Ο κόσμος μετατοπίζεται πολύ αργά από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια με στόχο να αποφευχθεί η σοβαρή κλιματική αλλαγή, αυξάνοντας τον κίνδυνο η λεγόμενη πράσινη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια να γίνει «άτακτα», προειδοποίησε η BP.
LR: Η πυρηνική ενέργεια είναι δρόμος για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων έσπασε ρεκόρ πέρυσι, λόγω της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου, ανέφερε η εταιρεία στην ετήσια ενεργειακή έκθεσή της που δημοσιεύτηκε την Τετάρτη. Οι χώρες παραμένουν σε μια φάση «προσθήκης ενέργειας» – αυξάνοντας την κατανάλωση ενέργειας με χαμηλές εκπομπές άνθρακα και ορυκτών καυσίμων – και πρέπει να μεταπηδήσουν σε μια φάση «υποκατάστασης», όπως επισήμανε η έκθεση.
Πράσινη μετάβαση και προϋπολογισμός άνθρακα
Εάν αυτή η τάση συνεχιστεί μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2040, ο κόσμος μπορεί να έχει εξαντλήσει τον λεγόμενο «προϋπολογισμό άνθρακα» που θα περιόριζε τις αυξήσεις της θερμοκρασίας στους 2 βαθμούς Κελσίου πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα, προειδοποίησε η BP.
«Όσο περισσότερος χρόνος χρειάζεται για να προχωρήσει ο κόσμος σε μια ταχεία και διαρκή ενεργειακή μετάβαση, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος μιας δαπανηρής και άτακτης προσαρμογής», δήλωσε ο Spencer Dale, επικεφαλής οικονομολόγος της εταιρείας. Αυτή η διαδρομή θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερο οικονομικό και κοινωνικό κόστος, σύμφωνα με την έκθεση.
Η ίδια η BP επικεντρώθηκε εκ νέου στις παραδοσιακές της δραστηριότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου πέρυσι, μια προσαρμογή του προηγούμενου σχεδίου της να στραφεί γρήγορα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας υπό τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο Bernard Looney. Αυτή η στρατηγική παρεμποδίστηκε από την αντίθεση ορισμένων ακτιβιστών μετόχων και από μια ενεργειακή πίεση που επιταχύνθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Οι επενδύσεις σε ενέργεια χαμηλών εκπομπών άνθρακα αυξήθηκαν κατά 50% από το 2019 για να φτάσουν περίπου τα 1,9 τρισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι, βοηθώντας την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση αιολικής και ηλιακής ενέργειας να έχει σχεδόν διπλασιαστεί κατά τη διάρκεια της περιόδου, σύμφωνα με την έκθεση. Ωστόσο, αυτή η πρόοδος δεν ήταν επαρκής για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση ενέργειας, ακόμη και όταν ο ρυθμός ανάπτυξης έχει μειωθεί.
Οι βελτιώσεις στην αποδοτικότητα ήταν «απογοητευτικές», με την ποσότητα ενέργειας που χρησιμοποιείται ανά μονάδα οικονομικής δραστηριότητας να μειώνεται μόλις κατά 1% τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου βρίσκεται σε καλό δρόμο και θα συνεχίσει να αυξάνεται μέχρι το τέλος της δεκαετίας και στη συνέχεια θα υποχωρήσει, όπως προβλέπει η έκθεση.
Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου έφτασε σε πρωτοφανή επίπεδα άνω των 100 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα το 2023, καθώς τα ταξίδια και οι μεταφορές συνέχισαν να ανακάμπτουν από την ύφεση κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid και οι αναδυόμενες οικονομίες αύξησαν την χρήση πετροχημικών πρώτων υλών.
Στην τρέχουσα τροχιά, η κατανάλωση θα παραμείνει κοντά σε αυτό το επίπεδο μέχρι το 2035 και στη συνέχεια θα αρχίσει να μειώνεται χάρη στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων και τη βελτίωση της αποδοτικότητας των καυσίμων, φτάνοντας τελικά τα 75 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2050.
Προκειμένου να επιτευχθεί ο παγκόσμιος στόχος για το κλίμα των καθαρών μηδενικών εκπομπών άνθρακα, η χρήση πετρελαίου θα πρέπει να μειωθεί κατά 70% έως το 2050, σε περίπου 30 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, προέβλεψε η BP.
Latest News
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες
«Πράσινο φως» από Κομισιόν στην ενίσχυση 150 εκατ. για την αποθήκη CO2 στον Πρίνο
Το μέτρο είναι αναγκαίο και κατάλληλο για την επίτευξη τόσο των ενωσιακών κλιματικών στόχων όσο και των εθνικών κλιματικών στόχων της Ελλάδας, επισημαίνει η Κομισιόν
Mαύρα μαντάτα από ΟΗΕ - Ρεκόρ συγκέντρωσης αερίων του θερμοκηπίου το 2023
Λίγες ημέρες πριν την σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα, δόθηκε στη δημοσιοτητα η ετήσια έκθεση του WMO που κρούει ηχηρό καμπανάκι για την κλιματική αλλαγή
Συντηρητικές οι εκτιμήσεις της LG για τα έσοδα του επόμενου έτους
Η LG που προμηθεύει την Tesla, τη General Motors και τη Hyundai Motor , «βλέπει» ότι επιβραδύνεται η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων
Η ηλεκτροκίνηση «σβήνει» τα... διυλιστήρια στην Κίνα - Τα πρώτα λουκέτα
Η PetroChina πρόκειται να κλείσει το μεγαλύτερο διυλιστήριό της στην Κίνα μέσα στον επόμενο χρόνο με δυναμικότητα 410.000 βαρελιών ημερησίως
Αυξήσεις φωτιά στους λογαριασμούς νερού (και) στη Βρετανία [γράφημα]
Μεγάλες αντιδράσεις από καταναλωτές που κάνουν λόγο για σπατάλη στη Βρετανία από τις εταιρείες και μόλυνση
Μειωμένες οι τιμές για ρεύμα και πετρέλαιο θέρμανσης τον Νοέμβριο
Η εξέλιξη των τιμών στην ενέργεια ακολουθεί μέχρι στιγμής την αναμενόμενη πορεία συγκράτησης τις περιόδους που η ζήτηση είναι σχετικά χαμηλή λόγω καιρικών συνθηκών
Η EDP θέτει σε δοκιμαστική λειτουργία φωτοβολταϊκό πάρκο με τεχνολογίες αυτοματισμού
Για πρώτη φορά παγκοσμίως, η τεχνολογική λύση που αναπτύχθηκε από την Comau, βασισμένη στη ρομποτική, δοκιμάζεται σε πραγματικές συνθήκες σε φωτοβολταϊκό πάρκο της EDP
Ενα στα 10 νέα οχήματα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι ηλεκτρικό
Σήμερα τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης ανέρχονται πανελλαδικά σε πάνω από 6000, αλλάζοντας τον χάρτη στα ηλεκτρικά οχήματα