Ο κόσμος μετατοπίζεται πολύ αργά από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια με στόχο να αποφευχθεί η σοβαρή κλιματική αλλαγή, αυξάνοντας τον κίνδυνο η λεγόμενη πράσινη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια να γίνει «άτακτα», προειδοποίησε η BP.

LR: Η πυρηνική ενέργεια είναι δρόμος για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας

Η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων έσπασε ρεκόρ πέρυσι, λόγω της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου, ανέφερε η εταιρεία στην ετήσια ενεργειακή έκθεσή της που δημοσιεύτηκε την Τετάρτη. Οι χώρες παραμένουν σε μια φάση «προσθήκης ενέργειας» – αυξάνοντας την κατανάλωση ενέργειας με χαμηλές εκπομπές άνθρακα και ορυκτών καυσίμων – και πρέπει να μεταπηδήσουν σε μια φάση «υποκατάστασης», όπως επισήμανε η έκθεση.

Πράσινη μετάβαση και προϋπολογισμός άνθρακα

Εάν αυτή η τάση συνεχιστεί μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2040, ο κόσμος μπορεί να έχει εξαντλήσει τον λεγόμενο «προϋπολογισμό άνθρακα» που θα περιόριζε τις αυξήσεις της θερμοκρασίας στους 2 βαθμούς Κελσίου πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα, προειδοποίησε η BP.

«Όσο περισσότερος χρόνος χρειάζεται για να προχωρήσει ο κόσμος σε μια ταχεία και διαρκή ενεργειακή μετάβαση, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος μιας δαπανηρής και άτακτης προσαρμογής», δήλωσε ο Spencer Dale, επικεφαλής οικονομολόγος της εταιρείας. Αυτή η διαδρομή θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερο οικονομικό και κοινωνικό κόστος, σύμφωνα με την έκθεση.

Η ίδια η BP επικεντρώθηκε εκ νέου στις παραδοσιακές της δραστηριότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου πέρυσι, μια προσαρμογή του προηγούμενου σχεδίου της να στραφεί γρήγορα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας υπό τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο Bernard Looney. Αυτή η στρατηγική παρεμποδίστηκε από την αντίθεση ορισμένων ακτιβιστών μετόχων και από μια ενεργειακή πίεση που επιταχύνθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Οι επενδύσεις σε ενέργεια χαμηλών εκπομπών άνθρακα αυξήθηκαν κατά 50% από το 2019 για να φτάσουν περίπου τα 1,9 τρισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι, βοηθώντας την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση αιολικής και ηλιακής ενέργειας να έχει σχεδόν διπλασιαστεί κατά τη διάρκεια της περιόδου, σύμφωνα με την έκθεση. Ωστόσο, αυτή η πρόοδος δεν ήταν επαρκής για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση ενέργειας, ακόμη και όταν ο ρυθμός ανάπτυξης έχει μειωθεί.

Οι βελτιώσεις στην αποδοτικότητα ήταν «απογοητευτικές», με την ποσότητα ενέργειας που χρησιμοποιείται ανά μονάδα οικονομικής δραστηριότητας να μειώνεται μόλις κατά 1% τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου βρίσκεται σε καλό δρόμο και θα συνεχίσει να αυξάνεται μέχρι το τέλος της δεκαετίας και στη συνέχεια θα υποχωρήσει, όπως προβλέπει η έκθεση.

Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου έφτασε σε πρωτοφανή επίπεδα άνω των 100 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα το 2023, καθώς τα ταξίδια και οι μεταφορές συνέχισαν να ανακάμπτουν από την ύφεση κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid και οι αναδυόμενες οικονομίες αύξησαν την χρήση πετροχημικών πρώτων υλών.

Στην τρέχουσα τροχιά, η κατανάλωση θα παραμείνει κοντά σε αυτό το επίπεδο μέχρι το 2035 και στη συνέχεια θα αρχίσει να μειώνεται χάρη στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων και τη βελτίωση της αποδοτικότητας των καυσίμων, φτάνοντας τελικά τα 75 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2050.

Προκειμένου να επιτευχθεί ο παγκόσμιος στόχος για το κλίμα των καθαρών μηδενικών εκπομπών άνθρακα, η χρήση πετρελαίου θα πρέπει να μειωθεί κατά 70% έως το 2050, σε περίπου 30 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, προέβλεψε η BP.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
ΕΕ: Πρόσθετοι δασμοί έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Green |

Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».