
Τελειωμό δεν έχουν τα εμπόδια για τις επενδύσεις, με τους επενδυτές να μετρούν τις …παρενέργειες από το «βάλτωμα» των τριών Ειδικών Χωροταξικών Πλαισίων για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), τον τουρισμό και τις Ορυκτές Πρώτες Ύλες. Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Νίκος Ταγαράς ενέκρινε προ ημερών νέες παρατάσεις για την ολοκλήρωση των μελετών, οι οποίες έχουν μπλεχθεί σε έναν …γόρδιο δεσμό που καθυστερεί τη θεσμοθέτησή τους.
Tουρισμός: Το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο ανατρέπει τις επιδοτήσεις στα ξενοδοχεία [πίνακας]
Επενδύσεις
Ειδικότερα, τα τρία σημαντικά «εργαλεία» για τις επενδύσεις στην Ελλάδα, τα οποία τα τελευταία χρόνια πηγαινοέρχονται μεταξύ των μελετητικών γραφείων, των αρμόδιων υπηρεσιών στα υπουργεία και παραγόντων της αγοράς δεν αναμένεται να πάρουν σύντομα τον δρόμο για το Εθνικό Τυπογραφείο. Η προθεσμία ολοκλήρωσης της σύμβασης για το νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο (ΕΧΠ) για τις ΑΠΕ παρατείνεται έως τις 27 Δεκεμβρίου, της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το ΕΧΠ του τουρισμού έως τις 11 Νοεμβρίου 2024 και του ΕΧΠ για τις Ορυκτές Πρώτες Ύλες έως τις 15 Ιανουαρίου 2025.
Σχετικά με τα χωροταξικά πλαίσια για τις ΑΠΕ και τον Τουρισμό, το μελετητικό αντικείμενο προβλεπόταν, βάση του εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, να «κλειδώσει» στα μέσα της άνοιξης του 2023. Σε κάθε περίπτωση τα δύο χωροταξικά, όταν ολοκληρωθούν, θα αποτελέσουν το «road map» για το πού και πώς μπορούν να αναπτυχθούν οι επενδύσεις. Άλλωστε και ο ΣΕΒ έχει θέσει τη χωροταξία ως προϋπόθεση ανάπτυξης και ως κεντρικό πυλώνα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος άρρηκτα συνδεδεμένου με τη διευκόλυνση, προώθηση και προσέλκυση -με όρους ασφάλειας δικαίου- των επενδύσεων και των νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Οι ΑΠΕ
Όσον αφορά στο νέο χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ θα περιγράφει με σαφήνεια σε ποιες περιοχές θα απαγορεύεται και πού θα επιτρέπεται η χωροθέτηση σταθμών πράσινης ενέργειας, καθώς και υπό ποιες προϋποθέσεις και συνθήκες. Έτσι θα ξεκαθαρίσει το τοπίο αφενός περιορίζοντας τις αντιδράσεις τοπικών φορέων στη χωροθέτηση έργων ΑΠΕ, αλλά και θέτοντας «φρένο» στην επέκτασή τους σε ευαίσθητες οικολογικά περιοχές. Το υφιστάμενο ΕΧΠ-ΑΠΕ είχε εγκριθεί το 2009, με δεδομένα της δεκαετίας του 2000 τα οποία πλέον θεωρούνται παρωχημένα, λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας των ΑΠΕ, της κλιματικής αλλαγής που επέφερε μεταβολές στις ταχύτητες των ανέμων και στην ακτινοβολία του ηλίου, αλλά και αλλαγών στην περιβαλλοντική νομοθεσία.
Ο τουρισμός
Όσο για το ΕΧΠ για τον τουρισμό, η Κοινή Υπουργική Απόφαση και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ετέθησαν προ δεκαημέρου σε δημόσια διαβούλευση, με καθυστέρηση μιας επταετίας. Ειδικότερα από το 2017, οι τουριστικές υποδομές χωροθετούνται βάσει των 12 Περιφερειακών Χωροταξικών Σχεδίων, τα οποία δεν έχουν όλα αναθεωρηθεί, οπότε δεν περιλαμβάνουν σύγχρονα πρότυπα τουριστικής ανάπτυξης. Κι αυτό διότι την άνοιξη του 2017 το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε ακυρώσει το πρώτο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο (ΕΧΠ) για τον Τουρισμό του 2009, το οποίο είχε επανέλθει σε ισχύ το 2015 οπότε είχε ακυρωθεί από τους ανώτατους δικαστές το δεύτερο ΕΧΠ του 2014. Τον Μάιο του 2018 είχε υπογράψει τη σύμβαση ανάθεσης της μελέτης για ένα νέο ΕΧΠ για τον Τουρισμό αλλά μόλις προ ημερών ετέθη σε δημόσια διαβούλευση και δεν αναμένεται να υπογραφεί η σχετική ΚΥΑ πριν τις 11 Νοεμβρίου.
Οι Ορυκτές Πρώτες Ύλες
Σχετικά με τις Ορυκτές Πρώτες Ύλες το νέο πλαίσιο είναι απαραίτητο προκειμένου να δίνει κατευθύνσεις και θα θέτει κανόνες και κριτήρια για τη χωρική ανάπτυξη της εξορυκτικής βιομηχανίας και των αναγκαίων υποδομών της, προκειμένου να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του ελληνικού υπεδάφους, στο πλαίσιο των αρχών της βιώσιμης ανάπτυξης, σε μια εποχή που πανευρωπαϊκά έχει ανοίξει η συζήτηση για τη δημιουργία στρατηγικών ευρωπαϊκών αποθεμάτων για τις κρίσιμες και στρατηγικές πρώτες ύλες στην ΕΕ.


Latest News

Τα οφέλη και τα εμπόδια για τη μαζική στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Πρόσφατη μελέτη δείχνει πώς η επιλογή ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα μπορούσε να ενισχύσει τους ιδιοκτήτες, αλλά και την ενεργειακή αυτονομία των πόλεων μέσω της αμφίδρομης φόρτισης - Γιατί μένουν αναξιοποίητα τα «ατού» των οχημάτων, τι δείχνει το ελληνικό παράδειγμα

Μειώνει τις επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια η γερμανική RWE
Υπάρχει αβεβαιότητα στο επενδυτικό περιβάλλον λέει ο CEO της RWE - Τι σχεδιάζει η εταιρεία

Πώς θα είναι η Γαλλία το 2100 - Θερμότερη κατά 4°C
Η Météo France αναλύει τις επιπτώσεις από την προβλεπόμενη αύξηση της μέσης θερμοκρασίας στη χώρα τα επόμενα 75 χρόνια

Η τελευταία δεκαετία είναι η θερμότερη στα χρονικά - Εφιαλτική η συνέχεια
Οι αλλαγές στο κλίμα και ειδικά η υπερθέρμανση, είναι ιδιαίτερα εμφανής στους ωκεανούς

Ερχεται το τέλος του ESG; - Οι μεγάλες εταιρείες, οι στόχοι βιωσιμότητας και τα μπόνους στελεχών
Η υποχώρηση από τους κλιματικούς στόχους του ESG στις αμοιβές στελεχών αντανακλά και κάποιες ανησυχίες των επενδυτών

Πιο κοντά στην κατάκτηση της παγκόσμιας αγοράς η BYD - Ή μήπως όχι;
Η πεντάλεπτη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων από την εταιρεία του Κινέζου δισεκατομμυριούχου Γουάνγκ Τσουανφού και οι κρίσεις σε τρεις ηπείρους

Nέο ρεκόρ θερμότητας στο κλίμα το 2024 - Γιατί κορυφαίοι επιστήμονες βρίσκονται σε απόγνωση
Απελπισμένοι εμφανίζονται οι επιστήμονες σχετικά με το κλίμα

Πώς η προεδρία Τραμπ.... αποφόρτισε τις εταιρείες φόρτισης EV - Εφιαλτική βουτιά των μετοχών
Βουτιά 70% έχουν κάνει οι μετοχές εταιρειών που προμηθεύουν την αγορά με φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα, λόγω της πολιτικής Τραμπ

Τιμήθηκαν 27 εταιρείες για αποκατάσταση και αναδάσωση - Το μήνυμα Παπασταύρου
Ειδική εκδήλωση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το θεσμό του Αναδόχου Αποκατάστασης και Αναδάσωσης

Βασική υποψήφια η Ισπανία για το νέο «προσιτό» ηλεκτρικό της Stellantis
Leapmotor και Stellantis σχεδιάζουν να ξεκινήσουν τη μαζική παραγωγή του οχήματος το πρώτο τρίμηνο του 2026