![Σούπερ μάρκετ: 10% ακριβότερα τα τυποποιημένα προϊόντα στην Ελλάδα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/06/to-karotsaki-tou-souper-market-ginetai-80-xronwn_3.w_l-768x432-768x432-1-1.jpg)
Από τις ακριβότερες χώρες της Ευρωζώνης στα τυποποιημένα προϊόντα σούπερ μάρκετ παραμένει η Ελλάδα.
Αποκαλυπτική είναι μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), σύμφωνα με την οποία οι Έλληνες πληρώνουν α τυποποιημένα προϊόντα έως και 10% υψηλότερα από την ευρωζώνη.
Η ΤτΕ επισημαίνει πως οι εισαγόμενες πληθωριστικές πιέσεις των τελευταίων ετών έχουν μειώσει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, η οποία σταδιακά αποκαθίσταται αφενός με την αύξηση των μισθών και αφετέρου με την σταδιακή μείωση του πληθωρισμού τους τελευταίους μήνες.
Δείτε αναλυτικά ΕΔΩ την μελέτη
Πέραν του πληθωρισμού, ωστόσο, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται και στις διαφορές των τιμών μεταξύ των χωρών της ευρωζώνης, οι οποίες εξακολουθούν να είναι σημαντικές, παρά την απουσία εμπορικών περιορισμών και την εξάλειψη των διακυμάνσεων της συναλλαγματικής ισοτιμίας, ενώ διάφορες έρευνες καταδεικνύουν ότι η Ελλάδα είναι μεταξύ των ακριβότερων χωρών σε αγαθά όπως το βρεφικό γάλα και τα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων.
Η μελέτη ερευνά την εξέλιξη και την επιμονή των διαφορών των τιμών, εστιάζοντας σε 41 κατηγορίες τυποποιημένων επώνυμων προϊόντων σουπερμάρκετ και συγκρίνοντας τις τιμές στην Ελλάδα με τις τιμές σε εννέα άλλες χώρες της ευρωζώνης.
Με βάση τις εκτιμήσεις προηγούμενης μελέτης της Τράπεζας της Ελλάδος, η τελική (μοναδιαία) τιμή στο ράφι ενός τυποποιημένου επώνυμου προϊόντος σουπερμάρκετ σε μια χώρα εξαρτάται από τέσσερις παράγοντες: (α) το βαθμό συγκέντρωσης της αγοράς των προμηθευτών, (β) τη δομή της αγοράς των λιανεμπόρων (σουπερμάρκετ), (γ) τις συνήθειες των καταναλωτών και (δ) άλλες μεταβλητές όπως ΦΠΑ, μισθοί, ενοίκια, ανεργία, κατά κεφαλήν εισόδημα κ.ά.
Παρά την αξιοσημείωτη πρόοδο που έχει επιτευχθεί την περίοδο 2011-2023, καθώς οι διαφορές των τιμών μεταξύ της Ελλάδος και των άλλων χωρών έχουν μειωθεί σημαντικά, η Ελλάδα παραμένει μια ακριβή χώρα για τυποποιημένα προϊόντα σουπερμάρκετ.
Τα προϊόντα στα σούπερ μάρκετ
Για παράδειγμα, αν πάρουμε τα προϊόντα στα οποία η Ελλάδα είναι η πιο ακριβή χώρα μεταξύ των χωρών της ευρωζώνης, όπως αλεσμένος καφές, βούτυρο, μαργαρίνη, γάλα μακράς διάρκειας έξτρα παστεριωμένο (UHT), χαρτοπετσέτες, χαρτί υγείας, οδοντόκρεμα και ανθρακούχο νερό, μπορούμε να διερευνήσουμε σε ποιο βαθμό αυτές οι υψηλές τιμές συνδέονται με διαφορές
στις ερμηνευτικές μεταβλητές μας.
Ενδεικτικά, ο αλεσμένος καφές είναι 50% ακριβότερος, το βούτυρο 54%, η μαργαρίνη 60% και οι χαρτοπετσέτες 100%.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της μελέτης, οι τιμές στην Ελλάδα είναι κατά μέσο όρο περίπου 10% υψηλότερες σε σύγκριση με την ευρωζώνη.
Οι υψηλές τιμές αντανακλούν σε μεγάλο βαθμό αυξημένη συγκέντρωση στην αγορά των προμηθευτών, όπου δραστηριοποιούνται μεγάλες πολυεθνικές οι οποίες προμηθεύουν την αγορά με εισαγόμενα προϊόντα, στρεβλώσεις στην αγορά της λιανικής, καθώς και διαφορές στις καταναλωτικές συνήθειες, όπως για παράδειγμα αγορά μικρών συσκευασιών.
Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η εξομοίωση της δομής της ελληνικής αγοράς και της συμπεριφοράς των καταναλωτών στην Ελλάδα με τα αντίστοιχα επίπεδα της ευρωζώνης θα οδηγούσε σε σημαντικές μειώσεις τιμών. Συγκεκριμένα, για την ομάδα προϊόντων με τις υψηλότερες πωλήσεις στο δείγμα, η μείωση τιμών στην Ελλάδα θα έφθανε κατά μέσο όρο τις 17 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ για την ομάδα προϊόντων όπου η Ελλάδα είναι από τις πιο ακριβές χώρες η μείωση τιμών θα έφθανε κατά μέσο όρο τις 30 ποσοστιαίες μονάδες.
Καθώς στο διάστημα 2011-2023 οι διαφορές στις τιμές μεταξύ της Ελλάδας και των άλλων χωρών του δείγματος μειώθηκαν συνολικά κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες, συμπεραίνεται ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης με παρεμβάσεις οι οποίες αυξάνουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των προμηθευτών, επιφέρουν αλλαγές στη δομή της αγοράς των λιανεμπόρων και – σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα – στοχεύουν στην ενίσχυση του καταναλωτικού αλφαβητισμού.
Όσον αφορά την αγορά των προμηθευτών, η αύξηση του ανταγωνισμού θα οδηγούσε σε χαμηλότερες τιμές σε όλα σχεδόν τα προϊόντα της μελέτης, καθώς, για κάθε κατηγορία προϊόντος, ο προμηθευτής με ηγετική θέση στην αγορά κατέχει μεγαλύτερο μερίδιο στην Ελλάδα σε σχέση με την ευρωζώνη. Επίσης, περαιτέρω μειώσεις στις τιμές των επώνυμων προϊόντων θα επιτυγχάνονταν από τη μεγαλύτερη διείσδυση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Τέλος, όσον αφορά την αγορά των σουπερμάρκετ, εκτιμάται ότι μειώσεις τιμών θα μπορούσαν να προέλθουν αφενός μεν από την αύξηση του τοπικού ανταγωνισμού ως προς τον καταναλωτή, αφετέρου δε από τη δημιουργία ενώσεων λιανεμπόρων (buying groups) ως προς τους προμηθευτές, έτσι ώστε να αντισταθμίζονται οι ολιγοπωλιακές πρακτικές των πολυεθνικών και να επιτυγχάνονται καλύτερες τιμές χονδρικής.
Η παρούσα μελέτη δείχνει ότι εκτός από τα επώνυμα τυποποιημένα προϊόντα σουπερμάρκετ, υπάρχουν και ποικίλα άλλα είδη που είναι εξίσου σημαντικά για τους καταναλωτές, όπως τα μη επεξεργασμένα είδη διατροφής και υπηρεσίες τα οποία είναι ως επί το πλείστον εγχωρίως παραγόμενα. Για ένα μεγάλο μέρος προϊόντων αυτού του είδους η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών με τις χαμηλότερες τιμές. Ως εκ τούτου, μικροί τοπικοί παραγωγοί ενδέχεται να μην ακολουθούν τις ίδιες στρατηγικές τιμολόγησης όπως στην περίπτωση πολλών επώνυμων προϊόντων που παράγονται από μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις.
Σημειώνεται ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα έχει μειωθεί σημαντικά τους τελευταίους μήνες, μεταξύ άλλων και στα είδη διατροφής, και παραμένει σε μεγάλο βαθμό (της τάξης του 80%) εισαγόμενος.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![NielsenIQ: Αύξηση τζίρου & κατανάλωσης το πρώτο 6μηνο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/ot_super_market-600x352.png)
Αύξηση της κατανάλωσης στο εξάμηνο - Κερδίζει έδαφος η ιδιωτική ετικέτα
Καταλύτη για την αύξηση αποτελούν τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα που αντιστοιχούν στο 70% των πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου
![Φοροδιαφυγή: Επιχείρηση «Χάρτινος δράκος» από την ΑΑΔΕ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Dimos_37954-600x407.jpg)
Επιχείρηση «Χάρτινος δράκος» - Στη «φάκα» της εφορίας 287 κινεζικές επιχειρήσεις
Πώς η ΑΑΔΕ εξάρθρωσε γιγάντιο δίκτυο φοροδιαφυγής
![ΙΟΒΕ: «Καμπανάκι» για επενδύσεις και εξαγωγές – Στο 2,1% η ανάπτυξη και στο 3% ο πληθωρισμός φέτος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/ot_greek_economy24a-1-600x352.jpg)
«Καμπανάκι» ΙΟΒΕ για επενδύσεις και εξαγωγές - Στο 2,1% η ανάπτυξη και στο 3% ο πληθωρισμός φέτος
Ο επικεφαλής του ΙΟΒΕ Νίκος Βέττας χαρακτήρισε ιδιαίτερα αρνητική εξέλιξη τη μείωση των εξαγωγών αγαθών, παρά το γεγονός ότι η εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας διευρύνθηκε, αν και επιδεινώθηκε περαιτέρω το εμπορικό έλλειμμα
![Φοιτητικό στεγαστικό επίδομα: Ποιοι δικαιούνται ποσό έως 2.500 ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/foitites-600x337.jpg)
Ποιοι φοιτητές παίρνουν άμεσα επίδομα έως 2.500 ευρώ
η διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί για το φοιτητικό στεγαστικό επίδομα
![Ανασφάλιστα οχήματα: Η νέα εφαρμογή από το Gov.gr – Όλη η διαδικασία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/ev_jp_kykloforia_oximata4-2048x1145-1-600x335.jpg)
Με διαδικασίες εξπρές η ασφάλιση ΙΧ μέσω του Gov.gr - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Αγώνας δρόμου για να δοθεί ένα τέλος στα ανασφάλιστα οχήματα - Η νέα υπηρεσία
![88η ΔΕΘ – Γερμανία: Αφετηρία με 123 επιχειρήσεις για νέες επενδύσεις και deals σε Ελλάδα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Hallo-Ellada-1-600x485.jpg)
Οι Γερμανοί ξαναβλέπουν Ελλάδα – Η ΔΕΘ, οι 123 επιχειρήσεις, ο Χάμπεκ και οι νέες επενδύσεις
Στην 88η ΔΕΘ, η Γερμανία σπάει ρεκόρ επιχειρηματικής αποστολής εκτός συνόρων – Το επενδυτικό ενδιαφέρον σε ενέργεια
![ΕΥ: Ενισχύεται η ελκυστικότητα της Ελλάδας ως επενδυτικός προορισμός](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/ot_greek_epixeirhmat24_b-600x338.png)
Ενισχύεται η ελκυστικότητα της Ελλάδας, αυξάνονται οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις - Τι λέει έρευνα της EY
Ισχυρότερη επίδοση της χώρας στις άμεσες ξένες επενδύσεις για δεύτερη συνεχή χρονιά καταδεικνύει έρευνα της EY
![Brain Drain: Το brain drain συνεχίζεται ακόμη και σήμερα – Τι δείχνει ανάλυση του ΕΝΑ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/ot_brain_drain1-600x352.png)
Το brain drain συνεχίζεται ακόμη και σήμερα - Τι δείχνει ανάλυση του ΕΝΑ [πίνακες]
Για να υπάρχει μια συνολική αίσθηση του φαινομένου, από το 2010 μέχρι το 2022, έχουν εγκαταλείψει τη χώρα 1.079.992 άνθρωποι από τον οικονομικά ενεργό πληθυσμό
![Πληθωρισμός: Θετική ένδειξη κάμψης των τιμών, αναφέρει το υπ. Ανάπτυξης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/inflation-2048x1365-1-600x400.jpg)
Θετική ένδειξη κάμψης των τιμών, αναφέρει το υπ. Ανάπτυξης
Το υπουργείο Ανάπτυξης σχολιάζει τα στοιχεία που ανακοίνωσε νωρίτερα η Eurostat
![Χατζηδάκης: Επιτυγχάνουμε πλεονάσματα χωρίς αυξημένους φόρους λόγω ανάπτυξης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Hatzidakis-photo_2024-07-17_16-31-23-600x450.jpg)
Χατζηδάκης: Επιτυγχάνουμε πλεονάσματα χωρίς αυξημένους φόρους λόγω ανάπτυξης
Μόλις 3 στους 10.000 ελεύθερους επαγγελματίες αμφισβήτησαν τον φόρο εισοδήματος, σημείωσε ο Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο «7th InvestGR Forum 2024: Charting the Future»