Ο στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων επεκτάθηκε κατά 11%, σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη άνοδο των τελευταίων 15 χρόνων. Η ιστορία λέει ότι το πρώτο χαλύβδινο εμπορευματοκιβώτιο κατασκευάστηκε το 1956 από τον Malcolm McLean και στις 26 Απριλίου 1956 το «Ideal X» ήταν το πρώτο φορτηγό πλοίο που μετέφερε εμπορεύματα χρησιμοποιώντας τα νέα εμπορευματοκιβώτια του McLean. Από τότε «κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι» και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έγιναν ο βασικός τρόπος μεταφοράς αγαθών και προϊόντων για τελική κατανάλωση.
ΤΑΙΠΕΔ: «Κουμπαρά» και νέο ρόλο για τα λιμάνια αποκτά με νομοθετικές διατάξεις
Τα τελευταία χρόνια η εξέλιξη του στόλου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι ραγδαία «πλέοντας» πλάι πλάι με ένα συνεχώς αυξανόμενο θαλάσσιο εμπόριο. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία από το 2010 μέχρι και το 2023, τα φορτία που μεταφέρθηκαν με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν από 1,2 δισ. τόνους σε 2,2 δισ. τόνους
Από την αρχή του έτους η μεταφορική ικανότητα του στόλου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατέκτησε ένα νέο ρεκόρ, καθώς αυξήθηκε κατά 1,6 εκατ. TEU ή 11% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, στα 29,5 εκατ. TEU, σημειώνοντας την ταχύτερη αύξηση του στόλου τα τελευταία 15 χρόνια, αναφέρει ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO. Παρά την άνοδο της προσφοράς νέας χωρητικότητας, η υψηλή ζήτηση για πλοία συνέβαλε στο να διατηρηθεί η διάλυση των παλαιότερων πλοίων σε χαμηλά επίπεδα. Η έντονη αύξηση του όγκου των φορτίων και η επαναδρομολόγηση των πλοίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας συνέβαλαν ώστε να χαράξουν ρότα για τα διαλυτήρια μόλις 36 πλοία με συνολική μεταφορική ικανότητα 51 χιλ. TEU.
Το ενδιαφέρον
Παρά το ρεκόρ, οι πλοιοκτήτες συνεχίζουν να τοποθετούν παραγγελίες για νέα πλοία. Μέχρι σήμερα, από την αρχή του έτους, έχουν παραγγελθεί συνολικά 63 πλοία με συνδυασμένη χωρητικότητα 0,4 εκατ. TEU και η αναλογία παραγγελιών προς στόλο παραμένει υψηλή στο 19%, λέει ο Rasmussen. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι πλοιοκτήτες στρέφουν τώρα το ενδιαφέρον τους σε πλοία μεταφορικής ικανότητας 12.000-17.000 TEU, ενώ την περίοδο 2015-2021 εστίαζαν στη μεγαλύτερη χωρητικότητα φτάνοντας και στη ναυπήγηση πλοίων 24.000 TEU. Η εστίαση των πλοιοκτητών έχει μετατοπιστεί προς τα μικρότερα πλοία, καθώς τα μεγαλύτερα εξυπηρετούν κυρίως γραμμές μεταξύ Ασίας και της Ευρώπης και ήδη εκτιμάται ότι καλύπτουν τις ανάγκες σε αυτές τις εμπορικές διαδρομές.
Η Bimco εκτιμά ότι η χωρητικότητα του στόλου εμπορευματοκιβωτίων θα φτάσει τα 30,5 εκατ. μέχρι το τέλος του 2024 και σημειώνει ότι η αύξηση του όγκου των φορτίων είναι απίθανο να συμβαδίσει με αυτή την επέκταση. Συνεπώς θεωρεί ότι περισσότερα πλοία θα οδηγηθούν στα διαλυτήρια, ενώ προειδοποιεί ότι εάν τα πλοία επιστρέψουν στην Ερυθρά Θάλασσα και στη Διώρυγα του Σουέζ, η ζήτηση για πλοία θα μειωθεί.
Latest News
«Τρολάρουν» τη διεθνή ναυτιλία οι Χούθι - Κάνουν συνέδριο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας
Οι Χούθι ζητούν από τον διεθνή ναυτιλιακή έκδοση Tradewinds να καταθέσει ιδέες για το περιεχόμενο του σεμιναρίου
Πόσο επικίνδυνος έχει γίνει ο «σκιώδης» στόλος της Ρωσίας
Τα σκάφη-φαντάσματα της Ρωσίας θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για στρατηγικές θαλάσσιες μεταφορές αλλά και για...πόλεμο - Η υστέρηση των ΗΠΑ
Γκίκας: «Ο προϋπολογισμός του 2025 βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ειδικότερα, στο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, οι πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού είναι αυξημένες σε σχέση με το 2024
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα