«Η Ευρώπη χρειάζεται ένα νέο Ταμείο Ανάκαμψης για μεγάλα ευρωπαϊκά έργα, αλλά χωρίς επιχορηγήσεις, μόνο με δάνεια και με πιο ομοιόμορφη κατανομή των κονδυλίων μεταξύ πλούσιων και φτωχότερων κρατών-μελών», δηλώνει στη συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» ο Νιλς Τίγκεσεν, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δημοσιονομικού Συμβουλίου (EFB).
Ο δανός οικονομολόγος εκφράζει ανησυχία για τη δημοσιονομική πορεία της Γαλλίας, ενώ για την Ελλάδα επισημαίνει ότι αν και είναι χώρα με υψηλό χρέος δεν χρειάζεται επιπλέον προσαρμογή από αυτή που ήδη κάνει, καθώς το έλλειμμα είναι μικρό και το χρέος έχει ήδη μπει σε τροχιά ουσιαστικής μείωσης.
Η πορεία για το δημόσιο χρέος σε Ελλάδα – Η αύξηση σε Γαλλία, Ιταλία, Σλοβακία και Φινλανδία
Πώς αξιολογείτε την κατάσταση στη Γαλλία; Ανησυχείτε ότι θα καθυστερήσει η δημοσιονομική εξυγίανση;
Η Γαλλία είναι μία από τις έξι χώρες, μαζί με το Βέλγιο, την Ισπανία, την Ιταλία, που έχουν υψηλό χρέος και θα πρέπει να καταβάλουν επιπλέον προσπάθεια για να μειώσουν ελλείμματα και χρέος.
Δύο εξ αυτών, η Ελλάδα και η Πορτογαλία, έχουν μικρό έλλειμμα και έχουν ήδη μπει σε τροχιά ουσιαστικής μείωσης του χρέους, οπότε δεν χρειάζεται να κάνουν επιπλέον προσαρμογή, αλλά οι άλλες τέσσερις χώρες θα πρέπει να προχωρήσουν σε προσαρμογή, το επίπεδο της οποίας εξαρτάται από το αν θα γίνει σε τέσσερα ή επτά χρόνια.
Αλλά στην περίπτωση της Γαλλίας χωρίς αλλαγή πολιτικών το χρέος θα συνεχίσει να αυξάνεται για μία ακόμη δεκαετία, ενώ θα έπρεπε ίσως να προχωρήσει σε προσαρμογή ύψους 1% το έτος στο χρέος της για μερικά χρόνια, κάτι που είναι όμως δύσκολο, όταν όλη η συζήτηση στη χώρα είναι γύρω από την αύξηση των δαπανών.
Τι συνέπειες θα υπάρξουν για την ευρωζώνη;
Μέχρι τώρα οι αγορές έχουν επιδείξει σχετικά ήπια συμπεριφορά έναντι των υψηλών επιπέδων χρέους και ακόμη και έναντι της προοπτικής ακόμη υψηλότερων επιπέδων χρέους, αλλά για να διατηρηθεί αυτή η συμπεριφορά θα πρέπει να προχωρήσει η εφαρμογή των νέων δημοσιονομικών κανόνων. Είναι σημαντικό το πώς θα αντιδράσει η Γαλλία.
Είναι μια μεγάλη οικονομία, αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα, είχε ξεκινήσει κάποιες μεταρρυθμίσεις, αλλά όχι αρκετές για να ικανοποιήσει τις υποκείμενες απαιτήσεις για περισσότερες δημόσιες δαπάνες στο κοινωνικό κράτος και ορισμένες μεταρρυθμίσεις δεν ήταν δημοφιλείς. Η περίπτωση της Γαλλίας δείχνει με δραματικό τρόπο τη δυσκολία, ειδικά διότι υπήρξε μια περίοδος χωρίς περιορισμούς στις δημόσιες δαπάνες επί τέσσερα χρόνια αναστολής των δημοσιονομικών κανόνων.
Προτείνετε στην έκθεσή σας περιοριστική δημοσιονομική στάση, τι εννοείτε ακριβώς;
Υπάρχουν λόγοι για έναν σημαντικό περιορισμό το 2025. Με δεδομένα τα ύψη των πρωτογενών ελλειμμάτων και των επιτοκίων και καθότι το 2025 είναι μια σχετικά καλή χρονιά, καθώς αναμένεται ανάπτυξη κοντά στο 1,5%, η απασχόληση θα αυξηθεί περαιτέρω, ο πληθωρισμός θα μετριαστεί περισσότερο, εκτιμούμε ότι χρειάζεται να είμαστε προσεκτικοί στο δημοσιονομικό σκέλος για να δοθεί και στο νέο σύστημα κανόνων μια καλή αρχή. Πρέπει να συνεχίσουμε να μειώνουμε μεγάλο μέρος των πρωτογενών ελλειμμάτων το 2025, κάτι που ευθυγραμμίζεται με αυτό που αναμένεται βάσει των νέων κανόνων από τις χώρες με υψηλό χρέος.
Χρειάζεται να υπάρξει ουσιαστική προσαρμογή. Υπάρχει, πάντως, αμφιβολία αν οι νέοι κανόνες, όπως φαίνεται και από την κατάσταση στη Γαλλία, θα είναι εφικτό να εφαρμοστούν την επόμενη χρονιά. Είναι, πάντως, σημαντικό να ξεκινήσει καλά το νέο πλαίσιο και υπήρξε μακρά συζήτηση για το πώς θα γίνει η μετάβαση, αν θα εφαρμοστεί η διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος, που ανακοινώθηκε, ή αν θα ενσωματωθεί και θα είναι συνεπής με τα νέα σχέδια προϋπολογισμού που θα κατατεθούν τον Σεπτέμβριο. Η πρόθεση της Κομισιόν είναι να ευθυγραμμίσει την προσαρμογή με τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος, κάνοντάς το ίσως πιο δύσκολο.
Καθώς υπάρχει ανάγκη για δημοσιονομικό περιορισμό, όπως επισημαίνετε, αλλά παράλληλα χρειάζονται επενδύσεις, όπως στην άμυνα, πώς θα συνδυαστούν οι δύο αυτές συνιστώσες; Θα είναι αναπόφευκτος ένας νέος κοινός δανεισμός;
Η συζήτηση που έγινε για την αναθεώρηση του πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης περιορίστηκε στους δημοσιονομικούς κανόνες, δεν επεκτάθηκε στο να περιλάβει το ζήτημα των κοινών πρωτοβουλιών, της αύξησης του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού ή το τι θα συμβεί μετά το RRF το 2026, όταν θα λήξει. Το EFB έχει υποστηρίξει την ανάγκη να υπάρξει μια κοινή δράση σε επίπεδο ΕΕ και η προοπτική αυτή έγινε ακόμη πιο επείγουσα τα τελευταία χρόνια, καθώς έχουν προκύψει νέες προκλήσεις. Υπάρχει ανάγκη για την παροχή περισσότερων δημόσιων αγαθών, που θα γίνουν από κοινού, όπως στην άμυνα, στον ενεργειακό μετασχηματισμό, τα μεγάλα διασυνοριακά έργα υποδομής. Αν γίνει, μπορεί να καταστήσει τη δημοσιονομική προσαρμογή που ζητείται από ορισμένες χώρες περισσότερο αποδεκτή.
Χρειάζεται δηλαδή ένα νέο Ταμείο Ανάκαμψης;
Δεν θεωρούμε ότι το μοντέλο του RRF είναι απαραιτήτως το κατάλληλο. Δεν επενδύει σε έργα αμιγώς διασυνοριακά ή κοινές πρωτοβουλίες για μεγάλα έργα υποδομής, για να γίνει πιο γρήγορα η ενεργειακή μετάβαση ή να αντιμετωπιστεί η κλιματική αλλαγή, για παράδειγμα.
Επίσης υπάρχουν νέες προκλήσεις, όπως η ανοικοδόμηση της Ουκρανίας. Τα έργα στο RRF είναι σχετικά μικρά και αφέθηκαν σε μεγάλο βαθμό στο να αποφασίσουν οι εθνικές κυβερνήσεις. Τώρα είμαστε σε έναν νέο κόσμο. Το νέο στοιχείο θα πρέπει να είναι κοινές πρωτοβουλίες σε μεγάλα έργα.
Αν η συζήτηση αυτή είχε γίνει νωρίτερα θα είχε αναβάλει ίσως τις προσπάθειες να γίνουν εθνικές μεταρρυθμίσεις στο πλαίσιο του RRF. Αλλά δεν θα πρέπει να υπάρξει μεγάλη χρονική απόσταση μεταξύ των αποφάσεων για τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες και μιας νέας κοινής πρωτοβουλίας. Ομως, τα επόμενα έργα θα πρέπει να είναι πραγματικά ευρωπαϊκά.
Υπήρχε επίσης μεγάλο στοιχείο αναδιανομής από τις πλουσιότερες χώρες στις μικρότερες και πολλές επιχορηγήσεις. Πρέπει να είναι διαφορετικό την επόμενη φορά. Να είναι μόνο με δάνεια και να υπάρχει λιγότερη αναδιανομή, να υπάρξει πιο ομοιόμορφη κατανομή στις χώρες σε σχέση με το RRF. Μπορεί, λοιπόν, να επαναλάβουμε το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά όχι κάποια από τα χαρακτηριστικά του.
Latest News
Πυλώνας ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας η πρωτοβουλία STEP, λέει ο Παπαθανάσης
Η Ευρωπαϊκή πρωτοβουλία STEP θα αποτελέσει το βασικό εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ανάπτυξη και παραγωγή κρίσιμων τεχνολογιών
Πτώση 27,7% σε αξία και 14,3% σε ποσότητα στις κρητικές εξαγωγές το εννιάμηνο 2024 [γραφήματα]
οι συνολικές εξαγωγές του 2024 προβλέπεται να κλείσουν με αρνητικό πρόσημο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΚ Αλκιβιάδη Καλαμπόκη
Τι έδειξε το ταμείο των εμπόρων τα Χριστούγεννα - Η έρευνα της ΕΣΕΕ [γραφήματα]
Τι έδειξε πανελλαδική έρευνα της ΕΣΕΕ στους εμπόρους για το ταμείο της χριστουγεννιάτικης και πρωτοχρονιάτικης αγοράς
Άνοδος 4,9% στη βιομηχανική παραγωγή τον Νοέμβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία [γραφήματα]
Ο μέσος Γενικός Δείκτης Βιομηχανικής Παραγωγής της περιόδου Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2024 παρουσίασε αύξηση 5,3%, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ
ΙΟΒΕ: Σε υψηλό 16ετίας το οικονομικό κλίμα στην Ελλάδα το 2024
Ο δείκτης του ΙΟΒΕ για το 2024 δείχνει ότι κινείται σε υψηλότερα επίπεδα και μετά την οικονομική κρίση που ξεκίνησε το 2008
Θεοδωρικάκος: Δεν είναι αποδεκτές αυξήσεις 15% στα ασφάλιστρα Υγείας - Έρχεται νέος νόμος - Τέλος ο δείκτης ΙΟΒΕ
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος κάλεσε τις εταιρείες να προσαρμοστούν άμεσα – Έλεγχος και για καρτέλ στην ιδιωτική υγεία - Πλήρης επιβεβαίωση του ΟΤ
Σταθεροποίηση των τιμών το 2025 «βλέπει» η αγορά - Τι έδειξε έρευνα του ΙΕΛΚΑ
Σύμφωνα με τον ΙΕΛΚΑ, 2 στις 3 επιχειρήσεις αναμένουν κάποια μικρή κερδοφορία το 2024 - Τι φέρνει το 2025
Αντίστροφη μέτρηση για τον κατώτατο μισθό του 2025 – Ξεκινά η διαβούλευση
Ο κατώτατος μισθός για το 2025 θα αποφασιστεί την 1η Απριλίου έχοντας προηγηθεί τον Ιανουάριο η διαδικασία διαβούλευσης
Διπλό φρένο στις αυξήσεις στα ασφάλιστρα - Στον ΟΤ το σχέδιο της κυβέρνησης
Τα ασφαλιστήρια συμβόλαια του κλάδου υγείας και οι αυξήσεις των ασφαλίστρων απασχόλησαν ευρεία κυβερνητική σύσκεψη υπό τον Μητσοτάκη – Οι αποφάσεις
Με ρυθμό διπλάσιο της ΕΕ «τρέχει» η ελληνική οικονομία - Οι εκτιμήσεις του ΟΗΕ
Σύμφωνα με τον ΟΗΕ η παγκόσμια ανάπτυξη θα παραμείνει υποτονική εν μέσω παρατεταμένης αβεβαιότητας - Πώς θα κινηθούν τα επιτόκια