«Μυστικοί» αγοραστές με ύποπτους δεσμούς με τη Ρωσία έχουν αρχίσει να συγκεντρώνουν δεκάδες πλοία ικανά να μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), γεγονός που υποδηλώνει ότι η Μόσχα επεκτείνει τον «σκοτεινό στόλο» των ενεργειακών δεξαμενόπλοιων.
Εμπειρογνώμονες της ναυτιλιακής βιομηχανίας λένε ότι μια ομάδα άγνωστων μέχρι πρότινος εταιρειών, οι οποίες είναι σε μεγάλο βαθμό εγγεγραμμένες στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, απέκτησαν με γρήγορους ρυθμούς πλοία υγροποιημένου φυσικού αερίου τον τελευταίο χρόνο, ανεβάζοντας τις τιμές της αγοράς, ιδίως για τα παλαιότερα πλοία.
Πούτιν – Σι: Συμφώνησαν να προχωρήσουν στον αγωγό φυσικού αερίου «Δύναμη της Σιβηρίας 2»
Ο αντίκτυπος
Η αγοραστική έξαρση έχει αντίκτυπο στον τρόπο με τον οποίο η Μόσχα δημιούργησε έναν σκοτεινό στόλο δεξαμενόπλοιων για να μεταφέρει πετρέλαιο σε όλο τον κόσμο απέναντι στις δυτικές κυρώσεις, χρησιμοποιώντας συχνά τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ως κέντρο για τις ενεργειακές συναλλαγές. Αν και οι ρωσικές πωλήσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου επηρεάζονται λιγότερο από τις δυτικές κυρώσεις σε σχέση με το πετρέλαιο, η Μόσχα προετοιμάζεται για την αυστηροποίηση των περιορισμών.
Από το δεύτερο τρίμηνο του 2023, περισσότερα από 50 πλοία υγροποιημένου φυσικού αερίου έχουν αλλάξει ιδιοκτησία σε εταιρείες που βρίσκονται στα ΗΑΕ, σύμφωνα με την Windward, μια εταιρεία συμβούλων κινδύνου για πλοιοκτήτες και κυβερνήσεις. Πριν από αυτό, τέτοιες συναλλαγές ήταν σπάνιες.
Η ομάδα κινδύνου και ελέγχου συμμόρφωσης της Kpler ανέφερε ότι οι εξελίξεις στην αγορά δεξαμενόπλοιων LNG υποδεικνύουν «ένα πολύπλοκο δίκτυο ναυτιλιακών επιχειρήσεων που ενδεχομένως συνδέονται με ρωσικά συμφέροντα».
Ορισμένοι από τους ομίλους με έδρα το Ντουμπάι έχουν αδιαφανείς δομές ιδιοκτησίας που είναι παρόμοιες με εκείνες που διαχειρίζονται τον «σκοτεινό» στόλο δεξαμενόπλοιων πετρελαίου της Μόσχας.
Οι διαδρομές
Ορισμένα από τα νεοαποκτηθέντα πλοία LNG πλέουν τώρα σε διαδρομές που χρησιμοποιούνται παραδοσιακά για τη μεταφορά φυσικού αερίου από τη Ρωσία, σύμφωνα με την Kpler. Τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων της έδειξαν ότι ένα πλοίο φόρτωσε LNG από το Yamal, το εμβληματικό εξαγωγικό πρόγραμμα της Ρωσίας που δεν έχει ακόμη πληγεί από τις κυρώσεις.
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο έχει αποκτήσει όλο και μεγαλύτερη σημασία για την οικονομία της Ρωσίας σε καιρό πολέμου, παρέχοντας πολύτιμο εισόδημα μετά την απώλεια των εξαγωγών μέσω αγωγών προς την Ευρώπη μετά την εισβολή πλήρους κλίμακας στην Ουκρανία το 2022. Τόσο η ΕΕ όσο και η Ασία, μεγάλες αγορές για το ρωσικό LNG, απέφυγαν να επιβάλουν απαγόρευση των εισαγωγών για να αποφύγουν διαταραχές στην παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου.
Αλλά η Δύση έχει αρχίσει να λαμβάνει μέτρα για τον περιορισμό του εμπορίου. Τον Ιούνιο, η ΕΕ ενέκρινε περιορισμούς που θα απαγορεύουν την εκφόρτωση ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου από μεγάλα παγοθραυστικά πλοία σε μικρότερα πλοία σε λιμάνια της ΕΕ, περιορίζοντας σημαντικά τις επιλογές της Ρωσίας για τη διακίνηση του αερίου της σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το μεγάλο έργο LNG της Ρωσίας, το Arctic LNG 2, έχει επίσης τεθεί υπό κυρώσεις από τις ΗΠΑ, καθιστώντας όλο και πιο δύσκολη την αποστολή φορτίων από εκεί.
Η εκτόξευση της αξίας
Οι traders λένε ότι οι πιο αδιαφανείς στόλοι θα μπορούσαν να διευκολύνουν τις συναλλαγές από τα έργα που βρίσκονται υπό κυρώσεις, καθώς και να ενισχύσουν τις δραστηριότητες της Ρωσίας στην αγορά.
Η ενισχυμένη αγορά έχει ανεβάσει την τιμή των φθηνότερων και λιγότερο αποδοτικών πλοίων LNG που είναι ηλικίας άνω των 15 ετών, σύμφωνα με στοιχεία της SSY, μιας ναυλομεσίτριας που διευκολύνει τις πωλήσεις πλοίων μεταξύ ιδιοκτητών. Ένα πλοίο LNG που κατασκευάστηκε το 2007 πωλήθηκε για περίπου 50 εκατ. δολάρια το 2022, αλλά φέτος, ένα πωλήθηκε για 80 εκατ. δολάρια.
«Η αγορά των παλαιών πλοίων LNG με ατμοστρόβιλο είχε μειωθεί με την αύξηση των περιβαλλοντικών κανονισμών, καθώς και με τις δραματικές βελτιώσεις στην τεχνολογία πρόωσης LNG», δήλωσε ο Toby Dunipace, διευθύνων σύμβουλος LNG της SSY, προσθέτοντας ότι «[Αλλά έχουμε] δει μια αναζωπύρωση της αξίας αυτών των τύπων πλοίων. Κάποια από τις εξηγήσεις θα μπορούσε να είναι ότι πηγαίνουν στον σκοτεινό στόλο».
Μεγάλη ανησυχία
Οι εξελίξεις έχουν θορυβήσει όσους στον κλάδο ανησυχούν ήδη από τη ραγδαία αύξηση του αριθμού των γερασμένων πλοίων που διακινούν περιορισμένης χρήσης πετρέλαιο, τα οποία χρησιμοποιούνται από πλοιοκτήτες που διακινούν ρωσικά φορτία εκτός του δυτικού καθεστώτος κυρώσεων. Τέτοια πλοία είναι λιγότερο πιθανό να είναι ασφαλισμένα έναντι καταστροφών, αλλά είναι πολύ πιο ευάλωτα σε ατυχήματα και διαρροές.
Ο Dunipace δήλωσε ότι η ομάδα LNG της SSY πάντα περνάει τους νέους πελάτες από έλεγχο κυρώσεων, αλλά οι πρόσφατες εξελίξεις έχουν θέσει τους κινδύνους «πολύ περισσότερο στο επίκεντρο», καθώς η Ρωσία προετοιμάζεται για μελλοντικούς περιορισμούς στις εξαγωγές LNG. Πρόσθεσε ότι η ναυλομεσιτιική εταιρεία έχει ήδη αναγκαστεί να απορρίψει μια χούφτα δυνητικών πελατών φέτος, συμπεριλαμβανομένου ενός την περασμένη εβδομάδα, λόγω αποτυχημένων ελέγχων κυρώσεων.
Η επόμενη μέρα
Ο Σεργκέι Βακουλένκο, ανώτερος συνεργάτης στο Carnegie Endowment for International Peace, δήλωσε ότι «χωρίς αμφιβολία» η Ρωσία ήθελε να ενισχύσει τους σκοτεινούς στόλους της για το LNG, με την πίεση να «αυξάνεται» στο ρωσικό LNG.
Με τον κίνδυνο διαταραχής της αγοράς να μειώνεται τα επόμενα χρόνια, καθώς οι ΗΠΑ και το Κατάρ παράγουν περισσότερο LNG, ρωσικά προγράμματα όπως το Yamal LNG θα μπορούσαν να βρεθούν υπό κυρώσεις, είπε.
Latest News
Πώς επηρεάζεται η ευρωπαϊκή οικονομία από το δημογραφικό - Οι αναγκαίες προσαρμογές
Η Alpha Bank εξετάζει το δημογραφικό πρόβλημα και τις επιπτώσεις του στην ευρωπαϊκή οικονομία
«Πόλεμο» κατά της… πολυνομίας αρχίζει ο Ντίμον της JP Morgan
Ο Ντίμον επέκρινε αυτό που αποκάλεσε αλληλεπικαλυπτόμενους ή κακοσχεδιασμένους κανόνες σχετικά με τις κεφαλαιακές απαιτήσεις
Πώς το ψηφιακό ευρώ πυροδότησε μια υπόγεια διαμαχή κυριαρχίας μεταξύ ΕΚΤ και ευρωπαϊκών κρατών
Όπως αναφέρει δημοσίευμα του Politico πολιτικοί και ΕΚΤ προσπαθούν να καθορίσουν τα όρια στο επερχόμενο ψηφιακό ευρώ
Ο περίεργος λόγος που η ΕΥ απολύει δεκάδες υπαλλήλους
Τα μέλη του προσωπικού κατηγορήθηκαν ότι είχαν ανοιχτές πολλαπλές συνεδρίες Zoom σε διαφορετικές οθόνες, κάτι που η Ernst & Young έκρινε ηθική «παραβίαση»
Τα τέσσερα σενάρια της S&P για την παγκόσμια οικονομία
Ακόμη και στα δύο χειρότερα σενάρια ο οίκος S&P εκτιμά πως οι τράπεζες φαίνονται ικανές να χειριστούν πιθανές εκροές κεφαλαίων
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες
Χαμηλό 5ετίας στις τιμές των εμπορευμάτων προβλέπει η Παγκόσμια Τράπεζα - Ο ρόλος του πετρελαίου
Από το 2024 έως το 2026, οι παγκόσμιες τιμές των βασικών εμπορευμάτων προβλέπεται να υποχωρήσουν σχεδόν κατά 10%, επισημαίνει σε έκθεσή της η Παγκόσμια Τράπεζα
H Ιταλία θα διαθέσει 8,2 δισ. δολ. για αγορά αρμάτων μάχης
Η κοινοπραξία των Leonardo (ιταλική) και Rheinmetall (γερμανική) αναμένεται να είναι ο βασικός βιομηχανικός εταίρος του έργου
Morgan Stanley: Οι μέρες του εύκολου χρήματος και των μηδενικών επιτοκίων ανήκουν στο παρελθόν
Το τέλος της οικονομικής καταστολής, των μηδενικών επιτοκίων και του μηδενικού πληθωρισμού, είναι μια εποχή που έχει τελειώσει, δήλωσε ο CEO της Morgan Stanley
Μειωμένα κέρδη για τη BP στο τρίτο τρίμηνο -
«Σύννεφα» για τη BP καθώς η μετοχή της εμφανίζει πτώση 19% απο την αρχή του έτους έναντι πτώσης 3,5% για τη Shell