Τελειωμό δεν έχουν τα εμπόδια για τις επενδύσεις, με τους επενδυτές να μετρούν τις …παρενέργειες από το «βάλτωμα» των τριών Ειδικών Χωροταξικών Πλαισίων για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), τον τουρισμό και τις Ορυκτές Πρώτες Ύλες. Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Νίκος Ταγαράς ενέκρινε προ ημερών νέες παρατάσεις για την ολοκλήρωση των μελετών, οι οποίες έχουν μπλεχθεί σε έναν …γόρδιο δεσμό που καθυστερεί τη θεσμοθέτησή τους.
Tουρισμός: Το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο ανατρέπει τις επιδοτήσεις στα ξενοδοχεία [πίνακας]
Επενδύσεις
Ειδικότερα, τα τρία σημαντικά «εργαλεία» για τις επενδύσεις στην Ελλάδα, τα οποία τα τελευταία χρόνια πηγαινοέρχονται μεταξύ των μελετητικών γραφείων, των αρμόδιων υπηρεσιών στα υπουργεία και παραγόντων της αγοράς δεν αναμένεται να πάρουν σύντομα τον δρόμο για το Εθνικό Τυπογραφείο. Η προθεσμία ολοκλήρωσης της σύμβασης για το νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο (ΕΧΠ) για τις ΑΠΕ παρατείνεται έως τις 27 Δεκεμβρίου, της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το ΕΧΠ του τουρισμού έως τις 11 Νοεμβρίου 2024 και του ΕΧΠ για τις Ορυκτές Πρώτες Ύλες έως τις 15 Ιανουαρίου 2025.
Σχετικά με τα χωροταξικά πλαίσια για τις ΑΠΕ και τον Τουρισμό, το μελετητικό αντικείμενο προβλεπόταν, βάση του εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, να «κλειδώσει» στα μέσα της άνοιξης του 2023. Σε κάθε περίπτωση τα δύο χωροταξικά, όταν ολοκληρωθούν, θα αποτελέσουν το «road map» για το πού και πώς μπορούν να αναπτυχθούν οι επενδύσεις. Άλλωστε και ο ΣΕΒ έχει θέσει τη χωροταξία ως προϋπόθεση ανάπτυξης και ως κεντρικό πυλώνα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος άρρηκτα συνδεδεμένου με τη διευκόλυνση, προώθηση και προσέλκυση -με όρους ασφάλειας δικαίου- των επενδύσεων και των νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Οι ΑΠΕ
Όσον αφορά στο νέο χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ θα περιγράφει με σαφήνεια σε ποιες περιοχές θα απαγορεύεται και πού θα επιτρέπεται η χωροθέτηση σταθμών πράσινης ενέργειας, καθώς και υπό ποιες προϋποθέσεις και συνθήκες. Έτσι θα ξεκαθαρίσει το τοπίο αφενός περιορίζοντας τις αντιδράσεις τοπικών φορέων στη χωροθέτηση έργων ΑΠΕ, αλλά και θέτοντας «φρένο» στην επέκτασή τους σε ευαίσθητες οικολογικά περιοχές. Το υφιστάμενο ΕΧΠ-ΑΠΕ είχε εγκριθεί το 2009, με δεδομένα της δεκαετίας του 2000 τα οποία πλέον θεωρούνται παρωχημένα, λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας των ΑΠΕ, της κλιματικής αλλαγής που επέφερε μεταβολές στις ταχύτητες των ανέμων και στην ακτινοβολία του ηλίου, αλλά και αλλαγών στην περιβαλλοντική νομοθεσία.
Ο τουρισμός
Όσο για το ΕΧΠ για τον τουρισμό, η Κοινή Υπουργική Απόφαση και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ετέθησαν προ δεκαημέρου σε δημόσια διαβούλευση, με καθυστέρηση μιας επταετίας. Ειδικότερα από το 2017, οι τουριστικές υποδομές χωροθετούνται βάσει των 12 Περιφερειακών Χωροταξικών Σχεδίων, τα οποία δεν έχουν όλα αναθεωρηθεί, οπότε δεν περιλαμβάνουν σύγχρονα πρότυπα τουριστικής ανάπτυξης. Κι αυτό διότι την άνοιξη του 2017 το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε ακυρώσει το πρώτο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο (ΕΧΠ) για τον Τουρισμό του 2009, το οποίο είχε επανέλθει σε ισχύ το 2015 οπότε είχε ακυρωθεί από τους ανώτατους δικαστές το δεύτερο ΕΧΠ του 2014. Τον Μάιο του 2018 είχε υπογράψει τη σύμβαση ανάθεσης της μελέτης για ένα νέο ΕΧΠ για τον Τουρισμό αλλά μόλις προ ημερών ετέθη σε δημόσια διαβούλευση και δεν αναμένεται να υπογραφεί η σχετική ΚΥΑ πριν τις 11 Νοεμβρίου.
Οι Ορυκτές Πρώτες Ύλες
Σχετικά με τις Ορυκτές Πρώτες Ύλες το νέο πλαίσιο είναι απαραίτητο προκειμένου να δίνει κατευθύνσεις και θα θέτει κανόνες και κριτήρια για τη χωρική ανάπτυξη της εξορυκτικής βιομηχανίας και των αναγκαίων υποδομών της, προκειμένου να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του ελληνικού υπεδάφους, στο πλαίσιο των αρχών της βιώσιμης ανάπτυξης, σε μια εποχή που πανευρωπαϊκά έχει ανοίξει η συζήτηση για τη δημιουργία στρατηγικών ευρωπαϊκών αποθεμάτων για τις κρίσιμες και στρατηγικές πρώτες ύλες στην ΕΕ.
Latest News
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες
«Πράσινο φως» από Κομισιόν στην ενίσχυση 150 εκατ. για την αποθήκη CO2 στον Πρίνο
Το μέτρο είναι αναγκαίο και κατάλληλο για την επίτευξη τόσο των ενωσιακών κλιματικών στόχων όσο και των εθνικών κλιματικών στόχων της Ελλάδας, επισημαίνει η Κομισιόν
Mαύρα μαντάτα από ΟΗΕ - Ρεκόρ συγκέντρωσης αερίων του θερμοκηπίου το 2023
Λίγες ημέρες πριν την σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα, δόθηκε στη δημοσιοτητα η ετήσια έκθεση του WMO που κρούει ηχηρό καμπανάκι για την κλιματική αλλαγή
Συντηρητικές οι εκτιμήσεις της LG για τα έσοδα του επόμενου έτους
Η LG που προμηθεύει την Tesla, τη General Motors και τη Hyundai Motor , «βλέπει» ότι επιβραδύνεται η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων
Η ηλεκτροκίνηση «σβήνει» τα... διυλιστήρια στην Κίνα - Τα πρώτα λουκέτα
Η PetroChina πρόκειται να κλείσει το μεγαλύτερο διυλιστήριό της στην Κίνα μέσα στον επόμενο χρόνο με δυναμικότητα 410.000 βαρελιών ημερησίως
Αυξήσεις φωτιά στους λογαριασμούς νερού (και) στη Βρετανία [γράφημα]
Μεγάλες αντιδράσεις από καταναλωτές που κάνουν λόγο για σπατάλη στη Βρετανία από τις εταιρείες και μόλυνση
Μειωμένες οι τιμές για ρεύμα και πετρέλαιο θέρμανσης τον Νοέμβριο
Η εξέλιξη των τιμών στην ενέργεια ακολουθεί μέχρι στιγμής την αναμενόμενη πορεία συγκράτησης τις περιόδους που η ζήτηση είναι σχετικά χαμηλή λόγω καιρικών συνθηκών
Η EDP θέτει σε δοκιμαστική λειτουργία φωτοβολταϊκό πάρκο με τεχνολογίες αυτοματισμού
Για πρώτη φορά παγκοσμίως, η τεχνολογική λύση που αναπτύχθηκε από την Comau, βασισμένη στη ρομποτική, δοκιμάζεται σε πραγματικές συνθήκες σε φωτοβολταϊκό πάρκο της EDP
Ενα στα 10 νέα οχήματα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι ηλεκτρικό
Σήμερα τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης ανέρχονται πανελλαδικά σε πάνω από 6000, αλλάζοντας τον χάρτη στα ηλεκτρικά οχήματα
Ρεκόρ 11 ετών στο ημερήσιο κέρδος της Τesla - Η τολμηρή πρόβλεψη του Μασκ για τα EV
Απογειώθηκε η μετοχή της Tesla την Πέμπτη καθώς αυξήθηκε σχεδόν 22% - το μεγαλύτερο ημερήσιο κέρδος εδώ και πάνω από μια δεκαετία