Στους τέσσερις πυλώνες, στους οποίους βασίζεται η στρατηγική και ο αναπτυξιακός σχεδιασμός της BASF Ελλάς ΑΒΕΕ, καθώς και στους στόχους που θέτει η εταιρεία για το επόμενο διάστημα αναφέρεται σε συνέντευξή του στον ΟΤ, ο διευθύνων σύμβουλος Βασίλης Γούναρης.

Ταυτόχρονα, ο κ. Γούναρης αναλύει στον ΟΤ τους τρόπους με τους οποίους μπορούν, κομβικά αγροτικά προϊόντα της χώρας μας, όπως το βαμβάκι και, το ελαιόλαδο να κερδίσουν το στοίχημα της υπεραξίας, τονίζοντας ότι «θα πρέπει να εστιάσουμε στη δημιουργία αξίας και ισχυρών brands στα αγροτικά προϊόντα», ξεκαθαρίζοντας ότι «στη BASF στηρίζουμε έμπρακτα τις συλλογικές προσπάθειες εξωστρέφειας και παραγωγής ποιοτικά ανταγωνιστικών προϊόντων που μπορούν να βρουν τη θέση τους στις διεθνείς αγορές».

Ανακύκλωση: Στα «χαρτιά» η συλλογή συσκευασιών φυτοπροστατευτικών και στο βάθος …πρόστιμα

Στο ερώτημα, κατά πόσο η κλιματική κρίση μπορεί να αλλάξει τον χάρτη φυτοπροστασίας των καλλιεργειών, απαντά ότι «η κλιματική αλλαγή αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση του 21ου αιώνα και μας πιέζει να προσαρμόσουμε τις διαδικασίες και την γκάμα των προϊόντων μας», τονίζοντας ότι «όλες αυτές οι αλλαγές θα επιβάλλουν νέους τρόπους αντιμετώπισης των εχθρών και των ασθενειών και θα φέρουν αλλαγές στην παραγωγικότητα των γεωργικών εκμεταλλεύσεων αλλά και στο κόστος παραγωγής. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να είμαστε ενημερωμένοι και προετοιμασμένοι».

Ακολουθεί αναλυτικά η συνέντευξη του Βασίλη Γούναρη, διευθύνων σύμβουλος της BASF Ελλάς ΑΒΕΕ:

Έρευνα και ανάπτυξη

Τα τελευταία χρόνια, η BASF έχει διευρύνει αρκετά το χαρτοφυλάκιό της. Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι που έχει θέσει η εταιρεία;

Η BASF τα επόμενα χρόνια έχει αποφασίσει να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στην έρευνα και την ανάπτυξη, καθώς και στις καινοτόμες και ψηφιακές λύσεις που προωθούν την ισορροπία μεταξύ παραγωγικότητας, προστασίας του περιβάλλοντος και αναγκών της κοινωνίας. Μέχρι το 2029, η εταιρεία θα παρουσιάσει περισσότερες από 30 λύσεις, συμπεριλαμβανομένων νέων σπόρων και γενετικών χαρακτηριστικών, χημικών και βιολογικών προϊόντων φυτοπροστασίας, ψηφιακών λύσεων και νέων σκευασμάτων που διευρύνουν το εύρος του χαρτοφυλακίου μας. Η έρευνα και η ανάπτυξη λύσεων πιστεύω είναι αυτό που µας ξεχωρίζει και µας πάει μπροστά.

Τα σχέδια

Ποιος είναι ο αναπτυξιακός σχεδιασμός της BASF Ελλάς; Ποιες επενδύσεις έχουν σχεδιαστεί για την επόμενη 3ετία;

Η στρατηγική µας και ο αναπτυξιακός μας σχεδιασμός βασίζεται σε τέσσερις πυλώνες: τις αειφόρες πρακτικές φυτοπροστασίας και ολοκληρωμένης διαχείρισης, τους σπόρους και τα γενετικά χαρακτηριστικά, τα καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία και τους πρότυπους αγρούς για ανάδειξη καλών καλλιεργητικών πρακτικών.

Στην επόμενη τριετία θα δούμε στην αγορά το Axalion@ Active, που αποτελεί μία εντομοκτόνο δραστική ουσία με πρωτοποριακό τρόπο δράσης και έγκριση σε ευρύ φάσμα καλλιεργειών σε περιοχές όπως Αμερική, Αυστραλία αλλά και στην Ευρώπη. Ο ξεχωριστός τρόπος δράσης, μάλιστα, παρουσιάστηκε στο 20ο Διεθνές Συνέδριο Φυτοπροστασίας που διοργανώθηκε στο Συνεδριακό Κέντρο του Μεγάρου Μουσικής, από τη Διεθνή Ένωση Επιστημών Φυτοπροστασίας (IAPPS), τη Φυτιατρική Εταιρεία Ελλάδος και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, στις αρχές του μήνα.

Επίσης, θα δούμε μεγάλη ανάπτυξη σε σπόρους λαχανικών, κάτω από την ομπρέλα των Nunhems. Με τις εξαιρετικές ποικιλίες της Nunhems προσφέρουμε στην χώρα κάτι παραπάνω από σπόρους λαχανικών. Προσφέρουμε συνεργασίες και λύσεις για ολόκληρη την τροφική αλυσίδα των λαχανικών, από τον παραγωγό μέχρι τον τελικό καταναλωτή, σε συνδυασμό πάντα με τις ανάγκες και τις τάσεις της εποχής.

Τέλος, τα επόμενα χρόνια θα δούμε επενδύσεις με στόχο την ανάπτυξη της ψηφιακής γεωργίας με στόχο την περαιτέρω βελτίωση της παραγωγικότητας και τη βελτιστοποίηση των γεωργικών πρακτικών.  Η BASF Ελλάς διενεργεί πιλοτικά προγράμματα εφαρμογής ψηφιακών μέσων σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, ώστε να αξιολογεί και να αναδεικνύει τον καλύτερο συνδυασμό τεχνολογικών εργαλείων και βιώσιμων γεωργικών πρακτικών που θα έχουν το βέλτιστο αποτέλεσμα στην παραγωγική διαδικασία. Αυτή τη στιγμή φέρνουμε στην αγορά το Agrigenius® Decision Support Systems (DSSs), μια ψηφιακή πλατφόρμα με συστήματα υποστήριξης λήψης αποφάσεων (DSSs). Το Agrigenius® περιλαμβάνει τα ψηφιακά προϊόντα της Horta, εταιρεία που εξαγόρασε η BASF και ενέταξε στον όμιλό της στα μέσα του 2022.

Κλιματική κρίση και καλλιέργειες

Η κλιματική κρίση μπορεί να αλλάξει τον χάρτη φυτοπροστασίας των καλλιεργειών;

Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση του 21ου αιώνα και μας πιέζει να προσαρμόσουμε τις διαδικασίες και την γκάμα των προϊόντων μας.  Έχει αντίκτυπο στις καλλιέργειες και φυσικά μπορεί να αλλάξει τον χάρτη φυτοπροστασίας. Για παράδειγμα, σ’ ένα ολοένα και πιο θερμό περιβάλλον με ήπιους και υγρούς χειμώνες, τα ελαιόδεντρα δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν ικανοποιητική διαφοροποίηση οφθαλμών και ικανοποιητική ανθοκαρποφορία. Και κατά συνέπεια, η παραγωγή έξτρα παρθένου και υψηλής διατροφικής αξίας ελαιολάδου γίνεται ιδιαίτερα προβληματική.

Αντίστοιχα, οι ήπιοι χειμώνες και η αλλαγή στην κατανομή των βροχοπτώσεων, δημιουργούν νέα δεδομένα για τη φυτοπροστασία και τις αποδόσεις των σιτηρών στην Ελλάδα. Σε αρκετές περιπτώσεις δημιουργούν καλύτερες προϋποθέσεις για ικανοποιητικές αποδόσεις, όπως είδαμε και κατά την τριετία της πανδημίας στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα. Από την άλλη, όμως, έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα με εγκατάσταση παθογόνων μυκήτων από πολύ νωρίς, αμέσως μετά το φύτρωμα.

Όλες αυτές οι αλλαγές θα επιβάλλουν νέους τρόπους αντιμετώπισης των εχθρών και των ασθενειών και θα φέρουν αλλαγές στην παραγωγικότητα των γεωργικών εκμεταλλεύσεων αλλά και στο κόστος παραγωγής. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να είμαστε ενημερωμένοι και προετοιμασμένοι.

Δημιουργία ισχυρών brands

Με ποιους τρόπους μπορούν κομβικά αγροτικά προϊόντα της χώρα μας (βαμβάκι, ελαιόλαδο κ.α.), να αποκτήσουν υπεραξία;

Θα πρέπει να εστιάσουμε στη δημιουργία αξίας και ισχυρών brands στα αγροτικά προϊόντα, κυρίως σε φρούτα, λαχανικά, λάδι, κρασί και άλλα, αξιοποιώντας την τεχνολογία και την καινοτομία με τους σωστούς αποδέκτες και αγρότες-επιχειρηματίες ή ιδιώτες που θα ανταποκρίνονται αποτελεσματικά σε ένα περιβάλλον. Στη BASF στηρίζουμε έμπρακτα τις συλλογικές προσπάθειες εξωστρέφειας και παραγωγής ποιοτικά ανταγωνιστικών προϊόντων που μπορούν να βρουν τη θέση τους στις διεθνείς αγορές.

Για παράδειγμα το ελληνικό βαμβάκι που είχε πάντα καλή αποδοχή, ενισχύεται ακόμα περισσότερο καθώς σημειώνεται μια στροφή στο ποιοτικό βαμβάκι που παράγεται με βιώσιμες γεωργικές πρακτικές. Το πρόγραμμα πιστοποίησης παραγωγής βαμβακιού της BASF, Certified Sustainable FiberΜax, γνωστό ως CSF, καλύπτει τις σύγχρονες απαιτήσεις του τελικού αγοραστή και ευελπιστεί να εισέλθει σε μια αγορά υψηλότερων προδιαγραφών στον ρουχισμό έναντι της μαζικής παραγωγής.

Αντίστοιχα, το ελληνικό ελαιόλαδο έχει βρει το δρόμο του και κατακτά τις Διεθνείς Αγορές. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και πρωτοβουλία  της BASF «Πρότυποι Ελαιώνες» που είχε στόχο την ανάδειξη της στοχευμένης, ορθολογικής και προσαρμοσμένη στις τοπικές συνθήκες φυτοπροστασίας ώστε να επιτευχθεί σταθερή και ποιοτική παραγωγή καρπού και ελαιολάδου.

Οι προκλήσεις

Ποιες είναι οι σημαντικότερες προκλήσεις που έχει μπροστά της η αγορά φυτοπροστασίας;

Η αγορά της φυτοπροστασίας αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις που επηρεάζουν τη βιωσιμότητα και την αποτελεσματικότητά της. Η κλιματική αλλαγή, όπως ήδη ανέφερα, αποτελεί μεγάλη πρόκληση, η οποία έρχεται να προστεθεί στο αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο που οδηγεί σε περιορισμό ή απαγόρευση της χρήσης προϊόντων φυτοπροστασίας, μειώνοντας την αγοραστική δύναμη αλλά κυρίως αφήνοντας τους παραγωγούς χωρίς βοήθεια. Ενώ συγχρόνως αυξάνεται ο πληθυσμός και μεγαλώνουν οι ανάγκες σίτισης του πλανήτη. Υπάρχει επίσης ανάγκη για υψηλές επενδύσεις με σκοπό την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και προϊόντων που είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον και βοηθούν στη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος των γεωργικών δραστηριοτήτων. Σημαντικό θέμα αποτελεί και η ανάγκη για ενίσχυση της ανθεκτικότητας των καλλιεργειών σε ακραίες συνθήκες. Τέλος, στην Ελλάδα βλέπουμε συνεχώς παραγωγούς να εγκαταλείπουν τους αγρούς και τη γεωργία, αναζητώντας διαφορετικές επαγγελματικές επιλογές, με λιγότερες δυσκολίες και μεγαλύτερες οικονομικές απολαβές.

Κλείνοντας θα ήθελα να προσθέσω ότι όσο σημαντικές κι αν είναι οι προκλήσεις παγκοσμίως για την αγορά φυτοπροστασίας, στη BASF δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε να στεκόμαστε στο πλευρό του Έλληνα παραγωγού, να κατανοούμε τις ανάγκες του και να τον στηρίζουμε με σεβασμό στο περιβάλλον και τις αειφόρες πρακτικές.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα AGRO
Δημήτρης Ρουσσέας (ΣΠΕΛ) στον ΟΤ: Το 50% της παγκόσμιας παραγωγής τροφίμων δεν θα υπήρχε χωρίς λιπάσματα
AGRO |

Ρουσσέας στον ΟΤ: Με νέα προϊόντα λίπανσης στη μάχη για την κλιματική αλλαγή

Για τις αλλαγές που φέρνουν στη βιομηχανία λιπασμάτων και τον αγροτικό κόσμο οι «πράσινες» ευρωπαϊκές πολιτικές μιλά στον ΟΤ ο πρόεδρος του Συνδέσμου Παραγωγών και Εμπόρων Λιπασμάτων Δημήτρης Ρουσσέας