«Πέταξαν» οι πωλήσεις και τα κέρδη της Hellenic Duty Free Shops (Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών Α.Ε. – ΚΑΕ) το 2023, με την εταιρεία, μέλος του ελβετικού ομίλου Dufry (νυν Avolta), να κεφαλοποιεί στο μέγιστο τις αυξημένες τουριστικές ροές παρότι η απουσία ορισμένων big spenders, όπως οι Κινέζοι και οι Ρώσοι, έγινε αισθητή.
Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών: Επενδύσεις πάνω από 35 εκατ. ευρώ
Τη διαφορά στα μεγέθη των καταστημάτων duty free έκαναν τα αεροδρόμια, καθώς η αεροπορική επιβατική κίνηση έφθασε πέρυσι τα 35,7 εκατ. επιβάτες, πολύ πιο πάνω όχι μόνο από το 2022 (31,3 εκατ. επιβάτες), αλλά και από το 2019 (32,1 εκατ. επιβάτες), δηλαδή την τελευταία «κανονική» χρονιά πριν την πανδημία. Μόνο τον Αύγουστο του 2023 καταγράφηκαν 5,7 εκατ. αεροπορικές αναχωρήσεις που αντιστοιχούν στο 16% ταυ συνόλου.
Εκτίναξη μεγεθών το 2023 για τα Duty Free Shops
Έτσι, ακριβώς 10 χρόνια μετά την εξαγορά της από τη Folli Follie των Κουτσολιούτσων, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της ΚΑΕ έφθασε τα 406,37 εκατ. ευρώ, από 318,27 εκατ. ευρώ το 2022, με τη διοίκηση, υπό την κα Μαρία Ιωαννίδου στη θέση της γενικής διευθύντριας της εταιρείας, να κάνει λόγο για «ιστορικό υψηλό».
Μάλιστα τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας αυξήθηκαν κατά 23,68 εκατ. ευρώ, στα 124,26 εκατ. ευρώ, ενώ εξόφλησε νωρίτερα τα δύο ομολογιακά δάνεια αθροιστικού ύψους 70 εκατ. ευρώ, τα οποία έλαβε στην έναρξη της πανδημίας από εγχώριες τράπεζες με εγγύηση Δημοσίου, καταβάλλοντας 16,42 εκατ. ευρώ.
Ισχυρή ώθηση σημείωσε και η κερδοφορία. Τα μικτά κέρδη έφθασαν σε 220,18 εκατ. ευρώ από 173,68 εκατ. ευρώ, με το μικτό περιθώριο να διαμορφώνεται σε 55,25% από 55,79% το 2022.
Σε επίπεδο προσαρμοσμένων EBITDA τα κέρδη ανήλθαν σε 81,75 εκατ. ευρώ από 72,8 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 47,21 από 38,23 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Υπό αυτές τις συνθήκες, το Διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας προτείνει την έγκριση μερίσματος προς τον μητρικό όμιλο ποσού ύψους 60 εκατ. ευρώ από κέρδη της χρήσης του 2023 και προηγούμενων χρήσεων, σε συνέχεια της περσινής πληρωμής μερίσματος ύψους 29,6 εκατ. ευρώ από τα κέρδη της πενταετίας 2017 – 2021.
Η «ακτινογραφία» των πωλήσεων
Οι πωλήσεις στον λειτουργικό τομέα «Αεροδρόμια» ανήλθαν το 2023 σε 286,8 εκατ. ευρώ έναντι 231,6 εκατ. ευρώ το 2022 σημειώνοντας αύξηση 23,8%, ενώ για τον όμιλο (περιλαμβάνονται και οι πωλήσεις της θυγατρικής Ελληνικές Διανομές Μονοπρόσωπη Α.Ε.) ανήλθαν σε 290,4 εκατ. ευρώ σε σχέση με 235,5 εκατ. ευρώ το 2022 (+23,3%).
Στην πρώτη θέση των επιβατών προέλευσης εξωτερικού ανέβηκε η αγορά του Ηνωμένου Βασίλειου με 4,9 εκατ. αναχωρήσεις, με αύξηση 9,36% ή 419 χιλ. σε απόλυτα μεγέθη. Η Γερμανία παρέμεινε στη δεύτερη θέση με 4,4 εκατ. επιβάτες με αύξηση 81 χιλ. ήτοι 1,9%, ενώ τις 5 πρώτες θέσεις συμπληρώνουν η Ιταλία, η Γαλλία και η Πολωνία με 2,2 εκατ., 1,7 εκατ. και 1,2 εκατ. αναχωρήσεις αντίστοιχα.
Οι πωλήσεις στο λειτουργικό τομέα «Λιμάνια» ανήλθαν το 2023 σε 14,8 εκατ. ευρώ έναντι 9,9 εκατ. ευρώ το 2022, ήτοι αύξηση 49,6%.
Οι πωλήσεις στα καταστήματα αφορολόγητων ειδών στους μεθοριακούς σταθμούς ανήλθαν το 2023 σε 83,2 εκατ. ευρώ έναντι 56,2 εκατ. ευρώ το 2022 (+48%).
Επενδύσεις 9 εκατ. ευρώ εφέτος
Εντός της χρήσης του 2023 ολοκληρώθηκαν από την Hellenic Duty Free Shops επενδύσεις ύψους 1,7 εκατ. ευρώ σε αεροδρόμια, μεθοριακούς σταθμούς και λιμάνια της επικράτειας, με το αναπτυξιακό πλάνο να συνεχίζεται και εφέτος με εκτιμώμενες νέες επενδύσεις έως 9 εκατ. ευρώ.
Σε ορίζοντα επταετίας οι επενδύσεις των Duty Free θα φθάσουν τα 35 εκατ. ευρώ, όπως έχει αναφέρει η επικεφαλής της εταιρείας, και αφορούν τόσο το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, τα περιφερειακά αεροδρόμια και τα ορισμένα λιμάνια όσο και το Ελευθέριος Βενιζέλος, όπου ανακαινίζονται κι επεκτείνονται οι εμπορικοί χώροι, καθώς υπεγράφη μεταξύ της εταιρείας και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών παράταση της συνεργασίας για 10 έτη.
Παράλληλα, τον Φεβρουάριο εφέτος υπογράφηκε αναθεώρηση της Σύμβασης με την Fraport (14 περιφερειακά αεροδρόμια) που αφορά την αλλαγή στα ποσοστό μίσθωσης που εφαρμόζονται στις πωλήσεις, με αναδρομική ισχύ για το 2023.
Ας σημειωθεί ότι η ΚΑΕ με 125 καταστήματα σε 46 σημεία (αεροδρόμια, μεθοριακούς σταθμούς και λιμένες) σε όλη την Ελλάδα έχει άδεια αποκλειστικής εκμετάλλευσης καταστημάτων αφορολόγητων ειδών μέχρι το 2048.
Προοπτικές και προκλήσεις για το 2024
Σε ό,τι αφορά το 2024, «τα μηνύματα από τις προκρατήσεις είναι θετικά, παρά του ότι είναι εξαιρετικά νωρίς για ασφαλή συμπεράσματα» αναφέρεται στην χρηματοοικονομική έκθεση της ΚΑΕ.
Η διοίκηση προσθέτει ωστόσο πως η διαφαινόμενη τάση των τουριστών για off-season διακοπές (προς αποφυγή συνωστισμού και ακραίων καιρικών συνθηκών) αφήνει περιθώρια αυξημένης ζήτησης τόσο σε «εναλλακτικούς» μήνες όσο και οε «εναλλακτικούς» προορισμούς της χώρας μας.
Σύμφωνα με την εταιρεία σημαντικό ρόλο για την πορεία του ελληνικού τουρισμού τη θερινή περίοδο του 2024 θα παίξουν:
– Η συνεχιζόμενη στρατιωτική κρίση Ουκρανίας-Ρωσίας (επίδραση οε Ρωσικό και Ουκρανικό τουρισμό).
– Η κρίση στη Μέση Ανατολή με επηρεασμό των τουριστών από το Ισραήλ.
– Ο αριθμός των απευθείας πτήσεων από πόλεις των ΗΠΑ με δεδομένο ότι το 2023 ήταν χρονιά ρεκόρ γιο την αύξηση τουριστών από την Αμερική κάτι που αναμένεται να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο το 2024.
– Ενδεχομένη επίπτωση από την άνοδο των επιτοκίων και τις πληθωριστικές πιέσεις που θα επηρεάσουν το διαθέσιμο εισόδημα.
– Η 7-ήμερη νisα σε Τούρκους πολίτες για 10 νησιά του Αιγαίου και η ισοτιμία τουρκικής λίρας (επίδραση σε τουρκικά τουρισμό λιμάνια Αν. Αιγαίου και σύνορα).
– Οι δραστηριότητες marketing σε συνδυασμό με πολλές διαφοροποιήσεις στο μίγμα προϊόντων και στην πιο ευρεία, προσεγμένη και ολοκληρωμένη παρουσίαση των ελληνικών προϊόντων με παρουσία σε περισσότερα αεροδρόμια, αναμένεται να οδηγήσουν σε σημαντικές αυξήσεις σε όλους τους δείκτες σε σχέση με αυτούς του 2023.
«Σε αυτό το πλαίσιο ο όμιλος και η εταιρεία Θα καταβάλουν όπως πάντα κάθε προσπάθεια για την επίτευξη των οικονομικών στόχων για το 2024», σημειώνεται.
Latest News
Πώς θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την Black Friday - Ανοιχτά και την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου
«Στηρίξτε τις ελληνικές ΜμΕ» προτρέπει τους καταναλωτές με αφορμή τη Black Friday ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών
Έκλεισε 70 χρόνια η Ελίν και μπαίνει σε μια νέα εποχή - Η ανάγκη για ενεργειακή μετάβαση
«Η ενεργειακή μετάβαση είναι αναγκαία», αναγνώρισε ο Πρόεδρος της Ελίν και Διευθύνων Σύμβουλος, Ιωάννης Αληγιζάκης
Το double στα κέρδη της Βενέτης και τι φέρνει η εξαγορά των Παγωτών Δωδώνη
Η Βενέτης με τα… χίλια πρόσωπα και η νέα σελίδα στην 76χρονη ιστορία της πιο γνωστής αλυσίδας αρτοποιίας στη χώρα
Με ποιες αγορές φλερτάρει ο Σκλαβενίτης – To roadmap για τις νέες υποδομές
Oι μπίζνες του ομίλου Σκλαβενίτης στο real estate – Πού εστιάζει σε Ελλάδα και Κύπρο – Τα σχέδια επέκτασης στην Κεντρική Ευρώπη
Ανατροπή στα αποτελέσματα εννεαμήνου για την AS Company με αύξηση πωλήσεων
O δείκτης EBIDTA για την AS Company διαμορφώνεται στο 19,4% επί των πωλήσεων
Κωτσόβολος: Restart με νέα επωνυμία – Η αλλαγή που φέρνει η ΔΕΗ
Αλλαγή σελίδας μετά από 19 χρόνια για την αλυσίδα Κωτσόβολος – Οι προσθήκες και οι τροποποιήσεις στο καταστατικό της εταιρείας
«Ευρώπη Holdings» το νέο όνομα της Κλουκίνας- Λάππας
Η νέα επωνυμία της Κλουκίνας Λάππας θα ισχύει από τις 25 Νοεμβρίου
Ομολογιακό δάνειο 19 εκατ. ευρώ για εξαγορές - Οι κλάδοι ενδιαφέροντος για την Quality & Reliability
Η Quality & Reliability έχει έρθει σε πρώιμες επαφές με κάποιες εταιρείες για το ενδεχόμενο εξαγοράς μέρους ή του συνόλου των μετοχών τους
Πως θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Το ωράριο που προτείνει για την εορταστική περίοδο ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία