
Οι γεωπολιτικές εξελίξεις και μία συγκυρία μειωμένης προσφοράς χωρητικότητας σε ορισμένους ναυτιλιακούς κλάδους επηρέασαν ποικιλοτρόπως τη διεθνή ναυτιλία. Στο επίπεδο των εσόδων καταγράφεται μία υγιής ρότα από την αρχή της χρονιάς, ωστόσο από την άλλη και η ανανέωση του στόλου με νέες ναυπηγήσεις έχει γίνει πιο ακριβή υπόθεση.
Καθώς βρισκόμαστε στον έβδομο μήνα της χρονιάς, ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons προχώρησε στον καθιερωμένο απολογισμό του πρώτου μισού του έτους, επισημαίνοντας ότι το πρώτο εξάμηνο του 2024 ήταν ένα εξάμηνο ισχυρών επιδόσεων για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια
Ο δείκτης ClarkSea Index, που συνδέεται με την πορεία των ναύλων στις σημαντικότερες διαδρομές από όλους σχεδόν τους ναυτιλιακούς κλάδους, σημείωσε αύξηση κατά 6% σε ετήσια βάση στα 25.498 δολάρια ανά ημέρα. Ωστόσο το πιο εντυπωσιακό είναι ότι είναι υψηλότερος κατά 43% από τη 10ετή τάση.
Αποδόσεις
Σχεδόν όλες οι κατηγορίες πλοίων καταγράφουν ικανοποιητικές αποδόσεις. Τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα δεξαμενόπλοια, αλλά και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου κινούνται σε θετικό έδαφος, αναφέρει ο οίκος Clarksons.
Τα δεξαμενόπλοια συνεχίζουν στην ίδια ρότα του 2023. O κλάδος λόγω της μικρής αύξησης του στόλου, αλλά και την ανακατανομή των εμπορικών ροών που έφεραν οι κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο, καταγράφει και φέτος ισχυρές επιδόσεις, με τον μέσο ναύλο σε όλες τις κατηγορίες να είναι στα 44.431 δολάρια ανά ημέρα, 98% πάνω από τον μέσο όρο των 10 τελευταίων ετών.
Η μεγαλύτερη αλλαγή στη δυναμική έχει επέλθει στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μια αγορά που λόγω τη αναμενόμενης υπερπροσφοράς στόλου περίμενε πτώση των ναύλων. Ομως η αναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική στις διαδρομές Ανατολής – Δύσης και το αντίστροφο, μείωσε την προσφερόμενη χωρητικότητα καθώς τα ταξίδια διαρκούν πολύ περισσότερο με αποτέλεσμα να «απορροφηθεί» η επιπλέον προσφορά πλοίων και να εκτιναχθούν οι ναύλοι στα containers σε πολύ υψηλά επίπεδα, θυμίζοντας την περίοδο της πανδημίας Covid-19.
Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς υγραερίου οι ναύλοι των VLGC απομακρύνθηκαν από τα υψηλά ρεκόρ του 2023, αλλά εξακολουθούσαν να είναι «υγιείς» στα 49.985 δολάρια ανά ημέρα.
Οσον αφορά τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου οι ναύλοι στη spot αγορά έχουν υποχωρήσει από τα ιστορικά υψηλά καθώς μειώθηκαν και οι τιμές φυσικού αερίου, νέα πλοία «έπεσαν στο νερό», ενώ τα νέα έργα υγροποίησης του φυσικού αερίου δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί.
Οι υπεράκτιες αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου συνέχισαν να ανακάμπτουν, με τα πλοία εφοδιασμού πλατφορμών να καταγράφουν άνοδο στους ναύλους κατά 109% πάνω από τη δεκαετή τάση.
Η αγορά χύδην φορτηγών πλοίων αυξήθηκε κατά 47% το πρώτο εξάμηνο του έτους με μέσους ναύλους 15.828 δολάρια ανά ημέρα, 25% πάνω από την τάση.
Υποχώρηση. Οι ναύλοι στα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων υποχώρησαν ελαφρώς από τα υψηλά όλων των εποχών λόγω και των ανησυχιών για την επιβολή εμπορικών δασμών μεταξύ των μεγάλων οικονομιών.
Σε όλη αυτή τη θετική εικόνα, εκτός από τα θεμελιώδη μεγέθη του ναυτιλιακού κλάδου, δηλαδή η ισορροπία προσφοράς και ζήτησης χωρητικότητας, ρόλο έπαιξε και η αύξηση των τονομιλίων (τόνος μεταφερόμενου φορτίου ανά μίλι) καθώς οι γεωπολιτικές εντάσεις «μάκρυναν» τα ταξίδια, όπως συνέβη με την αποχώρηση των πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα.
Αυτή η αυξημένη ζήτηση πλοίων είχε ως αποτέλεσμα από την άλλη να οδηγηθούν στα διαλυτήρια πολύ λίγα πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 5,3 εκατ. dwt. Με την προσθήκη και των νεότευκτων ο στόλος αυξήθηκε στα 2,4 δισ. dwt κατά 1,8% πάνω από τη μέση τάση της δεκαετίας.
Από την άλλη πλευρά έχει καταγραφεί σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης των πλοίων που έφτασε στα επίπεδα του 2008, έτος καταγραφής ιστορικού ρεκόρ. Ο δείκτης τιμών των νεότευκτων πλοίων της Clarksons αυξήθηκε κατά 5% το πρώτο εξάμηνο στα ίδια επίπεδα με το 2008, με τους επενδυτές να εξετάζουν προσεκτικά τις επαναλειτουργίες των ναυπηγείων στην Κίνα και το κόστος των ναυπηγείων. Πάντως το συνολικό βιβλίο παραγγελιών αυξήθηκε μόλις κατά 4%. Τέλος, ο Clarksons εκτιμά ότι οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα αυξηθούν το 2024, καθώς αυξήθηκαν οι ώρες πλεύσης των πλοίων.
Πηγή: Premium έκδοση «Τα Νέα»


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ