![Σούπερ μάρκετ: Γιατί το μπαράζ εξαγορών κινδυνεύει «να μείνει από καύσιμα»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/super17-3.jpg)
Η… «φρενίτιδα» των εξαγορών που παρατηρήθηκε στα σούπερ μάρκετ τα τελευταία χρόνια, με αποκορύφωμα την απόκτηση του Μαρινόπουλου από τον Σκλαβενίτη και του Βερόπουλου από τον όμιλο METRO κινδυνεύει να μείνει… από καύσιμα.
Αυτό παρατηρούν κορυφαίοι παράγοντες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, επισημαίνοντας πως μπορεί οι συνθήκες δεν είναι τόσο ευνοϊκές όσο τα προηγούμενα χρόνια.
«Κρητικός»: Τι αλλάζει στη στρατηγική ανάπτυξης της εταιρείας – Πώς «απαντά» στην ακρίβεια
Όπως εξηγούν οι ίδιοι καταλυτικό ρόλο στη μείωση της όρεξης των μεγάλων παικτών για νέα deals παίζουν τα πενιχρά… περιθώρια κέρδους που απολαμβάνουν πλέον οι επιχειρήσεις του χώρου, καθιστώντας την… απόκτηση μικρότερων αλυσίδων όχι και τόσο δελεαστική προοπτική.
Η στροφή των καταναλωτών σε φθηνότερα προϊόντα σε συνδυασμό με τα περιοριστικά μέτρα της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας υποχρεώνουν τις αλυσίδες να εντείνουν τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες σε μια σειρά από προϊόντα, πλήττοντας αναπόφευκτα την κερδοφορία τους.
![](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/ot_woman_superMarket-1024x600.png)
Οι καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο σε φθηνότερες λύσεις για να καλύψουν τις ανάγκες τους
«Η πτώση των κερδών κόβει την όρεξη για νέες εξαγορές», σημειώνει στον ΟΤ με έμφαση κορυφαίο στέλεχος αλυσίδας που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του, τονίζοντας ότι το περιθώριο EBITDA κινείται αυτή τη στιγμή στα επίπεδα του 4% ενώ το καθαρά περιθώριο κέρδους έχει υποχωρήσει ακόμη και κάτω του 1%.
Πρόκειται, όπως λέει ο ίδιος, για ποσοστό τέσσερις φορές χαμηλότερό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο!
«Κατέρρευσε το ταμπού των PL»
Οι συνθήκες στον κλάδο, συνεχίζει, έχουν μεταβληθεί άρδην σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και αυτό οφείλεται κυρίως στην… μετάλλαξη του Έλληνα καταναλωτή. Οι περισσότεροι πλέον επιλέγουν προϊόντα με βάση την τιμή και δευτερευόντως την ποιότητα ή την μάρκα, αφού προσπαθούν να καλύψουν τις ανάγκες τους εν μέσω έκρηξης του πληθωρισμού.
Δεν είναι τυχαία η ανάπτυξη που παρουσιάζει το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία κερδίζουν ολοένα και περισσότερους καταναλωτές. «Δεν είναι πλέον ταμπού να βάζεις στο καλάθι PL. Η εποχή αυτή έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί…», αναφέρουν άνθρωποι της αγοράς.
Υπολογίζεται ότι το μερίδιο που καταλαμβάνουν προσεγγίζει πλέον το 30% κατά μέσο όρο και αγγίζει όλες τις κατηγορίες και όχι μόνο τα παραδοσιακά κάστρα, όπως τα χαρτικά.
«Πυρά» για το μεικτό κέρδος
Οι λιανέμποροι αντιδρούν έντονα και για το αναχρονιστικό -όπως το χαρακτηρίζουν- πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους, το οποίο όπως λένε συμπληρώνει τέσσερα χρόνια… ζωής.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ) και επικεφαλής της ΜΕΤRO, Αριστοτέλης Παντελιάδης μιλώντας πρόσφατα είπε ότι το μεικτό περιθώριο κέρδους «κάνει κακό» στον ανταγωνισμό καθώς μειώνει την ανταγωνιστική λειτουργία της αγοράς.
Δήλωσε δε αρκετά επιφυλακτικός και υπογράμμισε πως θα προχωρήσει σε κάποια εξαγορά μόνο εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις και τους όρους που θέλουν για μια κερδοφόρα επένδυση. Γιατί όπως είπε, δεν είναι όλες οι εξαγορές επιτυχημένες.
Το big deal
Αυτό πάντως δεν σημαίνει πως η ομάδα των ισχυρών ομίλων δεν παρακολουθεί την αγορά και τις ευκαιρίες που πιθανόν να προκύψουν στο πεδίο των μικρότερων αλυσίδων, οι οποίες αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στη μάχη του ανταγωνισμού.
Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, METRO – MyMarket, Μασούτης αλλά και «Κρητικός» δεν κρύβουν ότι παραμένουν ανοιχτές σε ενδεχόμενα deal, αφού όπως χαρακτηριστικά λέγεται στην πιάτσα «όλοι συζητούν με όλους και διερευνούν τις δυνατότητες συνεργασιών.
Η ξεχωριστή περίπτωση της ΕΝΑ
Στο μεταξύ, κινητικότητα παρατηρείται γύρω από την περίπτωση πώλησης της αλυσίδας χονδρικής πώλησης ΕΝΑ Food της ΑΒ Βασιλόπουλος. Παρότι κύκλοι της εταιρείας διαρρέουν πως δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη, εντούτοις πληροφορίες της αγοράς θέλουν να έχουν ξεκινήσει διαδικασίες εξεύρεσης αγοραστή από την Deloitte.
Οι ίδιες πληροφορίες μάλιστα κάνουν λόγο για 4 υποψήφιους αγοραστές, με τους οποίους υπήρξαν μάλιστα και οι πρώτες διευρευνητικές επαφές. Πρόκειται, σύμφωνα πάντα με τα σενάρια που κυκλοφορούν για την METRO της οικογένειας Παντελιάδη που διατηρεί ισχυρή παρουσία στον χώρο, τον Σκλαβενίτη που διαθέτει την The Mart, τον Μασούτη αλλά και την «Κρητικός».
Με εξαίρεση τον Σκλαβενίτη, οι υπόλοιποι δεν φαίνονται διατεθειμένοι να προχωρήσουν σε κάποια πρόταση για την ΕΝΑ, η οποία λειτουργεί 14 καταστήματα στην Ελλάδα και παράγει ετήσιο τζίρο περίπου 100 εκατ. ευρώ. Η αίσθηση που κυκλοφορεί στην αγορά είναι πως όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά ακόμη και το «πάγωμα» της όλης προσπάθειας…
Σε 5 χρόνια θα μείνουν λίγοι μεγάλοι
Σε κάθε περίπτωση, η τάση μεγαλύτερης συγκέντρωσης του κλάδου των σούπερ μάρκετ, παρά το μικρό «φρένο» που ενδέχεται να υπάρξει, είναι αναπόφευκτη. «Σε πέντε χρόνια από σήμερα θα μείνουν λίγες μεγάλες αλυσίδες. Και θα έχουν περισσότερα καταστήματα…», ανέφερε πρόσφατα ο κ. Παντελιάδης.
Το φαινόμενο της συγκέντρωσης ξεκίνησε εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Σύμφωνα με την ειδική έκδοση «Πανόραμα των ελληνικών σούπερ μάρκετ» ενώ το 2008 δραστηριοποιούνταν στην ελληνική αγορά 96 αλυσίδες σούπερ μάρκετ, το 2021 είχαν μείνει σχεδόν οι μισές (50). Μετά τις εξαγορές που έγιναν μες στο 2022, υπολογίζεται ότι ο αριθμός των αλυσίδων υποχώρησε ακόμη περισσότερο -κατά περίπου πέντε.
Η αυξανόμενη συγκέντρωση στον κλάδο φαίνεται και από τα στοιχεία της NielsenIQ.
Η «βόμβα» του Μαρινόπουλου
Έτσι, ενώ το 2009 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ είχε φτάσει στα 13,14 δισ. ευρώ και το μερίδιο αγοράς των 10 μεγαλύτερων επιχειρήσεων του κλάδου είχε διαμορφωθεί στο 68,6%, το 2016, χρονιά κατά την οποία ο τζίρος είχε υποχωρήσει στα 10,81 δισ. ευρώ, το μερίδιο αγοράς των 10 μεγαλύτερων λιανεμπόρων είχε αυξηθεί κατά δέκα περίπου ποσοστιαίες μονάδες, στο 78%.
Με τον τζίρο το 2022 να επιστρέφει στα προ οικονομικής κρίσης επίπεδα -λόγω βεβαίως και του πληθωρισμού- στα 13,50 δισ. ευρώ, το μερίδιο αγοράς των 10 μεγαλύτερων λιανεμπόρων διαμορφώθηκε στο υψηλότερο σημείο μέχρι τώρα, στο 82,3%.
Η συγκέντρωση αποτελεί, βεβαίως συνέπεια των μεγάλων εξαγορών της προηγούμενης δεκαετίας (της Βερόπουλος από την METRO AEBE και της Μαρινόπουλος από τον Σκλαβενίτη), των πτωχεύσεων, όπως αυτή της Ατλάντικ, αλλά και της αποχώρησης ξένων αλυσίδων, όπως της Aldi και της Carrefour.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Μπήτρος: Συμφωνίες εξυγίανσης για δύο θυγατρικές της](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Aspropyrgos-Warehouse-1024x576-1-600x338.jpg)
Μπήτρος: Συμφωνίες εξυγίανσης για δύο θυγατρικές της
Οι Συμφωνίες αναμένεται να κατατεθούν προς επικύρωση στο αρμόδιο Δικαστήριο την 31/07/2024.
![METRO: Ανακαινίσεις και νέα καταστήματα στο πλάνο ανάπτυξης για το 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/metrocc-600x402.jpg)
METRO: Οι επενδύσεις €36 εκατομμυρίων, τα δύο νέα Cash & Carry και η συνεργασία με τα Il Toto
Τα METRO Cash & Carry αναμένεται να αποκτήσουν δύο νέα καταστήματα 1.200 τ.μ. το καθένα - Άνοδος στο franchise
![Alter Ego Media: Νέα Εταιρική Ταυτότητα Καινοτομία, Πολυφωνία και Έμπνευση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/thumbnail_ALTER-EGO-MEDIA-LOGO_RGB-02-600x424.jpg)
Alter Ego Media: Νέα Εταιρική Ταυτότητα Καινοτομία, Πολυφωνία και Έμπνευση
Η νέα εταιρική ταυτότητα της Alter Ego Media σηματοδοτεί τον μετασχηματισμό του Ομίλου σε ένα διεθνώς ανταγωνιστικό Media Tech Group
![Barilla Hellas: Ανάκαμψη με άλμα στις εξαγωγές – Καθαρά κέρδη €4,5 εκατ.](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/2024.07.30_Barilla-Hellas_CEO-Carlo-Mereghetti-Portrait-600x418.jpg)
Ανάκαμψη με άλμα στις εξαγωγές για την Barilla Hellas - Καθαρά κέρδη €4,5 εκατ.
Βελτίωση εν μέσω ισχυρών προκλήσεων και δυσμενών εξωγενών συνθηκών για την Barilla Hellas
![Μπάρμπα Στάθης: Στα 223,3 εκατ. ανήλθαν οι πωλήσεις της εταιρείας το 2023](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/11/barbastathis-600x400.jpg)
Οι επιδόσεις της Μπάρμπα Στάθης για το 2023 - Πού έφτασαν οι πωλήσεις και τα κέρδη
Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία για την Μπάρμπα Στάθης
![Unilever: Δεν θα επηρεαστεί η τροφοδοσία στην Ελλάδα από τη νέα δομή – Τι λέει η εταιρεία στον ΟΤ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/2014-05-15T120000Z_100639669_MT1IMGCN2014051512022_RTRMADP_3_CHINA-UNILEVER-600x400.jpg)
Unilever Hellas στον ΟΤ: Τι λέει για τη νέα δομή και τις απολύσεις στην Ελλάδα
Δεν υπάρχει σχέδιο ανάθεσης των δραστηριοτήτων του ομίλου στην Ελλάδα σε τρίτη εταιρεία, ξεκαθαρίζει η Unilever Hellas μιλώντας στον ΟΤ
![Πληροφορική: Πώς προχωράνε τα κυοφορούμενα deals](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/epi-600x398.jpg)
Από την Entersoft... έως την Softweb - Πώς προχωράνε τα deals στην Πληροφορική
Η τελευταία κίνηση της Ideal στην πληροφορική - Το «πράσινο φως» της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για τις Entersoft και SoftOne - Η είσοδος στην E.NA της Softweb
![Τράπεζες: Προσδοκίες για κέρδη άνω των 2 δισ. από τους 4 συστημικούς ομίλους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_greek_Banks1-1-600x352.png)
Στρώνουν χαλί… για καθαρά κέρδη 4 δισ. το 2024 – Τα αποτελέσματα εξαμήνου
Ανακοινώνουν την Πέμπτη 1 Αυγούστου οι τράπεζες Eurobank και Πειραιώς τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου, έπονται Εθνική και Alpha Bank
![Starbucks: Πώς περνάει στην επόμενη ημέρα – Τι συμβαίνει στην Ελλάδα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/07/STARBUCKS_EXT-1-600x450.jpg)
Η Starbucks περνάει στην επόμενη ημέρα - Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Αναζητά το «φιλί της ζωής» σε επενδυτική εταιρεία εν μέσω αντιδράσεων από τον ιδρυτή της Χάουαρντ Σουλτς - Ανανέωση συμφωνίας με Μαρινόπουλο στην Ελλάδα
![ΑΑΔΕ: Λουκέτο για φοροδιαφυγή σε γνωστό εστιατόριο στην Μύκονο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/image0-578x600.jpeg)
Λουκέτο για φοροδιαφυγή σε γνωστό εστιατόριο στην Μύκονο
Λουκέτο έβαλε η ΑΑΔΕ σε γνωστό εστιατόριο παρά τα τεχνάσματα από την επιχείρηση