Την ανάγκη να «πάει» ταχύτερα το «Smart Cities», δηλαδή το Πρόγραμμα Ψηφιακού Μετασχηματισμού των ΟΤΑ εξέφρασε σε χθεσινή ειδική εκδήλωση ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.
Πρόκεται για ένα πρόγραμμα προϋπολογισμού άνω των 235 εκατομμυρίων ευρώ, προερχόμενων από το ΕΣΠΑ με το 45% να προβλέπεται να απορροφηθεί σε εφαρμογές Πληροφορικής.
«Γκάζι» από Παπαστεργίου για τα 235 εκατ. του «Smart Cities» στους δήμους
Το Πρόγραμμα Ψηφιακού Μετασχηματισμού των ΟΤΑ περιλαμβάνει, πέρα από τη χρηματοδότηση, Συμβούλους Τεχνικής Υποστήριξης και Δράσεις Προβολής Δημοσιότητας, ενώ οι προτάσεις των δήμων περιλαμβάνουν 10 δράσεις κατά μέσο όρο ανά δήμο. Μέχρι τις 31/12 του 2023 υπέβαλαν πρόταση 312 δήμοι.
Οι 217 δήμοι έχουν λάβει επιστολές για συμπληρωματικά στοιχεία, για 181 δήμους έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της αξιολόγησης ενώ για 58 δήμους έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση μαζί με τις εγκρίσεις των διακηρύξεων. Από αυτές τις 58, οι 52 κρίθηκαν ολοκληρωμένες ενώ 6 απορρίφθηκαν, με την απορρόφηση να ανέρχεται στο ποσό των 40 εκατομμυρίων ευρώ, περίπου.
Οι προτιμήσεις των… Smart Cities
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης φαίνεται ότι η πλειοψηφία των δήμων προτιμά την χρηματοδότηση προγραμμάτων για ολοκληρωμένη υποδομή προστασίας από κυβερνοεπιθέσεις και την παροχή συστήματος τηλεργασίας, δράσεις που προτίμησαν συνολικά 155 δήμοι.
Επόμενη στις προτιμήσεις είναι η δημιουργία κεντρικής ενιαίας πλατφόρμας διαχείρισης και συλλογής δεδομένων δράσεων ψηφιακού μετασχηματισμού των ΟΤΑ σε συνδυασμό με την δράση οργάνωσης γραφείου κίνησης και διαχείρισης στόλου οχημάτων από 145 δήμους
Η δράση για έξυπνο οδηγό πόλης με καταγραφή τοπικών επιχειρήσεων έχει προτιμηθεί από 144 δήμους. Τέλος, σύστημα διαχείρισης ηλεκτρονικών πληρωμών έχουν προτιμήσει 135 δήμοι.
Τι… απέφυγαν οι δήμοι
Στις λιγότερο δημοφιλείς δράσεις, μόλις επτά δήμοι επέλεξαν την ψηφιοποίηση και σύστημα φακέλων ΔΕΥΑ (Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης), ενώ λίγο πιο πάνω με 13 δήμους να τις επιλέγουν είναι οι δράσεις για συστήματα ενημέρωσης κυκλοφορίας.
Τα συστήματα «έξυπνης» άρδευσης επέλεξαν μόλις 14 δήμοι ενώ 15 δήμοι επέλεξαν δράσεις για τη δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας συνεδριάσεων συλλογικών οργάνων και επιτροπών.
Την εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων μέτρησης ποιότητας υδάτων (πόσιμου, ποταμών, λιμνών και θαλασσών σε βιομηχανικές εφαρμογές κλπ) επέλεξαν 18 δήμοι.
Ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων
«Εμείς από την πλευρά μας ελαχιστοποιούμε τους παράγοντες που μπορεί να φέρνουν καθυστερήσεις», τόνισε ο κ. Παπαστεργίου σημειώνοντας ότι το υπουργείο έχει επιλέξει τους δειγματοληπτικούς ελέγχους των φακέλων προς έγκριση ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, ενώ έχει ενεργοποιηθεί και η τεχνική βοήθεια προς τους δήμους.
Ωστόσο, όπως είπε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθυστερήσεις υπήρχαν εκ των πραγμάτων λόγω των πρόσφατων εκλογών αλλά και λόγω της αλλαγής ορισμένων δημοτικών Αρχών.
Προτεραιότητα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι να απαντά ταχύτερα στα αιτήματα των ενδιαφερόμενων δήμων μέσω της αρμόδιας διαχειριστικής Αρχής ενώ τόνισε ότι «τέτοια έργα δύσκολα θα ξαναδούμε». Μάλιστα, σε ερώτημα αν θα προλάβουμε να απορροφήσουμε σαν χώρα τα σχετικά κονδύλια του ΕΣΠΑ, ο κ. Παπαστεργίου απάντησε χαρακτηριστικά «αν χάσουμε τις προθεσμίες του ΕΣΠΑ (σ.σ. 2027) είμαστε για σκότωμα».
«Υπάρχει μεγάλη δεξαμενή έργων και απομένει η επιλογή των δήμων, να μας εκφράσουν τι χρειάζονται», είπε ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος.
Παράλληλα, ο υπουργός Εσωτερικών είπε ότι το πρόγραμμα «Smart Cities» είναι «ένα από τα πολλά που τρέχουμε» και αναφέρθηκε στο Gov.gr για το οποίο είπε ότι «πρόκειται για μεγάλη καινοτομία αφού προσφέρει διαφάνεια, ταχύτητα εξυπηρέτησης και καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού». Επίσης, τόνισε ότι μπαίνει τέλος στο… κυνήγι των πιστοποιητικών για τον πολίτη καθώς όπου είναι απαραίτητο θα γίνεται αυτόματη άντληση από ένα Gov-Hub, δηλαδή έναν κόμβο με στοιχεία από όλες τις υπηρεσίες του κράτους.
«Όλα σε ένα portal διαθέσιμα σε όλους ώστε ο πολίτης να μην γίνεται κλητήρας του Δημοσίου», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Λιβάνιος.
Σε σχέση με τα δημοτικά τέλη, ο κ. Παπαστεργίου σημείωσε ότι πρέπει να βρεθεί ένα χρηστικό εργαλείο ώστε να απλοποιηθούν οι διαδικασίες και να υπάρχει κατευθείαν βεβαίωση οφειλών στη «Θυρίδα του Πολίτη» στο Gov.gr Wallet.
Η πορεία του προγράμματος
Το Πρόγραμμα Ψηφιακού Μετασχηματισμού των ΟΤΑ έχει προϋπολογισμό και δράσεις καθορισμένο ανά δήμο με πληθυσμιακά κριτήρια, από 210 χιλιάδες έως 2,77 εκατομμύρια ευρώ. Ο Προϋπολογισμός Πρόσκλησης είναι της τάξης των 235.285.163 ευρώ (το 45% για εφαρμογές Πληροφορικής) και επιλογή από 38 δράσεις μετά από διαβούλευση με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει πέρα από τη χρηματοδότηση και Συμβούλους Τεχνικής Υποστήριξης και Δράσεις Προβολής Δημοσιότητας, ενώ οι προτάσεις των δήμων περιλαμβάνουν 10 δράσεις κατά μέσο όρο ανά δήμο. Μέχρι τις 31/12 του 2023 υπέβαλαν πρόταση 312 δήμοι.
Οι 217 δήμοι έχουν λάβει επιστολές για συμπληρωματικά στοιχεία, για 181 δήμους έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της αξιολόγησης ενώ για 58 δήμους έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση μαζί με τις εγκρίσεις των διακηρύξεων. Από αυτές τις 58, οι 52 κρίθηκαν ολοκληρωμένες ενώ 6 απορρίφθηκαν, με την απορρόφηση να ανέρχεται στο ποσό των 40 εκατομμυρίων ευρώ, περίπου.
Στόχος του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι να έχουν ολοκληρωθεί άνω των 100 επιπλέον αξιολογήσεων μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου και μέχρι το τέλος του έτους να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για όλους τους δήμους. «Πρέπει να βάλουμε τα δυνατά μας» είπε εμφατικά ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.