μεταξύ πιστωτικής επέκτασης και επάρκειας καταθέσεων παρουσιάζει μια σειρά από προκλήσεις
Το έλλειμμα της οικονομίας
Δεν έχουμε βρει τον τρόπο να ανατρέψουμε την πιο ολέθρια για την ελληνική οικονομία συνθήκη
Ποιος ο ρόλος για τη μεταλλευτική βιομηχανία
Αν η Ελλάδα θέλει να ενισχύσει την «ενδογενή» ανάπτυξη της, αλλά με την απαραίτητη παραγωγική εξωστρέφεια, ο ορυκτός πλούτος της αποτελεί μεγάλη ευκαιρία
Κάτι ψήνεται
Η πολιτική αβεβαιότητα που περιβάλει την επιστροφή Τραμπ
Τι πρέπει να περιμένουν οι ελληνικές τράπεζες το 2025
Το έτος 2025, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες
Ποιοι κερδίζουν από τα ασφάλιστρα υγείας
Σύντομα θα έχουμε θέμα και με τις χρεώσεις των ιδιωτικών νοσοκομείων, καθώς οι ασφαλιστικές πετούν στα ιδιωτικά θεραπευτήρια τον «μουτζούρη» των αυξήσεων
Τι είναι η νέα επιχειρηματικότητα;
Αν και δεν υπάρχει ξεκάθαρος και ενιαίος ορισμός γιατί οι τύποι των επιχειρήσεων διαφέρουν μεταξύ τους, ωστόσο υπάρχουν αρχές της επιχειρηματικότητας οι οποίες σήμερα είναι γρήγορα μεταβαλλόμενες.
Χώρα παντοπωλείων…
Πλέον πήρε κεφάλι η δημιουργία παντοπωλείων, κοινώς μπακάλικα στην πιο εξευγενισμένη σημερινή μορφή
Οι προτεραιότητες και οι στόχοι του υπουργείου Ναυτιλίας
Σε μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από σημαντικές προκλήσεις και δύσκολες γεωπολιτικές συγκυρίες, η ελληνική ναυτιλία παραμένει η ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου