Οι γεωπολιτικές εξελίξεις και μία συγκυρία μειωμένης προσφοράς χωρητικότητας σε ορισμένους ναυτιλιακούς κλάδους επηρέασαν ποικιλοτρόπως τη διεθνή ναυτιλία. Στο επίπεδο των εσόδων καταγράφεται μία υγιής ρότα από την αρχή της χρονιάς, ωστόσο από την άλλη και η ανανέωση του στόλου με νέες ναυπηγήσεις έχει γίνει πιο ακριβή υπόθεση.
Καθώς βρισκόμαστε στον έβδομο μήνα της χρονιάς, ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons προχώρησε στον καθιερωμένο απολογισμό του πρώτου μισού του έτους, επισημαίνοντας ότι το πρώτο εξάμηνο του 2024 ήταν ένα εξάμηνο ισχυρών επιδόσεων για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια
Ο δείκτης ClarkSea Index, που συνδέεται με την πορεία των ναύλων στις σημαντικότερες διαδρομές από όλους σχεδόν τους ναυτιλιακούς κλάδους, σημείωσε αύξηση κατά 6% σε ετήσια βάση στα 25.498 δολάρια ανά ημέρα. Ωστόσο το πιο εντυπωσιακό είναι ότι είναι υψηλότερος κατά 43% από τη 10ετή τάση.
Αποδόσεις
Σχεδόν όλες οι κατηγορίες πλοίων καταγράφουν ικανοποιητικές αποδόσεις. Τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα δεξαμενόπλοια, αλλά και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου κινούνται σε θετικό έδαφος, αναφέρει ο οίκος Clarksons.
Τα δεξαμενόπλοια συνεχίζουν στην ίδια ρότα του 2023. O κλάδος λόγω της μικρής αύξησης του στόλου, αλλά και την ανακατανομή των εμπορικών ροών που έφεραν οι κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο, καταγράφει και φέτος ισχυρές επιδόσεις, με τον μέσο ναύλο σε όλες τις κατηγορίες να είναι στα 44.431 δολάρια ανά ημέρα, 98% πάνω από τον μέσο όρο των 10 τελευταίων ετών.
Η μεγαλύτερη αλλαγή στη δυναμική έχει επέλθει στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μια αγορά που λόγω τη αναμενόμενης υπερπροσφοράς στόλου περίμενε πτώση των ναύλων. Ομως η αναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική στις διαδρομές Ανατολής – Δύσης και το αντίστροφο, μείωσε την προσφερόμενη χωρητικότητα καθώς τα ταξίδια διαρκούν πολύ περισσότερο με αποτέλεσμα να «απορροφηθεί» η επιπλέον προσφορά πλοίων και να εκτιναχθούν οι ναύλοι στα containers σε πολύ υψηλά επίπεδα, θυμίζοντας την περίοδο της πανδημίας Covid-19.
Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς υγραερίου οι ναύλοι των VLGC απομακρύνθηκαν από τα υψηλά ρεκόρ του 2023, αλλά εξακολουθούσαν να είναι «υγιείς» στα 49.985 δολάρια ανά ημέρα.
Οσον αφορά τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου οι ναύλοι στη spot αγορά έχουν υποχωρήσει από τα ιστορικά υψηλά καθώς μειώθηκαν και οι τιμές φυσικού αερίου, νέα πλοία «έπεσαν στο νερό», ενώ τα νέα έργα υγροποίησης του φυσικού αερίου δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί.
Οι υπεράκτιες αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου συνέχισαν να ανακάμπτουν, με τα πλοία εφοδιασμού πλατφορμών να καταγράφουν άνοδο στους ναύλους κατά 109% πάνω από τη δεκαετή τάση.
Η αγορά χύδην φορτηγών πλοίων αυξήθηκε κατά 47% το πρώτο εξάμηνο του έτους με μέσους ναύλους 15.828 δολάρια ανά ημέρα, 25% πάνω από την τάση.
Υποχώρηση. Οι ναύλοι στα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων υποχώρησαν ελαφρώς από τα υψηλά όλων των εποχών λόγω και των ανησυχιών για την επιβολή εμπορικών δασμών μεταξύ των μεγάλων οικονομιών.
Σε όλη αυτή τη θετική εικόνα, εκτός από τα θεμελιώδη μεγέθη του ναυτιλιακού κλάδου, δηλαδή η ισορροπία προσφοράς και ζήτησης χωρητικότητας, ρόλο έπαιξε και η αύξηση των τονομιλίων (τόνος μεταφερόμενου φορτίου ανά μίλι) καθώς οι γεωπολιτικές εντάσεις «μάκρυναν» τα ταξίδια, όπως συνέβη με την αποχώρηση των πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα.
Αυτή η αυξημένη ζήτηση πλοίων είχε ως αποτέλεσμα από την άλλη να οδηγηθούν στα διαλυτήρια πολύ λίγα πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 5,3 εκατ. dwt. Με την προσθήκη και των νεότευκτων ο στόλος αυξήθηκε στα 2,4 δισ. dwt κατά 1,8% πάνω από τη μέση τάση της δεκαετίας.
Από την άλλη πλευρά έχει καταγραφεί σημαντική αύξηση του κόστους ναυπήγησης των πλοίων που έφτασε στα επίπεδα του 2008, έτος καταγραφής ιστορικού ρεκόρ. Ο δείκτης τιμών των νεότευκτων πλοίων της Clarksons αυξήθηκε κατά 5% το πρώτο εξάμηνο στα ίδια επίπεδα με το 2008, με τους επενδυτές να εξετάζουν προσεκτικά τις επαναλειτουργίες των ναυπηγείων στην Κίνα και το κόστος των ναυπηγείων. Πάντως το συνολικό βιβλίο παραγγελιών αυξήθηκε μόλις κατά 4%. Τέλος, ο Clarksons εκτιμά ότι οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα αυξηθούν το 2024, καθώς αυξήθηκαν οι ώρες πλεύσης των πλοίων.
Πηγή: Premium έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Ποιοτική η ελληνική σημαία για την Αμερικανική Ακτοφυλακή
Η απόφαση της Αμερικανικής Ακτοφυλακής για την ανανέωση της συμμετοχής της χώρας μας στην Πρωτοβουλία QUALSHIP 21 για το 2024-2025
Βραβεία Ευκράντη: Στην Capital Gas το βραβείο Τεχνολογικής Καινοτομίας
Στην τελετή απονομής παρευρέθηκαν εκπρόσωποι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του τόπου, καθώς και εκλεκτά μέλη της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας
Εμπορικό πλοίο ανέφερε εκρήξεις δυτικά από τη Μόχα της Υεμένης
«Πύραυλος» έπεσε στο νερό και δεύτερος εξερράγη στον αέρα, ενημέρωσε το πλήρωμα του εμπορικού σκάφους την Ambrey
Απέκτησαν λιμάνι, περίμεναν κρουαζιερόπλοια αλλά έμειναν και από πλοίο… - Τι συμβαίνει στον Άγιο Κωνσταντίνο
Ο Άγιος Κωνσταντίνος της Φθιώτιδας έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Σποράδες, αν και το λιμάνι εγκαινιάστηκε μόλις το 2023
Πρόκληση η ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια
Θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί το 2030 σε δέκα τουλάχιστον ελληνικούς λιμενικούς οργανισμούς
ΠΑΣΟΚ για ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έως και 60% υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες διαδρομές στη Β. Ευρώπη
Το δυσθεώρητο κόστος στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέρνει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ, με ερώτηση προς τους υπουργούς Χρ. Στυλιανίδη και Τ. Θεοδωρικάκο
Πάνω από 720 ελληνόκτητα πλοία στον ιταλικό νηογνώμονα RINA
Ο ελληνόκτητος στόλος που είναι ταξινομημένος στον Ιταλικό Νηογνώμονα RINA διπλασίασε το μέγεθός του από το 2021 έως το 2023
Αύξηση 0,2% στη δύναμη του εμπορικού στόλου τον Μάιο
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Σε 6 χρόνια το έργο του γιγάντιου ταμιευτήρα στη Διώρυγα του Παναμά
Ο ταμιευτήρας αξίας 1,6 δισ. δολ. θα διασφαλίσει τη διέλευση των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά
Γιατί το LNG είναι ακόμη πιο βιώσιμο καύσιμο για τη ναυτιλία
Τι έδειξε έκθεση της διεθνούς πρωτοβουλίας για τη μείωση του μεθανίου στη ναυτιλία μετά από έρευνα δύο ετών