
Σταθερό χρηματοδοτικό εργαλείο αποκτούν για πρώτη φορά τα ελληνικά λιμάνια που έχουν ανάγκη σημαντικών επενδύσεων στην κατεύθυνση της πράσινης μετάβασης αλλά και του εκσυγχρονισμού τους.
Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας και των Θυγατρικών της και Λοιπές Διατάξεις» στο άρθρο 36 δίνει τη δυνατότητα στο ΤΑΙΠΕΔ να διευρύνει το σκοπό του και παράλληλα να αποκτήσει κεφάλαια από την αξιοποίηση των λιμανιών τα οποία θα χρηματοδοτούν την ανάπτυξη των υπολοίπων που παραμένουν στο χαρτοφυλάκιο του.
Παπαθανάσης: Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης εκσυγχρονίζονται τα λιμάνια Σούδας και Στυλίδας
Το ΤΑΙΠΕΔ
Όπως είναι γνωστό με βάση την ισχύουσα νομοθεσία το τίμημα που καταβάλλεται από τους επενδυτές που αναδεικνύονται πλειοδότες στους διαγωνισμούς αξιοποίησης των λιμανιών «πηγαίνουν» για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους. Με την προτεινόμενη ρύθμιση το 50% αυτών θα μπαίνουν σε ειδικό λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ και θα αξιοποιούνται για την ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών και μόνο το άλλο 50% θα αξιοποιείται για τη μείωση του δημοσίου χρέους.
Όπως υπολογίζεται ο λογαριασμός του ΤΑΙΠΕΔ θα «γεμίσει» το επόμενο διάστημα με 80 εκατ. ευρώ τουλάχιστον δεδομένου ότι έχει «μπροστά του» την ολοκλήρωση της μετάβασης του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (το τίμημα είναι 80 εκατ. ευρώ), την ολοκλήρωση της παραχώρησης του εμπορικού λιμανιού Φίλιππος Β της Καβάλας (34 εκατ. ευρώ) και την ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (51 εκατ. ευρώ), τρεις περιπτώσεις που είναι γνωστό το προσφερόμενο τίμημα και ανέρχεται στο σύνολο στα 164 εκατ. ευρώ.
Επίσης δεν υπολογίζονται σε αυτά τα χρήματα τα ετήσια έσοδα του δημοσίου από τα λιμάνια που έχουν δοθεί προς αξιοποίηση, το 50% των οποίων θα πηγαίνει στον «κουμπαρά» του ΤΑΙΠΕΔ.
Τα κεφάλαια
Τα κεφάλαια αυτά αναμένεται να αξιοποιηθούν και για το ¨»πρασίνισμα» λιμανιών που είναι στη δύναμη του ΤΑΙΠΕΔ καθώς μέχρι το 2030 λόγω των απαιτήσεων του ευρωπαϊκού κανονισμού «FuelEU maritime» θα πρέπει τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας να ηλεκτροδοτούν τα πλοία από στη στεριά (containerships, επιβατηγά και κρουαζιερόπλοια) εφόσον μένουν πάνω από δυο ώρες το λιμάνι.
Τα λιμάνια
To ΤΑΙΠΕΔ έχει την ευθύνη ως αρχή σχεδιασμού λιμένος για τα παρακάτω λιμάνια «και ανεξαρτήτως της μετοχικής σύνθεσης αυτών: 1) Οργανισμός Λιμένος Πειραιά (Ο.Λ.Π.), 2) Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (Ο.Λ.Θ.), 3) Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α.), 4) Οργανισμός Λιμένος Καβάλας (Ο.Λ.Κ.), 5) Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας (Ο.Λ.ΗΓ.), 6) Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας (Ο.Λ.ΚΕ.), 7) Οργανισμός Λιμένος Βόλου (Ο.Λ.Β.), 8) Οργανισμός Λιμένος Πατρών (Ο.Λ.ΠΑ.), 9) Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.), 10) Οργανισμός Λιμένος Ραφήνας (Ο.Λ.Ρ.), 11) Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου (Ο.Λ.Λ.), 12) Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου (Ο.Λ.Η.)».
Ωστόσο με υπουργικές αποφάσεις μπορεί να «αναλάβει» και άλλα λιμάνια. Ήδη έχουν προστεθεί το Λιμενικό Ταμείο Ζακύνθου, ο Λιμένας Σκιάθου, ο Οργανισμός Λιμένων Νήσου Ευβοίας Α.Ε. (Ο.Λ.Ν.Ε. Α. Ε.) – Λιμένας Κύμης.


Latest News

Ένταξη του έργου «βελτίωση λιμενικών υποδομών στο λιμένα Γαλατά»
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 124.000 ευρώ, αφορά στην αποκατάσταση-επανακατασκευή του μικρού μόλου στο λιμένα Γαλατά

Ενημέρωση Κικίλια από το Λιμενικό ενόψει των ημερών του Πάσχα
Ο κ. Κικίλιας ενημερώθηκε για θέματα λειτουργίας και επιχειρησιακής ετοιμότητας, προκειμένου να αξιοποιηθούν στο έπακρο όλα τα μέσα και το προσωπικό ενόψει των ημερών του Πάσχα

ΟΛΘ: «Ξεκλειδώνει» το εμβληματικό έργο επέκτασης του Προβλήτα 6
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει στην πλήρη υλοποίηση του αναπτυξιακού και επενδυτικού σχεδιασμού της

Εντολή Κικίλια για έκτακτες επιθεωρήσεις στα πλοία σε όλα τα λιμάνια της χώρας
Οι επιθεωρητές καλούνται να προχωρήσουν στον έγκαιρο προγραμματισμό των επιθεωρήσεων με αφετηρία όλα τα λιμάνια της χώρας

Τέλη σε κινεζικά πλοία - Η πρόταση «φωτιά» της ναυτιλιακής αρχής των ΗΠΑ
Πρέπει να αντισταθμίσουμε τις επιδοτήσεις που έχει δώσει η Κίνα στη ναυπηγική βιομηχανία της, δηλώνει ο πρόεδρος της ναυτιλιακής αρχής των ΗΠΑ

Πιο κοντά το έργο επέκτασης του προβλήτα 6 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης - Τι ζητά ο ΟΛΘ
Μετά το προεδρικό διάταγμα και την έγκριση του master plan, ο ΟΛΘ κατέθεσε τα απαραίτητα έγγραφα στο υπουργείο για το project

Καθυστερήσεις στις παραδόσεις εμπορευματοκιβωτίων - Τι αναφέρει το ΕΒΕΠ
Θέμα αποτελεί η τρέχουσα κατάσταση στον εμπορικό λιμένα του Πειραιά, που λόγω της υψηλής συμφόρησης πλοίων και εμπορευματοκιβωτίων