Η οδήγηση μηχανοκίνητων δικύκλων και τρικύκλων είναι πλέον εφικτή με πολλές άδειες οδήγησης, γεγονός που προκαλεί σύγχυση σε οδηγούς και Αρχές.
Είναι συχνό φαινόμενο στα νησιά να ενοικιάζονται δίκυκλα ή γουρούνες σε τουρίστες, με «μικρότερα» διπλώματα ή χωρίς καθόλου άδειες οδήγησης.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με εγκύκλιο που έχει εκδόσει ξεκαθαρίζει τι ισχύει σε κάθε περίπτωση και τι μπορεί να οδηγήσει ο καθένας νόμιμα με την συγκεκριμένη άδεια οδήγησης που κατέχει.
Τι λέει ο νόμος
Ειδικότερα σχετικά με τις ισοδυναμίες αδειών οδήγησης το ΥΠΥΜΕ επισημαίνει ότι: Με την παρ. 2 του άρθρου 54 του ν. 4784/2021 (A’ 40), με την οποία τροποποιήθηκε η παρ. 2 του άρθρου 4 του π.δ. 51/2012 θεσπίστηκαν για τις άδειες οδήγησης (α.ο.), μεταξύ άλλων, οι ακόλουθες ισοδυναμίες:
1. Η ελληνική α.ο. κατηγορίας Β ισχύει και για την οδήγηση οχημάτων της κατηγορίας ΑΜ, με και χωρίς χειρομοχλό συμπλέκτη, εντός της ελληνικής επικράτειας, υπό τις προϋποθέσεις:
➢ κατοχής της κατηγορίας Β πάνω από 6 έτη, και
➢ συμπλήρωσης της ηλικίας των είκοσι 27 ετών.
Δεν απαιτείται η έκδοση νέου εντύπου α.ο. (βλέπε β’ σχετική).
2. Η ελληνική άδεια οδήγησης κατηγορίας Β, ισχύει και για την οδήγηση οχημάτων της κατηγορίας Α1, υπό την επιφύλαξη των διαλαμβανομένων στο Κεφάλαιο Γ της παρούσας, εντός της ελληνικής επικράτειας, υπό τις προϋποθέσεις:
➢ κατοχής κατηγορίας ΑΜ πάνω από 4 έτη, και
➢ κατοχής της κατηγορίας Β πάνω από 4 έτη, και
➢ συμπλήρωσης της ηλικίας των είκοσι 27 ετών.
Δεν απαιτείται η έκδοση νέου εντύπου άδεια οδήγησης εφόσον στο κατεχόμενο έντυπό της με τη μορφή πλαστικής κάρτας αποτυπώνονται και οι δύο κατηγορίες, Β και ΑΜ (βλέπε β’ σχετική).
3. Η ελληνική άδεια οδήγησης κατηγορίας Β με τον κωδικό «121», ισχύει και για την οδήγηση οχημάτων της κατηγορίας Α1, υπό την επιφύλαξη των διαλαμβανομένων στο Κεφάλαιο Γ της παρούσας, εντός της ελληνικής επικράτειας. Ο κωδικός «121» τίθεται υπό τις προϋποθέσεις:
➢ κατοχής της κατηγορίας Β πάνω από 6 έτη, και
➢ συμπλήρωσης της ηλικίας των 27 ετών, και
➢ πρακτικής εκπαίδευσης διάρκειας τουλάχιστον 5 μαθημάτων.
Β. Οι ισοδυναμίες του Κεφαλαίου Α που αφορούν σε οδήγηση δικύκλων εφαρμόζονται, σε κάθε περίπτωση, υπό την προϋπόθεση τήρησης ενδεχόμενων ιατρικών περιορισμών για οδήγηση δικύκλων, είτε αυτοί αποτυπώνονται με κωδικό επί του εντύπου της άδεια οδήγησης όπως ο «108. Περιορισμός επέκτασης άδειας οδήγησης για οδήγηση δικύκλου», είτε όχι κατά τα αναφερόμενα στο ακόλουθο εδάφιο.
Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 5 του π.δ. 51/2012, εφόσον κάτοχος α.ο. παύσει να πληροί τις προδιαγραφές σωματικής και διανοητικής ικανότητας του Παραρτήματος III του διατάγματος, η α.ο. ή οι επιμέρους κατηγορίες της παύουν αυτοδικαίως να ισχύουν, και αυτός υποχρεούται να ενημερώσει την Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών του τόπου κατοικίας του.
Ειδικά για την ισοδυναμία της παρ. 3 του Κεφαλαίου Α, ελέγχεται από την Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών αν υφίσταται επί του εντύπου της άδεια οδήγησης κατηγορίας Β κάποιος από τους κωδικούς του Παραρτήματος Ι του π.δ. 51/2012 που υποδηλώνουν ιατρικό περιορισμό για οδήγηση δικύκλου (όπως ο «108. Περιορισμός επέκτασης άδειας οδήγησης για οδήγηση δικύκλου»), και σε περίπτωση ύπαρξης δεν τίθεται ο κωδικός «121».
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εξετάζει το ενδεχόμενο συμπλήρωσης του οικείου πλαισίου με σκοπό τη βέλτιστη δυνατή αντιμετώπιση περιπτώσεων κατά τις οποίες δεν υφίσταται δυνατότητα οδήγησης δικύκλου (είτε εξαρχής είτε έχει απολεσθεί) χωρίς αυτό να αποτυπώνεται με κωδικό επί του εντύπου της α.ο. (κατηγορίας Β), και της αποφυγής ασκόπως της προβλεπόμενης πρακτικής εκπαίδευσης (διάρκειας τουλάχιστον 5 μαθημάτων) στις περιπτώσεις αυτές.
Γ. Οι ισοδυναμίες του Κεφαλαίου Α που αφορούν σε οδήγηση δικύκλων εφαρμόζονται, σε κάθε περίπτωση, υπό την προϋπόθεση τήρησης ενδεχόμενου κωδικού, ιατρικού ή διοικητικού, για οδήγηση δικύκλου χωρίς χειρομοχλό συμπλέκτη.
Δηλαδή, ενδιαφερόμενος που κατέχει, πέραν της κατηγορίας Β, κατηγορία ΑΜ ή/και Α1 ή/και Α2 ή/και Α, με κωδικό «10.02. Αυτόματη επιλογή της σχέσης μετάδοσης» ή «78. Ισχύει για οχήματα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων», δύναται να οδηγεί μόνο δίκυκλο χωρίς χειρομοχλό συμπλέκτη, είτε το οδηγεί κάνοντας χρήση κάποιας εκ των ανωτέρω ισοδυναμιών, είτε απευθείας με την αντίστοιχη κατηγορία α.ο. δικύκλου που κατέχει.
Περαιτέρω, και ειδικά για την ισοδυναμία της παρ. 3 του Κεφαλαίου Α:
Σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στη γ’ σχετική εγκύκλιο, η πρακτική εκπαίδευση διενεργείται με εκπαιδευτική μοτοσικλέτα της κατηγορίας Α1, είτε με χειρομοχλό συμπλέκτη είτε χωρίς. Ο ενδιαφερόμενος, μετά την προσθήκη στην κατηγορία Β του κωδικού «121», δύναται να οδηγεί, εντός της ελληνικής επικράτειας, οχήματα της κατηγορίας Α1, με και χωρίς χειρομοχλό συμπλέκτη, ανεξαρτήτως εάν η εκπαιδευτική μοτοσικλέτα με την οποία διενεργήθηκε η πρακτική εκπαίδευση έφερε ή όχι χειρομοχλό συμπλέκτη.
Δ. Οδήγηση μηχανοκίνητων τρικύκλων
Σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 51/2012:
1.Μηχανοκίνητο τρίκυκλο του οποίου η ισχύς δεν υπερβαίνει τα 15 kW, οδηγείται με άδεια οδήγησης κατηγορίας
➢ Α1 ή
➢ Α2 ή
➢ Α ή
➢ Β με κωδικό «121» ο οποίος τίθεται (περ. θ της παρ. 2 του άρθρου 4 του διατάγματος) υπό τις προϋποθέσεις:
κατοχής της κατηγορίας Β πάνω από 6 έτη, και
- συμπλήρωσης της ηλικίας των 27 ετών, και
- πρακτικής εκπαίδευσης διάρκειας τουλάχιστον 5 μαθημάτων ή
➢ Β με την ισοδυναμία της περ. ι της παρ. 2 του άρθρου 4 του διατάγματος, δηλαδή υπό τις προϋποθέσεις:
- κατοχής κατηγορίας ΑΜ πάνω από 4 έτη, και
- κατοχής της κατηγορίας Β πάνω από 4 έτη, και
- συμπλήρωσης της ηλικίας των 27 ετών.
2.Μηχανοκίνητο τρίκυκλο του οποίου η ισχύς υπερβαίνει τα 15 kW, οδηγείται με άδεια οδήγησης κατηγορίας Α.
3.Μηχανοκίνητο τρίκυκλο, ανεξαρτήτως ισχύος, οδηγείται, σε εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 19 του διατάγματος, με α.ο. κατηγορίας Β, εφόσον αυτή έχει χορηγηθεί έως τις 18-01-2013. Η δυνατότητα οδήγησής του παύει να ισχύει με τη λήξη της κατηγορίας Β και δεν συμπαρασύρεται με ενδεχόμενη ανανέωση αυτής μετά την προαναφερθείσα ημερομηνία.
Τα ανωτέρω τα οποία εφαρμόζονται, σε κάθε περίπτωση, υπό την προϋπόθεση τήρησης ενδεχόμενων ιατρικών περιορισμών και ενδεχόμενου κωδικού, ιατρικού ή διοικητικού, για οδήγηση τρικύκλου χωρίς χειρομοχλό συμπλέκτη, παρατίθενται και στον πίνακα «ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΔΕΙΑΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ» που είναι αναρτημένος στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στη θέση https://www.yme.gr/metafores/adeies-odigisis».
Latest News
Έφυγε από τη ζωή ο Δημήτρης Χαΐτογλου - Ο άνθρωπος πίσω από τον «Μακεδονικό Χαλβα»
Ήταν πρόεδρος της βιομηχανίας τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ - Ιδρύθηκε το 1924 στη Θεσσαλονίκη και είχε την μορφή οικοτεχνίας στο κέντρο της πόλης
Πέθανε ο Μανούσος Μανουσάκης
Έφυγε από τη ζωή ο γνωστός σκηνοθέτης Μανούσος Μανουσάκης
SOS από ΕΦΕΤ - Ανακαλείται ζάχαρη, βρέθηκαν κομμάτια πλαστικού [εικόνα]
Ο ΕΦΕΤ καλεί τους καταναλωτές που έχουν προμηθευτεί τα ανωτέρω προϊόντα να μην τα καταναλώσουν
Στο Gov.gr Wallet τα στοιχεία για το point system των οδηγών
Οι βαθμοί ποινής, όπως εμφανίζονται στο Gov.gr Wallet δεν έχουν αποδεικτική ισχύ και αποσκοπούν μόνο στην ενημέρωση των χρηστών
Σε απεργιακό κλοιό η χώρα - Πώς θα κινηθούν ΜΜΜ, τι ισχύει για τα ταξί
24ωρη Γενική Απεργία από συνδικαλιστικούς φορείς, οργανώσεις και συλλογικότητες
Πώς θα κινηθούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Με στάσεις εργασίας συμμετέχουν οι εργαζόμενοι στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στη σημερινή 24ωρη απεργία της ΓΣΕΕ
Ανεβαίνει η θερμοκρασία – Πού θα βρέξει
Η θερμοκρασία θα σημειώσει άνοδο. Θα κυμανθεί στα κεντρικά και τα βόρεια ηπειρωτικά από 02 έως 16 με 17 βαθμούς. Αναλυτικά ο καιρός για τη Δευτέρα
«Εδώ Πολυτεχνείο, εδώ Πολυτεχνείο» – 51 χρόνια από την εξέγερση ενάντια στη Χούντα
Το χρονικό της εξέγερσης των φοιτητών του Πολυτεχνείου ενάντια στη Χούντα.
Κορυφώνονται οι εκδηλώσεις για την επέτειο του Πολυτεχνείου - Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
Στην κορύφωσή τους είναι σήμερα οι εκδηλώσεις για την 51η επέτειο του Πολυτεχνείου, ενώ κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα ισχύσουν στο κέντρο της Αθήνας
Διαβάστε στο Βήμα της Κυριακής: «Προτείνω Καραμανλή για Πρόεδρο»
Συνέντευξη του Αντώνη Σαμαρά στο ΒΗΜΑ – Κριτική εφ’ όλης της ύλης από τον πρώην πρωθυπουργό στην κυβέρνηση.