Για την αναντιστοιχία μεταξύ της αύξησης των αφίξεων στα περισσότερα αεροδρόμια της χώρας και την εικόνα με τις πληρότητες στα ξενοδοχεία κάνει λόγο ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων ΠΟΞ, Γιάννης Χατζής.
Μάλιστα εικάζει πως η ραγδαία αύξηση των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αυξητικής τάσης.
Ξενοδοχεία: Απόβαση διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων με νέες επενδύσεις
Τα ξενοδοχεία
Αναφερόμενος σε στοιχεία που προβληματίζουν τον ξενοδοχειακό κλάδο την φετινή τουριστική χρονιά, ο κ. Χατζής σημειώνει ότι καταγράφεται μια κόπωση τους μήνες της υψηλής περιόδου. Οι κρατήσεις για τον Ιούλιο και Αύγουστο δεν ακολουθούν τη δυναμική των τελευταίων δύο ετών, με τα πολυτελή και ακριβότερα προϊόντα να αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες στο να διαθέσουν τα δωμάτιά τους σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
«Το 2019 ήταν και παραμένει ακόμη το έτος αναφοράς για την επιτυχία του ελληνικού τουρισμού και δεν έχει ξεπεραστεί με πραγματικούς όρους. Χρειάζεται τεράστια προσπάθεια, για να καταλάβουν οι stakeholders πως όλα μετράνε και σίγουρα δεν χωράνε άλλες αστοχίες και επιβαρύνσεις στο τουριστικό προϊόν μας» τονίζει ο Γιάννης Χατζής μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ.
«Οι αιτιάσεις περί υπερτουρισμού μέχρι σήμερα το μόνο που επιτυγχάνουν είναι να αποκρύπτουν το πραγματικό πρόβλημα, που είναι η απουσία σύγχρονων και λειτουργικών υποδομών» σημειώνει ο ίδιος τονίζοντας ότι αυτό είναι αυτοκαταστροφικό και έτσι «πλήττουμε την εικόνα της χώρας μας».
Αυτό «μπορεί να το πληρώσουμε πολύ ακριβά», συνεχίζει ο ίδιος, πρωτίστως δε οι τοπικές κοινωνίες «για τις οποίες υποστηρίζουν πως ενδιαφέρονται όσοι επιχειρούν να δαιμονοποιήσουν τον τουρισμό και να του αποδώσουν ευθύνες που δεν του αναλογούν».
Αναφερόμενος στη μειωμένη δυναμικής της τουριστικής χρονιάς, ο κ. Χατζής υπογράμμισε ότι με τα σημάδια της κόπωσης είναι ξεκάθαρα σε όλους τους προορισμούς. Την ίδια στιγμή παρατηρείται μια Μέση Κατά Κεφαλή Δαπάνη που εμφανίζει σημαντική υποχώρηση -12%, ειδικότερα από τις χώρες της Ευρωζώνης και το Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με τα στοιχεία Ιανουαρίου – Μαΐου της Τράπεζας της Ελλάδας.
Ως προς τα μεγέθη των αφίξεων και των εσόδων της σεζόν, ο κ. Χατζής επικαλούμενος τα διαθέσιμα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ σημείωσε ότι εντυπωσιακή αύξηση παρουσιάζει το αεροδρόμιο Αθηνών (+15%) και το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης (+38%) ενώ μείωση παρατηρείται στα αεροδρόμια Κεφαλονιάς (-1%), Σαντορίνης (-4%), Μυκόνου (-9%) και Καβάλας (-11%).
Ονομαστική η αύξηση των εσόδων
Σαφώς χαμηλότερα του 2019 είναι τα έσοδα του 2023 αποπληθωρισμένα, λέει ο κ. Χατζής. «Διανύουμε μια περίοδο έντονων πληθωριστικών πιέσεων. Το να μιλάμε για ρεκόρ είναι παραπλανητικό, με πραγματικούς όρους. Το ρεκόρ έγινε το 2019 και έκτοτε δεν έχει σπάσει».
Οι αφίξεις δεν μεταφράζονται αυτομάτως σε πληρότητες ξενοδοχειακών μονάδων, προσθέτει. «Ένα μεγάλο μέρος τους χάνεται μέσα στη ‘μαύρη τρύπα’ των βραχυχρόνιων μισθώσεων που συνεχίζουν να αναπτύσσονται ανεξέλεγκτα και να δημιουργούν μείζονα ζητήματα τόσο με τον αθέμιτο ανταγωνισμό και τη στρέβλωση της αγοράς όσο και με τις κοινωνικές επιπτώσεις τους, κυρίως με την εκτόξευση των ενοικίων και τη στεγαστική κρίση».
Όσο για την τάση οι επισκέπτες να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα που παρατηρήθηκε αμέσως μετά την πανδημία «έχει ανακοπεί πλήρως».
«Οι επισκέπτες μας είναι πλέον εξαιρετικά μετρημένοι στις δαπάνες τους και όλοι οι κλάδοι πρέπει με ευθύνη να αντιμετωπίσουν κακές πρακτικές αισχροκέρδειας. Επιπλέον, οι άμεσοι ανταγωνιστές μας τα πάνε καλύτερα. Η Κροατία είναι στο +20%, η Ιταλία στο + 11,4% και η Ισπανία + 8,5%. Με την Ελλάδα να υποχωρεί και να χάνει σταδιακά την πρωτιά στις επιδόσεις, είναι ώρα σοβαρού προβληματισμού για να διαφυλάξουμε την ανταγωνιστικότητα του προϊόντος μας».
Οδικές αφίξεις
Στο πρώτο πεντάμηνο της χρονιάς, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Χατζής, οι οδικές αφίξεις παρουσιάζουν αύξηση +13,3%. Είναι κατά 296.000 αυξημένες σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Τη σημαντικότερη αύξηση στον οδικό τουρισμό εμφανίζει η Τουρκία (+47%) και ακολουθεί η Βουλγαρία (+20,6%). Στη συνέχεια ο πρόεδρος του ΠΟΞ εστίασε σε δύο παράγοντες:
«Πρώτον, προσμετρώνται στις οδικές αφίξεις τουριστών άνθρωποι που έρχονται στην Ελλάδα για εργασία (π.χ. συγκομιδή ελιάς). Δεύτερον, υπάρχουν τεράστια προβλήματα στις πύλες εισόδου της χώρας, με τους επισκέπτες μας να χρειάζονται, σε κάποιες περιπτώσεις, 6 και 7 ώρες αναμονής, χωρίς τουαλέτες και μέσα στη ζέστη. Δεν μας τιμά καθόλου ως χώρα αυτή η εικόνα και πρέπει οι αρμόδιοι φορείς να προσπαθήσουν να την αλλάξουν άμεσα».
Το προειδοποιητικό καμπανάκι
Πέραν της κόπωσης των μηνών της υψηλής περιόδου με τη χαμηλή δυναμική των κρατήσεων, ο κ. Χατζής έκανε λόγο για μια ολοένα αυξανόμενη τάση – με γενικεύσεις και απλουστεύσεις – να υποστηριχθεί πως για περιστατικά υποβάθμισης της ποιότητας ζωής των πολιτών ευθύνεται ο τουρισμός.
Πρέπει κάποια στιγμή «να σταματήσουμε να εθελοτυφλούμε και να εφευρίσκουμε αόρατους εχθρούς. Χρειάζεται μεγάλη προσοχή. Το να πλήττουμε μόνοι μας την εικόνα της χώρας μας είναι αυτοκαταστροφικό και μπορεί να το πληρώσουμε πολύ ακριβά, πρωτίστως δε οι τοπικές κοινωνίες».
Ερωτηθείς για προηγούμενη αναφορά του σε «διάχυση της τουριστικής κίνησης και σε προορισμούς που δεν είναι στην πρώτη γραμμή επισκεψιμότητας», ο πρόεδρος του ΠΟΞ διευκρίνισε ότι «η Ελλάδα είναι γεμάτη από φυσικές ομορφιές και μπορεί να είναι προορισμός 365 μέρες τον χρόνο. Απαιτείται όμως και μια αλλαγή στην κουλτούρα των διακοπών, όπως συμβαίνει και σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες. Να ξεφύγουμε από το στερεότυπο του Αυγούστου που ‘νεκρώνουν’ τα πάντα, να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για ποιοτικές διακοπές σε όλη τη διάρκεια του χρόνου».
Latest News
Ισχυρή ζήτηση για Ελλάδα δείχνει η τουριστική έκθεση WTM από το Λονδίνο
Ο τουρισμός κερδίζει το στοίχημα στην Ελλάδα, τονίζει ο πρόεδρος της ΠΟΞ σχολιάζοντας τα μηνύματα από την έκθεση World Travel Market
Για πρώτη φορά χειμερινές κρουαζιέρες από τον Πειραιά φέρνει η MSC Cruises
Η κίνηση για τη χειμερινή κρουαζιέρα εντάσσεται και στην στρατηγική της εταιρείας για επιμήκυνση της παραδοσιακής περιόδου
Ολικό rebranding, δύο νέα ξενοδοχεία και στο βάθος Marriott για την Atlantica Hotels & Resorts
Ο όμιλος Atlantica Hotels & Resorts έχει 50 ξενοδοχεία σε Ελλάδα και Κύπρο - Συνεργάζεται με τον μεγαλύτερο tour operator την Tui
Διακανονισμός χρεών και επενδυτικό ενδιαφέρον για το Hydra Beach
Οι μέτοχοι του Hydra Beach διαβεβαιώνουν ότι μέχρι το τέλος του 2024 θα διακανονιστούν τα χρέη προς τον πιστωτή
Συνάντηση Όλ. Κεφαλογιάννη με τον Βρετανό ομόλογό της Sir Chris Bryant στο Λονδίνο
Η Κεφαλογιάννη έθεσε και το θέμα επιστροφής και επανένωσης των γλυπτών του Παρθενώνα, που περιλαμβάνεται στις αρμοδιότητες του ομολόγου της
Αυξημένη κατά 10% η επιβατική κίνηση στο «Ελ. Βενιζέλος» τον Οκτώβριο
Τόσο η εγχώρια όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση ξεπέρασαν κατά 7,4% και 11,1% τα αντίστοιχα περυσινά μεγέθη, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΔΑΑ
Ξενοδοχεία δύο ταχυτήτων δείχνουν έσοδα και πληρότητες
Έρευνα της GBR Consulting φανερώνει την ψαλίδα εσόδων και πληρότητας ανάμεσα στα ξενοδοχεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης και της περιφέρειας
Σε πτωτική πορεία για 5ο μήνα η πληρότητα στα ξενοδοχεία - Σημαντική αύξηση τιμών [γραφήματα]
Η πορεία στα ξενοδοχεία στην Αθήνα αναδεικνύει σημαντικές τάσεις και προκλήσεις - Πώς διαμορφώνεται η μέση τιμή δωματίου
Έσπασε τα κοντέρ το λιμάνι του Ηρακλείου: Πάνω από μισό εκατ. οι επιβάτες κρουαζιέρας
Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου καταγράφει νέο ιστορικό ρεκόρ επισκεψιμότητας από την κρουαζιέρα για το 2024
Το ελληνικό νησί ανάμεσα στα 100 πιο όμορφα
Τι αποκαλύπτει ο ετήσιος κατάλογος που δημοσίευσε το Business Insider