«Πέταξαν» οι πωλήσεις και τα κέρδη της Hellenic Duty Free Shops (Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών Α.Ε. – ΚΑΕ) το 2023, με την εταιρεία, μέλος του ελβετικού ομίλου Dufry (νυν Avolta), να κεφαλοποιεί στο μέγιστο τις αυξημένες τουριστικές ροές παρότι η απουσία ορισμένων big spenders, όπως οι Κινέζοι και οι Ρώσοι, έγινε αισθητή.
Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών: Επενδύσεις πάνω από 35 εκατ. ευρώ
Τη διαφορά στα μεγέθη των καταστημάτων duty free έκαναν τα αεροδρόμια, καθώς η αεροπορική επιβατική κίνηση έφθασε πέρυσι τα 35,7 εκατ. επιβάτες, πολύ πιο πάνω όχι μόνο από το 2022 (31,3 εκατ. επιβάτες), αλλά και από το 2019 (32,1 εκατ. επιβάτες), δηλαδή την τελευταία «κανονική» χρονιά πριν την πανδημία. Μόνο τον Αύγουστο του 2023 καταγράφηκαν 5,7 εκατ. αεροπορικές αναχωρήσεις που αντιστοιχούν στο 16% ταυ συνόλου.
Εκτίναξη μεγεθών το 2023 για τα Duty Free Shops
Έτσι, ακριβώς 10 χρόνια μετά την εξαγορά της από τη Folli Follie των Κουτσολιούτσων, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της ΚΑΕ έφθασε τα 406,37 εκατ. ευρώ, από 318,27 εκατ. ευρώ το 2022, με τη διοίκηση, υπό την κα Μαρία Ιωαννίδου στη θέση της γενικής διευθύντριας της εταιρείας, να κάνει λόγο για «ιστορικό υψηλό».
Μάλιστα τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας αυξήθηκαν κατά 23,68 εκατ. ευρώ, στα 124,26 εκατ. ευρώ, ενώ εξόφλησε νωρίτερα τα δύο ομολογιακά δάνεια αθροιστικού ύψους 70 εκατ. ευρώ, τα οποία έλαβε στην έναρξη της πανδημίας από εγχώριες τράπεζες με εγγύηση Δημοσίου, καταβάλλοντας 16,42 εκατ. ευρώ.
Ισχυρή ώθηση σημείωσε και η κερδοφορία. Τα μικτά κέρδη έφθασαν σε 220,18 εκατ. ευρώ από 173,68 εκατ. ευρώ, με το μικτό περιθώριο να διαμορφώνεται σε 55,25% από 55,79% το 2022.
Σε επίπεδο προσαρμοσμένων EBITDA τα κέρδη ανήλθαν σε 81,75 εκατ. ευρώ από 72,8 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 47,21 από 38,23 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Υπό αυτές τις συνθήκες, το Διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας προτείνει την έγκριση μερίσματος προς τον μητρικό όμιλο ποσού ύψους 60 εκατ. ευρώ από κέρδη της χρήσης του 2023 και προηγούμενων χρήσεων, σε συνέχεια της περσινής πληρωμής μερίσματος ύψους 29,6 εκατ. ευρώ από τα κέρδη της πενταετίας 2017 – 2021.
Η «ακτινογραφία» των πωλήσεων
Οι πωλήσεις στον λειτουργικό τομέα «Αεροδρόμια» ανήλθαν το 2023 σε 286,8 εκατ. ευρώ έναντι 231,6 εκατ. ευρώ το 2022 σημειώνοντας αύξηση 23,8%, ενώ για τον όμιλο (περιλαμβάνονται και οι πωλήσεις της θυγατρικής Ελληνικές Διανομές Μονοπρόσωπη Α.Ε.) ανήλθαν σε 290,4 εκατ. ευρώ σε σχέση με 235,5 εκατ. ευρώ το 2022 (+23,3%).
Στην πρώτη θέση των επιβατών προέλευσης εξωτερικού ανέβηκε η αγορά του Ηνωμένου Βασίλειου με 4,9 εκατ. αναχωρήσεις, με αύξηση 9,36% ή 419 χιλ. σε απόλυτα μεγέθη. Η Γερμανία παρέμεινε στη δεύτερη θέση με 4,4 εκατ. επιβάτες με αύξηση 81 χιλ. ήτοι 1,9%, ενώ τις 5 πρώτες θέσεις συμπληρώνουν η Ιταλία, η Γαλλία και η Πολωνία με 2,2 εκατ., 1,7 εκατ. και 1,2 εκατ. αναχωρήσεις αντίστοιχα.
Οι πωλήσεις στο λειτουργικό τομέα «Λιμάνια» ανήλθαν το 2023 σε 14,8 εκατ. ευρώ έναντι 9,9 εκατ. ευρώ το 2022, ήτοι αύξηση 49,6%.
Οι πωλήσεις στα καταστήματα αφορολόγητων ειδών στους μεθοριακούς σταθμούς ανήλθαν το 2023 σε 83,2 εκατ. ευρώ έναντι 56,2 εκατ. ευρώ το 2022 (+48%).
Επενδύσεις 9 εκατ. ευρώ εφέτος
Εντός της χρήσης του 2023 ολοκληρώθηκαν από την Hellenic Duty Free Shops επενδύσεις ύψους 1,7 εκατ. ευρώ σε αεροδρόμια, μεθοριακούς σταθμούς και λιμάνια της επικράτειας, με το αναπτυξιακό πλάνο να συνεχίζεται και εφέτος με εκτιμώμενες νέες επενδύσεις έως 9 εκατ. ευρώ.
Σε ορίζοντα επταετίας οι επενδύσεις των Duty Free θα φθάσουν τα 35 εκατ. ευρώ, όπως έχει αναφέρει η επικεφαλής της εταιρείας, και αφορούν τόσο το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, τα περιφερειακά αεροδρόμια και τα ορισμένα λιμάνια όσο και το Ελευθέριος Βενιζέλος, όπου ανακαινίζονται κι επεκτείνονται οι εμπορικοί χώροι, καθώς υπεγράφη μεταξύ της εταιρείας και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών παράταση της συνεργασίας για 10 έτη.
Παράλληλα, τον Φεβρουάριο εφέτος υπογράφηκε αναθεώρηση της Σύμβασης με την Fraport (14 περιφερειακά αεροδρόμια) που αφορά την αλλαγή στα ποσοστό μίσθωσης που εφαρμόζονται στις πωλήσεις, με αναδρομική ισχύ για το 2023.
Ας σημειωθεί ότι η ΚΑΕ με 125 καταστήματα σε 46 σημεία (αεροδρόμια, μεθοριακούς σταθμούς και λιμένες) σε όλη την Ελλάδα έχει άδεια αποκλειστικής εκμετάλλευσης καταστημάτων αφορολόγητων ειδών μέχρι το 2048.
Προοπτικές και προκλήσεις για το 2024
Σε ό,τι αφορά το 2024, «τα μηνύματα από τις προκρατήσεις είναι θετικά, παρά του ότι είναι εξαιρετικά νωρίς για ασφαλή συμπεράσματα» αναφέρεται στην χρηματοοικονομική έκθεση της ΚΑΕ.
Η διοίκηση προσθέτει ωστόσο πως η διαφαινόμενη τάση των τουριστών για off-season διακοπές (προς αποφυγή συνωστισμού και ακραίων καιρικών συνθηκών) αφήνει περιθώρια αυξημένης ζήτησης τόσο σε «εναλλακτικούς» μήνες όσο και οε «εναλλακτικούς» προορισμούς της χώρας μας.
Σύμφωνα με την εταιρεία σημαντικό ρόλο για την πορεία του ελληνικού τουρισμού τη θερινή περίοδο του 2024 θα παίξουν:
– Η συνεχιζόμενη στρατιωτική κρίση Ουκρανίας-Ρωσίας (επίδραση οε Ρωσικό και Ουκρανικό τουρισμό).
– Η κρίση στη Μέση Ανατολή με επηρεασμό των τουριστών από το Ισραήλ.
– Ο αριθμός των απευθείας πτήσεων από πόλεις των ΗΠΑ με δεδομένο ότι το 2023 ήταν χρονιά ρεκόρ γιο την αύξηση τουριστών από την Αμερική κάτι που αναμένεται να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο το 2024.
– Ενδεχομένη επίπτωση από την άνοδο των επιτοκίων και τις πληθωριστικές πιέσεις που θα επηρεάσουν το διαθέσιμο εισόδημα.
– Η 7-ήμερη νisα σε Τούρκους πολίτες για 10 νησιά του Αιγαίου και η ισοτιμία τουρκικής λίρας (επίδραση σε τουρκικά τουρισμό λιμάνια Αν. Αιγαίου και σύνορα).
– Οι δραστηριότητες marketing σε συνδυασμό με πολλές διαφοροποιήσεις στο μίγμα προϊόντων και στην πιο ευρεία, προσεγμένη και ολοκληρωμένη παρουσίαση των ελληνικών προϊόντων με παρουσία σε περισσότερα αεροδρόμια, αναμένεται να οδηγήσουν σε σημαντικές αυξήσεις σε όλους τους δείκτες σε σχέση με αυτούς του 2023.
«Σε αυτό το πλαίσιο ο όμιλος και η εταιρεία Θα καταβάλουν όπως πάντα κάθε προσπάθεια για την επίτευξη των οικονομικών στόχων για το 2024», σημειώνεται.
Latest News
THEON: Ισχυρή ζήτηση και νέες παραγγελίες για τον Οκτώβριο 2024
Oι νέες παραγγελίες της THEON στο 9μηνο αυξήθηκαν κατά 47,4%, και διαμορφώθηκαν σε 121 εκατ., ευρώ με τη λήψη νέων σημαντικών παραγγελιών να αναμένονται τους επόμενους μήνες
Η Intrakat γίνεται AKTOR - Νέα εποχή με πέντε θυγατρικές και κύκλο εργασιών στα 3,2 δισ.
Τη νέα στρατηγική επανατοποθέτηση παρουσίασε σήμερα στην Αθήνα ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AKTOR, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου
Αύξηση μετοχικού κεφαλαίου 200 εκατ. και μπαράζ εξαγορών από την Intrakat - To deal με Prodea
Πού θα χρησιμοποιηθούν τα κεφάλαια που θα αντληθούν - Η ανακοίνωση της εταιρείας
Ισχυρά αποτελέσματα γ΄τριμήνου αναμένει η AΧΙΑ από την Alpha Bank
Η ΑΧΙΑ επαναλαμβάνει την σύσταση για αγορά της μετοχής της Alpha Bank, με την τιμή στόχο να παραμένει αμετάβλητη στα 2,50 ευρώ
Αλλαγές στους μετόχους μετά τη συχώνευση και την ΑΜΚ - Τι ανακοίνωσε η MED ΑΒΕΕ
Ανοίγει ένα ακόμη κεφάλαιο στην ιστορία της MED ΑΒΕΕ, που στρέφεται από τα premium εσώρουχα στο real estate του τουρισμού
Ανοίγουν 500 νέες θέσεις εργασίας στο έργο των Σκουριών
Η Ελληνικός Χρυσός και οι ανάδοχοι εργολάβοι του έργου των Σκουριών, διοργανώνουν σειρά ανοιχτών ενημερωτικών εκδηλώσεων για να αναδείξουν τις ευκαιρίες απασχόλησης
Μεγαλώνει η Pandora στην Ελλάδα με CEO από την... Kiko Milano
Η Pandora Greece προχωρά σε μισθώσεις καταστημάτων για τη διεύρυνση του δικτύου καταστημάτων της στην ελληνική επικράτεια
Metlen: Δύο νέες σημαντικές βεβαιώσεις συμμόρφωσης από την TÜV Hellas
Η METLEN έγινε η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που αποκτά πιστοποίηση κατά ISO 37008 (Internal investigations of organizations)
Ένας στους δύο Έλληνες σχεδιάζει να κάνει αγορές την Black Friday και Cyber Monday
Ποια στάση θα κρατήσουν οικογένειες, νέοι και δυναμικές καταναλωτικές ομάδες ενόψει Black Friday-Cyber Monday
Ενισχυμένη η ευρωπαϊκή παρουσία της Sunlight Group - Εξαγόρασε τη γαλλική θυγατρική της
Η Sunlight Group κινείται στρατηγικά στη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά βιομηχανικών μπαταριών στην Ευρώπη με αξία άνω των 250 εκατ. ευρώ