«Ραμμένος» πάνω στους νέους δημοσιονομικούς κανόνες θα είναι ο προϋπολογισμός του 2025. Το στίγμα δίνει η εγκύκλιος του υφυπουργού Οικονομικών Θάνου Πετραλιά για την κατάρτιση του νέου προϋπολογισμού που εστάλη στα υπουργεία, τα οποία καλούνται να παρουσιάσουν τις προτάσεις τους το αργότερο μέχρι την 31η Ιουλίου 2024 και με βασικό «πλοηγό» τούς νέους κανόνες της Κομισιόν.
Με την εγκύκλιο δίνονται κατευθύνσεις για τις εκτιμήσεις και τις προβλέψεις των εσόδων και των δαπανών τόσο για το έτος 2025 αλλά και για τα επόμενα χρόνια με στόχο την ακριβέστερη προσέγγιση του τελικού δημοσιονομικού αποτελέσματος καθώς θα αποτελέσουν τη βάση για την κατάρτιση του νέου Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος της περιόδου 2025 – 2028, το οποίο θα σταλεί έως τις 20 Σεπτεμβρίου στις Βρυξέλλες. Στο πλαίσιο αυτό γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στην ευρωπαϊκή ντιρεκτίβα για τη διασφάλιση της καθοδικής πορείας του χρέους με επιτάχυνση της ανάπτυξης από νέες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις με προτεραιότητα στην πρόληψη των δημοσιονομικών ελλειμμάτων.
Πόσο «στοίχισε» στο ελληνικό ΑΕΠ η κακοκαιρία Daniel – Τι δείχνει μελέτη της Eurobank
Οι κρατικές πρωτογενείς δαπάνες αποτελούν πλέον το βασικό εργαλείο δημοσιονομικής πειθαρχίας, καθώς δεν θα μπορούν να αυξηθούν περισσότερο από το όριο του 3%, βάζοντας σε δεύτερη… μοίρα τα πρωτογενή πλεονάσματα, για τα οποία, έτσι κι αλλιώς η Ελλάδα, έχει την υποχρέωση να υπηρετεί τον στόχο του 2,1% για τα επόμενα χρόνια.
Αύξηση 3% στις πρωτογενείς δαπάνες
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «οι στόχοι καθαρών πρωτογενών δαπανών που εστάλησαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Ελλάδα με βάση το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο προβλέπουν μέγιστη επιτρεπόμενη ετήσια αύξηση καθαρών πρωτογενών δαπανών στην περιοχή του 3% (κατά μέσο όρο) ετησίως για την περίοδο 2025 – 2028». Να σημειωθεί ότι ο αντίστοιχος στόχος για το 2024 ήταν 2,6%.
Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Bruegel Γέρομιν Ζετελμάγερ σε συνέντευξή του στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» αναφέρει ότι η Ελλάδα δεν θα χρειαστεί να καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για να προσαρμοστεί στους νέους κανόνες προσθέτοντας χαρακτηριστικά ότι «η προσαρμογή θα είναι μικρή, 0,03-0,05% του ΑΕΠ, διότι έχει ήδη ένα αρκετά μεγάλο πλεόνασμα». Σε κάθε περίπτωση, οι στόχοι επίτευξης καθαρών πρωτογενών δαπανών θα οριστικοποιηθούν ύστερα από τεχνικό διάλογο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα ενσωματωθούν στο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό – Διαρθρωτικό Πρόγραμμα που θα κατατεθεί το φθινόπωρο από την Ελλάδα στην Επιτροπή.
Αρμόδια στελέχη εξηγούν ότι συνολικά, οι παραπάνω στόχοι είναι συμβατοί με τον σχεδιασμό της δημοσιονομικής πολιτικής για τα επόμενα έτη και αντανακλούν τη σημαντική πρόοδο που έχει επιτύχει η Ελλάδα στο σύνολο των μεταβλητών εκείνων που καθορίζουν τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους: είναι χαρακτηριστικό πως το διάστημα που ακολούθησε το ξέσπασμα της πανδημίας (δηλαδή την τριετία 2021 – 2023) ο λόγος χρέους ως προς ΑΕΠ στην Ελλάδα παρουσίασε μείωση. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα έχει επιστρέψει σε υγιές πρωτογενές πλεόνασμα, έχει ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα μειώνοντας έτσι σημαντικά το κόστος δημόσιου δανεισμού και παρουσιάζει ρυθμό ανάπτυξης σημαντικά υψηλότερο του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Για τα φορολογικά έσοδα, οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ θα πρέπει να προβούν σε προβλέψεις για τις διάφορες κατηγορίες από τους φόρους που εισπράττονται ενώ τονίζεται η ανάγκη ενός εξειδικευμένου «κρας τεστ» για τις αποδόσεις των νομοθετικών παρεμβάσεων στο πλαίσιο των 11 διαφορετικών δράσεων για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής (τεκμαρτό εισόδημα ελεύθερων επαγγελματιών, myData στις δαπάνες, προσυμπληρωμένες δηλώσεις ΦΠΑ, υποχρεωτικό POS και διασύνδεση με ταμειακές μηχανές, απαγόρευση χρήσης μετρητών για αγορά ακινήτων, μέτρα για το λαθρεμπόριο, κ.ά.) καθώς στόχος είναι να αποφέρουν επιπλέον έσοδα ύψους 2,5 δισ. ευρώ ετησίως που θα ανοίξουν τον δρόμο σε νέες μειώσεις φόρων.
«Εφόσον υπάρχει πληροφόρηση για επικαιροποιημένες αποδόσεις των παρεμβάσεων αυτών, προσαρμόζονται αντίστοιχα οι εκτιμήσεις των ταμειακών εσόδων. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται απόκλιση της απόδοσης συγκεκριμένης παρέμβασης από την αρχικώς εκτιμηθείσα, παρακαλούνται οι αρμόδιοι φορείς να παρέχουν επαρκή αιτιολόγηση (π.χ. καθυστέρηση στην έκδοση κανονιστικών πράξεων απαραίτητων για την εφαρμογή του μέτρου, μεταβολή της βάσης υπολογισμού κ.λπ.), αναφέρει η εγκύκλιος Πετραλιά.
Τα μέτρα στήριξης. Στην κατάρτιση του προσχεδίου του προϋπολογισμού θα ληφθούν υπόψη και οι παρεμβάσεις κοινωνικής πολιτικής ύψους 880 εκατ. ευρώ για τις οποίες έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση, όπως:
- Τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 0,5%, κόστους 225 εκατ. ευρώ.
- Τη μείωση, ουσιαστικά κατάργηση, του τέλους επιτηδεύματος για τους επαγγελματίες, κόστους 120 εκατ. ευρώ.
- Τη μόνιμη επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στους αγρότες, κόστους 100 εκατ. ευρώ.
- Την αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος κόστους 15 εκατ. ευρώ.
- Την αύξηση των συντάξεων, η οποία με βάση το γνωστό μαθηματικό τύπο, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί περίπου στα 400 εκατ. ευρώ.
- Την αναστολή του ΦΠΑ στις οικοδομές, κόστους 20 εκατ. ευρώ.
Πηγή: Premium έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Μέσω IRIS οι πληρωμές στον ΕΦΚΑ για ελεύθερους επαγγελματίες - Η διαδικασία
Η πληρωμή οφειλών μέσω IRIS προσφέρει άμεση πίστωση των οφειλών, χωρίς την καθυστέρηση ενός έως τεσσάρων ημερών
Μέτρα κατά της φοροδιαφυγής: «Σήμα» για νέες μόνιμες μειώσεις φόρων
Ο περιορισμός της φοροδιαφυγής έφερε 1,8 δισ. ευρώ στα κρατικά ταμεία το 2024 - Ανοίγει ο δρόμος για νέες μειώσεις φόρων με επίκεντρο τα μεσαία εισοδήματα
Προϋπολογισμός: Οι φόροι που θα πληρώσουμε το 2025 - Πώς θα γεμίσουν τα κρατικά ταμεία
Τι δείχνει ο προϋπολογισμός - Από πού θα προέλθει η αύξηση κατά 2,5 δισ. ευρώ των φορο-εσόδων το επόμενο έτος - ΦΠΑ και φόρος εισοδήματος θα γεμίσουν τα κρατικά ταμεία
Πάνω από 833 χιλιάδες οι άνεργοι τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΔΥΠΑ [πίνακες]
Ποιοι είναι οι επιδοτούμενοι - Η εικόνα στις Περιφέρειες
Πόσο αυξήθηκαν οι οφειλές του δημοσίου στους ιδιώτες - Τι συμβαίνει στα νοσοκομεία [πίνακες]
Νέα άνοδος για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές στα νοσοκομεία - Οι συγκεκριμένες υποχρεώσεις περιλαμβάνουν ποσά clawback και rebate εκτιμώμενου ύψους 1,316 δισ. ευρώ
Ποιοι θα πληρώσουν λιγότερο φόρο το 2025
Οι κερδισμένοι των νέων φορολογικών δηλώσεων - Πώς αντιμετωπίζει η Εφορία τους εργαζόμενους με μπλοκάκι και τις ανακαινίσεις κατοικιών
Το σχέδιο για κατάργηση τεκμηρίων - Πώς και πότε θα «σβήσουν»
Οι παρεμβάσεις που ετοιμάζονται για τα τεκμήρια - Τα έσοδα από την πάταξη της φοροδιαφυγής εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 2,5 δισ. ευρώ
Αντικειμενικές αξίες: Τι αλλάζει στον υπολογισμό της αξίας των ακινήτων
Νέα απόφαση του υπουργείου Οικονομικών ξεκαθαρίζει το τοπίο για ακίνητα εντός και εκτός του συστήματος – Τι ισχύει για προσόψεις, υπόγεια, παλαιότητα, συντελεστές αξιοποίησης οικοπέδου
Μισθοί Πορτογαλίας το… 2027 – Η απόσταση με τη χώρα της Ιβηρικής [πίνακας]
Οι κατώτατοι μισθοί Ελλάδας και Πορτογαλίας απέχουν – Η χώρα μας χρειάζεται τουλάχιστον τρία χρόνια για να προσεγγίσει την χώρα της Ιβηρικής
Τι αλλάζει στο IRIS από το 2025
Τι προβλέπει το σχέδιο της κυβέρνησης για τo IRIS - Αποτελεί ένα από τα βασικά εργαλεία για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής