Σταθερό χρηματοδοτικό εργαλείο αποκτούν για πρώτη φορά τα ελληνικά λιμάνια που έχουν ανάγκη σημαντικών επενδύσεων στην κατεύθυνση της πράσινης μετάβασης αλλά και του εκσυγχρονισμού τους.
Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας και των Θυγατρικών της και Λοιπές Διατάξεις» στο άρθρο 36 δίνει τη δυνατότητα στο ΤΑΙΠΕΔ να διευρύνει το σκοπό του και παράλληλα να αποκτήσει κεφάλαια από την αξιοποίηση των λιμανιών τα οποία θα χρηματοδοτούν την ανάπτυξη των υπολοίπων που παραμένουν στο χαρτοφυλάκιο του.
Παπαθανάσης: Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης εκσυγχρονίζονται τα λιμάνια Σούδας και Στυλίδας
Το ΤΑΙΠΕΔ
Όπως είναι γνωστό με βάση την ισχύουσα νομοθεσία το τίμημα που καταβάλλεται από τους επενδυτές που αναδεικνύονται πλειοδότες στους διαγωνισμούς αξιοποίησης των λιμανιών «πηγαίνουν» για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους. Με την προτεινόμενη ρύθμιση το 50% αυτών θα μπαίνουν σε ειδικό λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ και θα αξιοποιούνται για την ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών και μόνο το άλλο 50% θα αξιοποιείται για τη μείωση του δημοσίου χρέους.
Όπως υπολογίζεται ο λογαριασμός του ΤΑΙΠΕΔ θα «γεμίσει» το επόμενο διάστημα με 80 εκατ. ευρώ τουλάχιστον δεδομένου ότι έχει «μπροστά του» την ολοκλήρωση της μετάβασης του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (το τίμημα είναι 80 εκατ. ευρώ), την ολοκλήρωση της παραχώρησης του εμπορικού λιμανιού Φίλιππος Β της Καβάλας (34 εκατ. ευρώ) και την ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (51 εκατ. ευρώ), τρεις περιπτώσεις που είναι γνωστό το προσφερόμενο τίμημα και ανέρχεται στο σύνολο στα 164 εκατ. ευρώ.
Επίσης δεν υπολογίζονται σε αυτά τα χρήματα τα ετήσια έσοδα του δημοσίου από τα λιμάνια που έχουν δοθεί προς αξιοποίηση, το 50% των οποίων θα πηγαίνει στον «κουμπαρά» του ΤΑΙΠΕΔ.
Τα κεφάλαια
Τα κεφάλαια αυτά αναμένεται να αξιοποιηθούν και για το ¨»πρασίνισμα» λιμανιών που είναι στη δύναμη του ΤΑΙΠΕΔ καθώς μέχρι το 2030 λόγω των απαιτήσεων του ευρωπαϊκού κανονισμού «FuelEU maritime» θα πρέπει τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας να ηλεκτροδοτούν τα πλοία από στη στεριά (containerships, επιβατηγά και κρουαζιερόπλοια) εφόσον μένουν πάνω από δυο ώρες το λιμάνι.
Τα λιμάνια
To ΤΑΙΠΕΔ έχει την ευθύνη ως αρχή σχεδιασμού λιμένος για τα παρακάτω λιμάνια «και ανεξαρτήτως της μετοχικής σύνθεσης αυτών: 1) Οργανισμός Λιμένος Πειραιά (Ο.Λ.Π.), 2) Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (Ο.Λ.Θ.), 3) Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α.), 4) Οργανισμός Λιμένος Καβάλας (Ο.Λ.Κ.), 5) Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας (Ο.Λ.ΗΓ.), 6) Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας (Ο.Λ.ΚΕ.), 7) Οργανισμός Λιμένος Βόλου (Ο.Λ.Β.), 8) Οργανισμός Λιμένος Πατρών (Ο.Λ.ΠΑ.), 9) Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.), 10) Οργανισμός Λιμένος Ραφήνας (Ο.Λ.Ρ.), 11) Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου (Ο.Λ.Λ.), 12) Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου (Ο.Λ.Η.)».
Ωστόσο με υπουργικές αποφάσεις μπορεί να «αναλάβει» και άλλα λιμάνια. Ήδη έχουν προστεθεί το Λιμενικό Ταμείο Ζακύνθου, ο Λιμένας Σκιάθου, ο Οργανισμός Λιμένων Νήσου Ευβοίας Α.Ε. (Ο.Λ.Ν.Ε. Α. Ε.) – Λιμένας Κύμης.
Latest News
Ξεκινάει ο διαγωνισμός για την ανέγερση νέου Σταθμού Επιβατών στον λιμένα της Σούδα
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 12,29 εκατ. ευρώ
Στην τελική ευθεία το master plan για το λιμάνι της Πάτρας - Το άνοιγμα στην κρουαζιέρα
Στόχο η καλύτερη διαχείριση των επισκεπτών κρουαζιέρας και στα δύο λιμάνια στην Πάτρα - Αναμένεται η έγκριση προεδρικού διατάγματος
Τρέχει το project αναβάθμισης της Μαρίνας Ερμιόνης δια χειρός Ν. Βαρδινογιάννη
Το έργο διαχειρίζεται το family office Tethys του Νίκου Θ. Βαρδινογιάννη
Υποχώρησε η διακίνηση εμπορευμάτων στα λιμάνια της ΕΕ - «Κόντρα στο ρεύμα« η Ελλάδα [γράφημα]
H Ελλάδα μέσα από τα λιμάνια της διακίνησε 171,9 εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων το 2023, επίδοση βελτιωμένη σε ετήσια βάση
Στη Χαλκίδα πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση του ΔΣ της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος
Μεταξύ των άλλων αποφασίστηκε πως η Ενωση Λιμένων Ελλάδος θα συμμετέχει στα Posidonia Sea Tourism Forum που θα διεξαχθούν 6 και 7 Μαΐου 2025
Άνω-κάτω τα λιμάνια της Ευρώπης από τους Χούθι – Η κατάταξη του Πειραιά [πίνακας]
Ο Πειραιάς και τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από την κρίση στην Ερυθρά θάλασσα
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία